Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välillä huvittaa kun asiakkaat tulevat kysymään minulta neuvoa

Vierailija
17.05.2017 |

Teen iltatyötä Tokmannilla. Viimeksi eilen joku asiakas kysyi minulta Roundup geelistä, että kuinka varovainen pitää olla, kauanko pitää odottaa että lasten voi antaa leikkiä takapihalla.
Tekee mieli sanoa että mistä minä sen tietäisin, ei meillä ole mitään hyttysmyrkkykoulutusta. Otin sitten geelin käteeni ja luin sille mitä pullossa sanotaan. Se olisi voinut tehdä sen itsekin tai googlettaa tietoa. Ei myyjät ole mitään kaikkitietäviä. Teen tätä vain iltatyönä, opettivat minulle kassan käytön, siinäpä se.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun joku tulee kysymään sairaalassa työskennellessäni jotain paikkaa niin sanon vaan että ei oo mun tehtävä kato opasteet, jos on kerta niin vaikeeta.

Vierailija
102/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tyyppiset sitten saavat töitä. 

Ikävä kyllä, tuolla asenteella tuskin on mahdollista edetä uralla, sillä "hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan miettineet, että monelle yksinäiselle kaupassa asiointi on ainoa missä saa samalla sosiaalista kanssakäymistä? Myös moni aika nuorikin ei näe lukea ilman lukulaseja.

Vierailija
104/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä sairaalassa poliklinikalla toimistosihteerinä. Potilaat useasti kyselevät minulta eri hoitomuodoista ja lääkityksistä ja muiden polien tutkimuksista. Sitten ollaan ihan järkyttyneitä, kun vastaan etten tiedä. Jännä juttu ettei samoja asioita kauppiksessa opetettu ku lääkiksessä....

105/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikkari kirjoitti:

Ihme kapitalistijankkaaja tuo yksi. "Työnantajasi on jumala, sinulla ei ole oikeutta arvostella tuota suurta mahtivaltaa, saatikka sitten toista ylimahtia eli asiakasta".

Asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa, eikä mikään maailman herra. Vaikka nyt sanonkin näin, se ei tarkoita, että kohtelisin huonosti asiakkaita tai olisin tympeä tai huono työssäni, vaikka olisinkin asiakaspalvelijana. Aspa-ala on vain järjettömän alipalkattua, ei ole mitään syytä nuolla kenenkään kengänpohjia ja pitää työnantajan kuvaa alttarilla. Työt voi silti hoitaa mallikkaasti, vaikka kritisoisikin joidenkin asiakkaiden käytöstapoja tai työnantajan toimintatapoja tms.

Ei mulla muuta.

Missä olet ollut myyjänä? Sun aspa-katkeruuden voi haistaa jo kaukaa... Tuo yleensä vaatii useamman vuoden kokemuksen kaupan alalta, noin pahaa katkeruutta ei vuodessa saa kasaan.

Tein aiemmin aspahommia. Ikävä kertoa, mutta olin ihan palkittu työpaikalla loistavasta asenteestani ja aina iloisesta asiakaspalvelustani. Mielestäni kuitenkin voimme kaikki kohdella toisiamme mukavasti ja tasavertaisesti, ihan ilman pokkurointia ;)

Ihmisarvo kuuluu kaikille, myös aspoille.

Nullius in verba.

Vierailija
106/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kysyn esim. vartijoilta kaupan valikoimista, vaikka näen, että he ovat eri firman palveluksessa. Yleensä he vastaavatkin ihan kohteliaasti ja yrittävät auttaa. Myyjiä ei kannata jäädä odottamaan ja etsimään, jos on kiire.

Vierailija
107/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan 1980-luvun loppupuolella ajauduin joksikin aikaa asiakaspalvelutehtävään. Olin parikymppinen. Sain esimieheltäni melkoiset moitteet, kun hän sattui kuulemaan, että vastasin asiakkaalle "en tiedä". En minä enää edes muista, mitä olisi pitänyt tietää. Pomoni saarnan pointti oli, että vaikka en jotain tietäisikään, niin ei sitä saa asiakkaalle kertoa. Antaa huonon kuvan. "En tiedä" -sanojen paikalle "Hetkinen", ja sitten asiaa selvittämään.

Opetus oli hyvä. Sen jälkeen yritin ottaa selvää kaikkein mahdottomimmistakin asioista. Jos asia oli kerta kaikkiaan niin mahdoton, etten mistään selville saanut, niin kyllä se asiakas jossain vaiheessa sitten kyllästyi odottamaan ja sanoi, että "olkoon". Mutta aika paljonhan asioita sai selville, kun viitsi nähdä sen selvittämisen vaivan. Huomaattehan, että puhun nyt ajasta ennen googlea. Asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä.

Tämä nyt ei ihan tuohon ap:n tapaukseen ollut vastaus, vaan näille ketjumme muutamille asiakaspalvelijoiksi itseään nimittäville, joiden mielestä asioiden selvittäminen ei heidän toimenkuvaansa kuulu.

Vierailija
108/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihan ymmärrä tätä trendiä, jossa jokaisen pitäisi olla kovin tietoinen joka hetki siitä miten joku palveluammatissa oleva työtilanteensa kokee, jottei vahingossakaan vaan näyttäydy typeränä heille.

Mielestäni on täysin anteeksiannettavaa eikä lainkaan huvittavaa kysyä myyjältä tuotteesta, jos siinä joku askarruttaa. Tuskin siitä kukaan suuttuu jollei osaa vastata, eikä kukaan myyjältä täydellistä asiantuntijuutta oleta. Jotkut voivat olettaa palvelualttiutta. Tiedon voi tosiaan etsiä esim. sisältä pakkauksesta jollei asiakas hoksaa tai on likinäköinen. Hyvässä lykyssä myyjällä on kokemusta tai tietoa ko tuotteesta asiakasta enemmän. Kysymällä menettää yleensä hyvin vähän.

En itsekään tiedä kaikesta kaikkea, mutta lääkärinä 'huvittaa' asenne jossa asiakkaan harmittomat avunpyynnöt noin naurattaa.

Vierailija
109/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tästä tullut pitkä ketju. Ajattelin ennen nukkumaanmenoa katsoa onko tämä vielä täällä ja on.

Ap

Vierailija
110/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kun joku tulee ruokakaupassa kysymään tuotteesta, että onko tämä minkämakuista ja jos vastaa, että en tiedä, kun en ole maistanut... reaktio tyyliin 😮😮😮, mutta säähän oot töissä täällä? 😂 Joo, no ehkä en satu juuri tuon tuoteryhmän elintarvikkeita syömään tai saatanpa olla vaikka allerginen jne.

Vierailija
111/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti useammalle. Outoa ajattelua, ettei asiakaspalvelutyössä olevan tarvitsisi auttaa asiakasta, vaan voi naureskella tai kehottaa googlettamaan itse.

Jos ei tiedä vastausta, onko iso vaiva sanoa, että et valitettavasti tiedä, mutta voit yrittää ottaa selvää?

Neuvotteko kadulla turistejakin, että "sulla näyttää olevan älypuhelin, kvg"?

Nuori sukulainen sai kesätöitä ravintolasta. Perehdytyksessä oli erikseen sanottu, että opettele lähialueen julkinen liikenne, asiakkaat kuitenkin kysyvät reittejä ja aikatauluja.

Ei minunkaan toimenkuvaani kuulu työpaikkani ala-aulassa palloilevien enemmän tai vähemmän eksyneiden opastaminen (olen asiantuntijatyössä isossa organisaatiossa), mutta joka kerta, kun on kysytty, olen neuvonut lähimmän taksiaseman, ruokakaupan tai vessan.

Luitko aloitustani kunnolla? En käskenyt asiakasta etsimään vastausta googlesta, vaan luin sille mitä pullossa sanottiin. Kyllä sitä saa päänsä sisällä ajatella mitä lystää, olen kohdellut asiakasta hyvin.

Ap

Vierailija
112/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain sanaharkkaa ollut myös tässä:

And so they had a long argument, of who will sew the tent. Finally K.Tibo gave up and took a needle. Luda remained seated. And we sewed the hole (and there were so many that there was enough work for all except two attendants and Luda. Guys are terribly outraged.

Edelleen yksi varteenotettava vaihtoehto lienee, että joku on suuttunut tai pimahtanut ja tilanne on riistäytynyt käsistä. Matka oli melko rasittava, yksi pilari oli joutunut jäämään pois, pojat olivat tupakkalakossa, tehtävienjako ei toiminut. Miksiköhän ryhmän sisäisiä suhteita on pohdittu niin vähän? Olisiko ollut kauheaa, jos olisi paljastunut jokin syvä ristiriita?

Vierailija
113/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ihan ymmärrä tätä trendiä, jossa jokaisen pitäisi olla kovin tietoinen joka hetki siitä miten joku palveluammatissa oleva työtilanteensa kokee, jottei vahingossakaan vaan näyttäydy typeränä heille.

Itsekin tulin kysyneeksi katsastusmieheltä, miten autoni parkkivalot vaihdetaan, kun hän näytti minulle, missä kohtaa oli pimeät polttimot :). No, eipä hän osannut neuvoa, ja minuakin hiukan nolotti, mutta se kysymys vain nyt tuli sanottua ja sattuuhan näitä.

Vierailija
114/139 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain sanaharkkaa ollut myös tässä:

And so they had a long argument, of who will sew the tent. Finally K.Tibo gave up and took a needle. Luda remained seated. And we sewed the hole (and there were so many that there was enough work for all except two attendants and Luda. Guys are terribly outraged.

Edelleen yksi varteenotettava vaihtoehto lienee, että joku on suuttunut tai pimahtanut ja tilanne on riistäytynyt käsistä. Matka oli melko rasittava, yksi pilari oli joutunut jäämään pois, pojat olivat tupakkalakossa, tehtävienjako ei toiminut. Miksiköhän ryhmän sisäisiä suhteita on pohdittu niin vähän? Olisiko ollut kauheaa, jos olisi paljastunut jokin syvä ristiriita?

Sorry, väärä ketju

Vierailija
115/139 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kun joku tulee ruokakaupassa kysymään tuotteesta, että onko tämä minkämakuista ja jos vastaa, että en tiedä, kun en ole maistanut... reaktio tyyliin 😮😮😮, mutta säähän oot töissä täällä? 😂 Joo, no ehkä en satu juuri tuon tuoteryhmän elintarvikkeita syömään tai saatanpa olla vaikka allerginen jne.

Kiskalla minun olisi kuulunut maistaa jokaista karkkia ja siideriä. En ole ikinä ymmärtänyt liikkuuko niiden kysyjien päässä mitään vai luuleeko ne oikeasti että työhön kuuluu tietää miltä joku tuote maistuu?

Vierailija
116/139 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun akateemisesta äidistä tuli heti eläkkeelle jäätyään juuri tuolla tavalla aivoton. Esim. Citymarketin kassalla saattaa kysyä josta teknisestä laitteesta lisätietoja sen sijaan että olisi jo osastolla metsästänyt myyjän käsiinsä.

Vierailija
117/139 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin otan nuo yleensä siten, että asiakas haluaa tietää, jos asiakaspalvelijalla sattuisi olla tieto asiasta. On minultakin (kassa) kysytty reittiohjeita, hotellin yhteystietoja, ruokareseptejä, kukkien säilytysohjeita jne. Aika moneen asiaan on kyllä löytynyt ainakin joku suuntaa antava vastaus. Tosin usein sanon, etten ole varma, mutta luulen asian olevan näin. Ihan perusrupatteluksi minä siis tuon olen ajatellut, enkä siten, että olen jotenkin vastuussa asiakkaalle tästä osaamisesta.

Vierailija
118/139 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä myyjänä näitä kokemuksia on paljon, mutta viimeisimmän muistan hyvin. Olin juuri tulossa lounastauolta kun asiakas pysäytti minut kysyen missä vauvatarvikkeet ovat. Hän halusi ostaa vastasyntyneelle lapsenlapselle tutin ja kyseli vaativia kysymyksiä niihin littyen. Lopuksi asiakas kysyi kuinka monta lasta minulla on ja kiitteli kuinka hyvin osasin kertoa tuotteista, vaikka luin vain etikettejä ja niitä lapsia minulla ei ole ja tämä asia suorastaan järkytti vanhaa rouvaa. :D

Vierailija
119/139 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Onko teillä tällaista?

- Valitettavasti ei ole valikoimissamme.

- Onko (toisessa kaupassa) sitten tätä?

- ????

Vierailija
120/139 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistohotellin respatyttönä mun on oletettu tietävän esimerkiksi lähimmän autonvuokraamon ja autohinaamon yhteystiedot. Siinä vaiheessa kun osoitan vapaata tietokonetta ja kehotan googlailemaan niin 'eiku selvitä sä kun osaat'.

Minun pitäisi myös asiakkaiden mielestä tietää lähin apteekki, ottomaatti, ruokakauppa ja kaikkien lähistöllä sijaitsevien bussipysäkkien nimet, sijainnit ja aikataulut. Pitäisi myös tietää, että onkos se Milla töissä tänään ja mähän en tiedä edes kuka Milla on ja missä yrityksessä hän toimii.

Niin ja mun pitäisi tietää, että mitä on yrityshotellin tiloissa sijaitsevan lounasravintolan sen päiväinen menu ymsyms.

Jos nämä kaikki ovat asioita jotka eivät sinulle missään tapauksessa kuulu niin mitä ihmettä sinä siellä respassa sitten teet? Selaat facebookkia ja vauvaa sekä kikatat söpöjen miesten jutuille?