Kolumni HS:ssä: On aika tunnustaa, että ihmiset eivät vain halua lapsia
http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html
Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Ja eipä aikaakaan, kun Suomi on muslimimaa! Itse olen ainakin kantanut korteni kekoon ja synnyttänyt suomalaisen lapsen :)
Lapsesi voi kääntyä muslimiksi. Mutta ei se mitään haittaa. Ei muslimius hänen suomalaisuuttaan vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Ja eipä aikaakaan, kun Suomi on muslimimaa! Itse olen ainakin kantanut korteni kekoon ja synnyttänyt suomalaisen lapsen :)
Mitä sitten vaikka olisikin? On lapsellista kuvitella, että nykyinen länsimaalainen elämäntapa jatkuisi satoja vuosia muuttumattomana, eihän mikään muukaan aikakausi viimeisen parin tuhannen vuoden aikana ole niin tehnyt ja nyt ihmisiä on vieläpä miljardeja liikaa. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tuolloin tapahtuu, kun luonnonvarat on käytetty loppuun ja esimerkiksi Afrikassa miljoonien ihmisten kotiseudut ovat aavikoituneet ja he ovat todennäköisesti vaeltaneet Eurooppaan. Tietysti tuo tuleva humanitaarinen kriisi kuulostaa kauhistuttavalta, mutta onnekseni minä en elä enää tuolloin eikä minulla ole lapsia, joten ei tarvitse olla huolissaan mahdollisten lapsenlapsien tai lapsenlapsenlapsien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen vanhuusvuodet lisääntyvät ja moni voi elää jopa 30-40 vuotta eläkeläisenä. Sitä mietin miten ihminen löytää sisällön elämäänsä sitten kun ei ole työtä eikä ystäviäkään samassa määrin kuin aktiivi-iässä. Liikkumaan ja matkustamaan ei ole ehkä kuntoa enää. Jos on monta lasta on todennäköisesti lastenlapsia ja sukua jotka tuo elämää. Yksinäinen, irrallinen ja piitkä vanhuus tiedossa monella.
Vanhushuollossa työskentelevät tietävät, että paljon lapsia saaneet on yksin ja masentuneita.
Ei ne lapset käy edes katsomassa niitä yleensä.
Ei pidä yleisesti ollenkaan paikkaansa! Toki on huonoja välejä vanhusten ja lasten kanssa, mutta kyllä omalla työpaikallani vanhusten hoitokodissa aikuiset lapset käyvät katsomassa vanhempiaan aika säännöllisesti. Joitakin vanhuksia käydään katsomassa lähes päivittäin, useimmiten tyttäret vievät äitejään ulos pyörätuolissa, auttavat ruokailussa ja käyttävät kotonaan. Tietysti, jos välimatkat ovat pitkät, vierailut eivät voi tapahtua niin usein.
No itseäni näin 24-vuotiaana pelottaa koko vanhemmuus, synnytys, taloudellinen tilanne ja oman itsen kadottaminen vanhemmuuteen. Siksi en todellakaan vielä harkitse lapsia. Ehkä sitten lähempänä kolmeakymppiä.
Äidilläni on 9 lasta. Vain kaksi meistä käy häntä katsomassa. Minä jopa yli tuhannen kilometrin päästä. Hän itkee usein ikävissään ja toivoo kuolemaa. Eli lapset ei estä yksinäistä vanhuutta.
On hyvin kyllästyttävää sekä loukkaavaa, kun lapselliset/lapsia tahtovat ihmiset vähättelee päätöstäsi ja toistelee esimerkiksi sitä, että ethän sinä voi tietää ja kyllä lapset on maailman hienoin asia, ethän sinä siitä halua jäädä paitsi.
Olen 26-vuotias hetero nainen, ystävilläni suurimmalla osalla on jo lapsia, mutta vieläkään ei ole päätökseni muuttunut. En ole muutenkaan kovin naismainen monissakaan asioissa, joten äitiys on minulle todella omituinen käsite. Koirani ovat minulle kuin lapsia, he saavat parasta mahdollista hoitoa ja rakkautta yllin kyllin, rakastan sukulaisteni lapsia ja minun parhaimpia puoliani on ehdottomasti empaattisuus, kyky rakastaa suuresti ja tarve pitää huolta läheisistäni. Mutta mikään näistä luonteen piirteistä ei tunnu minusta "äidillisiltä", koska en yksinkertaisesti pidä lapsista. Tämän vuoksi kuulen usein, että sinustahan tulisi loistava äiti, sinähän olet kuin äiti jne, ja kun sanon suoraan tarpeeksi ärsytettynä, että en pidä lapsista, huomaan ihmisten ajattelevan, että minussa on jotain totisesti vialla. En inhoa lapsia, ymmärrän lasten olevan joillekkin ihmisille maailman tärkein ja kaunein asia, mutta minulle ei. Miksi sitä ei saa sanoa ääneen? Miksi olet hirveä ihminen, ellet pidä lapsista? En minäkään ajattele kenestäkään erilailla, jos he sanovat, etteivät pidä koirista. Tai jäätelöstä. Me kaikki olemme erilaisia, ja jopa naiset ovat erilaisia, meissä ei kaikissa ole sitä äidillistä geeniä.
Minulle onnellisuus ei tarkoita miestä, lasta ja omakotitaloa. Minä en toivo 80-vuotiaana istuvani mökin terassilla katsellen lastenlasten koheltamista. Minä toivon tulevaisuudeltani sitä, että saan matkustaa rakastamani miehen kanssa, viettää rentouttavia mökki viikonloppuja grillaten ja saunoen ystävien kanssa, toivon vapautta ja onnellisuutta. Toivon, että vanhana istun siellä mökin terassilla mieheni kanssa miettien, kuinka paljon olemme eläneet ja nähneet. Minulle lapsi on ajatuksen tasolla kuin ankkuri, joka nousee seuraavan kerran noin 18-20 vuoden päästä. En halua olla ankkuroituna paikoilleni niin isoa osaa elämästäni. Minun elämäni on minua varten. Mutta kunnioitan ja arvostan ihmisiä, jotka kasvattavat lapsia tässä maailmassa, teette arvokasta ja hienoa työtä, jota ilman meitä ei enää pian tällä pallolla kulkisi.
Toivoisin todella, että ihmiset lopettaisivat päätökseni arvostelun ja ihmettelemisen, minä olen sinut päätökseni kanssa ja olen ollut paljon onnellisempi, kun kerroin asian läheisilleni ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen vanhuusvuodet lisääntyvät ja moni voi elää jopa 30-40 vuotta eläkeläisenä. Sitä mietin miten ihminen löytää sisällön elämäänsä sitten kun ei ole työtä eikä ystäviäkään samassa määrin kuin aktiivi-iässä. Liikkumaan ja matkustamaan ei ole ehkä kuntoa enää. Jos on monta lasta on todennäköisesti lastenlapsia ja sukua jotka tuo elämää. Yksinäinen, irrallinen ja piitkä vanhuus tiedossa monella.
Vanhushuollossa työskentelevät tietävät, että paljon lapsia saaneet on yksin ja masentuneita.
Ei ne lapset käy edes katsomassa niitä yleensä.
Ei pidä yleisesti ollenkaan paikkaansa! Toki on huonoja välejä vanhusten ja lasten kanssa, mutta kyllä omalla työpaikallani vanhusten hoitokodissa aikuiset lapset käyvät katsomassa vanhempiaan aika säännöllisesti. Joitakin vanhuksia käydään katsomassa lähes päivittäin, useimmiten tyttäret vievät äitejään ulos pyörätuolissa, auttavat ruokailussa ja käyttävät kotonaan. Tietysti, jos välimatkat ovat pitkät, vierailut eivät voi tapahtua niin usein.
Ja sekö muka riittää? Vaikka kävisi joka päivä, vanhus valittaa yksinäisyyttä. Vähempi ei riitä, kuin se että pääsee lapsen kotiin asumaan hoivattavaksi. Kaikki sanovat että ymmärtävät että eivät saa sellaista vahuutta. Ja kaikki olettavat sen kuitenkin saavansa.
Hei oikeasti, joku islamilaisella valtiolla pelottelu on ehkä typerintä mitä lapsikeskusteluun voi heittää. Valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Elämää on jäljellä 60 v vielä lisääntymisiän loppumisen jälkeen. Miksi pilaamaan loppuelämää tekemällä lapsia, joista kasvaa masentuneita luusereita, kun voi nauttia nuoruudesta 80-vuotiaaksi asti ja sitten tulla Suomeen hoivattavaksi, jos ei ole varaa maksaa hoidosta muualla. Lisäksi lisääntyminen sattuu ja venyttää alavartaloa ikävästi.
Ja kenenkä luulet sua hoivaavan?
Ei ole ketään hoivaamassa jos ei lisäännytä.
Tietyn tyyppisten ihmisten on parempi jäädä lapsettomiksi, tämähän on ihan hyvä asia. Ei minua ainakaan ahdista yhtään, haluaako joku lapsia vai ei. Muistakaa, älkää tehkö lapsia, niistä on vain haittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen lapsiluku on laskenut selvästi vain muutamassa vuodessa. Mikä on muuttunut niin paljon viime aikoina? Syy voi olla se että lähes 10-vuotinen talouskriisi ja korkea työttömyys vei luottamusta tulevaisuuteen. Tai sitten kulttuurin muuttuminen elämyshakuisemmaksi ja hedonistisemmaksi. Tai lisääntyneet vaatimukset lasten kasvatuksessa.
Mitäkö väliä sillä on? Nykyisellä syntyvyydellä valtiontalous on pahassa pulassa parinkymmenen vuoden päästä koska veronmaksajia ei riitä.
Mutta 20 vuodessa työelämä muuttuu niin paljon, että voi olla, että ihmisiä ei enää paljonkaan tarvita töitä tekemään. Robotit tuottavat rahavirtaa kansantalouteen. 20 vuodessa varmasti kehitetään kansalaispalkka, jolla iso osa ihmisistä tulee toimeen.
En oikeastaan ymmärrä tätä argumentointia. MIKSI "robottien omistajat" suostuisivat elättämään hyödyttömät ihmislaumat? Elleivät sitten katso voivansa käyttää heitä jollain muulla tavalla hyväkseen? Eiköhän asia mene niin, että ne harvat omistajat ja heidän tarvitsemansa hyödylliset suunnittelijat yms ottavat potin kotiin. Muille jää sitten osaksi kitua slummissa. Ellei sitten prosessia nopeuteta tehokkaalla hyödyttömien ihmisten eutanasialla. Kuvitteletteko te, että ihmiset olisivat jotenkin jaloja? Etenkään nyt, kun kristinuskon vaikutus on jättämässä länsimaisen (=johtavan) yhteiskunnan. Onhan se kristinuskonkin vaikutus ollut aika ohut ja toimimaton koko ajan, mutta arvot on sentään olleet olemassa vaikkei niitä olisi pystytty noudattamaankaan. Mutta kohta ei ole enää muita arvoja kuin eliitin määrittelemät totalitaristiset arvot, jotka ovat heidän omaksi hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä keskusteluissa aina pelotellaan yksinäisellä vanhuudella kuin se olisi jotain kauheaa? Eihän sen parempaa olotilaa olekaan, kuin yksin oleminen! Vai ovatko nämä kauhistelijat niitä, jotka eivät kestä hetkeäkään yksin omien ajatustensa kanssa?
No jos kaikki haluaa olla työelämässä 90 vuotiaaksi niin sitten ei varmaan ole ongelmaa,mutta vähän pelottaa 90 vuotiaat rekkakuskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo normaalille ihmiselle on ihan selvä asia ettei kaikki halua lapsia.
Lapsivihamielisyys on se mikä itseäni huolettaa. Se tuntuu kasvavan samaa aikaa lapsettomuudesta huutelun kanssa.Lapsivihamielisyys ei ole kasvanut vaan se että kun ihmiset ei huokehdi itse lapsistaan suututtaa ihmisiä.
Ne ei elätä lapsiaan itse. Ne ei hoida lapsiaan itse. Ne ei kanna vastuita lapsesta itse.
Muut joutuu maksamaan ja kärsimään toisten lasten takia. Se on väärin.
Jep, tiedän parikin ihmistä, joita ei työ tai kouluttautuminen ole kiinnostanut, sen sijaan lasketaan kuinka paljon saadaan tukia jos tehdään vielä yksi lapsi tai toinenkin. Eivät siis itse edes halua elättää lapsiaan tai yrittää edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nyt 31v miehenä olisin ollut valmis hankkimaan lapsia varmaan viimeiset 10 vuotta mutta en ole kelvannut naisille, pakit tulee 1-3 kk:ssa.
