Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?

Vierailija
18.05.2017 |

Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.

Kommentit (329)

Vierailija
121/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnollisia mukavia alushousuja on todella vaikea löytää! Vaikka ostaisin kahta kokoa isommat, niin housut rullautuvat ikävästi ja haaraosa on kummallinen. Puuvilla olisi materiaalina paras, mutta valittavana on yleensä joko rusetilliset pikkutyttömallit tai mummomallit. Ostaisin mielelläni kohtuullisella hinnalla vaikkapa mustia tai punaisia, hyvin istuvia malleja. Tekokuituiset hiostavat pyllynesittelyhousut sitten erikseen miestä varten. :D

Tästä tuli mieleen oma ongelma: pikkareiden haarakiila on joko liian lyhyt tai perseen puolella. Olen kohtuu sirorakentainen mutta perse on isohko ja se vie sen haarakiilan sinne perseen puolelle ja toosan kohdalla on vain se yksinkertainen kangas. Runsaasta valkovuodosta kärsivänä sitä valkovuoto löytyy myös sitten päällishousuista:( Sloggin maxeissa se haarakiila on toistaiseksi ainoina pikkareina oikeassa kohdassa mutta niissä taas reisille ei ole tilaa olla mukavasti niissä jalkarei'issä

Vierailija
122/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3/4 hihat on jotain mitä en varmaan ikinä tule tajuamaan. Tiskatessa on kätevää kun hihat on jo vähän ylhäällä :/ Minä olen vieläpä lyhyt ihminen, joten nuo hihat jää minulla tarkoitettua alemmas. Näyttää kuin hihat olisi kutistuneet.

Minulla on aivan ihania neuleita joissa tämä vamma on, ja aina tuskainen, että millä säällä niitä voi käyttää. Lämpimänä päivänä neule on liian kuuma ja viileämmällä säällä vihaan sitä tunnetta, kun takin kylmä vuori osuu ranteeseen.

Minä taas rakastan 3/4-hihaisia paitoja! Minulla on isot allit ja arpia kyynärpäissä, joten en halua käyttää lyhythihaisia. Toisaalta olen kuumaverinen, joten pitkähihainen on liikaa. 3/4-hiha on tasan passeli. Mutta pitää olla oikeasti 3/4, eikä liian pitkä. Jos hiha katkeaa vähän ranteen yläpuolelta, paita näyttää kutistuneelta ja käsivarret lyhyiltä tönköiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnollisia mukavia alushousuja on todella vaikea löytää! Vaikka ostaisin kahta kokoa isommat, niin housut rullautuvat ikävästi ja haaraosa on kummallinen. Puuvilla olisi materiaalina paras, mutta valittavana on yleensä joko rusetilliset pikkutyttömallit tai mummomallit. Ostaisin mielelläni kohtuullisella hinnalla vaikkapa mustia tai punaisia, hyvin istuvia malleja. Tekokuituiset hiostavat pyllynesittelyhousut sitten erikseen miestä varten. :D

Tästä tuli mieleen oma ongelma: pikkareiden haarakiila on joko liian lyhyt tai perseen puolella. Olen kohtuu sirorakentainen mutta perse on isohko ja se vie sen haarakiilan sinne perseen puolelle ja toosan kohdalla on vain se yksinkertainen kangas. Runsaasta valkovuodosta kärsivänä sitä valkovuoto löytyy myös sitten päällishousuista:( Sloggin maxeissa se haarakiila on toistaiseksi ainoina pikkareina oikeassa kohdassa mutta niissä taas reisille ei ole tilaa olla mukavasti niissä jalkarei'issä

Oletko kokeillut kankaisia kestopikkuhousunsuojia? Minulla toimii hyvin samaa ongelmaan. Huh, pitäisi kohta taas uusia pikkuhousuvalikoima, eikä ollenkaan napaa. Viitisen vuotta sitten laitoin koko varaston uusiksi kun löysin hyvän mallin. Ostin niitä varmaan 30-40 paria... nyt vaan alkavat olla loppuun kuluneita.

Vierailija
124/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki iltapuvut tuntuvat olevan hihattomia. Olisin tarvinnut akateemiseen tilaisuuteen pitkähihaisen mustan iltapuvun, mutta eipä löytynyt. 

En ymmärrä crop top -villitystä enkä rispaantuneita perseshortseja. Nykyisin nuorisolla näyttää olevan muotina pukeutua ulos lähtiessä alusvaatteisiin. 

Vierailija
125/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan lappuhaalareita, ne eivät sovi kenellekään. Paitsi pikkulapsille.

