1800-luvun aihe vapaa
Siis hitto mä en jaksa enää tyhjentää noita herrasväen yöpottia! Heillä on niin kammottavat jätteet siellä että. Eikä mulla ole edes aikaa syödä kun pitää olla koko ajan passaamassa herrasväkeä ja vahtimassa heidän lapsia tai lakaisemassa tai laittamassa jo seuraavaa ruokaa!
Mä jäin tänäänkin ilman suurusta ja ehdin vain työntää leivänkannikan esiliinaan. En jaksa. Iltaisin kaadun kuolleena heinäpatjalleni ja pian taas rouva huutaa hyssyttelemään vauvaa ja herra tyhjentämään pottaansa.
Kun viimein saan vauvan nukkumaan ja vien rouvalle niin joku taas huutaa vettä tai tyhjentämään pottaa.
Aamulla on noustava ensimmäisenä sillä vedet pitää lämmittää ja puuro keittää. Ja kahvipavut jauhaa... Olen jo miettinyt siirtyisinkö Jaakkolaan, onko joku ollut siellä? Pestini loppuu lokakuussa että jos en jatkaisi? Paljonko siellä Jaakkolassa tienaa? Onko siellä riettaita renkejä? Meillä on kaksi renkiä mutta ne on jo niin vanhoja ettei ahdistele minua eikä lypsypiikoja.
Heillä on kuulemma Jaakkolassa kolme (!!!!) sisäpiikaa ettei tarvisi yksin kaikkea tehdä.
T. Salmelan Eeva-piika 16 v.
Kommentit (142)
Aikamoisia vekkuleita nuo ylioppilaat. Tuolla ne laulaa Senaatintorilla jotain härskejä lauluja. On ne niin olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan uskaltanut sen rautahevosen kyytiin?
Hyi en mene ikinä! Se näyttää niin vaaralliselta ja pelottavalta. Pitää kamalaa ääntäkin. Siellä on kuulemma naiset ja miehet ihan sikin sokin! Kuvottavan hävytöntä :(
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan vanhoja luitani usko mokoman humpuukikoneen haltuun. Ei mahda olla turvallista ihmiselle liikkua niin nopeaan. Yli kolme peninkulmaa tunnissa! Sisuskaluthan siinä lähtevät pois paikaltaan.
Onko joku käynyt katsomassa eläviä kuvia?
Meidän Jeremias-renki pyysi minua mukaansa kaupunkiin, siellä esitetään kuulemma jotain eläviä kuvia. Hän lupasi pistouvata ja ostaa minulle vielä jonkun leivoksen. Mitä ne on?
En ole käynyt kaupungissa ennen enkä oikein tiedä edes että haluanko. Jeremiaksen veli on vossikkakuski ja tämä lupasi kyyditä meitä. Mutta kannattaako, onkohan Jeremiaksella jotain takaa-ajatuksia. Mietin että yrittääkö se pyrkiä hameideni alle :( Vai onko se kunniallinen mies joka kosii ensin.
T. piika Emma
Mä luulen, että yksi meidän piikamurjun piika on siunatussa tilassa! Sen nimi alkaa A:lla. Alkukeväällä se yllätettiin navetasta rengin alta. Hame korvissa! Nyt se juoksee koko ajan ulos yrjöömään eikä ole enää aikoihin pessyt toptuukeja saunalla. Laitoin ihan merkin niiden väliin sen laatikkoon eikä niitä ole liikutettu pariin kuunkiertoon. Mitä mää teen? A:n käytös on ihan samanlista kuin Elisabeth-rouvan viime kesänä. Armon rouva sai talvella pikkuisen.
T. Alma
Tämä herran vuosi 1868 on ollut synkkä. Tänään kuoli pikku Henrika kuumeeseen ja heikkouteen, vain kolme kuukautta isoveljensä Antin jälkeen. Olen yrittänyt hankkia perheelle ruokaa mutta vaikeaa se on. Mies on kuin luuta ja nahkaa eikä meinaa aamuisin jaksaa lähteä elannon hakuun. Pelottaa että hänkin menee pikkuistemme perässä. Onneksi edes toinen lehmistä selvisi hengissä tähän asti ja ehkä hyvällä onnella alkaa kohta lypsämään kun pääsee laiduntamaan. En tiedä miten selviämme surusta ja nälästä heikkoina. Taivaan Isä maatamme vielä yhdeltä katovuodelta varjelkoon.
Kaupungissa asuva siskoni on lääkärin mukaan kärsinyt hysteriasta. Lääkäri oli juuri tuonut Englannista laitteen jolla naisten hysteriaa parannetaan, kovasti sisko kehui menetelmää ja oli tyytyväinen. Aikoo kuulemma vastedes käydä joka viikko vastaanotolla hoidattamassa itseään. Suositteli minullekin.
Hyvät mammat, montako matka-arkkua tulee ottaa mukaan kun matkustaa Tukholmaan asti laivalla?
Minulla on tietenkin klänninkejä vaikka kuinka ja hattuja sillä olen Sibeliuksen tytär.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuva siskoni on lääkärin mukaan kärsinyt hysteriasta. Lääkäri oli juuri tuonut Englannista laitteen jolla naisten hysteriaa parannetaan, kovasti sisko kehui menetelmää ja oli tyytyväinen. Aikoo kuulemma vastedes käydä joka viikko vastaanotolla hoidattamassa itseään. Suositteli minullekin.
Minun naapurini käy myös tuossa hoidossa ka kuulemma alussa ujostutti maata siinä hame ylhäällä mutta ensin tohtori hieroi sairaukset pois käsillään ja sitten laittoi jonkun ihme laitteen pumputtamaan naapurin pimpuliin, sairaus katosi taas. Mutta palautui jos ei viikkoon käynyt hoidossa. Eli ei se kovin pitkävaikutteinen ole ja vähän noloa kun se pitää tehdä ilman hametta. Mutta kyllä ne tohtorit tietää mitä tekee.
Kumman ottaisin, torpparin pojan Augustuksen vaiko papin rengen Aamoksen... Molemmat kosivat minua.
Ennen kunnon ihmisillä oli aikaa toisilleen kun tavattiin raitilla ja kirkolla nokikkain. Kuulumiset vaihdettiin, kerrottiin sairaudet ja tuttujen poismenot. Nyt telefoonissa vain juorutaan asiat eikä ketään tavata enää henkilökohtaisesti. Hyvä ettei mokoma rakkine tule koskaan leviämään laajemmin.
Kartanon nuori herra tulee pian kaupungista kesäksi kotiin. On valmistunut ylioppilaaksi , lukenut herra. Vieläköhän muistaa minut ? Joululomallaan otti osaa kylän nuorten tapaninpäivä ajeluun, pyysi minut rekeensä ja peitteli lämpimällä taljalla, salaa puristi kättäni samalla. Reessä oli kyllä pappilan neiti ja muitakin nuoria. Ajatteleekohan nuoriherra minua koskaan. Hänellä on kaunis nimi Raoul Gustaf . Turhaan taidan haaveilla, ei pehtorin tyttäriä kartanon herrat huoli.
Tänään sain minäkin ensimmäisen telefonaatin! Olin juuri jauhamassa kahvipapuja herrasväen kahvihetkeä varten kun naapurin piika juoksi tupaan ja huusi "Ebba telefooniin ja äkkiä!!!!"
Säikähdin ihan kauhean kamalasti ja juoksin sen piian perässä heidän taloonsa. En edes tiennyt miten telefoonataan mutta kun talon emäntä käski laittamaan jonkun putken korvaansa niin tottelin. Kuulin sieltä putkesta puhetta, se sanoi olevansa Ernesti-serkkuni joka sanoo ostaneensa minulle lipun höyrylaivaan, minun pitää tulla mukaan Ruotsiin kesällä.
Olen aivan otettu ja järkyttynyt. Niiailin sille telefoonille ja juoksin äkkiä takaisin jauhamaan papuja.
Kyllä suututtaa Suomen ensimmäinen naisylioppilas ei saa laittaa valkolakkia päähänsä. Lakki on omistettu vain miehille. Sen sijaan naisten on tyydyttävä valkoiseen hiusnauhaan johon lyyra kiinnitetään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suututtaa Suomen ensimmäinen naisylioppilas ei saa laittaa valkolakkia päähänsä. Lakki on omistettu vain miehille. Sen sijaan naisten on tyydyttävä valkoiseen hiusnauhaan johon lyyra kiinnitetään.
Siinä menee hyvä waimoihminen wallan piloille kun päänsä sekoitetaan liialla tiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Tänään sain minäkin ensimmäisen telefonaatin! Olin juuri jauhamassa kahvipapuja herrasväen kahvihetkeä varten kun naapurin piika juoksi tupaan ja huusi "Ebba telefooniin ja äkkiä!!!!"
Säikähdin ihan kauhean kamalasti ja juoksin sen piian perässä heidän taloonsa. En edes tiennyt miten telefoonataan mutta kun talon emäntä käski laittamaan jonkun putken korvaansa niin tottelin. Kuulin sieltä putkesta puhetta, se sanoi olevansa Ernesti-serkkuni joka sanoo ostaneensa minulle lipun höyrylaivaan, minun pitää tulla mukaan Ruotsiin kesällä.
Olen aivan otettu ja järkyttynyt. Niiailin sille telefoonille ja juoksin äkkiä takaisin jauhamaan papuja.
Naapurin höpelöpoika on kuuluisa satuiluistaan ja houruintarinoistaan. Kertoipa vastikään joskus tulevan ajan jolloin jok'ikisellä olisi mukanaan kirjoitus-kone jonka painallukset siirtyvät matkain päähän sillä siunaamalla kun ne lyöty on. Kuvitella vieläpä ilman lennättimen lankoja ilmoin halki kuin salama. Hulluhan se poika on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun naapurini käy myös tuossa hoidossa ka kuulemma alussa ujostutti maata siinä hame ylhäällä mutta ensin tohtori hieroi sairaukset pois käsillään ja sitten laittoi jonkun ihme laitteen pumputtamaan naapurin pimpuliin, sairaus katosi taas. Mutta palautui jos ei viikkoon käynyt hoidossa. Eli ei se kovin pitkävaikutteinen ole ja vähän noloa kun se pitää tehdä ilman hametta. Mutta kyllä ne tohtorit tietää mitä tekee.
Kukaan ei käyttänyt sanaa pimpuli 1800 luvulla
Kiitos päiväni piristämisestä! Ihanan höpsö ketju.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Huoruuden synti on hirveä synti. Meidänkin kylältä eräs Bertta-piikanen joutui jalkapuuhun kirkonmäelle ihmisten töllisteltäväksi kun oli rengin kanssa latoon ennättänyt. Kyllä ainakin kihlat pitää olla ja kuulutukset tehtynä, sitä ennen ei riiastella! Jämpti on näin!
Jalkapuu ja 1800-luku?
Ei ku kiertokoulun penkille uuestaan!
Jalkapuu rangaistuksena lakkautettiin Suomessa vasta 1800-luvun puolivälissä.