Oletko ilkeä, kontrolloiva, manipuloiva tai väkivaltainen?
Aivan päinvastoin.
Olen saanut pakkeja sanoilla: "olisit ollut mulle liian hyvä", "olet tosi hyväsydäminen ja huomaavainen ja haluttava" "olit mulle niin hyvä että mulle tuli huono omatunto kun en pystynyt antamaan samaa" "en vain tuntenut itsessäni sitä jotain" "kemiat ei kohdanneet niin kuin olisin toivonut"
Löydät vielä sen oikean! Luota vain itseesi ja siihen että kohtalollasi (tai mihin nyt uskotkin) on sinulle vielä paljon hyvää annettavaa
Ei kaikkien tarvitse halutakaan, ihan normaalia minusta. Itse haluan (vielä ei ole), samoin miesystäväni, eikä mielestäni kenelläkään ole myöskään oikeutta syyllistää meitä siitä. Jotkut kaverini tai puolituttuni nimittäin ovat tehneet niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämää on jäljellä 60 v vielä lisääntymisiän loppumisen jälkeen. Miksi pilaamaan loppuelämää tekemällä lapsia, joista kasvaa masentuneita luusereita, kun voi nauttia nuoruudesta 80-vuotiaaksi asti ja sitten tulla Suomeen hoivattavaksi, jos ei ole varaa maksaa hoidosta muualla. Lisäksi lisääntyminen sattuu ja venyttää alavartaloa ikävästi.
Ja kenenkä luulet sua hoivaavan?
Ei ole ketään hoivaamassa jos ei lisäännytä.
Robotin. Niitä on jo nyt sairaaloissa jne ja laatu tulee taatusti paranemaan kun vertaa ns. inhimilliseen hoitoon (mikä on nykyisin vitsi). Robotti jaksaa vaihtaa vanhuksen vaipat vaikka 10 kertaa yössä, kun hoitaja menee naama rutussa kahville ja jättää aamuvuorolle.
Onko ihmiset oikeasti niin näköalattomia ja tyhmiä etteivät näe minkälaiseen katastrofiin tämä lisääntymättömyys johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niille tarvitse silloin työpaikkojakaan antaa! Harmittaa lapsensa tehneenä nelikymppisenä kun työpaikat annetaan kymmenen vuotta nuoremmille lapsettomille, jotka eivät edes aio lisääntyä. Omat lapset saavat totutella siihen, että nelikymppinen äiti ei voi enää työllistyä. Mielestäni työpaikat pitäisi priorisoida lapsia hankkineille.
No sittenhän nämä lapsia hankkineet elättävät myös nämä työttömät lapsettomat. Sopiihan se. Oikeasti olen sitä mieltä, että lapsia hankkineet voisivat hoitaa heidät kotona kouluikään asti, siinähän on puuhastelua ihan riittävästi. Ei vuoden vanhoja pitäisi laittaa laitoksiin. Lapsiperheiden tukiaisiin menee niin paljon veronmaksajien rahaa, että pakkohan siellä nettomaksajienkin on työtä tehtävä.
Äitinä samaa mieltä tuosta lasten kotihoidosta. Se vaan tänä päivänä on Suomen aliarvostetuin työ. Googlaa Juhana Vartiainen. Ihan uskomattomia ajatuksia. Kaikkien lasten tulee saada laadukasta varhaiskasvatusta, jota äidit eivät voi tarjota ja äitien pitää lähteä työelämään kotoa laiskottelemasta. Voi pyhä yksikertaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Tietyn tyyppisten ihmisten on parempi jäädä lapsettomiksi, tämähän on ihan hyvä asia. Ei minua ainakaan ahdista yhtään, haluaako joku lapsia vai ei. Muistakaa, älkää tehkö lapsia, niistä on vain haittaa!
Ihmisinä nämä lapsettomat ovat useimmiten itsereflektoivia ja siten parempia kuin keskimäärin ne jotka tekevät.
Luin, että ikääntyminen sattuu ja venyttää alavartaloa. Ikuista nuoruutta EI ole, mutta aivan sitä ei kukaan tainnut väittääkään.