Auttaako somac hyvin närästykseen?
Kommentit (13)
Olen saanut lääkäriltä 40 mg Somaceja. Sen olen huomannut, että kuurina ne auttavat, mutta ei niistä "ensiapua" ole närästyskohtaukseen.
Kyllä mulla auttaa ihan silloin tällöin otettu yksittäinen somakki. Jos meinaan ryypiskellä ni otan aina sitä ennen semmosen, eikä oo tullu enää niitä hirveitä närästyksiä.
Auttaa.
Toki hapoton maha voi tuoda pidemmän päälle ongelmia, esim rauta ei imeydy ravinnosta. Eli kuurina, ei jatkuvassa käytössä.
Somac muodostaa suojaavan kalvon mahalaukkuun. Se ei siis ole parannuslääke närästykseen, vaan sitä määrätään yleensä, jos syö monia lääkkeitä ja mahalaukun limakalvot voivat ärsyyntyä sen takia.
Närästyslääkkeet on oma asiansa. Somac on vatsansuojalääke.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa.
Somac on ns. selektiivinen protonipumpun estäjä, joka vähentää mahalaukussa muodostuvan hapon määrä.
Ja tuo oli ihan valmistajan omilta sivuilta.
Minua auttoi, iso paketti vielä jäljellä kun lopetin viikon jälkeen kun en enää tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa.
Somac on ns. selektiivinen protonipumpun estäjä, joka vähentää mahalaukussa muodostuvan hapon määrä.
Ja tuo oli ihan valmistajan omilta sivuilta.
Totta.
Mikähän idiootti taas on ollut asialla, kun väittää, ettei somacia ole tarkoitettu närästykseen.
Lääketiedoissakin sanotaan:
Somac Control on mahan happopumpun salpaaja. Sen vaikuttava aine on pantopratsoli, joka hillitsee happotuotantoa tehokkaasti ja pitkäkestoisesti. Valmistetta käytetään refluksioireiden (esim. närästys ja happaman mahansisällön nousu takaisin ruokatorveen) lyhytaikaiseen hoitoon aikuisilla.
Joo, kyllä.