Vaatekaupassa asioivat, teette myyjän työn PALJON helpommaksi, jos
1. Viette vaatteet takaisin OIKEILLE paikoilleen. Minun täytyy usein rampata jatkuvasti sovituskoppien ja vaateosastojen välillä, sillä vaatteet on joko jätetty sovituskoppiin tai lähimpään vaaterekkiin, johon vaate ei kuulu.
2. Jos tutkitte vaatepinoa, laitatte vaatteet takaisin jonkinlaiseen pinoon. Turhauttaa, kun pöytä, jossa oli vähän aikaa sitten kauniisti viikattuja vaatepinoja, onkin yhtäkkiä kasa vaatteita sikin sokin.
3. Ette roskaa kauppaa. Ihan ihmeellisiä tavaroita ja roskia löytyy aina kaupoista.
myyjä
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on 1-2 paitaa niin ehkä sitten, jos on 3 paitaa, 2 housut, 1 mekko ja takki niin alkaa olla jo sellaista kaupan ympäri suhaamista että löytää oikeat paikat.
Tietysti jos osaisit ajatella niin tajuaisit ettei kannata ottaa niin montaa vaatetta mukaan jos niitä ei osaa enää palauttaa takaisin paikoilleen.
Hä? Vaatekaiupassa pullonkaulana on usein juuri sovituskoppi. On paljon tehokkaampaa että kerää mukaansa kaikki ne mitä aikoo kokeilla ja kokeilee ne kerralla, eikä niin että kokeilee yhden kerralla, pukee omat vaatteet takaisin ja käy vaihtamassa tuotteen.
Itse palautan vaatteet paikoilleen, paitsi että miesten vaateliikkeessä henkilökunta usein ottaa ne käsistä heti kun on poistuu kopista.
Jos olen palauttamassa vaatetta eikä paikka muistu mieleen eikä sitä löydy heti, niin jätän vaatteen näkyvästi väärään paikkaan, jotta henkilökunta voi siirtää sen oikeaan paikkaan.
t.mies
Suomi, tämä itsepalvelumaiden edelläkävijä! En toki viitsi vaivata palvelualan ammattilaista millään tavalla kun astun kauppaan. Etsin kyllä itse tuotteeni, vähän hankalaahan se on, kun valikoima on laaja. Viikkaan joka koskettamani vaatteen siististi takasin ja asettelen hengariin. Riisun, sovitan, ja puen sitten omat vaatteet uudelleen, jotta voin hakea pienemmän koon, kun käyttämäni M olikin juuri tässä mallissa väljempi kuin yleensä. Sovittamiani vaatteita kuljetetelen sitten pitkin kauppaa, kun en heti muista mistä minkäkin vaatteen poimin sovitettavaksi, meneehän tässä aikaa, mutta myyjällä näyttää olevan kiire seisoskella tiskin takana. Kysyn vielä varsinaisen myyntitapahtuman yhteydessä kassalla maksaessani ostamani vaatteen pesuohjeita ja materiaalista, mutta saan osakseni silmien pyörittelyä ja puhinaa. Pesulapusta tarkistaminen näyttää olevan myyjälle suurikin pinnistys. Ja joutuuhan siinä asiakkaan kanssa kiusallisesti kommunikoimaankin.
Harkisten vakaasti siirtyväni kivijalkakaupoista nettikauppojen asiakkaaksi. Tyhjän saa pyytämättäkin.
Se, että ehkä ostat jotain ei oikeuta siihen, että saat sotkea myymälän järjestyksen. Lausahdus "asiakas on kuningas" on osaltasi täysin väärin ymmärretty. Kuninkaat ja kuningattaret eivät sotke.
Mielestäni on parempi jättää sovitettu vaate koppiin tai sovareilla olevaan rekkiin, jos ei muista mistä vaatteen on ottanut. Usein löytää väärästä paikasta vaatteen ja harmittaa, jos sitä kokoa on just kyselty ja on joutunut myymään ei oo:ta. Niitä rekkejä ei kuitenkaan kiirepäivinä kerkeä siivoamaan ja löytämään vaatteita oikeille paikoilleen.
Kieltämättä ärsyttää, kun on koko päivän siivonnut esim. farkkupöytää ja joku tulee mylläämään pinot. Sen takia kysynkin asiakkaalta heti onko joku tietty koko etsinnässä, jotta voin kaivaa sen pinosta mylläämättä sitä kokonaan. Myyjä pystyy omalla asiakaspalvelullaan ylläpitämään järjestystä.
Roskaamista en ymmärrä. Minäkin oon löytänyt sovareista verisiä siteitä, juomapulloja, karkkipapereita, purkkaa jne.
Joku kysyi miksi myyjät napittaa kaikki napit vaatteista, kun laittaa sen uudestaan esille. En tiedä onko tähän jo vastattu, sillä en jaksanut selata koko keskustelua. Mutta siis siksi, että vaatteet on myyvemmän näköisiä. Sen takia sitä myymälää myös pyritään siivoamaan aktiivisesti, ei kukaan halua etsiä vaatteita myllätyistä mytyistä.
Idiootit asialla. Kyllä ne vaatteet ja esillepano on asiakkaille, ei myyjille. Sika kotona, sika liikkeessä.
Joskus nuorena syyllistyin (olin kasvatettu yli-itsenäiseksi ja kaikki palvelu oli pahasta), kun "sotkin" siistejä pinoja tai henkareille laiteltuja (napitus ym.) vaatteita. En jättänyt koskaan vaatteita sovarien ulkopuoliseen rekkiin jne. Vaan yritin laittaa kaiken kuten oli ennen minua. No tämähän on ihan hullua. Jossain vaiheessa joku myyjä sanoi, että hänen on helpointa itse viedä vaatteet rekistä ja viikata ne pinoon/laittaa henkareille. Totta tosiaan, onhan se hölmöä kierrellä asiakkaiden jäljestä kaupassa siivoamassa ja vähemmän sotkua tulee, kun myyjä vie ne vaatteet rekistä. Samasta syystä on hyvä pyytää myyjän apua kokojen kanssa sen sijaan, että itse kääntelisi kaikki pinot ympäri.
Kylläpäs täällä on naurettavaa väkeä. Mielestäni toiset ihmiset voi ottaa huomioon, ihan riippumatta siitä, saavatko he työstään palkkaa vai eivät. Tätä samaa periaatetta saa totuutta muutenkin elämässä. En minäkään mene pankkiin rettelöinti asenteella, koska virkailija nyt saa työstään palkkaa tai tee putkimiehen työtä mahdollisimman hankalaksi.
Olen nykyään jo valmis lääkäri, mutta opiskelujen alussa tein töitä vaatekaupassa ja muistan yhä, miten törkeitä ihmiset aspalle olivat. Aspa on ilmeisesti useimmille henkilö, johon puretaan omaa pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä suomalaista palvelukulttuuria. Kansa viikkaa vaatekaupoissa ja hakee itse a la carte -annoksensa ravintoloissa.
Odottelen, koska joku keksii että hotellihuone pitää siivota itse. Samalla vaivalla sen imuroi kuin kotonakin. Ja sitten mammat voivat kyräillä, että tuo ei pyyhkinyt peiliä eikä imuroinut kynnysmaton alta, hyi.
Palvelu on muutakin, kuin juoksemista vain itseään ajattelevien pillin mukaan.
Kai sinä sentään paskannat hotellissakin sänkyyn sieltä lähtiessäsi ja perustelet tätä sillä, että siellähän on siivoja töissä ja siivoaminen on hänen työtään?
Tiettyjä alkeellisia tapoja luulisi pystyvän sinunkin noudattamaan vaikak oletkin varmasti näitä "Vain oikeuksia ei lainkaan velvollisuuksia" ikäryhmän lapsia.
Minä ainakin jätän hotellista lähtiessä sängyn petaamatta ja pyyhkeet hujanjahan. Oletan että on siivoajien työtä vaihtaa sängystä lakanat ja jokatapauksessa pyykkäävät pyyhkeet (parempikin että ovat pois paikoiltaan, niin tietävät että ovat likaisia). Tämä on verrattavissa siihen, ettei vie vaatteita kaupassa takaisin paikoilleen, sänkyyn paskantaminen olisi sama asia, kuin sovituskoppiin paskantaminen, sitä ei taida kuitenkaan kukaan tehdä.
Vaatteet palautan rekkeihin ja roskia en heittele maahan ulkonakaan saati sitten kaupoissa. Mutta ne vaatepinot. Miksi V**ussa niitä vaatteita pitää edes laittaa pinoihin? En osaa viikata vaatteita yhtä nätisti kuin myyjät. Ei millään ole ne pinot enää saman näköisiä sen jälkeen kun olen useamman puseron availlut sopivaa kokoa etsiessäni. Rekeistä on niin paljon helpompi etsiä oikea koko ja vaatteen mallinkin näkee heti.
Mutta joo. Kyllähän munkin työ olis helpompaa, jos asiakkaat hoitais itse omat ongelmansa - tosin mistäs mulle siten palkkaa maksettaisiin?
Naurattaa kun täällä hoitaja-mammat kuorossa valittavan asiakaspalvelusta siellä rakkaassa Zarassaan tai henkkamaukassaan. Hoitajan tai muun duunarin elämän aina hetki kun tuntee itsensä kuningattareksi on se, kun pääsee kyykyttämään sitä nuorta ja nättiä myyjätyttöä. Katkeruutta lisännee se, että moni näistä myyjistä on vieläpä opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä suomalaista palvelukulttuuria. Kansa viikkaa vaatekaupoissa ja hakee itse a la carte -annoksensa ravintoloissa.
Odottelen, koska joku keksii että hotellihuone pitää siivota itse. Samalla vaivalla sen imuroi kuin kotonakin. Ja sitten mammat voivat kyräillä, että tuo ei pyyhkinyt peiliä eikä imuroinut kynnysmaton alta, hyi.
Kai sinä sentään paskannat hotellissakin sänkyyn sieltä lähtiessäsi ja perustelet tätä sillä, että siellähän on siivoja töissä ja siivoaminen on hänen työtään?
Tiettyjä alkeellisia tapoja luulisi pystyvän sinunkin noudattamaan vaikak oletkin varmasti näitä "Vain oikeuksia ei lainkaan velvollisuuksia" ikäryhmän lapsia.
Minä ainakin jätän hotellista lähtiessä sängyn petaamatta ja pyyhkeet hujanjahan. Oletan että on siivoajien työtä vaihtaa sängystä lakanat ja jokatapauksessa pyykkäävät pyyhkeet (parempikin että ovat pois paikoiltaan, niin tietävät että ovat likaisia). Tämä on verrattavissa siihen, ettei vie vaatteita kaupassa takaisin paikoilleen, sänkyyn paskantaminen olisi sama asia, kuin sovituskoppiin paskantaminen, sitä ei taida kuitenkaan kukaan tehdä.
Ei kun asenteestasihan tässä oli kyse. Olet tietenkin oikeutettu siihen ja tähän ja sairaanhoitajana tai muuna elämän epäonnistujana varmaan saat jotakin mielihyvää ajatuksesta, että se Omenhotellin alipalkattu ulkomaalainen siivooja on sinun, sinun, sinun ropojasi varten.
Minä en muista sovittamastani vaatteista mistä minä olen minkäkin ottanut? Jätän ne sitten sikin sokin pitkin kauppaa. Eikö olisi helpompi käytäntö jättää ne sovituskopin läheisyydessä olevaan rekkiin, josta myyjä ne voisi asetella omille paikoilleen? Vai alanko jättäämään sovituskoppiin? Ei kai kaupan järjesteleminen ole asiakkaan tehtävä (kuten ei myöskään sotkeminen)??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun asenteestasihan tässä oli kyse. Olet tietenkin oikeutettu siihen ja tähän ja sairaanhoitajana tai muuna elämän epäonnistujana varmaan saat jotakin mielihyvää ajatuksesta, että se Omenhotellin alipalkattu ulkomaalainen siivooja on sinun, sinun, sinun ropojasi varten.
Noh, asiakaspalvelija on asiakasta varten eikä toisinpäin, siinä missä sairaanhoitajakin on olemassa potilaitaan varten.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi ei voi helpottaa omalta osaltaan toisen hommia ihan silkasta hyväntahtoisuudesta. Eipä ole ollut ongelma laittaa tavaroita paikoilleen tai siivota omia jälkiään. Tietysti jos on palautusrekki, laitan siihen. Minä olen xl-kokoinen ja joudun usein kaivamaan sen alimman tuotteen. Nostan muun pinon sivuun siksi aikaa ja sitten nostan pinon siistinä takaisin. Jos palautan ottamani paidan, osaan viikata sen lähes samanlaiseksi kuin olikin. Kaipa se pn vain mihin on tottunut. Itse olen tottunut korjaamaan jälkeni.
Kurja yleistävä aloitus. Palvelevan vaateliikkeen myymälävastaavana ikävä lukea tällaista. Meille asiakas tulee hemmoteltavaksi, hänen ei todellakaan oleteta viikkaavan vaatteita tai vievän sovittamiaan yhtään minnekään. No, roskaamista en tietenkään ymmärrä, mutta meidän myymälässämme ei sellaista ongelmaa ole.
Oletettavasti kyseessä oli jonkin ison ketjuliikkeen myyjä.
Kyllä nyt myyjät ovat eksyneet pitkälle työstään. Jos palkataan vaatekauppaan töihin niin siihen kuuluu kaikki mitä siellä kaupassa on. Muistatte varmasti perehdytyksessä, kuinka teille on kerrottu kaikki työhön kuuluvat hoidettavat tehtävät? Vaatteiden järjestely ja kaupan siistinä pitäminen on teidän työtä. Jos harmittaa liikaa niin aina voi harkita alan vaihtoa.
Jokainen kaupan omistaja ymmärtää, että asiakkaan on helpompi hoitaa shoppailunsa, jos kaupassa asioiminen on mahdollisimman mutkatonta. Sitä varten myyjät on paikalla.
Asiakaspalvelijan kyllä kannattaa olla varovainen ärtymyksen näyttämisessä. Itse olin hyvä kanta-asiakas yhdessä liikkeessä ja kerran huomaamattani pudotin pienen koriste-esineen ja se rikkoutui. Sain läksytyksen siitä. No nyt en osta enää mitään siitä kaupasta, kerran uskalsin ystäväni kanssa käydä mutta ikävää se oli, perin ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Käyn vain sellaisissa kaupoissa, joissa vaatteet jätetään erilliseen rekkiin sovituskoppien luokse ja myyjä vie ne paikalleen.
Asiaa!
Kyllä minulle opetettiin että se on ihan perus käytöstapoja joten vien sovittamani vaatteet takaisin mistä otin ja yritän viikata jokseenkin nätisti jos otin pinosta. Vituttaahan se jos olet juuri saanut nätin pinon tehtyä ja 5 min myöhemmin se on räjäytetty levälleen asiakkkaiden toimesta.
Sinä et ainakaan pysty noudattamaan alkeellisia käytöstapoja edes verkossa. Mitä isäsi ja äitisi sanovat, kun täällä solvaat toisia?