Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välillä huvittaa kun asiakkaat tulevat kysymään minulta neuvoa

Vierailija
17.05.2017 |

Teen iltatyötä Tokmannilla. Viimeksi eilen joku asiakas kysyi minulta Roundup geelistä, että kuinka varovainen pitää olla, kauanko pitää odottaa että lasten voi antaa leikkiä takapihalla.
Tekee mieli sanoa että mistä minä sen tietäisin, ei meillä ole mitään hyttysmyrkkykoulutusta. Otin sitten geelin käteeni ja luin sille mitä pullossa sanotaan. Se olisi voinut tehdä sen itsekin tai googlettaa tietoa. Ei myyjät ole mitään kaikkitietäviä. Teen tätä vain iltatyönä, opettivat minulle kassan käytön, siinäpä se.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on ollut tilanteita, että tullaan kysymään neuvoa, kun itsekin olen asiakas. Olin aikoinaan myös työkkärissä tukityöllistettynä taustahenkilönä, en tehnyt lainkaan neuvojan hommia, vaan toimisto- ja atk-hommia. Pari asiakasta alkoi mulle raivoamaan, kun en ota asiakkaita vastaan, vaan kävelen sama kansio kädessä huoneesta toiseen - tosiasiassa kävin päivittämässä yhden ohjelman atk-päällikön antaman ohjeen mukaan ja siinä kansiossa oli ohjeet siihen päivitykseen (en tarvinnut ohjetta joka koneella, mutta ensimmäisellä kyllä ja en vienyt sitä välillä pois). Itse päivitys oli parin minuutin homma, joten näytti siltä että kävelen vain toimettomana huoneesta toiseen. En ottanut asiakkaita vastaan koskaan missään vaiheessa. 

Vierailija
82/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä ravintolassa ja luonnollisesti osaan kaikki bussiaikataulut joka paikkaan ulkoa, ja tottakai tiedän ketkä taksikuskit on milloinkin ajossa ja muistan ulkoa heidän omat numeronsa. Tiedän myös kaikkien kauppojen, apteekkien ja muiden ravintoloiden aukioloajat ja osaan ulkoa jokaisen meidän asiakkaan puhelinnumeron. Ja jos joku kysyy Peraa, niin tottakai tiedän heti ketä hän tarkoittaa ja toki tiedän myös missä hänen olinpaikkaansa on milloinkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on se kun pitäisi tietää naapurikaupankin valikoima. :D Tänäänkin olisi monta kertaa pitänyt osata sanoa, onko tuotetta X sitten kaupassa Y, kun sitä ei meiltä löydy. No vastaan aina että en tiedä, kannattaa käydä katsomassa.

Vierailija
84/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikkari kirjoitti:

Ihme kapitalistijankkaaja tuo yksi. "Työnantajasi on jumala, sinulla ei ole oikeutta arvostella tuota suurta mahtivaltaa, saatikka sitten toista ylimahtia eli asiakasta".

Asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa, eikä mikään maailman herra. Vaikka nyt sanonkin näin, se ei tarkoita, että kohtelisin huonosti asiakkaita tai olisin tympeä tai huono työssäni, vaikka olisinkin asiakaspalvelijana. Aspa-ala on vain järjettömän alipalkattua, ei ole mitään syytä nuolla kenenkään kengänpohjia ja pitää työnantajan kuvaa alttarilla. Työt voi silti hoitaa mallikkaasti, vaikka kritisoisikin joidenkin asiakkaiden käytöstapoja tai työnantajan toimintatapoja tms.

Ei mulla muuta.

Missä olet ollut myyjänä? Sun aspa-katkeruuden voi haistaa jo kaukaa... Tuo yleensä vaatii useamman vuoden kokemuksen kaupan alalta, noin pahaa katkeruutta ei vuodessa saa kasaan.

Vierailija
85/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on se kun pitäisi tietää naapurikaupankin valikoima. :D Tänäänkin olisi monta kertaa pitänyt osata sanoa, onko tuotetta X sitten kaupassa Y, kun sitä ei meiltä löydy. No vastaan aina että en tiedä, kannattaa käydä katsomassa.

Hitto, mä olen kyllä hyvä aspa, ei voi muuta sanoa. Palsta antaa perspektiiviä. :D

Mä kerran soitin toiseen liikkeeseen asiakkaan puolesta ja kysyin onko niillä tuotetta x, koska meillä ei oo valikoimassa ja sovin että laittaa varaukseen kun asiakas tulee kohta sitä hakemaan.

Yllätyksekseni asiakas tuli parin viikon päästä kertomaan että tuote oli tosi hyvä ja kiitteli kovasti. Myöhemmin siitä toisesta liikkeestä vielä soitettiin heidän asiakkaan puolesta yhtä tuotetta meiltä  ja saatiin tuote myytyä.

Vierailija
86/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on kokeiltu kysyä mitä tiedetään itse myytävistä tuotteistaan. Myyjä menee googlettamaan. Kas kun ei yrit ä laskuttaa siitä.

Vierailija
87/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet asiat muuttuvat pikkuhiljaa, mutta vakaakasti, ettei pian ap. tai Tokmannin tai muiden yritysten myyjiä tai kassoja enää asiakkaat ole häiritsemässä, jos tilanne kehittyy verkkokaupan osalta samaa vauhtia, sillä esim. pelkästään Kiinasta tuli Suomeen yli 10milj. postilähetystä viime vuonna, joka on tietenkin Tokmannin ja monen yrityksen liikevaihdosta pois.

Mihin enää Tokmanni ja muut tarvitsevat myyjiä, kun asiakkaat palvelet itse itseään, valitsemalla verkkokaupan, kun ei edes rahalla voi ostaa palvelua kivijalkakaupassa.

Vierailija
88/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistohotellin respatyttönä mun on oletettu tietävän esimerkiksi lähimmän autonvuokraamon ja autohinaamon yhteystiedot. Siinä vaiheessa kun osoitan vapaata tietokonetta ja kehotan googlailemaan niin 'eiku selvitä sä kun osaat'.

Minun pitäisi myös asiakkaiden mielestä tietää lähin apteekki, ottomaatti, ruokakauppa ja kaikkien lähistöllä sijaitsevien bussipysäkkien nimet, sijainnit ja aikataulut. Pitäisi myös tietää, että onkos se Milla töissä tänään ja mähän en tiedä edes kuka Milla on ja missä yrityksessä hän toimii.

Niin ja mun pitäisi tietää, että mitä on yrityshotellin tiloissa sijaitsevan lounasravintolan sen päiväinen menu ymsyms.

Nimenomaan pitää tietää. Ja kauanko sen tiedon kaivaminen kestää.

Itse tein opiskelijana moista työtä. Olin 8-16 neuvonnassa, huonolla palkalla ja iltakoulussa illat.

Työ oli mm huonosti palkattu, kun ei tarvinnut tehdä juuri mitään.

Juuri ruokalistojen selvittämiset, viereiset apteekit olivat sitä mun työtä ja 3 vuodessa opin kaikki lähes ulkoa.

Sehän se mun työni oli, muiden auttaminen.

3 v en lukenut mitään koulujuttuja muualla kuin töissä. Niin paljon sitä vapaa-aikaa oli, kun reippaasti tarttui kaikkiin työtehtäviin.

Vierailija
89/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin totta. Noita asiakkaita riittää. Kysytään vaikka vyölaukkua ja meiltä ei löydy, Nii asiakas kysyy,että mistäköhän löydän?. kappas kun en tiedä.

Vierailija
90/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt sitten niin hirveetä jos joku kanssaihminen kysyy jotakin? Siis puhuu ääneen, kauheeta? On varmaan, Suomessa kun ollaan.

Vierailija
91/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa oon varmaan sitten vittumainen asiakas kun voin ohimennen kysyä esimerkiksi siivoojalta että tietääkö missä vessa on tai tietty paikka (jonka voisi tietää kun kuitenkin siivoa aluetta) samoin voin myös kysyä vastaantulevalta ihmiseltä suuntaa tai jotain. Ei kysyvä tieltä eksy.

Ja olen itsekkin ohjannut omassa työssäni ihmisiä (olen siis hoitaja) ja takseja jos etsivät tietä tai tulevat väärään paikkaan tai etsivät jotain. Olen myös asioidessani kaupassa pyynnöstä lukenut tuoteselosteita jos joku on pyytänyt kun ei itse näe.

Ei mun mielestä ole väärin auttaa ketään (oli sitten töissä tai ei) jos joku apua tai neuvoa tarvitsee. Normaali kohteliaisuus ja auttaminen kunniaan!

Vierailija
92/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti useammalle. Outoa ajattelua, ettei asiakaspalvelutyössä olevan tarvitsisi auttaa asiakasta, vaan voi naureskella tai kehottaa googlettamaan itse.

Jos ei tiedä vastausta, onko iso vaiva sanoa, että et valitettavasti tiedä, mutta voit yrittää ottaa selvää?

Neuvotteko kadulla turistejakin, että "sulla näyttää olevan älypuhelin, kvg"?

Nuori sukulainen sai kesätöitä ravintolasta. Perehdytyksessä oli erikseen sanottu, että opettele lähialueen julkinen liikenne, asiakkaat kuitenkin kysyvät reittejä ja aikatauluja.

Ei minunkaan toimenkuvaani kuulu työpaikkani ala-aulassa palloilevien enemmän tai vähemmän eksyneiden opastaminen (olen asiantuntijatyössä isossa organisaatiossa), mutta joka kerta, kun on kysytty, olen neuvonut lähimmän taksiaseman, ruokakaupan tai vessan.

Vierailija
93/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt sitten niin hirveetä jos joku kanssaihminen kysyy jotakin? Siis puhuu ääneen, kauheeta? On varmaan, Suomessa kun ollaan.

Ei kukaan hirveästä ole puhunut. Mutta onhan se huvittavaa jos aikuinen ihminen lähtee ostamaan jotain myrkkyä tietämättä siitä mitään. Tai ehkä ennemmin vaarallista.

Vierailija
94/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina hukassa sairaaloissa etsiessä oikeaa osastoa, onneksi sairaanhoitajat ovat toistaiseksi aina neuvoneet kysyessä oikean suunnan, koska ilman neuvoja olisin varmaan vieläkin hukassa siellä. Sehän ei varmasti kuulu heidän työnkuvaansa eikä siitä heille makseta.

Vierailija
95/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin sen, luojan kiitos en ole kysynyt koskaan kassalta apua muuten täällä olisi pian aloitus itsestäni, kuinka asiakkaana kehtasin olettaa saavani palvelua. Varmaan oli vielä vanha ihminen kysessä, lasit unohtunut kotiin, eikä nähnyt sitä usein melko pienellä olevaa pränttiä.

Ei ollut vanha ihminen, ehkä noin 35-vuotias. Ja palvelua kyllä saa, luin asiakkaalle tietoa tuotteen kyljestä. Ihmettelin vain miksi se ei lukenut sitä itse.

Ap

Yritä nyt ihminen ymmärtää, että kyse ei ole siitä minkälainen asiakas oli. 

Kyse oli siitä, että olet asiakaspalvelussa, jolloin työtäsi on kyllä ASIAKKAIDEN PALVELEMINEN.

Mustamaalaat koko ajan netissä firmaa, joka tarjoaa sinulle leivän pöytään. 

Aikuistu!

Juurihan minä kirjoitin että palvelin asiakasta, luin sille tiedot tuotteen kyljestä. En minä sille sanonut että luehan itse.

Ap

NÄIN SINÄ KIRJOITIT: "Se olisi voinut tehdä sen itsekin tai googlettaa tietoa."

Se että minä anonyymina täällä kirjoitan, ei ole sama kuin sanoisin sitä sille päin naamaa tai että olisin kieltäytynyt auttamasta sitä. Tämä on keskustelupalsta!

Ap

Sulle ei vaan mene jakeluun. kyse EI OLE ASIAKKAASTA vaan sinusta, joka valitat siitä, että olet hakenut asiakaspalvelu työhön ja joudut tekemään asiakaspalvelutyötä. Lisäksi mustamaalaat firmaa, joka tuo leivän pöytään. 

Saat olla vapaasti eri mieltä, mutta minun mielestä ylireagoit. Ja mitä tulee firman mustamaalaamiseen, jokainen tajuaa että firma ja yksi sen työntekijöistä ei ole sama asia.

Ap

Kyllä sinä firman työntekijänä nyt vain edustat kyseistä firmaa. 

Juuri näin. Jos mainitsee työnantajansa nimen, niin sillä on merkitystä minkälaisen viestin kirjoitat. Jos kirjoittaja olisi kertonut olevansa vain myyjä jossain, niin ei olisi ongelmaa. Mutta jokaisen työntekijän pitäisi olla varovainen kun kirjoittaa työnantajastaan netissä.

En ajatellut tuota kirjoitushetkellä, en todellakaan arvannut mikä meteli tästä tehtiin.

Ap

Sä olet juuri asian ytimessä, jos jotain kirjoitat työnantajasi mainiten, niin on paras olla varma ettei se voi vahingoittaa yrityksen mainetta. Jos kuvittelet että palstalla ei olisi lukuisia kirjoittelijoita, jotka eivät saisi sairasta nautintoa siitä että saat potkut työstäsi nettikirjoittelun vuoksi ja kaivettua henkilöllisyytesi esiin, niin olet todella sinisilmäinen. Näitä "somekohuja" on niin monta jo ollut, joissa kaivetaan esiin kirjoittajan henkilöllisyys ja ilmoitetaan työnantajalle.

Mitä jos ap onkin oikeasti prismassa töissä mutta muutti firman nimen?

Minusta työpaikalla ei oikeastaan ole väliä. Haluan vain herättää yritykset siihen, että sillä on väliä keitä he palkkaavat vuoroihinsa ja miten he sitoutuvat yrityksen arvoihin, sillä on esimerkiksi opiskelijoita, jotka voisivat oikeasti tehdä töitä yrityksen etua ajatellen. 

Toki ikävää, jos joku mustamaalaa toista firmaa, mutta sellainen tämä ala on. Firman on tärkeää huolehtia julkisivustaan, ehkäpä Tokmanni tutkii juttua, jos sitä kiinnostaa. 

Aika paljon vastaavia töitä tehneenä sanoisin että yritysten kannattaa herätä siihen miten kohtelevat työntekijöitään. Kun tekee huonolla palkalla pari vuoroa viikossa sivutoimisena ei itseä kauheasti kiinnosta sitoutua mihinkään kun työnantaja samalla kohtelee pelkkänä menoeränä jolta voisi ottaa vielä vähän pois.

Asiakaspalvelussa, palvelualttius pitäisi laittaa kuitenkin oman itsekkyyden edelle, sillä se avaa monia ovia tulevaisuuteen ja työuraa, jos olet pystynyt rakentamaan itsellesi hyvän maineen, joka ei voi olla huomaamatta työnantajalta ja muilta yrittäjiltä.

Palvelualttius ja hyvä maine, ei voi jäädä asiakkaalta huomaamatta ja se on paras valttikortti, jos aikoo menestyä ja edetä työssä, oli työnantaja millainen tahansa.

Vierailija
96/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto, mä olen kyllä hyvä aspa, ei voi muuta sanoa. Palsta antaa perspektiiviä. :D

Mä kerran soitin toiseen liikkeeseen asiakkaan puolesta ja kysyin onko niillä tuotetta x, koska meillä ei oo valikoimassa ja sovin että laittaa varaukseen kun asiakas tulee kohta sitä hakemaan.

Yllätyksekseni asiakas tuli parin viikon päästä kertomaan että tuote oli tosi hyvä ja kiitteli kovasti. Myöhemmin siitä toisesta liikkeestä vielä soitettiin heidän asiakkaan puolesta yhtä tuotetta meiltä  ja saatiin tuote myytyä.

No kyse on tyyliin perunajauhoista ja juuttinarusta. Mira tässä kymmenen metrin päästä moi, onkos teillä perunajauhoja kun meiltä pääs loppumaan? Olen mäkin myynyt tuotteita puolensadan kilometrin päästä, googlaillut mistä löytyisi sitä sun tätä tuotetta ja neuvonut asiakkaita naapurikunnan puutarhamyymälään, josta kyllä löytyy puolikerrottua kissankäpälää. Neuvon myös siihen kymmenen metrin päähään naapurikauppaan, jos tiedän että perunajauhoja sieltä varmasti löytyy.

Nimi ja tuotteet muutettu!

Vierailija
97/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyselin 14-vuotiaana myyjältä millainen sävy minulle tulisi milläkin hiusvärillä, nyt hävettää.

Vierailija
98/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyse on tyyliin perunajauhoista ja juuttinarusta. Mira tässä kymmenen metrin päästä moi, onkos teillä perunajauhoja kun meiltä pääs loppumaan? Olen mäkin myynyt tuotteita puolensadan kilometrin päästä, googlaillut mistä löytyisi sitä sun tätä tuotetta ja neuvonut asiakkaita naapurikunnan puutarhamyymälään, josta kyllä löytyy puolikerrottua kissankäpälää. Neuvon myös siihen kymmenen metrin päähään naapurikauppaan, jos tiedän että perunajauhoja sieltä varmasti löytyy.

Sun viesti: "Tänäänkin olisi monta kertaa pitänyt osata sanoa, onko tuotetta X sitten kaupassa Y, kun sitä ei meiltä löydy. No vastaan aina että en tiedä, kannattaa käydä katsomassa."

Eli kumpi se nyt oli? Autat vai et auta?

Vai oliko nimi, tuotteet ja totuus muutettu?

Vierailija
99/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan hirveästä ole puhunut. Mutta onhan se huvittavaa jos aikuinen ihminen lähtee ostamaan jotain myrkkyä tietämättä siitä mitään. Tai ehkä ennemmin vaarallista.

Harvat asiakkaat kuitenkin tulevat kauppaan ostamaan jotakin tuotetta, vaan myös niitä arvoja ja imagoa mitä yritys ja henkilökunta edustaa.

Jos myyjä tai kassa saa asiakkaalle hyvän fiiliksen, niin todennäköisesti asiakas palaa uudestaan, joka taas lisää työllisyyttä ja yrityksen voittoa.

Jostakin syystä, Suomessa asiakaspalvelua tai opastusta pidetään jotenkin alentavana, vaikka muualla maailmalla sitä arvostetaan. Ja ehkä juuri siksi, Suomessa henkilökunta ei osaa myydä luksusta, ei edes niille, joille olisi vara maksaa, koska jotkut kokevat arvonsa laskevan, kun on huomaavainen ja ystävällinen asiakaspalvelussa.

Vierailija
100/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun viesti: "Tänäänkin olisi monta kertaa pitänyt osata sanoa, onko tuotetta X sitten kaupassa Y, kun sitä ei meiltä löydy. No vastaan aina että en tiedä, kannattaa käydä katsomassa."

Eli kumpi se nyt oli? Autat vai et auta?

Vai oliko nimi, tuotteet ja totuus muutettu?

Kaupalla Y viittasin siihen naapurikauppaan, jonne en siis ole ikinä soittanut. Muutama sellainen tuote on, jota meitä ei löydy ja tiedän että sieltä löytyy, koska joku työkaveri on niin jollekin asiakkaalle sanonut. En nyt arvannut että pitäisi yksilöidä jokainen kerta kun olen asiakkaan sinne ihan neuvomalla neuvonut. Itse kävin siinä kaupassa kerran viime vuonna, joka taisi olla ensimmäinen kerta viiteenvuoteen. Ja nyt muistankin, että neuvoinhan mä yhden asiakkaan pari kuukautta sitten sinne, kun olin tuolla reissullani nähnyt sähkökäyttöisen nenäkarvannypristäjän ja asiakas sattui sellaista kysymään. :O Eli olihan tuota totuutta muutettu, busted!