1800-luvun aihe vapaa
Siis hitto mä en jaksa enää tyhjentää noita herrasväen yöpottia! Heillä on niin kammottavat jätteet siellä että. Eikä mulla ole edes aikaa syödä kun pitää olla koko ajan passaamassa herrasväkeä ja vahtimassa heidän lapsia tai lakaisemassa tai laittamassa jo seuraavaa ruokaa!
Mä jäin tänäänkin ilman suurusta ja ehdin vain työntää leivänkannikan esiliinaan. En jaksa. Iltaisin kaadun kuolleena heinäpatjalleni ja pian taas rouva huutaa hyssyttelemään vauvaa ja herra tyhjentämään pottaansa.
Kun viimein saan vauvan nukkumaan ja vien rouvalle niin joku taas huutaa vettä tai tyhjentämään pottaa.
Aamulla on noustava ensimmäisenä sillä vedet pitää lämmittää ja puuro keittää. Ja kahvipavut jauhaa... Olen jo miettinyt siirtyisinkö Jaakkolaan, onko joku ollut siellä? Pestini loppuu lokakuussa että jos en jatkaisi? Paljonko siellä Jaakkolassa tienaa? Onko siellä riettaita renkejä? Meillä on kaksi renkiä mutta ne on jo niin vanhoja ettei ahdistele minua eikä lypsypiikoja.
Heillä on kuulemma Jaakkolassa kolme (!!!!) sisäpiikaa ettei tarvisi yksin kaikkea tehdä.
T. Salmelan Eeva-piika 16 v.
Kommentit (142)
Meilläpäin nuo on alushursteja ja neulon ne pumpulilangasta. Kannattaa pestä kylmällä vedellä! Kuivaaminen on vaikeaa kun kukaan ei saa nähdä mutta minä viritin saunan taakse oman pikku pyykkinarun, kukaan ei käy siellä.
En taida koskaan elantoani taiteilijana saada. Hyviksi töitäni kehuvat, mutta en saa näytteille eikä kukaan osta. Maalaava mamselli, sanovat. Isän rahatkin kohta loppuvat. Olisiko tuosta Stenmanista mitään apua.
Sinun kannattaa valmistaa vielä lannevyö niin saat yoptuukin pysymään paikallaan! Se on nykyaikainen keksintö.
Puhtaaksi saat kun keittelet toptuukit lipeävedessä.
Kaffepulla kirjoitti:
Huoruuden synti on hirveä synti. Meidänkin kylältä eräs Bertta-piikanen joutui jalkapuuhun kirkonmäelle ihmisten töllisteltäväksi kun oli rengin kanssa latoon ennättänyt. Kyllä ainakin kihlat pitää olla ja kuulutukset tehtynä, sitä ennen ei riiastella! Jämpti on näin!
Jalkapuu ja 1800-luku?
Ei ku kiertokoulun penkille uuestaan!
Ei paljo kihloista välitetä Runnin kylpylässä kun läänintaiteilijat hyppää petistä petiin.
Serkkulikka kirjoitti Helsingistä että heillä on siellä tyyfusta mikä on kuolemantauti. Ensin tuleepi kuumetta ja yskää, sitten pilkkuja ja sitten jo kuoleepi. Nyt serkkuplikka sanoo että he pakenevat maalle ettei se kuolemantauti tartu. Aikovat majoittua meidän aittaan. Mutta tuoko ne sen taudin mukanaan? Hyi että!
Mihin muka tarvitsen tätä lukutaitoa? Kamala työ opetella. Eihän tässä ole mitään luettavaakaan paitsi tietysti Raamattu ja virsikirja. Niitä luen tietysti ahkerasti.
Tosin ei mulla aikakaan meinaa riittää edes niiden lukemiseen. Olen lastenhoitajana nykyään nimismiehen perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin nuo on alushursteja ja neulon ne pumpulilangasta. Kannattaa pestä kylmällä vedellä! Kuivaaminen on vaikeaa kun kukaan ei saa nähdä mutta minä viritin saunan taakse oman pikku pyykkinarun, kukaan ei käy siellä.
Mie vedin narun sängyn alle sängyn jalasta toiseen. Siinä kuivuvat eikä kukkaan nää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin muka tarvitsen tätä lukutaitoa? Kamala työ opetella. Eihän tässä ole mitään luettavaakaan paitsi tietysti Raamattu ja virsikirja. Niitä luen tietysti ahkerasti.
Tosin ei mulla aikakaan meinaa riittää edes niiden lukemiseen. Olen lastenhoitajana nykyään nimismiehen perheessä.
Lisään, että kuulemma joku Seitsemän veljestä on ilmestynyt, mutta kuka sellaista keksittyä humpuukia haluaa lukea?
1800-luvun, aika laaja ajanjakso, sama kuin sanottaisiin 1900-luvun.
Voi miten nuo venäläiset sotilaat on komeita!
Hienon Aleksanterin teatterinkin rakensivat näille viihdykkeeksi. Voi kun vain pääsisin sinne itsekin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että kuulemma joku Seitsemän veljestä on ilmestynyt, mutta kuka sellaista keksittyä humpuukia haluaa lukea?
On aivan kamalaa törkyä, kuulin. Alentaa Suomen kansan arvon, Saarijärven Paavosta ei ole tietoakaan. Siinä kirjoitetaan sonninsuorulaisestakin, voi kauhistus. Toivottavasti tuo kirja pidetään naisväeltä piilossa.
Mitä teillä syödään tänään?
Meillä on keitettyjä pottuja kera läskisoossin kuten joka päivä mutta huomenna on pyhän kunniaksi vasikansylttyä lisäksi! Kohta väännän nisutaikinan.
Meilläkin on nisua tänään. Lisäksi teen pottupuuroa.
Meillä on perunasoppaa ja karjalanpiirakoita munavoilla.
Jälkiruoaksi tein kiisseliä.
Pullapitkot paistuu parhaillaan leivinuunissa.
Miehet on kalassa parhaillaan. Ehkäpä illalla paistellaan ahvenia.
Taas saa hävetä silmät päästään veljen vaimon takia! Veli on Viaporissa ja vaimo senkun hyysää täällä kaupungissa jotain venäläistä upseeria. Muka kapteeni. Asuu veljen talossa kuin omassaan ja olen ihan varma ettei veljen vaimo malta pysyä pois sen vierestä.
Ah tekisi niin mieli minunkin nisua mutta ei meillä ole sokuria! Sehän maistuu leivältä ilman sitä... Pöönaa olisi. Kehtaisiko käydä kysymässä naapurin Hilmalta kupillista sokuria...Eihän sinne kävele kuin puoli päivää. Jos vaikka laitan Iitan asialle kun se täytti jo seitsemän!
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Huoruuden synti on hirveä synti. Meidänkin kylältä eräs Bertta-piikanen joutui jalkapuuhun kirkonmäelle ihmisten töllisteltäväksi kun oli rengin kanssa latoon ennättänyt. Kyllä ainakin kihlat pitää olla ja kuulutukset tehtynä, sitä ennen ei riiastella! Jämpti on näin!
Jalkapuu ja 1800-luku?
Ei ku kiertokoulun penkille uuestaan!
Ei paljo kihloista välitetä Runnin kylpylässä kun läänintaiteilijat hyppää petistä petiin.
Jalkapuu oli käytössä 1800-luvulla.
Kyllä on ihana kevät. Ylioppilasjuhlat on viikon kuluttua ja sitten lähden yliopistoon opiskelemaan saksaa ja latinaa. Maailma on avoinna nuorelle naiselle ihan eri tavalla kuin mamman nuoruudessa 1860-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan alimpien kylkiluiden poistoon. Vähän kyllä jännittää, heräänkö nukutuksesta ollenkaan, heräänkö kenties kesken leikkauksen tai kuolenko tulehdukseen, mutta kyllä se pikkuruinen vyötärö on kaikkien riskien arvoinen!
Eikö korsetti olisi ollut turvallisempi ? Minulla on oikein hyvä valaanluiset jouset ja kestää hyvin kiristyksen . Olen hoikka kuin heinänkorsi se ylläni ja minulla on kuusi lasta.
Äh, pelkkä korsetti on niin 1875! Ja alapeukuttajat eivät selvästikään seuraa Englannin ja Ranskan muotia.
Nonnii nyt alkoi tälläkin tytöllä veret valua. Onneksi äiti oli pakottanut neulomaan stoptuukeja varastoon ja eilen yöllä huomasin verien tulleen. Otin äkkiä pari stoptuukia ja juoksin huussiin. Yritin viritellä naruilla mutta tuohan liikkuu koko ajan jos liikahdan! Ei se pysy jalkojen välissä.
Lypsykarjakko vihjas että mun pitäisi käyttää alushousuja niin stoptuuki pysyy paremmin. Mistä mä sellaset saan? En kehdannut kysyä.
Olen piikana Grönlundeilla ja seuraava vapaapäivä on kahden viikon kuluttua.
Jos kehtaisin sitten lähteä putiikkiin alushousuja kysymään? Ei minulla kangasta ole eikä kädentaitoa tehdä itse.
Mitä minä nyt teen kun on niin niljakas olo. Sain lehmät lypsettyä mutta sitten stoptuuki oli jo ihan märkä ja piti vaihtaa toinen ja huuhtelin likaista järvessä, onneksi löytyi sula kohta, kiitos eilisen helleaallon.
T. Anna 16 v Pitäjänmäeltä