Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)

Vierailija
22.05.2017 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml

Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...

Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...

Kommentit (344)

Vierailija
1/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta ihmetellyt ihan samaa. Siis mitä tehdä sitten kun on lapsia, meillä nimittäin ei kumpaakaan mummolaa enää ole. Olen kunnalla töissä, ja meillä ei kyllä loman ajankohtaan voi juuri vaikuttaa. Toki aina kysytään toivomukset, mutta yleensä niitä ei (voida?) huomioida. Ja monella työkaverilla on ollut niin huono tuuri, että loman ajankohtaa on siirretty juuri viime hetkellä (lain sallimissa rajoissa). 

Vierailija
2/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa aihe, kertokaa perheelliset miten kesälomat järjestetään. Onko niin että esim kesäkuun isä on kotona ja heinäkuun äiti? Entä elokuu? Ja onko perheillä koskaan yhteistä lomaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön. Yksinhuoltajana on täysi mahdottomuus tehdä kesällä töitä. Ei 7-vuotias voi olla 2,5 kk yksin työpäivieni ajan.

Vierailija
4/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin nuorelle hyvä kesätyö. Tai kootkaa 2 nuorta ja 34- hoidettavaa.

Vierailija
5/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön. Yksinhuoltajana on täysi mahdottomuus tehdä kesällä töitä. Ei 7-vuotias voi olla 2,5 kk yksin työpäivieni ajan.

No onpa moraaliton peruste sinullakin loisia koko vuosi.

Vierailija
6/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.

Ja palkan saa vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.

Ja samaa hoitajaa on käytetty kun tarvitsemme hoitoapua.

Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.

Vierailija
7/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy palkata joku naapurin tyttö ,niin olen itse joutunut tekemään tarhakin oli ennen heinäkuun kiinni eikä korvaavaa hoitoa järjestetty.

Vierailija
8/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pitää kesälomat eri aikaan, toinen lisäksi lomarahan lomana. Jos löytyy sopiva viikon leiri, niin sitten mahdollisesti saa pidettyä yhden viikon koko perhe samanaikaisesti lomaa.

Vierailija
9/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli kolmena kesänä ihastuttava teinityttö hoitamassa lapsia. Win to win tilanne ja lapsoset tykkäsivät kovasti. Nyt mun omat lapset teinejä ja ovat taas hoitamassa pikkukoululaisia kesällä.

Vierailija
10/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksinhuoltaja joka kokopäivätöissä ja tilanne tulee pian ajankohtaiseksi. Tälle voitaisiin ylempää keksiä joku ratkaisu jos kerta halutaan äidit töihin, yksinhuoltajaperheitä on kuitwnkin jo melko suuri määrä lapsiperheistä.

Vierailija
11/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koululainen juhannukseen saakka arkisin päiväleireillä kolmen viikon ajan. Ovat edullisia ja niitä järjestetään paljon. Esim. kaupungin järjestämät päiväleirit maksaa 50 euroa viikossa ja sisältää ruuat ja välipalat. Juhannuksen jälkeen pidän 4 viikon lomani. Miehen kanssa yhteistä lomaa kaksi viikkoa.

Kun palaan töihin, mies on vielä kaksi viikkoa lomalla. Lomien lomittamisella saamme lapselle 6 viikkoa lomaa joko toisen tai molempien vanhempien kanssa. Kun miehen lomat päättyvät, on koulun alkuun enää alle viikko. Sen lapsi jo varmaan pärjää :)

Vierailija
12/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuulle on monissa kunnissa järjestetty kesäkerhoja eka- ja tokaluokkalaisille. Esim klo. 9-15

13/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt. Stressaa jo tämä kesäajan päivähoito, kun tarha vaihtuu. Mites sitten koululaisen kanssa tulevaisuudessa?

9 tuntia on pitkä aika olla lähes joka päivä yksin isommallekin koululaiselle. Minkä ikäisenä edes voi jättää yksin työpäivän ajaksi?

Vierailija
14/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäleirit. Sitten vuorotellaan kaveriperheiden ja naapurien kesken. Palkattua apua. Etätöitä.

Omani on jo 15 ja 13 ja se jatkuva kiristävä tunne kaikesta säätämisestä on enää muisto.

Vierailija
15/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoista saa hoitoapua ja on mistä valita.

Miten ihmeellä lapset hoidettiin,kun iltapäiväkerhoja tai edes päivähoito-oikeutta ei ollut, vaikka vanhemmat oli työssä.

Käytettiin lastenhoitajia ja siinä monelle opiskelijalle on hyvä kesätyö.

Vierailija
16/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa moraaliton peruste sinullakin loisia koko vuosi.

Voin hyvin tehdä töitä lopun aikaa vuodesta.

Vierailija
17/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa erilaisia leirejä . Entä mummot ja ukit?

Vierailija
18/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa kunnissa on ainakin kesäkuussa päiväleirejä ja kerhoja. Osa on maksuttomia ja suuri osa kohtuuhintaisia. Leirejä ja kerhoja järjestävät kunnat, urheiluseurat, seurakunnat, kulttuurikeskukset, järjestöt ja yksityiset järjestäjät. Esim. Espoossa on ihan valtava valikoima.

Vierailija
19/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista palkkaa olette maksaneet hoitajalle/teinille? Luulen ettei palkkani riittäisi mitenkään moiseen..

Vierailija
20/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tämä ongelma hoidettiin siten, että vanhemmat eri aikaan lomilla 8 viikkoa ja loput viikot lapset oli leireillä. Itse olin ratsastus-, kuvataide- ja yleisleirillä joka kesä, siihen meni 3 viikkoa. Mutta eipä noita leirejä ole enää niin paljon mitä niitä oli vielä 80-luvulla.

Kun omat lapset oli pieniä koululaisia, otin heidät osaksi päivää töihin mukaan. Onneksi pomo oli joustava ja lapset rauhallisia ja tottelivat annettuja ohjeita. Koko päivää eivät olleet, sillä työpäiväni alkoivat jo klo 6, mutta kävin päivällä hakemassa heidät loppupäiväksi töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi