Luetellaan sanoja, jotka monet kirjoittavat väärin
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän mulle huomautellaan oikeinkirjoituksesta, mutta yhdyssanat tuottavat minulle vaikeuksia. Mistä niitä pystyisi palauttamaan mieleen.
Esim. Kassatyöntekijä.
Vanha knoppi on kokeilla -kin sanaan eri tavoin: kassakintyöntekijä vai kassatyöntekijäkin. Jos kin tulee loppuun, on kyse yhdyssanasta. Tällä selviää monista.
Vierailija kirjoitti:
Rötgen-hoitajat voisivat opetella kirjoittamaan ammattinsa oikein.
Olen lääkäri ja tätä näen päivittäin. Jos on koulutuksen läpäissyt, niin ei varmaan ylivoimaisen vaikeaa opetella pari kirjaimen paikkaa.
Kouluaikainen kaverini kertoi opiskelevansa rönkten-hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Gluteiinia ei ole olemassakaan. Se on gluteenia.
Niinhän edellinen juuri totesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rötgen-hoitajat voisivat opetella kirjoittamaan ammattinsa oikein.
Olen lääkäri ja tätä näen päivittäin. Jos on koulutuksen läpäissyt, niin ei varmaan ylivoimaisen vaikeaa opetella pari kirjaimen paikkaa.
Kouluaikainen kaverini kertoi opiskelevansa rönkten-hoitajaksi.
Ei ole todellista.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini kirjoittaa aina "käärretorttu". Aivot leviää kun en kestä!
Se varmaan kirjoittaa myös "kierrukka" ja "morsiammen" ja "arvelluttava"?
Minun henkilökohtainen inhokkini on "kokoajan". Uskokaa jo, että ne ovat kaksi eri sanaa. Koko ajan. Koko yön. Koko talven. See?
Ei montaa, vaan monta.
Ei ole monta vaihtoehtoa.
Spontaani (sponttaani, nähty useissa blogeissa)
Excel (Exel........)
Vierailija kirjoitti:
Se, että päiväyksestä jätetään piste pois. 8.10 on kellonaika, 8.10. on päivämäärä. Se kun on kymmenettä, eli järjestysluku ja siksi siihen tulee piste. Ruotsin kielessä sääntö on toinen, mutta suomen kielessä piste tulee. Aina.
Vuori taipuu vuorella, jos puhutaan maantieteellisestä vuoresta. Jos vuori taas tarkoittaa esim. takin sisäkangasta, se taipuu vuorilla. Ei siis "vuorellinen takki" vaan "vuorillinen takki". Tuskin sen takin mukana vuorta tulee.
Tuo pisteen jättäminen järjestysluvuista, esim. päiväyksistä saa silmäni melkein vuotamaan verta. Ja se on yleistynyt siinä määrin, että olen alkanut epäillä kouluissa nykyisin opetettavan noin. On suorastaan poikkeus, että päivämäärä kirjoitetaan oikein.
Ja toinen juttu: numeron kirjoittaminen yhteen sitä seuraavan lyhenteen tai jopa sanan kanssa: 5v tai 5vuotta, 10kg, 2kk. Mistä tämmöinen tapa on mahtanut saada alkunsa?
Ja sitten keisarinleikkaus. Se on keisarileikkaus. Jos se on niin mahdotonta muistaa, niin kirjoittakaa herran tähden sektio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syreeni, ei sireeni.
Molemmat on oikein kukan/kasvin nimenä.
Äänihälytin sitten voi olla vain sireeni.
Sireeni ei ole kasvi.
Enään, lihonnut, lihoaa, elikkäs
kuullostaa on kyllä pahin.
wiht hyvänä kakkosena.
Banani Banaani
Tomantti Tomaatti
Tutipullo Tuttipullo
Pisu Pissa
Maitua Maitoa
Leviä Leveä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syreeni, ei sireeni.
Molemmat on oikein kukan/kasvin nimenä.
Äänihälytin sitten voi olla vain sireeni.
Sireeni ei ole kasvi.
Katso kielitoimiston sanakirjasta niin ei tarvitse vängätä.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
Mua ärsyttää, jos laitetaan kaksi pistettä sanan tai lauseen perään.. Kuuluisi olla yksi tai kolme!
Vierailija kirjoitti:
Ei montaa, vaan monta.
Ei ole monta vaihtoehtoa.
Väärin.
"Söin montaa ruokalajia" tarkoittaa eri asiaa kuin "söin monta ruokalajia".
Montaa on muoto, jota tarvitaan. Myös + liitepartikkeli on myös tarpeellinen yhdistelmä. Esimerkiksi muodossa myöskään. "Myöskään Anne, Maija ja Pertti eivät tulleet paikalle." Ei ole sama asia sanoa "Anne, Maija ja Perttikään eivät tulleet paikalle", sillä tuossa on mahdollista tulkita Pertin paikalle tulemattomuutta merkityksessä "Anne, Maija ja edes Pertti eivät tulleet paikalle".
Ilman maltosia joudun ketosiin, ja sitten tarvitaan plutona ensihoitajia.