Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1800-luvun aihe vapaa

Vierailija
19.05.2017 |

Siis hitto mä en jaksa enää tyhjentää noita herrasväen yöpottia! Heillä on niin kammottavat jätteet siellä että. Eikä mulla ole edes aikaa syödä kun pitää olla koko ajan passaamassa herrasväkeä ja vahtimassa heidän lapsia tai lakaisemassa tai laittamassa jo seuraavaa ruokaa!

Mä jäin tänäänkin ilman suurusta ja ehdin vain työntää leivänkannikan esiliinaan. En jaksa. Iltaisin kaadun kuolleena heinäpatjalleni ja pian taas rouva huutaa hyssyttelemään vauvaa ja herra tyhjentämään pottaansa.

Kun viimein saan vauvan nukkumaan ja vien rouvalle niin joku taas huutaa vettä tai tyhjentämään pottaa.

Aamulla on noustava ensimmäisenä sillä vedet pitää lämmittää ja puuro keittää. Ja kahvipavut jauhaa... Olen jo miettinyt siirtyisinkö Jaakkolaan, onko joku ollut siellä? Pestini loppuu lokakuussa että jos en jatkaisi? Paljonko siellä Jaakkolassa tienaa? Onko siellä riettaita renkejä? Meillä on kaksi renkiä mutta ne on jo niin vanhoja ettei ahdistele minua eikä lypsypiikoja.
Heillä on kuulemma Jaakkolassa kolme (!!!!) sisäpiikaa ettei tarvisi yksin kaikkea tehdä.
T. Salmelan Eeva-piika 16 v.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär pitäisi kastaa. Fredriikka vai Wilhelmiina? Tai jos laittaisi vaan Iida, vaikka se onkin kovin yleinen. Naapurin tytär on Liisa. En ymmärrä näitä nykyajan hömpötysnimiä. Olisivat laittaneet kunnon Elisabet. 

Vierailija
22/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut meidän likka piian pestiä, vaikka on jo 11 ja kätevä käsistään. Mitä nyt teen? Sais jo iso ihminen elättää itsensä ja tuoda vähän apuja tähän talouteen. Muutaman kuun kierron päästä kun meille tulee yksi ruokittava lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään hyviä pettuleipäohjeita?

Vierailija
24/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär pitäisi kastaa. Fredriikka vai Wilhelmiina? Tai jos laittaisi vaan Iida, vaikka se onkin kovin yleinen. Naapurin tytär on Liisa. En ymmärrä näitä nykyajan hömpötysnimiä. Olisivat laittaneet kunnon Elisabet. 

Meijän Reettakin lie papinkirjassa Markareetta, mut emmie oikein ruottia ossoo. Mie oon vaa karjakko.

Vierailija
25/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saanut meidän likka piian pestiä, vaikka on jo 11 ja kätevä käsistään. Mitä nyt teen? Sais jo iso ihminen elättää itsensä ja tuoda vähän apuja tähän talouteen. Muutaman kuun kierron päästä kun meille tulee yksi ruokittava lisää.

Tampereelle nyt ottavat uusiin fabriikkeihin pikkupiikasia töihin. Oppivat siinä hyvän ammatin ja asunnotkin saa tehtaan puolesta. Maailma se vaan muuttuu tulee koneet ja sähköt ja kaikki. Tyttö vaan siihen mukaan. Tämä on nykyajan meininki.

Vierailija
26/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani aikoo kosia veräjänvartijan tytärtä. Työteliäs tyttö ja se on tärkeää, mutta onkohan saanut riittävää sivistystä, jotta osaa kasvattaa lapset säädyllisille tavoille.

Vierailija
27/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika!

Tässä yhteydessä kyllä melkoinen anakronismi...

Vierailija
28/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo' tään pojan jalat tehty tään kylän raitteja tramppaamaan. Ameriikkaan on tämän poijaan mieli. Sanovat ,että sinne lähtee höyrylaiva ensi viikolla Tukholmasta. Sinne olen jo piletin ostanutkin ja lempparina hiilenmätössä olen aikonut sinne pestin siinä laivassa ottaa. Voita ja  lupasi muori kontillisen ltähtöäni varten tykötarpeiksi etteivät muonat lopu kesken. Sieltä kun sitten parin vuoden päästä rikastuneena takaisin käymään kylälle, niin vien Kristiinankin mukana sinne Ameriikkaan. Eipähän sitten  tarvitse minun likkani siellä piikana aloittaakaan vaan hienoksi rouvaksi sinnen pääsee, ja silkit sametit saa siellä heti  yllensä pukea...

Vierailija
29/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa tulevat miniät. Mahtavatko huolia hoidettavakseen, kun tulen vanhaksi. Lain mukaan omien lasten on pakko, mutta millaista se hoito sitten on. Huutolaiseksi?

Vierailija
30/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereelle nyt ottavat uusiin fabriikkeihin pikkupiikasia töihin. Oppivat siinä hyvän ammatin ja asunnotkin saa tehtaan puolesta. Maailma se vaan muuttuu tulee koneet ja sähköt ja kaikki. Tyttö vaan siihen mukaan. Tämä on nykyajan meininki.

Ei mitteen tuollaista! Suatanasta koko sähäkö!

Vierailija
31/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani aikoo kosia veräjänvartijan tytärtä. Työteliäs tyttö ja se on tärkeää, mutta onkohan saanut riittävää sivistystä, jotta osaa kasvattaa lapset säädyllisille tavoille.

Tartteeko sitä niin nenä pystyssä kulkea? Sullehan nauraa toi kiertokoulun lukkarikin, kun olet niin olevinas fiinimpää väkeä. Ja pojalles pitäs joku pappilan neiti olla vai? Hah!

Vierailija
32/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin ajan alimpien kylkiluiden poistoon. Vähän kyllä jännittää, heräänkö nukutuksesta ollenkaan, heräänkö kenties kesken leikkauksen tai kuolenko tulehdukseen, mutta kyllä se pikkuruinen vyötärö on kaikkien riskien arvoinen!

Vierailija
33/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitteen tuollaista! Suatanasta koko sähäkö!

Nyt ei pidä olla niin vanhanaikainen .Eletään sentään 1800 lukua .Maailma kehittyy ja on luvassa hyvinvointia ja rikkautta pitää vain osata mennä mukana. Pois kaikki vanha hapatus ja turhat luulot. 

Vierailija
34/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varasin ajan alimpien kylkiluiden poistoon. Vähän kyllä jännittää, heräänkö nukutuksesta ollenkaan, heräänkö kenties kesken leikkauksen tai kuolenko tulehdukseen, mutta kyllä se pikkuruinen vyötärö on kaikkien riskien arvoinen!

Eikö korsetti olisi ollut turvallisempi ? Minulla on oikein hyvä valaanluiset jouset ja kestää hyvin kiristyksen . Olen hoikka kuin heinänkorsi  se ylläni ja minulla on kuusi lasta.

Vierailija
35/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma Söderblommin kartanon piioilla on kaksi friiviikkoa vuodessa, jokaisella oma huone aitassa ja ne saa jopa pyhävaatteet ja päälliskengät kartanolta! Voi kumpa saisi työpaikan sieltä!

Vierailija
36/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilänkin vanhee likka pääs eles ja pitäs sille jo aatella emännänpaikkaa. On jostain seki saanu päähänsä vallan,kaupunkiin hankkiutua. Kuulemma on sinne menny naapurin Liisakin, puotiin oikeen päässy palvelemaan. Ei semmottisia hullutuksia piä antaa vallan. Voi yhlen kerran!

Vierailija
37/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vittua höpäjätte täällä?

Vierailija
38/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmijärven rosvoista on tullut oikea vitsaus. Kokonainen kylä rosvoaa ympäristöä. Alueelle tuodaan 700 kasakkaa jotka olivat aikoinaanm tuhoneet neljäsosan Pohjanmaan asukaista isovihan aikaan. Tulos on taattu. Vielä Hämeenlinnan vankilassakin nurmijärveläiset kapinoivat verisesti. 

Vierailija
39/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli uhkaa lähteä Ameriikkaan. Kuulemma siellä ei katsota säätyä. Siis voiko olla totta, kaikki ihmiset muka samanarvoisia? Ettei olisi hienoa herrasväkeä ja sitten meitä torpannurkkaan paiskattuja köyhiä. Ei kai tuollaiset puheet ole totta?

Pystyttekö te kuvitella ettei olisi herrasväkeä ja piikoja? Torppareita ja elättimummoja? Kaikki muka ihan samanlaista väkeä vaan?

Vierailija
40/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita munsalalaisia paikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi