Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?

Vierailija
18.05.2017 |

Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.

Kommentit (329)

Vierailija
61/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippanat takit. Siis järjettömän lyhyet.

Vierailija
62/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ketju! Jalat on viety suustani monta kertaa :)

Lisään vielä yhden valituksen aiheen, joka ei tainnut tulla esiin: kalliit merkkivaatteet, jotka ovatkin huonoa laatua.

Mulle on käynyt viimeisten parin vuoden aikana niin että olen ostanut tuttua laadukasta merkkiä, olettaen että rahalla saan vuosia kestävän vaatteen tai kengät. Mutta ei! Jo muutaman viikon kuluttua kangas nukkaantuu, sauma ratkeaa, nappi irtoaa tai ilmenee joku muu ikävä merkki huonosta laadusta.

Jotenkin kuvaava on, että luottovaatteistani useimmat ovat vuodelta 2012 tai sitä vanhempi ja usein ulkomailta ostettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, että miesten osaston vaatteet ovat pääosin kauttaaltaan laadukkaampaa kuin naisten vaatteet? T-paidat nyt yhtenä hyvänä esimerkkinä: miehillä hyvä istuvuus ja ei näy läpi, naisten vastaavat läpinäkyviä, sekoitekankaista tehtyjä tai muuten vain huonompia...

Vierailija
64/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just noi värit ja koot!

Pidän älyttömästi hameista ja mekoista, housuja en osta. Tänä vuonna olen löytänyt yhden turkoosin hameen, muuten niitä tarjolla on vaaleanruskeaa, tummanruskeaa, beigeä ja mustaa, mustaa, mustaa. Masentavaa.

Ja todella, mullakin on vaatteita välillä xs-l, vaikka olen kokoa 36-38... Kiva kun mies halusi joskus ostaa mulle mekon, siinäpä arvot kokoa.

Muutenkin olen siirtynyt nettishoppailuun. Vaatekaupoissa ei yksinkertaisesti ole mitään kivaa, paskaako siellä kiertelemään.

Vierailija
65/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttävätkö teinit niitä nyöripaitoja ihan sellaisinaan, vai tuleeko niiden alle jokin toinen paita? Eikös yksi salaliittoteoria koko ajan ohenevista kankaista ole, että kun paitapuserosta näkyy läpi, niin sen alle saadaan samalla myytyä myös toppi.

Ongelmana on se että useat topit näkyvät rumasti paidan alta jos kaulus on avara. Kauppaan jää tällaisessa tapauksessa sekä paita että toppi

Vierailija
66/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitäpä ihmettelen kun nappeja ei kiinnitetä kunnolla.

Kerran Zarassa tuli vastaan trenssi jonka napeista yli puolet oli irronnut, hintaa reilusti yli 100 e -_-

Vierailija
67/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että monet kesävaatteet ovat lähes läpinäkyviä. Aina pitäisi olla pistämässä alle toinen vaate.

Minä taas tykkään, koska aina on niin kylmä, että pitää olla kaksi paitaa muutenkin. On kivempi, että se päällimmäinen on kevyempi ja edes jollakin tavalla näyttää kesäpaidalta.

Vierailija
68/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Materiaalit. Juuri olin etsimässä jotain kivaa vilpoisaa kesäpaitaa. Tosi vaikeaa oli sopivaa löytää, kun kaikki paidat tuntuvat olevan jotain polyesteriä, joka on ihan väärä materiaali kesävaatteisiin, ja yleensä muutenkin yritän välttää sitä, koska siitä tulee irtoaa pesussa mikromuovia, joka päätyy vesistöön. Suurin osa puuvillapaidoista on sitten sellaista läpinäkyvää hattaraa, joka ei kauan kestä. Sama viskoosissa, joka usein vielä kutistuu käyttökelvottomaksi. 

Ei ole olemassa vaatetta ilman syntiä. Puuvillan viljeleminen on erittäin kuluttavaa luonnolle; koska puuvillaan tarttuu helposti tuholaishyönteiset, niiden myrkyttämiseen menee paljon aineita, jotka valuvat luontoon.. Viljelyyn kuluu vettä myös ihan mielettömästi, 1kg puuvillaa/29 000 litraa vettä. 

T. tekstiilisuunnittelija

Vierailija
69/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin istuvia farkkuja on todella vaikeaa löytää. Olen 65-kiloinen, jolla farkut ovat yleensä reisistä ja takapuolesta eri paria kuin vyötäröltä, joka on suhteessa kapeampi. Kaikki farkut valuvat ja istuvat surkeasti, kun housujen vyötärö on hieman liian iso. Pienemmät housut taas juuttuvat reisiin.

Bombertakkivillitystä ihmettelen minäkin. Normaalia kevättakkia oli täysin mahdotonta löytää tänä keväänä. Massamuotibomberia en päälleni laita.

Vierailija
70/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa pitkissä housuissa on todella kapeat lahkeet. Housussa on jostain ihmeen syystä joko todella tiukka yläosa tai sitten todella leveä vyötärönympärys.

Vierailija
71/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleiset vaatteet ovat ulkomaila ostettu. Olen löytänyt hyvän kirpputorin Espoosta, näillä vaatteilla nyt mennään. Kaupoissa kiertelyn olen kokonaan lopettanut. Sieltä löytyy myös kodin kaikki tavarat, myös vapaa-ajan asuntoon.  Vien sinne meidän perheen tarpeettomat tekstiilit ja vaatteet. Olen myös säästänyt paljon rahaa, ja muutenkin kiva harrastus. Eihän Helsingin keskustaan edes saa mihinkään autoansa parkkiin. Parkki maksaa yli kympin , ei mitään järkeä,, menköön minun puolestani vaikka konkurssiin.

Vierailija
72/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa juhlamekoissa on yläosa joko ilman olkainosaa tai ainakin ovat hihattomia.

Vierailija
73/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkien kokoluokitus on omitunen. Kenkäni ovat kokoa 40 mutta sukat joudun aina ostamaan kokoa 34-36. Tämä ongelma on usein myös ulkomailla.

Suomen vaatekauppojen yksipuolinen valikoima ihmetyttää myös. Mallit joka paikassa ihan identtisiä. Ostan 95% vaatteista ulkomaisista nettikaupoista, kun Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy hyvää valikoimaa, ei edes vähän kalliimman hintaluokan vaatteista.

Vierailija
74/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukkien kokoluokitus on omitunen. Kenkäni ovat kokoa 40 mutta sukat joudun aina ostamaan kokoa 34-36. Tämä ongelma on usein myös ulkomailla.

Suomen vaatekauppojen yksipuolinen valikoima ihmetyttää myös. Mallit joka paikassa ihan identtisiä. Ostan 95% vaatteista ulkomaisista nettikaupoista, kun Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy hyvää valikoimaa, ei edes vähän kalliimman hintaluokan vaatteista.

:)

Minun taas pitää osaa sukkia 38—39 koosta, vaikka kengät kokoa 36 tai 37.

Vierailija
75/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskujen puute. Juuri missään housuissa ei ole taskuja, eikä välttämättä ole takeissakaan. Jos tasku löytyy, niin se on kooltaan luokkaa "juuri ja juuri mahtuu yksi mummopinni".

Läpinäkyvät ja huonolaatuiset vaatteet. Arvostaisin sitä helppoutta, ettei kesällä tarvitsisi nykäistä päälle kuin yksi t-paita / toppi, housut ja ehkä mukaan neule. Mutta ei, pakko on kerrospukeutua jos ei halua tissien näkyvän korttelin päähän paidan läpi.

Ja se huono laatu. Rahallakaan ei aina saa hyvää. Muutamalla merkillä on laadukkaampaa, mutta kun valikoima ei aina muuten ole sopiva.

