1800-luvun aihe vapaa
Siis hitto mä en jaksa enää tyhjentää noita herrasväen yöpottia! Heillä on niin kammottavat jätteet siellä että. Eikä mulla ole edes aikaa syödä kun pitää olla koko ajan passaamassa herrasväkeä ja vahtimassa heidän lapsia tai lakaisemassa tai laittamassa jo seuraavaa ruokaa!
Mä jäin tänäänkin ilman suurusta ja ehdin vain työntää leivänkannikan esiliinaan. En jaksa. Iltaisin kaadun kuolleena heinäpatjalleni ja pian taas rouva huutaa hyssyttelemään vauvaa ja herra tyhjentämään pottaansa.
Kun viimein saan vauvan nukkumaan ja vien rouvalle niin joku taas huutaa vettä tai tyhjentämään pottaa.
Aamulla on noustava ensimmäisenä sillä vedet pitää lämmittää ja puuro keittää. Ja kahvipavut jauhaa... Olen jo miettinyt siirtyisinkö Jaakkolaan, onko joku ollut siellä? Pestini loppuu lokakuussa että jos en jatkaisi? Paljonko siellä Jaakkolassa tienaa? Onko siellä riettaita renkejä? Meillä on kaksi renkiä mutta ne on jo niin vanhoja ettei ahdistele minua eikä lypsypiikoja.
Heillä on kuulemma Jaakkolassa kolme (!!!!) sisäpiikaa ettei tarvisi yksin kaikkea tehdä.
T. Salmelan Eeva-piika 16 v.
Kommentit (142)
Tunnistin kuka yökulkija oli, kun vanha Taavetti kyseli mitä nimismies oli hämärässä asialla. Taavetti höpsöjä haastelee, kylällä sanottiin. Mutta.
Mie tiiän varmasti. Se oli nimismies. Olinhan sen kirkolla nähäny. Luulin että sillä on huono näkö, kun se kattoo niin oudosti. Mutta vien salaisuuden hautaan, eihän ny kukaan nimismiehestä voi mitään sellaasta uskoa. Kun se osaa olla niin edustavasti. Kun sillä on vakituinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä tuli sellaisia uutisia, että jännittää! Kuulemma itse keisari (meidän armollinen majesteettimme Aleksanteri I ) olisi tulossa Suomeen, ja kiertämään näitä meidänkin maaseutuperukoita! (Kysyin vaarilta, että kävikö kukaan Ruotsin kuninkaista täällä kun muistaa vielä ajat ennen Suomen sotaa. Ei kuulemma käynyt.)
Täällä kylillä jo isännät hiki päässä miettivät, että miten keisari pääsee kulkemaan, kun ei täällä ole kuin kinttupolkuja, ja se ainoa hevoskärryjen mentävä tiekin on niin huono ja kiveämätön... Toivottavasti matka tehdään kesällä, syksyllä tie muuttuu sellaiseksi kuravelliksi että minäkin olen meinannut juuttua siihen jaloistani kiinni.
Pitää varmaan kaivaa kaikki pyhävaatteet esiin.
Silloin Porvoon herrainpäivien aikaanhan Möllershofin Ulla-mamselli oli kuulemma päästänyt keisarin kammariinsa. Hurjimmat huhut puhuvat lapsestakin! Tiedä häntä pitävätkö ne juorut paikkaansa, mutta se on varmaa että pari vuotta myöhemmin keisari nimitti Ullan oikein hovineidoksi. Möllersvärdien siskoksista nuoremman ohi vanhemman siskon! Sano minun sanoneen, kyllä siinä jotain taustalla on...
Tietääkö kukaan rohtoa kiusalliseen vaivaan jonka satuin saamaan vierailtuani eräässä kortteerissa Berghällissä. Asia on kovin arka-luontoinen enkä tiedä tähän sietämättömään syyhyyn helpotusta. Olen ylioppilas ja vierailin Helsingforsissa jossa opiskelijatovereiden seurassa vietimme riemukkaita hetkiä. Kaikkea en illasta enää muistakkaan. En voi käsittää mikä vaiva tämä voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan rohtoa kiusalliseen vaivaan jonka satuin saamaan vierailtuani eräässä kortteerissa Berghällissä. Asia on kovin arka-luontoinen enkä tiedä tähän sietämättömään syyhyyn helpotusta. Olen ylioppilas ja vierailin Helsingforsissa jossa opiskelijatovereiden seurassa vietimme riemukkaita hetkiä. Kaikkea en illasta enää muistakkaan. En voi käsittää mikä vaiva tämä voisi olla.
Arvoisa herra ylioppilas menee nyt puutarhaan ja poimii sieltä kourallisen rohtoliperiä sekä puoli kourallista maustekirveliä. Jos hän keittää näitä yrrttejä kolmessa kupissa vettä, herra ylioppilas saa mainion lääkevalmisteen. Sen jäähdyttyä herra ylioppilas ottaa rätin ja kostuttaa sen lääkkeeseen. Rätillä hän sivelee sairaat kehon alueet. Tämän kun herra ylioppilas toistaa kahdesti päivässä, hän toipunee muutamassa päivässä.
T. Martta emäntä Turusta
Vierailija kirjoitti:
Herra ylioppilas kiittää nyt Armeliasta Luojaansa koska on huomannut oireensa piakkoin Helsingforsin matkansa jälkeen. Sillä tässä tapauksessa vaiva on hoidettavissa! Herra ylioppilas on saanut käynnillään eläviä! Vaan kun asia on niin että olisi voinut käydä hirmuisesti ja jäädä retkiltä muistoksi jotain paljon pahempaa. Kertovat että ihmisen hermostoon voipi ryömiä paholaisen vitsaus joka vasta vuosien perästä näyttää hirveytensä! Ihmisen se lopulta saattaa raivohulluksi ja lopulta hivuttaen ottaa päiviltä pois. Hakedu välskärin puheille ja tunnusta syntisi retket, hän keksii sinulle salvat.
Vierailija kirjoitti:
Neuvon Herra Ylioppilasta rauhoittumaan. Tämä on nyt sitä kuuluisaa Ranskan tautia ((lat. syphilis, lues).
Jos ei sauna, viina ja terva auta, se on kualemaksi.
Kyllä Markku-nimeä on ollut 1800-luvulla.Se on hyvinvanha nimi,juontaa raamatullisesta Markus-nimestä.
Mm.isonvihan,1600-luvulta,ajalta on runo,jonka päähenkilö on Markku.
Kaikki nämä nimet,jotka pohjautuu raamatullisista nimistä ovat vanhoja,ovat vaan eri vuosisadoilla olleet enemmän,toisilla vähemmän muodissa.Mm.Leena oli 18---luvulla hyvin yleinen,samoin Riitta,Pirjo,Juha ym.ym.
Sitten ne tulivat 40-50-luvuilla oikein muotiin ja nyt eivät taas ole.
Jos mun lapsuudessa,60-ja 70-luvuilla joku ois antanut lapselleen nimeksi Anna tai Ida tai Hanna,niin kyllä olisi pidetty vanhoina,samoin Emmi ja muut vastaavat.
Tätä en tohtis kysyä missään muualla, mutta... miten tuota miespuolta vois hillitä vällyjen alla? Ku se on koko ajan miun kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin kuka yökulkija oli, kun vanha Taavetti kyseli mitä nimismies oli hämärässä asialla. Taavetti höpsöjä haastelee, kylällä sanottiin. Mutta.
Mie tiiän varmasti. Se oli nimismies. Olinhan sen kirkolla nähäny. Luulin että sillä on huono näkö, kun se kattoo niin oudosti. Mutta vien salaisuuden hautaan, eihän ny kukaan nimismiehestä voi mitään sellaasta uskoa. Kun se osaa olla niin edustavasti. Kun sillä on vakituinen työpaikka.
Jumala näköö kaiken ja tietää mitä tapahtuu. Pidä kuitenkin turpas kiinni tällääsistä.
Voi sentään mitä korvani kuulivatkaan! Siihen Helsingin porttolaan, tiedättehän mitä tarkoitan, missä herrasmiehet itseänsä viihdyttävät, pelaavat ja musisoivat, on otettu aivan musta nainen! Siis aivan musta hiuksista varpaisiin. Voitteko uskoa? Vain silmissä ja hampaissa vilahtaa valkoista. Hänellä on silkkinen musta iho kuin myyrällä!
Herrasmiehet aivan tappelevat tästä ilotytöstä. Hänestä maksetaan viisinkertaista hintaa!
Ystävättäreni Helene on siellä pyykkärinä, hän on itse aivan kunnollinen, älkää mitään luulko, hän ei ota asiakkaita. Mutta hän kuulee ja näkee kaiken ja kertoo, kuinka suosittu tuo erikoisen näköinen ulkomaalainen nainen onkaan! Kukaan ei enää huoli tavallisia tyttöjä, vain ne kellä ei ole uuteen varaa.
On se aika onnellisen näköinen se musta, hyvähän hänen on olla kun on koko puodin vetonaula!
Mää vähän luulen, että meidän herra isäntä on käynyt myös sillä mustalla. Kuulin eilen illalla ihan vahingossa kun hän telefoonasi veljelleen Turkuun. Linjat oli huonot ja herra isäntä huusi niin kuulinhan minä kun olin kutomassa seinän takana. Herra isäntä pyysi Erik-herraa tulemaan heti seuraavalla postijunalla meille sillä hän on nähnyt jotain hyvin erikoista, "mustaa kuin noki joka rytmisesti takapuolta keikuttaa".
