Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1800-luvun aihe vapaa

Vierailija
19.05.2017 |

Siis hitto mä en jaksa enää tyhjentää noita herrasväen yöpottia! Heillä on niin kammottavat jätteet siellä että. Eikä mulla ole edes aikaa syödä kun pitää olla koko ajan passaamassa herrasväkeä ja vahtimassa heidän lapsia tai lakaisemassa tai laittamassa jo seuraavaa ruokaa!

Mä jäin tänäänkin ilman suurusta ja ehdin vain työntää leivänkannikan esiliinaan. En jaksa. Iltaisin kaadun kuolleena heinäpatjalleni ja pian taas rouva huutaa hyssyttelemään vauvaa ja herra tyhjentämään pottaansa.

Kun viimein saan vauvan nukkumaan ja vien rouvalle niin joku taas huutaa vettä tai tyhjentämään pottaa.

Aamulla on noustava ensimmäisenä sillä vedet pitää lämmittää ja puuro keittää. Ja kahvipavut jauhaa... Olen jo miettinyt siirtyisinkö Jaakkolaan, onko joku ollut siellä? Pestini loppuu lokakuussa että jos en jatkaisi? Paljonko siellä Jaakkolassa tienaa? Onko siellä riettaita renkejä? Meillä on kaksi renkiä mutta ne on jo niin vanhoja ettei ahdistele minua eikä lypsypiikoja.
Heillä on kuulemma Jaakkolassa kolme (!!!!) sisäpiikaa ettei tarvisi yksin kaikkea tehdä.
T. Salmelan Eeva-piika 16 v.

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihava ja miehet ovat minusta kiinnostuneita jokapaikassa. Lypsyllä ei saa käydä rauhassa, kylän raitilla silmäillään, jopa kirkon porstuassa lyöttäydytään juttusille.

2/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaakkolassa on emäntä tiukka ja jumalaapelkääväinen ihminen. Pitää varmasti rengit kurissa ja isännän myös, eli ei pitäisi äpäröitä tulla kenellekään siinä talossa. Mutta minä en sitten kertonut teitille tätä.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä te pienennätte kenkiä? Minä kun perin onnekkaana mummoni kengät tuossa viikko sitten kun Kuolema hänet korjasi. Äiti ei huolinut niitä kun hänellä on jo kengät.

Minä vähän jo kokeilin niitä varovasti mutta on aika isot. Tungin heinää sisään mutta silti hölskyy.

Ajattelin että jos keksin jonkun keinon että ne pysyy jalassa niin voisin hämmästyttää toiset tytöt ensi sunnuntaina kirkossa... Minun ihan ensimmäiset kenkäni... en pysty uskoa tätä :)

T. Bertta 14 vuotta

Ps. Äiti sanoi että saan myös mummon kirkkohameen mutta se on aaaaaivan liian leveä. Enkä minä kehtaa niin hienoa käyttää. Säästämpä sen hääpuvuksi jos minua joskus vaikka kositaan :)

Vierailija
4/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä olette muuten antautuneet miehelle? Meillä on sellainen Markku-renki joka odottelee minua aina iltalypsyltä ja kehuu miten olen kasvanut ja letit on kauniisti jne. Kai se muillekin sanoo? Sitten se taputtaa pyllylle ja kysyy tulisinko vähän heinälatoon. En oo suostunut sillä pelkään että sitten se meneekin toisen kanssa vihkipallille ja minä en oo enä puhdas. Toisaalta Essi kertoi miten kivaa oli jonkun rengin kanssa ladossa. Hmm.

Täytin muuten 17 syksyllä.

T. Elisapet

Vierailija
5/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
6/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa lähteä akateemisten kamraattieni kanssa diskuteeraamaan suomen kielestä. Keksitään taas uusia sanoja ja nostetaan tämä kansa rikastuneen kielensä ansiosta sivistyneiden kansojen joukkoon.

Vierailija
7/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäntäväki on hankkinut telefoonin. Minua pelottaa vastata siihen. Kun pitäisi osata veivata ja puhua ja vaikka mitä. Oikein kylmät väreet menee kun se rinkaa. Isäntä on tohtori ja sille hienot ihmiset soittavat ja puhuvat ruotsinkieltä , minä osaan vain kutaa ja vassakuu.

