Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)
http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml
Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...
Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...
Kommentit (344)
Kaikki olettaa, että vanhemmilla on täydet kesälomat jotka vaan voi limittää?
Meillä on vain miehellä täysi loma. Itsellä kun ei ole vakituista työsuhdetta, niin ei sitä lomaakaan kesälle kerry. Ja aina olisi nimenomaan kesällä töitä tarjolla. Etätyöt eivät ole mahdollisia. Palkatonta vapaata ei katsota hyvällä, eikä varmasti viikkotolkulla anneta.
En tiedä vielä miten tulevaisuudessa ratkaisen asian, kun ei ole vielä ajankohtainen ongelma. Isovanhemmat eivät ole meillä ratkaisu.
Meillä lapsi vasta vajaa 5-vuotias ja stressaan jo nyt asiasta. Olen totaaliyksinhuoltaja ja meillä on kiertävät lomalistat, jotka alkavat toukokuulta ja loppuvat syyskuulle. Huonolla tuurilla voin joutua olemaan lomalla silloin kun lapsi on koulussa eli meillä ei ole yhtään yhteistä lomaa. Joustoa ei tunneta ellei joku työkavereista vaihda omaa lomaansa. Palkatonta ei kesälle saa, koska silloin on muutenkin pula työntekijöistä eli hyvänäkin kesänä saan vain 4 viikkoa lomaa samaan aikaan koululaisen kanssa. Ja eikä kyllä olisi varaakaan olla palkattomalla. Isovanhemmat asuvat kaukana ja ovat jo niin iäkkäitäkin, etteivät ehkä jaksa parin vuoden päästä enää hoitaa isoakaan lasta.
Olen tutkaillut päiväleirejä ja niitä tosiaan tuntuu olevan, mutta osa on niin kaukana, ettei 7-vuotias ehkä selviydy sinne yksin, bussin vaihtoa yms. Hoitajan palkkaaminen on niin kallista ettei minun palkkani riitä. Ennen ehkä saikin teinin hoitamaan lapsia ihan mitättömällä palkalla mutta nyt ei todellakaan saa, ja hyvä toisaalta tietenkin niinkin. Mutta jos minulla jää palkasta verojen jälkeen käteen noin 12€/h ja lastenhoidosta pitää maksaa 8€/h niin eipä tuossa oikein elämiselle jää rahaa.
Ahdistaa todella.
Lapsen kavereiden vanhemmilla on sama ongelma. Naapuriperheen kanssa limitettiin pari viikkoa, miehen kanssa limitettiin, lomarahat vapaaksi, ymmärtäväinen työnantaja ja vain yhdellä kollegalla kouluikäisiä minun lisäksi eli melko vapaasti valittavat lomat kun alakoululaisia, uimakoululeiri.... Näillä on saatu jopa perheen yhteistä lomaa ilman niitä naapurinlapsia nurkissa.
Nyt 3. luokkalainen ja on 2 vko yksin/kavereiden kanssa miinus pari päivää serkunsa kanssa. Ei mahtunut haluamalleen leirille, eikä halunnut muille leireille. Naapurin täti on kotona, sinne voi mennä jos joku hätä. Käy siellä pitkin vuotta silloin tällöin syömässä karkkia 😁
Vierailija kirjoitti:
Te jotka hehkutatte näitä "naapurin teinejä" niin kysyn vaan, että maksatteko vakuutukset myös? Tulee nimittäin hiukan extraa hoitokuluihin.
3
Sehän tässä onkin mielenkiintoista. Yleisesti veronkierto ja jopa laillinen verosuunnittelu on saatanasta, mutta lastenhoitaja on ihan ok palkata pimeästi ja hoitaa työnantajanvelvollisuudet hieman kyseenalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tota. Olenko ainoa, jolla ei ole ollut ikinä ongelmaa tässä? Esikoinen oli ensin viikon käsityöleirillä ja sitten liikuntaleirillä (päiväleirit). Sitten hän oli 2 päivää yksin kotona (ruoka valmis, nukkui kymmeneen, söi aamupalan, lähti ulos, tuli lounaalle kahden-kolmen aikaan ja sitten minä tulin jo töitä ( menin aamulla aikaisin). Sitten lähdettiin viikon lomareissulle. Paluun jälkeen oli yhden päivän taas kotona. Sitten oli juhannus. Juhannuksen jälkeen oli viikon mummolassa ja sit mä aloitin loman, isänsä sitten oli myöhemmin niin että koulun alkuun asti oli joku kotona.
Seuraavana kesänä pärjäsi jo enemmän yksin, ei ollut mitään hirveetä järkkäämistä. Keskimmäinen oli ekalla kun meillä oli vauva, joten kesällä olin vanhempainvapaalla. Tokan kesällä pärjäsi kolme vuotta vanhemman isoveljen kanssa, käsityöleirillä, mummolassa...
Kuopuksen osalta en jaksa kummemmin vielä muutaman vuoden päähän stressata, on nyt 5v. Ehkä isosisarukset katsoo perään? Ehkä leireilee.
Ja täähän romuttuu heti jos ei ole mummolaa ja jos niitä lomia ei saa pidettyä noin. Esim toiselle ainoa loma määräytyy toukokuulle ja toiselle kesäkuulle.
Niin. Ja jos lapsi ei halua mennä leireille tai unohtuu ilmoittaa tai jos tulee itku ja tuska ja pomo peruu koko kesän!
Mä elän oudossa ja huolettomassa maailmassa. Olen aina saanut päättää lomani ajankohdan itse. Samoin lasten isä. Olen aina myös neuvotellut duunia vaihtaessa täyden loman. Olen myös kasvattanut lapset pärjäämään. Mutta toki joka asiasta voi myös maalailla piruja seinälle.
Ei vaan jos ei ole mummolaa ja vanhemmat ei pysty päättämään lomiensa ajankohtaa.
Kuten jo kertaalleen kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka hehkutatte näitä "naapurin teinejä" niin kysyn vaan, että maksatteko vakuutukset myös? Tulee nimittäin hiukan extraa hoitokuluihin.
3
Vastaatteko nyt tähän ja kerrotte, mitkä on ne kokonaiskulutus, mitkä kertyy palkasta ja vakuutuksesta?!
Meillä lapset on harrastusleireillä 3 viikkoa, kaksi päiväleiriä tässä lähellä ja yksi viikon yöleiri. Meillä molemmat mummot ovat hyväkuntoisia ja virkeitä eläkeläisiä ja hoitavat lapsia kumpikin yhden viikon. Mun loma on 4 viikkoa. Yhden viikon lapset on keskenään ja teen niin paljon etätöitä kuin pystyn.
Edellisten vinkkien lisäksi: aukaiskaa suunne (ajoissa). Monella tuntuu olevan sama ongelma. Lyöttäytykää yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tota. Olenko ainoa, jolla ei ole ollut ikinä ongelmaa tässä? Esikoinen oli ensin viikon käsityöleirillä ja sitten liikuntaleirillä (päiväleirit). Sitten hän oli 2 päivää yksin kotona (ruoka valmis, nukkui kymmeneen, söi aamupalan, lähti ulos, tuli lounaalle kahden-kolmen aikaan ja sitten minä tulin jo töitä ( menin aamulla aikaisin). Sitten lähdettiin viikon lomareissulle. Paluun jälkeen oli yhden päivän taas kotona. Sitten oli juhannus. Juhannuksen jälkeen oli viikon mummolassa ja sit mä aloitin loman, isänsä sitten oli myöhemmin niin että koulun alkuun asti oli joku kotona.
Seuraavana kesänä pärjäsi jo enemmän yksin, ei ollut mitään hirveetä järkkäämistä. Keskimmäinen oli ekalla kun meillä oli vauva, joten kesällä olin vanhempainvapaalla. Tokan kesällä pärjäsi kolme vuotta vanhemman isoveljen kanssa, käsityöleirillä, mummolassa...
Kuopuksen osalta en jaksa kummemmin vielä muutaman vuoden päähän stressata, on nyt 5v. Ehkä isosisarukset katsoo perään? Ehkä leireilee.
Ja täähän romuttuu heti jos ei ole mummolaa ja jos niitä lomia ei saa pidettyä noin. Esim toiselle ainoa loma määräytyy toukokuulle ja toiselle kesäkuulle.
Niin. Ja jos lapsi ei halua mennä leireille tai unohtuu ilmoittaa tai jos tulee itku ja tuska ja pomo peruu koko kesän!
Mä elän oudossa ja huolettomassa maailmassa. Olen aina saanut päättää lomani ajankohdan itse. Samoin lasten isä. Olen aina myös neuvotellut duunia vaihtaessa täyden loman. Olen myös kasvattanut lapset pärjäämään. Mutta toki joka asiasta voi myös maalailla piruja seinälle.
Ei vaan jos ei ole mummolaa ja vanhemmat ei pysty päättämään lomiensa ajankohtaa.
Eli sulla on näin? Että yhtään ei voi vaikuttaa? Ikinä? Koskaan? Milloinkaan? Jos meillä ei olisi mummolaa, lapset olis olleet vielä yhden lisäviikon leirillä. Tai kotona yksin. Jos todella toukokuussa olisi lomat eikä sille mitään voisi, niin se olis vähän jo hankalaa. Mutta kuvittelen olevan marginaali-ilmiö?
Meillä on hoidettu suvun lapsia ristiin. Partiolaiset ovat järjestäneet "kaupunki leiriä"/ päiväleiriä.
Klo 10 lähikaupungissa alkavalle leirille olen aamulla ottanut omani ja pari luokkakaveria aamulla töihin mukaan, heittänyt heidät leirille ja toisen lapsen isä on sitten hakenut iltapäivällä lapsilauman kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Sehän tässä onkin mielenkiintoista. Yleisesti veronkierto ja jopa laillinen verosuunnittelu on saatanasta, mutta lastenhoitaja on ihan ok palkata pimeästi ja hoitaa työnantajanvelvollisuudet hieman kyseenalaisesti.
Jos työpäiviä on max. 12/v lakisääteistä tapaturmavakuutusta ei tarvitse ottaa. Alle 17-vuotiaasta työntekijöstä ei tarvitse myöskään maksaa Tyel- maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kunta maksaa nuorille neljän viikon kesätöistä 730 €. Itse olen tarjonnut naapurin teineille saman ja aina on tulijoita ollut. Palkasta saa kotitalousvähennyksen. Ihanan huoletonta!
Tuo on palkka 5h/pv, joten siinä jää vielä 3-4 tuntia lapselle aikaa olla yksin. Sivukulut tekee vielä muutaman satasen ja muistaakseni kotitalousvähennystä ei saa koko palkasta, ainoastaan 20% palkasta ja työnantajakulut.
Oma tyttö sai vastaavan diilin vime kesänä, mutta koska sai ennen juhannusta paremman työpaikan, niin lähti samantien. Siinä ei voinut työnantaja paljoa asiasta riidellä, koska esim. vakuutukset oli kokonaan ottamatta.
Ei 7-vuotias tarvitse enää päivähoitoa. 7-vuotias on jo kouluikäinen. Itsekin olin kesät lapsena kotona, kunnes vanhemmat tulivat kotiin, ei mitään ongelmaa.
Meillä ratkaistiin vanhempien lomien eriaikaisuutena, seurakunnan päiväleirillä meni viikko ja lisäksi isovanhemmat ottivat kesälomallaan kummaltakin puolelta lapset viikoksi (arkipäivät) hoitoon. Näistä tuli jo 11 viikkoa, joten yksi viikko pystyttiin pitämään yhteistä lomaa. Ei se montaa vuotta vie, kun pystyy jo paremmin olemaan kesällä (sisaruksen kanssa) ilman aikuista. Itselläni auttoi siinä vaiheessa joustavat työajat, kun pystyin päivällä käymään kotona lounaalla ja samalla kysymään lasten kuulumiset ja lämmittämään ruuat.
Ggxxxx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Jos työpäiviä on max. 12/v lakisääteistä tapaturmavakuutusta ei tarvitse ottaa. Alle 17-vuotiaasta työntekijöstä ei tarvitse myöskään maksaa Tyel- maksuja.
Tuliko tuohon typo? Kesäksi jos palkkaa hoitajan, tarvitsee maksaa myös tapaturmavakuutus. Eläkemaksuista en tiedä, mutta nuo muut on niin kalliita ettei kannata palkata hoitajaa.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sulla on näin? Että yhtään ei voi vaikuttaa? Ikinä? Koskaan? Milloinkaan? Jos meillä ei olisi mummolaa, lapset olis olleet vielä yhden lisäviikon leirillä. Tai kotona yksin. Jos todella toukokuussa olisi lomat eikä sille mitään voisi, niin se olis vähän jo hankalaa. Mutta kuvittelen olevan marginaali-ilmiö?
Ei niitä leirejäkään myöskään aina ole. Sekä meidän asuinkunnassa että mökkikunnassa juhannuksen jälkeisellä viikolla tai heinäkuussa ei ole leirejä.
Ja ihan tiedoksi vaan on paljon vanhempia jotka ei voi vain tilata lomiaan. Itse tein tuolloin alihankintana töitä mediataloille ja töitä tehtiin tasan silloin kun käskettiin. Myöskään yrittäjät eivät niitä itse pääse määräämään. Plus että suurimmassa osassa työpaikkoja lomat kiertää. Halusi joku äiti tai ei,
Jos ei ole kirjallista sopimusta, voi kesätyöntekijä koska tahansa jättää lapset keskenään. Ja kirjallinen sopimus alle 5 e/h palkasta taas voi olla AVIssa mielenkiintoinen tutkittava.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoista saa hoitoapua ja on mistä valita.
Miten ihmeellä lapset hoidettiin,kun iltapäiväkerhoja tai edes päivähoito-oikeutta ei ollut, vaikka vanhemmat oli työssä.
Käytettiin lastenhoitajia ja siinä monelle opiskelijalle on hyvä kesätyö.
Sanoisin kyllä, että isovanhemmat hoitivat paljon enemmän kuin nykyään. Kun olin pieni koululainen 70-luvun loppupuolella, niin kaikkia tuntemiani lapsia hoitivat isovanhemmat. Useimmat lähtivät mummien ja vaarien kanssa mökeille heti kun koulu loppui ja palasivat tyyliin kun koulu taas alkoi.
En mä ainakaan muista että kenelläkään olis ollut mitään opiskelijaa lapsenlikkana. Ihan vauraalla keskiluokkaisella alueella Helsingissä asuttiin.
Mutta "avainkaulalapset" oli myös yleisempiä, eli oltiin jo aika pienenä niitä päivä ja aikaa koulun jälkeen kotona. taloyhtiön mummot istuskeli pihassa ja vähän vahtivat. Heiltä sai myös aina apua jos tarvitsi, samoin muutamilta kotiäideiltä. taloyhtiössä oli myös talkkari, eli jos avain jäi vaikka kotiin, niin talkkari tuli avaamaan oven.
Minunkin olisi kuulunut mennä koulun jälkeen mmmille ja vaarille, mutta en halunnut, joten sovittiin että soitan kun tuun koulusta kotiin, syön äidin valmiiksi laittaman välipalan ja sitten kavereiden kanssa ulos.