Erik-herran pitäisi nähdä tuo ihme myöskin.
Eipä ole herra isäntä minun punkkaan enää moneen viikkoon kavunnut, mikä on kyllä aivan mainiota, minulle riittäisikin nuo kahdeksan lasta jo.
T. Aurora-emäntä Helsingistä
Minut on haastettu käräjille, kun olen maannut miesten kanssa ja saanut kolme äpärää. Minä olen kyllä ihan kunniallinen leskivaimo ja on minulla yksi aviolapsikin, mutta mies kuoli, kun salama iski siihen. Olen terve nainen ja sahalla on monta halukasta nuorta miestä, niin sattuuhan sitä, että iltahämärissä pyörähdetään saunalle ja tehdään temput. Minut luultavasti tuomitaan vuodeksi kehruuhuoneelle. Olen kuullut, että sinne saa ottaa mukaan pienen lapsen, mutta mitä minä teen noille kahdelle pojalle? Vanhin on sukulaisten hoteissa.
Kahden viikon päästä:
Ihan kuin arvasin, kehruuhuoneelle tuomittiin sovittamaan "syntejä". Tytön otan mukaan. Pojat, 8 ja 6 vuotta, on otettu kruunun huostaan ja lähetetty kasvateiksi monen peninkulman päähän. Näenköhän enää koskaan poikiani? Murhe kaivertaa sydäntäni. Huomenaamuna tulevat hakemaan minua ja tyttöä. Sanokaa, paraneeko salavuoteus kehruuhuoneella?
Haluatteko kysyä jotain äidiltä, joka on synnyttänyt 12 lasta ja saattanut heistä vain 4 haudan lepoon? Esimerkiksi kaikki naapurini ovat joutuneet saattamaan vähintään puolet lapsistaan hautaan.
Auttakaa nyt hyvät ihmiset, että mitä minä teen noiden lasten kanssa kun he eivät suostu syömään leipää, johon on sekoitettu puoliksi pettua, koska he ovat aina ennen saaneet ruoaksi sekoittamatonta ruisleipää joten heidän ei ole kertaakaan tarvinnut syödä pettua? Ainoa lehmäkin piti sopivan ruoan puutteessa tappaa eikä ole antaa lapsiraukoille tilkkaakaan maitoa eikä edes voita leivän päälle!
Mitä tekisin, kun vaimoni meni saunaan vuorokausi sitten synnyttämään lasta yksin, koska apumuoria ei ehditty hankkia tällä kertaa apuun. Aina ennen vaimo on lapsen saanut viimeistään puolen vuorokauden sisällä ja pelkään nyt, että vaimolleni on tapahtunut jotakin kamalaa, varsinkin kun hänen lantionsa on riisitaudin vuoksi hieman ahdas. Kuitenkaan miehen ei sovi mennä saunaan, jos siellä on nainen synnyttämässä tai vielä ilman papin siunausta synnytyksen jälkeen, koska se voi tietää huonoa onnea miehelle.
Herra Kustaa Kustaanpoika komentaa nyt äkkiä piian katsomaan sinne saunaan. Nopeasti nyt olkaat hyvät! Eihän tuo hyvältä kuulosta, ei ollenkaan!
Yksi av:n vakikäyttäjä vaan
Pyhä isä nyt putosi ne Aapelin kihlat kaivonpohjalle..! Saatava ne on sieltä heti mies on muutenkin varma että vehtaan Jukolan Aapon kans vaikka siltä puuttuu sormi! Herrajumala kuka sitä ny käsipuolen kans vaik onki salskee ja komiasti laulaa ja harteet on ku härän ja silmät niin surulliset?
Onko kukaan siis pudottanu mitään kaivoon ja saanu takasi?
Tai mites...
Onko kukaan vaihtanu mielitiettyy kihlajaisviikolla..?
Muuten vaan kyselen.
Miksi Naapurihikiän neidot ovat niin viehkeitä toisin kuin kaikki täällä Perähikiällä? Ei ole emäntätyyppiä nämä Perähikiän naiset ei sitten ollenkaan. Laiskoja, ilkeitä ja naamakin kuin sialla. Toisin on Naapurihikiällä.
Ei järveen! Itsensä surmaaminen suuri synti on!
Neiti on nyt hyvä ja odottaa polttojen alkamist. Kun ne tulevat neiti menee metsään ja poikii siellä. Neiti käärii vauvan huiviinsa ja yön turvin hiipii lähimmän kartanon pihaan. Neiti laskee käärön paraatioven eteen, koputtaa lujasti oveen ja juokseepi pois!
Näin lapsi saa kasvaa rikkaassa kartanossa ottolapsena, ei ole puutetta mistään ja neitikin voi käydä tekosyyn varjolla katsomassa salaa lasta.