Vierailija
126/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvikenkien osto on tuskaa! Ihmetyttää että todella monissa saattaa olla lämmin vuori mutta pohja on todella ohut ja Liukas! Jonkinlaista pitoa pitäisi pohjassa olla ja paksuutta ettei kylmä hohkaa läpi. Toki saa ostettua erilaisia pohjallisia, mutta ne tekevät heti kentästä ahtaamman ja kurja ostaa heti uusiin kenkiin, vrt kantalappujen vaihto korkkareissa ennen käyttöönottoa.

Tietty on Ecco, Sievi ym miltä löytyy järkeviä talvikenkiä, mutta mallisto on sitten aika yksipuolinen.

Vierailija
127/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3/4 hihat on jotain mitä en varmaan ikinä tule tajuamaan. Tiskatessa on kätevää kun hihat on jo vähän ylhäällä :/ Minä olen vieläpä lyhyt ihminen, joten nuo hihat jää minulla tarkoitettua alemmas. Näyttää kuin hihat olisi kutistuneet.

Minulla on aivan ihania neuleita joissa tämä vamma on, ja aina tuskainen, että millä säällä niitä voi käyttää. Lämpimänä päivänä neule on liian kuuma ja viileämmällä säällä vihaan sitä tunnetta, kun takin kylmä vuori osuu ranteeseen.

Minä taas rakastan 3/4-hihaisia paitoja! Minulla on isot allit ja arpia kyynärpäissä, joten en halua käyttää lyhythihaisia. Toisaalta olen kuumaverinen, joten pitkähihainen on liikaa. 3/4-hiha on tasan passeli. Mutta pitää olla oikeasti 3/4, eikä liian pitkä. Jos hiha katkeaa vähän ranteen yläpuolelta, paita näyttää kutistuneelta ja käsivarret lyhyiltä tönköiltä.

Mäkin tykkään vajaamittaisista hihoista paidoissa ja neuleissa. Mulla on sirot kyynärvarret ja kädet ja mielelläni korostan niitä vajaamittaisilla hihoilla. Varsinkin kun muuten pidän väljistä leikkauksista yläosissa, lyhyet hihat keventävät kokonaisuutta.

Vierailija
128/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Z:lla alkavassa nettikaupassa laitoin hakusanaksi villakangastakki. Tuloksia selatessa totesin, että villakankaaksi voi näköjään nimittää kaikkia keinokuituja. Oli takkeja joissa ei ollut yhtään villaa, ja silti otsikossa luki "villakangastakki".

Hei mä kans huomasin tän saman viime syksynä! Siis en oikeasti löytänyt YHTÄÄN villakangastakkia, joka olisi ollut 100% villaa. Tai edes 80-90%. Tosin en katsonut mitään mikä maksoi yli 600e. Mut siis ihan järkyttävää. Ne oli kaikki ihan täysin muovisia, ja SILTI hintaa oli 200-500e. En käsitä. Eikä olleet kaikki edes mitään desiger oujee hieno muotimerkki.

Vierailija
129/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalit ovat viime vuosina huonontuneet. Luonnonkuitujen osuus on monissa vaatteissa olemattoman pieni, ja puuvilla etenkin on huonolaatuisempaa kuin takavuosina. Ilmeisesti nykyään käytettävä puuvilla on lyhyempikuituista kuin aiemmin. Minä en siedä vaatteissa akryylia ja polyesteriä lainkaan, etenkin neuleiden materiaalien kanssa olen tosi tarkka.

Vierailija
130/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut! Niitä on joka paikassa ja niitä on myös ollut kauan. Hyvältähän ne eivät näytä kellään.

Mistä lähtien ei muka sovi? Oon ite nuorehko, laiha ja persjalkanen. Minkään muun malliset housut ei mulle sovikkaan. Heti jos on ns "normaali suora lahje" nii jalat näyttää järkyttäviltä töppöpätkiltä.

Eivät toki kaikille istu, mutta väittäisin että harvinaisen monelle kyllä mikäli vaan oikean kokoiset eikä runnota itseä kokoa liian pieniin joissa takamus liiskalla ja verenkierto lakkaa.

Vierailija
131/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tytöt ja nuoret naiset pukeutuvat vuosi vuodelta enemmän ja enemmän kuin pojat.

Vierailija
132/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riekaleiksi revityt housut. Tälle nauratte itsekin joskus vanhempana.

Tähän yhdistettynä avoin nahkatakki ja kolmemetrinen kaulahuivivyyhti kipakalla pakkassäällä.

Vierailija
133/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paidat on liian lyhyitä. Just tilasin uuden t-paidan ja sen alla on pakko käyttää toppia, ettei maha vilku. Kokoa isompi oli huimat 2 cm pidempi.

Vierailija
134/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrkkymuoti, kun pitää olla samalla kertaa esillä kaikki! Tissit, perse, vatsa, reidet. Ei jää mitään arvoitukseksi kropan suhteen.

Burkha? Niitäkin näkee. Ei ole tyrkkyä.

Vierailija
135/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä matalat tennarit ja nilkat paljaana vaikka 30 asteen pakkasessa😆

Vierailija
136/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen materiaalit ovat järjettömän huonoja. Paidat ja mekot nyppyyntyvät, kulahtavat ja kutistuvat välittömästi. Myös puuvillapaidoissa (~95%) hihat ja helma kuroutuvat lyhyiksi muutamassa pesussa. Neuletakit muhjuuntuvat erityisesti nappien ympäriltä ja resoreista, ikään kuin ne eivät kestäisi koskemista.

Naisten puolelta on mahdotonta löytää siistejä neuleita tai villapaitoja, jotka oikeasti sisältäisivät sitä villaa järjellisen määrän. En tajua, miten tässä maassa edes riittää menekkiä sähköisille ja kylmille tekokuituneuleille, joita n. 95% neulevalikoimasta tuntuu olevan. Löysin viime talvena miesten puolelta alennuksesta oikeita villapaitoja, joita hamstrasin xs-koossa kolmessa värissä.

Myös useimmat kengät murenevat jalkaan. Tuntuu olevan ihan arpapeliä, minkä hintaiset ja mistä materiaalista valmistetut kengät sattuvat selviämään kauemmin kuin sen yhden kauden.

Myös tuo aiemmin mainittu pikkuhousuongelma on tuttu. Ostan nykyään vain Tokmannin puuvillaisia kolmen pöksyn paketteja, ne istuvat hyvin. Lisäksi myös sukkahousut hajoilevat ja nyppyyntyvät todella ihailtavalla vauhdilla. Myös ne paksummat.

Laitan nykyään rahani lähes pelkästään vintageen, vaikka se nykyajan kertakäyttömuotia kalliimpaa ja työläämpää löydettävää ja ylläpidettävää onkin. Minulla on mekkoja 1930-1940 -luvuilta, jotka ovat kestäneet 80 vuotta hyväkuntoisina. Nykyajan kahdessa pesussa luirahtavat ja muodottomiksi venähtävät vaatemytyt kalpenevat näiden rinnalla. Vintagen hoitamisessa ja pesemisessä on oma vaivansa, eivätkä esim. sodanaikaiset materiaalit ole aina niitä parhaimpia, mutta vaatteet ovat järjettömän hyvin leikattuja, istuvia ja laadukkaita. Lisäksi en tue rahoillani epäinhimillistä ja ekologisesti kestämätöntä nykyajan vaateteollisuutta.

Vierailija
137/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lyocell

Herkkänahkaiset varokaa eko-puukuitukangasta. Ostin kotimaisen  puuvillan oloisen (en tarkistanut, mutta olisin innokkaasti luontoa säästävää kuitenkin ostanut) olomekon ja ihmettelin kun iho kutisi niin kuin se olisi ollut villavaate. Pesin moneen kertaan eikä auttanut ja sitten huomasin, että se oli valmistettu lyocell-kankaasta. Siinä oli ekoa kerrakseen, kun sen vaatteen hävitin lähes käyttämättömänä (en viitsinyt muidenkaan harmiksi antaa).

Monelle lyocell toimii hyvin, eli olisit antanut kiertoon vaan. Ei kaikki se villakaan kutita.

Vierailija
138/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vaatteet on paljon parempia, kivempia värejäkin. Perus t-paidat oon ostanu vuosia miesten puolelta

Vierailija
139/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa nämä tuplapeiton kokoiset huivit. Kaulaan käärittynä pää näyttää siltä, kuin myyrä kurkkisi kolostaan. Jotkut blogistit rakastaa tätä tyyliä.

Vierailija
140/329 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten vaatteet on paljon parempia, kivempia värejäkin. Perus t-paidat oon ostanu vuosia miesten puolelta

Miesten t-paidoissa kaula-aukko on vaan häiritsevän pieni yleensä. Muuten kyllä toivoisin naisille dressmannin vastinetta, edullisia perusvaatteita eri väreissä ja paljon kokoja.