Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)
http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml
Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...
Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml
Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...
Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...
Lapsi oli ekaluokan talven tarhassa iltapäivähoidossa. Tarha oli ihan koulun vieressä ja tuttu tarha oli loistava hoitopaikka lapselle koulun jälkeen: sai välipalaa ja hoitoa. No, sitten otettiin koiranpentu keväällä kesää vasten ja lapsi ei enää halunnut mennä hoitoon vaan viihtyi koiranpennun kanssa kotona. Toki hänellä oli kavereita naapurustossa joiden kanssa olla päivisin. Varasin ruokaa jääkaappiin ja hän osasi lämittää itse mikrolla ruokaa. Hyvin meni, reipas lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää opettako lapsianne niin avuttomiksi, että he eivät pärjää kotona. 7-vuotias osaa ottaa jääkaapista ruokaa ja lämmittää sitä. Hän osaa syödä ja tiskata, hän osaa leikkiä, lukea ja piirtää.
Osaamisesta tuskin onkaan kysymys. En silti pidä oikeana lapsen yksin jättämistä koko työpäivän ajaksi. 3-4 tuntia kerrallaan vielä menettelee.
Kunhan et odota samaa jokaiselta vanhemmalta. 90-luvulla ala-asteen käyneenä en muista edes ketään kaveria, joka olisi vaatinut hoitojärjestelyjä vielä kouluikäisenä.
Niin. Viimeksi eilen MLL ohjeisti, että alle 13-vuotiasta ei saa jättää yksin.
Ja viimeksi tänään minä ohjeistin opettamaan lapset omatoimisimmiksi ja vastuullisimmiksi. Ohjeistaa voi kuka tahansa mitä tahansa. Eri asia on sitten se, kuinka hyvin se istuu reaalimaailmaan. Kyllähän maailmassa mielipiteitä riittää. Voihan toki joku ohjeistaa vanhempia jättäytymään vaikkapa ihan työttömäksi, jotta nämä voivat vahvia lastaan aina 18-vuotiaaksi saakka. Tai ehkä parempi olisi 25-vuotiaaksi. Aivot ovat vasta silloin täysin kypsät. Yhteiskunnallisestikin Suomessa katsotaan, että päivähoitoiän ohittanut lapsi ei tarvitse päivähoitoa. Kouluikäinen käy jo koulua.
Sinun phjeillasi ei ole painoarvoa.
Ei ehkä sinulle. Mutta omassa perheessäni kyllä. On ok, jos sinä teet jonkun ratkaisun, mutta älä odota että jokainen muu tekee saman ratkaisun.
Silti se sinunkin perheesi elää tässä samassa maailmassa, jossa esim lasun kynnys on se huoli. Sinunkin lapsesi omatoimisuudesta voi naapurilla tms, herätä huoli. Ja siinähän sitten raportoit miksi toimit suositusten vastaisesti.
Henk koht olen sitä mieltä että se että nippa nappa pärjää ei ole hyvä taso.
Siis mitä oikein selität? Mikä lasun kynnys on se huoli? Meillä ei ole mitään huolta lasusta. Totta kai kuka tahansa voi tehdä lasun, ja minun puolestani se on ihan ok. Jos joku tekee lasun siitä, että vanhemmat käyvät töissä ja näiden kouluikäinen lapsi on kotona, niin siinähän tekee. Ei se ole mitenkään laitonta, eikä minun näkökulmastani lapselle edes pahaksi, vaan eduksi.
Niin. Kuka vaan voi tehdä sinun lapsenhoidostasi lasun ja sitten sinä selotat vuoden noita ratkaisujasi, työajalla.
Nykyään vanhemmille on kösittämättömät vaatimukset ja kuka vaan voi olla huolissaan.
Minun lapsuudessani esim käsiksi käyminen oli ihan tavallista, nyt lähtee lapsi huostaan pienemmästäkin läpsäisystä.
Teiniä ei saa ojentaa ollenkaan ja jos satut käyttämään puhelinta neuvolan odotustilassq, taas on tupenrapinat.
Niin? Tietääkseni kuka tahansa voi tehdä lasun kenestä tahansa. Kuka tahansa voi tehdä myös lasun sinun lapsenhoidostasi. Tottahan toki minä kannan oman vastuuni ja hoidan asiat juuri siten kuin parhaaksi näemme. Jos selostusta vaaditaan, niin toki se tehdään. Jos selostusta vaaditaan työajalla, niin sitten se tehdään työajalla ja mennään sitten töihin takaisin illaksi. Sääli vain, että se on tietysti perheeltä pois sekin aika. Mutta siitähän tässä nyt ei olekaan kyse. Tässä on kyse siitä, että olen kanssasi eri mieltä ja olet ärsyyntynyt minusta, et suinkaan ajattele lapsiasiaa vaan minua.
Minun lapsuudessani käsiksi käyminen ei ollut tavallista. En tiedä, missä piireissä olet elänyt tai elät, mutta ei tulisi mieleenkään satuttaa ketään lasta. Jos lasta pahoinpidellään, on oikeasti hyvä, jos lapsi otetaan huostaan. Ketään sen sijaan ei oteta huostaan siksi, että vanhemmat käyvät töissä ja näiden KOULUikäinen lapsi on päivät kotona. Kuten sanoin, tuo ei ole edes mitenkään laitonta, ja noin toimittiin omassa lapsuudessanikin. Toki jos haluat, voit itse palkata meille kotiapulaisen, mutta sen on sitten oltava ehdottoman luotettava ja aikuinen.
Minä toimin suositusten mikaan, joten minä en joudu samaan kiirastuleen kuin se, joka ei noudata niitä.
Hah hah. Ja sen kun näkisi. Yhden suosituksen mukaan. Vai onko sinulla näyttää ihan tieteellistä faktaa siitä, miten suosimasi menetelmä tukee lapsen kehitystä? Luitko kunnolla edes tuota uutista?
"Kun lapsi on ollut päivällä yksin, on vanhempien myös tärkeää huomioida hänet kunnolla päivän päätteeksi."
"Kalland ymmärtää, että monet vanhemmat ovat koulujen lomien aikaan hankalassa tilanteessa."
Et sitten mitenkään pysty ymmärtämään, että joidenkin täytyy käydä töissä. Aika mustavalkoinen näköala maailmaan.
Helppoahan se on niillä, jotka
a) loisivat kotona yhteiskunnan varoja käyttäen
b) saavat proffan palkkaa
Minä toimin suositusten mikaan, joten minä en joudu samaan kiirastuleen kuin se, joka ei noudata niitä.