Vierailija
8/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vieläkö joku sisustaa kustavilaistyyliin!? Biedermeieriähän paremmat väet jo suosivat.

Vierailija
9/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin maalla joku tytönhupakko pääsi kuningattareksi. Ei tule kestämään!

10/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoruuden synti on hirveä synti. Meidänkin kylältä eräs Bertta-piikanen joutui jalkapuuhun kirkonmäelle ihmisten töllisteltäväksi kun oli rengin kanssa latoon ennättänyt. Kyllä ainakin kihlat pitää olla ja kuulutukset tehtynä, sitä ennen ei riiastella! Jämpti on näin!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
11/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin niin päästä ylioppilaaksi lukemaan ja vaikka maisteriksi. Kysyin rippipapilta neuvoa , sanoi ettei ole jumalan tahto naisenpuolen liian oppinut olla. Kehotti vain valitsemaan jonkun kylän pojista ja yhteistä elämää ja kotia laittamaan. Ehkä jonain päivänä tässäkin maassa on helpompi naisten päästä lukemaan.

Pastori epäili ettei se ole sallittuakaan naisille Suomessa.

Vierailija
12/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelitte syyä tännää? Meil o mukuloil vellii ja itelle leipäpala. Olen leski. Täytyis väsätä uuet nimikkolusikatkin!

Vierailija
13/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä olette muuten antautuneet miehelle? Meillä on sellainen Markku-renki joka odottelee minua aina iltalypsyltä ja kehuu miten olen kasvanut ja letit on kauniisti jne. Kai se muillekin sanoo? Sitten se taputtaa pyllylle ja kysyy tulisinko vähän heinälatoon. En oo suostunut sillä pelkään että sitten se meneekin toisen kanssa vihkipallille ja minä en oo enä puhdas. Toisaalta Essi kertoi miten kivaa oli jonkun rengin kanssa ladossa. Hmm.

Täytin muuten 17 syksyllä.

T. Elisapet

Muuten ok, mutta nimet Markku ja Essi eivät ole 1800-lukua.

Vierailija
14/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päästettiin lehmät ulos ensikerran talven jälkeen . Ei ole enää millä ruokkia navettaan , vaikka ei näin kylmällä kasva luonnossakaan mitään juuri syötäväksi. Säälittää tyttö paljain jaloin joutuu lehmien kanssa metsässä rymyämään. Illaksi tulevat aituuseen lypsylle ja yösijoille ja tyttö saa jalat lämpimään. koitan vähän lämmintä vettä pitää  pesua varten ettei heti alkuun sierrettyisi. Kai se kesä lämpenee , kun ei vain katovuotta tekisi.

15/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä olette pääseet russakoista eroon?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
16/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset olette laittaneet paimeneen? Naapurin Hilman mielestä meidän 3- ja 5-vuotiaat ovat liian nuoria. Minun mielestäni kyllä voivat jo hyvin osallistua talon töihin.

Vierailija
17/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhimmalla tyttärellä on ollut jo monta kuukautta yskää, ja kalpeakin on. Mikä auttaisi?

Vierailija
18/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhimmalla tyttärellä on ollut jo monta kuukautta yskää, ja kalpeakin on. Mikä auttaisi?

Joko olette kokeilleet kuppausta?

Vierailija
19/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset lapset olette laittaneet paimeneen? Naapurin Hilman mielestä meidän 3- ja 5-vuotiaat ovat liian nuoria. Minun mielestäni kyllä voivat jo hyvin osallistua talon töihin.

Hyvinhän nuo jaksaa pellollakin, kun vanhemmat lapset kattoo perrään. Meillä on 12 mukulaa enkä niistä ketään sisällä kattele kirnutessani.

Vierailija
20/142 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiero ankan rasvaa tytön rintaan ja peittele lampaan taljalla. Vielä parempi olisi kissan nahka. Tällä konstilla kartanon lastenhoitaja aina saa hoidokkinsa paranemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä