Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?
Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.
Kommentit (329)
Yritin päästä halvalla ja ostin 80 € maksavan ulkoilupuvun, en kaivannut vettä pitävää, mutta sellaista luvattiin kun samalla piti olla hengittävä. Hirvein vaatetus pitää jonka olen ikinä ostanut. Jo pelkkä paikallaan seisominen saa kymmenessä minuutissa aikaan hikisen nihkeän kasvihuoneolon. Kävelin eilen nelisen kilometriä rauhallista tahtia ja olin ulkoiuvaatteiden alla niin likomärkä, että lämpimästä kelistä huolimatta rupesi paleltamaan puolivälissä lenkkiä. Kun kuorin kirjaimellisesti vaatteen pois, kaikki oli likomärkää alushousuja myöten. Miksi tällaisia vaatteita tehdään, mitä tarkoitusta varten? Eikö siellä tehtaassa kokeilla noita ollenkaan ja todeta ettei näitä voi pitää? Auttaako jos pesen noi kymmenen kertaa tms. Housut olen kerran pessyt eikä auttanut vähääkään. Ikinä en ole moisia vaatteita pitänyt...
Vajaamittaiset hihat on inhottavia! Toki kangasta säästyy tämän muodin myötä, mutta järjetön muoti etenkin päällystakeissa.
Ihmettelen miksi monissa takeissa on ihan toimivat taskut, mutta ne on ommeltu kiinni? Saahan ne ompeleet toki itse purettua auki, mutta en tajua mikä järki tuossa on, kun ne eivät kuitenkaan ole mitään feikkitaskuja.
lyocell
Herkkänahkaiset varokaa eko-puukuitukangasta. Ostin kotimaisen puuvillan oloisen (en tarkistanut, mutta olisin innokkaasti luontoa säästävää kuitenkin ostanut) olomekon ja ihmettelin kun iho kutisi niin kuin se olisi ollut villavaate. Pesin moneen kertaan eikä auttanut ja sitten huomasin, että se oli valmistettu lyocell-kankaasta. Siinä oli ekoa kerrakseen, kun sen vaatteen hävitin lähes käyttämättömänä (en viitsinyt muidenkaan harmiksi antaa).
Riekaleiksi revityt housut. Tälle nauratte itsekin joskus vanhempana.
Z:lla alkavassa nettikaupassa laitoin hakusanaksi villakangastakki. Tuloksia selatessa totesin, että villakankaaksi voi näköjään nimittää kaikkia keinokuituja. Oli takkeja joissa ei ollut yhtään villaa, ja silti otsikossa luki "villakangastakki".
Ostin raion-kankaasta tehdyn mekon. Kutistui numeron tai kaksi pesussa, vaikka pesin tismalleen ohjeiden mukaan. M/L-kokoisesta vaatteesta tuli korkeintaan xs tai s-kokoinen.
Yleisesti ottaen naisille ja tytöille suunnatut vaatteet ovat kammottavaa, heikkolaatuista keinokuitumassaa. Sen sijaan pojille ja miehille tarkoitetut vaatteet ovat lähes kaikki parempilaatuisia, paksumpia, rennompia, jne. Pojat pukeutuvat rennosti ja varsin "kiristämättömästi", kun taas tytöt aloittavat kiristävän keinokuitupukeutumisen jo alusasuista. Esim. halpisstringit ja kaiken maailman povea kohottava, muotoileva, suurentava, jne. rintaliivihomma.
Tätä jaksan ihmetellä.
Itse olen varmaan erityisherkkä, koska vaatteeni eivät saa kutittaa, kiristää, hiostaa. Keinikuituvaatteet haisevat! Keinokuitu, etenkin polyesteri, on hiostavuudessaan hirveä.
Mitä kaikkea typerää - ja todella paljastavaa - tytöt pukevat päälleen muodikkuuden nimissä. Samaan aikaan pojat laittavat mukavat bokserit, löysät verkkarit, mukavan t-paidan ja lenkkarit....
- kokojen suureneminen: pari vuotta sitten käytin s/36 ja olin 160/55kg, nyt olen 160/65 ja xs meinaa olla usein liian suuri.
- läpinäkyvät paidat. Jää ostamatta.
- suuret kaula-auto tavallisissa t-paidoissa jne. Tämä yhdistettynä läpinäkyvyyteen on tosi epäkäytännöllistä.
- naisten vaatteet on tekokuituja, ja jos neuleessa on edes 4% villaa, neule maksaa halpakaupassakin vähintään 50e. Samalla miehille myydään esim täysmerinovillaisia neuleita 30-40 eurolla.
- tavallisia, mustia ja nahkaisia tyylikkäitä kenkiä ja laukkuja ei löydy. Kaikissa on jotain naruja, ketjuja, piikkikärjet, kiilakorot, iso logo tms. Haluaisin vain löytää keskikokoisen, klassisen mustan käsilaukun ilman ylimääräisiä härpäleitä.
Sinä keinokuituja ja kiristystä inhoava, ollaan samassa veneessä. Olenkin luopunut mm. kaaritukirintsikoista ja ihonmyötäisistä neuleista. Käytän nykyään lähes poikkeuksetta löysähköjä paitoja. Vain farkut ovat ihonmyötäiset, koska en ole löytänyt hyvännäköisiä löysiä houusja.
Hyvät ulkoiluvaatteet aikuisille kohtuuhintaan. Lapsille näitä on joka kaupassa hyvillä ominaisuuksilla, aikuisena saat maksaa 200e vettä hylkivistä housuista.
Halkiot neuleissa ja lyhyet neuleet. Inhottavaa, että alustoppi näkyy sieltä alta. Tilasin kerran vahingossa hm:ltä neuleen, jossa oli sivuhalkiot n. 15-20cm mittaiset.
Vierailija kirjoitti:
Se, että vaatteissa lukee isolla jotain. Rumaa. Jo lasten vaatteissa lukee jotain.
Mua huvittaa, kun käännän noita vaatteissa isolla lukevia sanoja suomeksi. Siis se huvittaa, että kuka käyttäisi jos ne tekstit eivät olisi englanniksi?
Mua häiritsee suht pitkänä (174cm) liian lyhyet hihat ja lahkeet. Vaikka olenkin nk. mallin mitoissa, jopa mun kropalle sopivia vaatteita on siis vaikea löytää. En halua näyttää siltä, että kasvuspurtissa jäi vaatteet liian pieniksi. Miksei voida tehdä eri muotoisille ihmisille vaatteita, miksi kaikki tehdään samaan muottiin?
Vierailija kirjoitti:
- kokojen suureneminen: pari vuotta sitten käytin s/36 ja olin 160/55kg, nyt olen 160/65 ja xs meinaa olla usein liian suuri[./quote]
Mitä IHMETTÄ. Missä kaupassa näin? Olen 160/68 ja säännönmukaisesti vaatekoko on 40/L ja usein on siinä ja siinä ettei mee 42 puolelle. Onko sinulla tosi makkarankuorimainen ja paljasteleva tyyli vai miten tämä on mahdollista?
Strechiä ängetään suureen osaan naisten farkkuja. Ne menevät jo päivässä rönttösen näköisiksi.
Sinä joka ihmettelit kiinni ommeltuja taskuja..
Sillä keinoin halutaan säilyttää vaatteessa ryhti, ettei taskut ala löpsöttämään. Vaatettahan saattaa sovittaa monikin ja jatkuva käsien tunkeminen taskuun saattaa saada vaatteen näyttämään ei niin uudelle enää. Ennen taskut oli kiinni lähinnä bleisereissä, nykyään joskus muissakin takeissa. Joskus olen nähnyt myös että esim uuden takin halkio on pienellä tikillä ommeltu kiinni ettei ala löpsöttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kokojen suureneminen: pari vuotta sitten käytin s/36 ja olin 160/55kg, nyt olen 160/65 ja xs meinaa olla usein liian suuri[./quote]
Mitä IHMETTÄ. Missä kaupassa näin? Olen 160/68 ja säännönmukaisesti vaatekoko on 40/L ja usein on siinä ja siinä ettei mee 42 puolelle. Onko sinulla tosi makkarankuorimainen ja paljasteleva tyyli vai miten tämä on mahdollista?
Käytän löysähköjä paitoja, housut ja alustopit ainoastaan ihonmyötäisiä. Mm. H&m ja cubus ovat tällaisia, varsinkin Hm on selvästi suurentanut kokojaan. Ei kannata edes sovittaa, jos hyllyssä ei ole s- tai xs-kokoa. Cubukselta ostin xs talvitakin, joka olisi saanut olla kokoa pienempi. Toisaalta zarasta ostin L-koon takin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän löysähköjä paitoja, housut ja alustopit ainoastaan ihonmyötäisiä. Mm. H&m ja cubus ovat tällaisia, varsinkin Hm on selvästi suurentanut kokojaan. Ei kannata edes sovittaa, jos hyllyssä ei ole s- tai xs-kokoa. Cubukselta ostin xs talvitakin, joka olisi saanut olla kokoa pienempi. Toisaalta zarasta ostin L-koon takin...
Pakko olla niin että olet hyvin pienirintainen? Tuuletan onnessani jos itse mahdun M-kokoiseen paitaan.
3/4 hihat on jotain mitä en varmaan ikinä tule tajuamaan. Tiskatessa on kätevää kun hihat on jo vähän ylhäällä :/ Minä olen vieläpä lyhyt ihminen, joten nuo hihat jää minulla tarkoitettua alemmas. Näyttää kuin hihat olisi kutistuneet.
Minulla on aivan ihania neuleita joissa tämä vamma on, ja aina tuskainen, että millä säällä niitä voi käyttää. Lämpimänä päivänä neule on liian kuuma ja viileämmällä säällä vihaan sitä tunnetta, kun takin kylmä vuori osuu ranteeseen.
Mutta tuo on totta että suomalaiset eivät käytä värejä, varsinkaan talvisin. Lähes jokaisella naisella on musta takki päällään, musta olkalaukku, mustat housut jne.
Haluan värejä, joten yleensä ostan vaatteeni netistä ulkomailta. Nahkaisia laukkuja löytyy Suomesta vaan mustaa ja ruskeaa, joten pakko ostaa ulkomailta, puhumattakaan värillisistä kengistä.