Itse ostin aika vasta imetysvaatteita ja ajattelin nyt panostaa, että olisi kesälläkin kivannäköisiä vaatteita. Paitojen hinta oli keskinäärin yli 50 e kpl. Tällä hetkellä parin pesun jälkeen näyttää aikalailla lumpulta, että se siitä kivasta kesävaatevarastosta :/.

Joku muukin kun vertasi miesten vaatteiden parempaan laatuun, niin saman olen huomannut. Ei nuo miehen paidat lumpuksi mene, vaikka samalla tavalla pesee.

Ja niiden perusneuletakkien puute. Mikään ei ole kätevämpää, kuin muutama hyvä perusneule, joka sopii niin farkkujen kuin hameidenkin kanssa. Mutta kun ei, ei niitä löydy. Joko materiaali on ihan kamalaa, malli on joku ihme pussukka tai sitten ensimmäisen pesun jälkeen vaate näyttää roskapussilta. Ärsyttää.

Vierailija
76/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aika mielenkiintoista on muuten mennä miestenvaatekauppaan tai miestenosastolle. Joku muotiguru sanoi haastattelussa, että miehille tehdään laadukkaampia ja halvempia vaatteita kuin naisille. Päätin testata tämän:

Otin testiksi Stockan verkkokaupasta ensimmäisen naisten ja miesten t-paidan:

Naisten paita: polyesteriä 50%/puuvillaa 50%, hinta 21,99 e.

Miesten paita: 100% puuvillaa, hinta 14,99e.

Sama testi Zalandolla niin että vertasin hintaa samanmerkkisissä t-paidoissa:

Naisten Tom Tailor t-paidat:

12,95 euroa halvin, puuvilla 90%/viskoosi 10%, 4 värivaihtoehtoa, 5 eri kokoa XS-XL

Miesten Tom Tailor t-paidat: 

9,95 euroa halvin, puuvilla 100%, 6 värivaihtoehtoa, 6 eri kokoa  S-3XL.

Aika mielenkiintoista. Mies saa 3XL kokoisen 100% puuvillapaidan hintaan 9,95 e, kun S-kokoinen nainen maksaa puuvillaviskoosisekoitepaista 12,95 e.

Vierailija
77/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:)

Minun taas pitää osaa sukkia 38—39 koosta, vaikka kengät kokoa 36 tai 37.

Mun kengän koko on 3. Siis ostan kaikki popot ulkomaisista nettikaupoista. Täällä myydään samoja merkkejä kaupoissa, mutta ei kokoja. Laadukkaat urheilusukat löytyivät tavaratalon lastenosastolta, onneksi ihan mustat ja valkoiset, kokoa 34-35. Nailoniset nilkkasukat, joissa ilman kantavahviketta pituudella ei ole niin väliä, pesen ensin asteessa ja venytän pitkäksi luiruksi, muuten ne ovat leveyssuunnassa valtavat ja makkaralla. Paksumpia sukkia en Suomesta löydä, tilaan ulkomailta.

Vierailija
78/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiiksi kulutetut ja valmiiksi reikäiset vaatteet. Tai no reikäiset vaatteet muutenkin. Jos vaatteet ovat normaalissa käytössä vähän kuluneet, niin ei haittaa.

Vierailija
79/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa juhlamekoissa on yläosa joko ilman olkainosaa tai ainakin ovat hihattomia.

Tämä!!

Mulla on melko isot rinnat verrattuna muuhun vartaloon, en todellakaan pysty kulkemaan ilman rintaliivejä. Olkaimettomat rintsikat taas eivät pysy kunnolla. Ärsyttää kun joka kerta kun löytää kauniin mekon, se on olkaimeton. Eli joko itse pitäisi ommella sellaiset kiinni, tai jättää ostamatta. Valitsen jälkimmäisen.

Vierailija
80/329 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit puuttuu täysin ja sitä selitetään sillä, että niitä ei osteta... no ei osteta ei, kun niitä ei ole.