Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)

Vierailija
22.05.2017 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml

Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...

Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...

Kommentit (344)

Vierailija
21/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla toimii kaupungin järjestämä ilmainen leikkikenttätoiminta 6-10-vuotiaille. Tapahtuu parin ala-asteen aidatulla pihassa, missä on valvojat paikalla. Kello 9-15 välisenä aikana maanantaista perjantaihin. Toimii tosin vain kesäkuun. Monen lapset menevät sinne, ja 11-vuotias nyt pärjää jo hyvin yksinkin tai kavereiden kanssa työpäivän ajan.

Täällä siis mahdollisuus yrittää saada ne kesälomat esim heinä- ja elokuulle tai vaikkapa toukokuulle, kun lapsi voi olla sen kuusi tuntia tuolla. Jos työpäivä pitempi, niinkuin se yleensä sen 8h on, niin pitää keksiä jotain muuta sille kahdelle tunnille.

Vierailija
22/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa erilaisia leirejä . Entä mummot ja ukit?

Ei kaikilla ole mitään mummojen ja ukkien armeijoita. Meillä elossa on vain miehen isä ja hänellä on alzheimer, eikä hän muista edes omaa nimeään ja poikansakin vain hetkittäin. Asuukin 300 kilsan päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirejähän on ihan valtavasti nykyään! Nykyään ne ovat vaan enemmän päiväleirejä, eli yöksi tullaan kotiin. Täytyy olla tosi pieni kunta, jos ei mitään ole. 

Vierailija
24/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän siivoojan palkasta koko vuoden, että voin olla palkattomalla puolitoista kuukautta, palkallisen lisäksi. Hätätapauksessa menen töihin jo aamuyöstä ja otan lapsen mukaan sosiaalitilaan nukkumaan. Ehdin tehdä työt ennen muita ja jos lapsi herää, hän voi kiertää kaverina tiloja läpi.

T. Lievästi kehitysvammaisen äiti.

Vierailija
25/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö leirit on keksitty daa

Vierailija
26/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota. Olenko ainoa, jolla ei ole ollut ikinä ongelmaa tässä? Esikoinen oli ensin viikon käsityöleirillä ja sitten liikuntaleirillä (päiväleirit). Sitten hän oli 2 päivää yksin kotona (ruoka valmis, nukkui kymmeneen, söi aamupalan, lähti ulos, tuli lounaalle kahden-kolmen aikaan ja sitten minä tulin jo töitä ( menin aamulla aikaisin). Sitten lähdettiin viikon lomareissulle. Paluun jälkeen oli yhden päivän taas kotona. Sitten oli juhannus. Juhannuksen jälkeen oli viikon mummolassa ja sit mä aloitin loman, isänsä sitten oli myöhemmin niin että koulun alkuun asti oli joku kotona.

Seuraavana kesänä pärjäsi jo enemmän yksin, ei ollut mitään hirveetä järkkäämistä. Keskimmäinen oli ekalla kun meillä oli vauva, joten kesällä olin vanhempainvapaalla. Tokan kesällä pärjäsi kolme vuotta vanhemman isoveljen kanssa, käsityöleirillä, mummolassa...

Kuopuksen osalta en jaksa kummemmin vielä muutaman vuoden päähän stressata, on nyt 5v. Ehkä isosisarukset katsoo perään? Ehkä leireilee.

Vierailija
27/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiolainen hoitaa ainakin naapurin lapsia, toinen lapsi on tokaluokalla ja toinen esikoulussa päiväkodissa. Hoitaa muutenkin silloin tällöin lapsia.

Vierailija
28/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosi hyvä jos olisi jotain päiväleirejä tai seurakuntatoimintaa! Ei meidän palkoilla ainakaan mitään hoitajia maksella. Ei vaikka ne saisi jälkeenpäin takaisin. Ei kukaan niin pienillä summilla tule töihin - tietenkään.

Ap

Vierailija
29/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka hehkutatte näitä "naapurin teinejä" niin kysyn vaan, että maksatteko vakuutukset myös? Tulee nimittäin hiukan extraa hoitokuluihin.

3

Vierailija
30/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leirejähän on ihan valtavasti nykyään! Nykyään ne ovat vaan enemmän päiväleirejä, eli yöksi tullaan kotiin. Täytyy olla tosi pieni kunta, jos ei mitään ole. 

Tosi usein se koko valikoima on vain ahdettu samoille muutamalle viikolle. Eli kesäkuussa ennen juhannusta ja mahdollisesti elokuussa yks viikko.

Vierailija
31/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalousvähennys.

Vierailija
32/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tota. Olenko ainoa, jolla ei ole ollut ikinä ongelmaa tässä? Esikoinen oli ensin viikon käsityöleirillä ja sitten liikuntaleirillä (päiväleirit). Sitten hän oli 2 päivää yksin kotona (ruoka valmis, nukkui kymmeneen, söi aamupalan, lähti ulos, tuli lounaalle kahden-kolmen aikaan ja sitten minä tulin jo töitä ( menin aamulla aikaisin). Sitten lähdettiin viikon lomareissulle. Paluun jälkeen oli yhden päivän taas kotona. Sitten oli juhannus. Juhannuksen jälkeen oli viikon mummolassa ja sit mä aloitin loman, isänsä sitten oli myöhemmin niin että koulun alkuun asti oli joku kotona.

Seuraavana kesänä pärjäsi jo enemmän yksin, ei ollut mitään hirveetä järkkäämistä. Keskimmäinen oli ekalla kun meillä oli vauva, joten kesällä olin vanhempainvapaalla. Tokan kesällä pärjäsi kolme vuotta vanhemman isoveljen kanssa, käsityöleirillä, mummolassa...

Kuopuksen osalta en jaksa kummemmin vielä muutaman vuoden päähän stressata, on nyt 5v. Ehkä isosisarukset katsoo perään? Ehkä leireilee.

Ja täähän romuttuu heti jos ei ole mummolaa ja jos niitä lomia ei saa pidettyä noin. Esim toiselle ainoa loma määräytyy toukokuulle ja toiselle kesäkuulle.

Vierailija
33/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi usein se koko valikoima on vain ahdettu samoille muutamalle viikolle. Eli kesäkuussa ennen juhannusta ja mahdollisesti elokuussa yks viikko.

Yhdistelmä - lastenhoitaja (teini), ja parit leirit. Sun oma loma 1 kk.

Vierailija
34/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kunta maksaa nuorille neljän viikon kesätöistä 730 €. Itse olen tarjonnut naapurin teineille saman ja aina on tulijoita ollut. Palkasta saa kotitalousvähennyksen. Ihanan huoletonta!

Vierailija
35/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksatte palkkaa jos joku opiskelija on tullut hoitamaan lasta?! Meillä ekaluokkalainen on seurakunnan leirillä 2 viikkoa, sitten viikoksi mummolaan, itse olen 2 viikkoa lomalla joista 1 viikko koko perhe yhdessä, mies 4 viikkoa eli lapsille yhteensä 5 viikkoa kotona/vanhempien kanssa oleilua. Vikat 1,5 viikkoa yritetään säätää etpäivillä ja siellä täällä hoitamisilla. Kyllä, tuskaa on 😤

Vierailija
36/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin: Ensin äidin loma 4 vk, sitten isän 4 vk, toinen mummu viikko, samoin toinen mummu viikon. Ei rasita liikaa isovanhempia, mutta saadaan 10 viikkoa kasaan. Sitte kun kuopuskin on kolmannella, niin aletaan varmaan pitää miehen kanssa lomia osittain samaan aikaan.

Vierailija
38/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoista saa hoitoapua ja on mistä valita.

Miten ihmeellä lapset hoidettiin,kun iltapäiväkerhoja tai edes päivähoito-oikeutta ei ollut, vaikka vanhemmat oli työssä.

Käytettiin lastenhoitajia ja siinä monelle opiskelijalle on hyvä kesätyö.

Ei ehkä ollut niin justiinsa, kuka niitä lapsia hoiti. Itse hoidin pienempiä sisaruksia reilu 12-vuotiaana. Nykyään ei edes sen ikäistä saisi yksin jättää. Sitä paitsi hoitokulut kohoavat sen verran korkeiksi palkan sivukulujen myötä, että esim meillä halvemmaksi minun jääminen palkattomalle.

Vierailija
39/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olette maksaneet nuorille palkkaa lastenhoidosta?

Vierailija
40/344 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan jälkeen oli kesät päivisin yksin kotona. Hyvin sujui, nyt on jo teini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi