Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni HS:ssä: On aika tunnustaa, että ihmiset eivät vain halua lapsia

Vierailija
07.05.2017 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html

Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on köyhää ilman lasta/lapsia.

Vierailija
122/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen vanhuusvuodet lisääntyvät ja moni voi elää jopa 30-40 vuotta eläkeläisenä. Sitä mietin miten ihminen löytää sisällön elämäänsä sitten kun ei ole työtä eikä ystäviäkään samassa määrin kuin aktiivi-iässä. Liikkumaan ja matkustamaan ei ole ehkä kuntoa enää. Jos on monta lasta on todennäköisesti lastenlapsia ja sukua jotka tuo elämää. Yksinäinen, irrallinen ja piitkä vanhuus tiedossa monella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tilastollisesti lapsen saaminen on naiselle nopein tie köyhyyteen, joten se on päinvastoin.

Vierailija
124/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen vanhuusvuodet lisääntyvät ja moni voi elää jopa 30-40 vuotta eläkeläisenä. Sitä mietin miten ihminen löytää sisällön elämäänsä sitten kun ei ole työtä eikä ystäviäkään samassa määrin kuin aktiivi-iässä. Liikkumaan ja matkustamaan ei ole ehkä kuntoa enää. Jos on monta lasta on todennäköisesti lastenlapsia ja sukua jotka tuo elämää. Yksinäinen, irrallinen ja piitkä vanhuus tiedossa monella.

Vanhushuollossa työskentelevät tietävät, että paljon lapsia saaneet on yksin ja masentuneita.

Ei ne lapset käy edes katsomassa niitä yleensä.

Vierailija
125/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilä on ilmeisesti käynyt täälläkin vänkäämässä asiasta -niin tutulta mantra "lapselliset ne vasta itsekkäitä ovatkin" kuulostaa. Vaikka kyllähän se niin on, että nimen omaan ne, jotka elävät pelkän oman mukavuutensa johdattamana, niitä itsekkäitä ovat. Kansakunnan tulevaisuus on lapsissa.

Nimen omaan näin, flipflop-heinäsirkoissa ei ole.

Vierailija
126/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo normaalille ihmiselle on ihan selvä asia ettei kaikki halua lapsia.

Lapsivihamielisyys on se mikä itseäni huolettaa. Se tuntuu kasvavan samaa aikaa lapsettomuudesta huutelun kanssa.

Lapsivihamielisyys ei ole kasvanut vaan se että kun ihmiset ei huokehdi itse lapsistaan suututtaa ihmisiä.

Ne ei elätä lapsiaan itse. Ne ei hoida lapsiaan itse. Ne ei kanna vastuita lapsesta itse.

Muut joutuu maksamaan ja kärsimään toisten lasten takia. Se on väärin.

Vierailija
127/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystapa vapaavalintaiseksi niin tähän maahan tulee 100 % varmasti vauvabuumi. Joko voitaisi testata?

Vierailija
128/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen elintason pitäisi olla, jotta lapsia "uskallettaisiin" hankkia? Suomessa kuitenkin ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta pystyy hankkimaan omistusasunnon, auton ja maksamaan tavanomaiset parista-kolmesta lapsesta aiheutuvat kulut. Lapsen koulutuksesta tai terveydenhuollostakaan ei tarvitse maksaa niin kuin monessa muussa maassa. On edullinen päivähoitojärjestelmä, joka mahdollistaa perhe-elämän ja työn yhteensovittamisen.

Minusta Sipilän kysymys siitä, minkä pitäisi olla paremmin, jotta syntyvyys nousisi kasvuun, mikäli syy pieneen lapsilukuun tosiaan olisi taloudellinen epävarmuus, on aiheellinen. Vauraiden perheiden lapsiluku ei ole yhtään keskituloisia tai köyhiä suurempi. Maailmanlaajuisestikin kun asiaa katsoo, ei valtion hyvä talous- tai turvallisuustilanne näytä ollenkaan lisäävän syntyvyyttä, pikemminkin päinvastoin. Syy syntyvyyden laskuun rikkaissa länsimaissa on jossain muualla.

Nyt heittelet mutua. Suomessa viime vuosina nimenomaan vauraiden perheiden lapsiluku on suurentunut ja köyhissä perheissä laskenut. Esim. monilapsisia lääkäriperheitä on paljon.

Vierailija
129/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Lapsi toki antaa paljon, mutta myös ottaa paljon. Se ei kuitenkaan ole pointtini, vaan se, ettei lapsellinen voi varmasti tietää, millaiseksi elämä olisi muodostunut ilman lasta - eikä lapseton sitä, millaiseksi se olisi muodostunut lapsen kanssa. Sen toisenlaisen ratkaisun seurauksia voi vain aavistella, ja vain omalla kohdallaan, joten jos sinun elämäsi olisi ollut köyhää ilman lasta, ei voi yleistää, että niin olisi kaikkien kohdalla. Itselleni voin kuvitella varsin antoisan ja mielenkiintoisen elämän ilman lastakin (nyt 16), se vaan olisi mennyt eri tavalla.

130/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lätisette jostain kansakunnasta? Mitä väliä?

Vaikka mitä väliä-ajattelu on muodikasta, niin annetaanpa vain maamme Venäjän jatkeeksi ja ihmetellään kollektiivista syöksyä kohti köyhyyttä, uutta kieltä ja toimintakulttuuria.

Miten joku kolumnisti voi väittää lasten hankkimista itsekkääksi, en vielä vuosienkaan jälkeen pysty tajuumaan. Siitä kun joutuu pitämään huolen ja se on tuhansia tunteja pois omasta, ilmeisen kallisarvoisesta ajasta.

Vierailija
131/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhushuollossa työskentelevät tietävät, että paljon lapsia saaneet on yksin ja masentuneita.

Ei ne lapset käy edes katsomassa niitä yleensä.

Olen työskennellyt vanhusten parissa toistakymmentä vuotta eikä tuo kyllä vastaa kokemustani lainkaan. Yksinäisimpiä ovat yleensä ne, joilla ei ole lapsia eikä puolisoa. Toisaalta monilla lapsettomilla on sisarustenlapsia tai muita sukulaisia tukena. Keskimäärin lapset huolehtivat ikääntyneistä vanhemmistaan hyvin. Piittaamattomat lapset ovat yleensä yksittäistapauksia ja asiaan voi liittyä välirikkoja ja selvittämättömiä riitoja.

Vierailija
132/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niille tarvitse silloin työpaikkojakaan antaa! Harmittaa lapsensa tehneenä nelikymppisenä kun työpaikat annetaan kymmenen vuotta nuoremmille lapsettomille, jotka eivät edes aio lisääntyä. Omat lapset saavat totutella siihen, että nelikymppinen äiti ei voi enää työllistyä. Mielestäni työpaikat pitäisi priorisoida lapsia hankkineille.

No sittenhän nämä lapsia hankkineet elättävät myös nämä työttömät lapsettomat. Sopiihan se. Oikeasti olen sitä mieltä, että lapsia hankkineet voisivat hoitaa heidät kotona kouluikään asti, siinähän on puuhastelua ihan riittävästi. Ei vuoden vanhoja pitäisi laittaa laitoksiin. Lapsiperheiden tukiaisiin menee niin paljon veronmaksajien rahaa, että pakkohan siellä nettomaksajienkin on työtä tehtävä.

Vierailija
133/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niille tarvitse silloin työpaikkojakaan antaa! Harmittaa lapsensa tehneenä nelikymppisenä kun työpaikat annetaan kymmenen vuotta nuoremmille lapsettomille, jotka eivät edes aio lisääntyä. Omat lapset saavat totutella siihen, että nelikymppinen äiti ei voi enää työllistyä. Mielestäni työpaikat pitäisi priorisoida lapsia hankkineille.

No sittenhän nämä lapsia hankkineet elättävät myös nämä työttömät lapsettomat. Sopiihan se. Oikeasti olen sitä mieltä, että lapsia hankkineet voisivat hoitaa heidät kotona kouluikään asti, siinähän on puuhastelua ihan riittävästi. Ei vuoden vanhoja pitäisi laittaa laitoksiin. Lapsiperheiden tukiaisiin menee niin paljon veronmaksajien rahaa, että pakkohan siellä nettomaksajienkin on työtä tehtävä.

Vierailija
134/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, jolla ei ole ketään, on takuuvarmasti yksinäisempi vanhana kuin ihminen, jolla on läheisiä. Itsekkäimpiäkin suurten ikäluokkien meneviä mammoja ja pappoja alkaa jälkikasvu kummasti kiinnostaa, kun ikätoverit ympärillä alkavat kiihtyvään tahtiin heittää lusikkaa nurkkaan.

Vierailija
135/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia ei haluta, loppuu koko kansakunnan olemassaolo. Yksinkertaista.

Hyvä!

Vierailija
136/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytystapa vapaavalintaiseksi niin tähän maahan tulee 100 % varmasti vauvabuumi. Joko voitaisi testata?

Uskomatonta bullshittiä. Ollaan niin fittiä ja touhutaan persekyykkyjen ja riisikakkujen kanssa ja sitten kuitenkin niin vätyksiä että synnyttäminen on ajatuksenakin ihan mahdoton. Meillä saa kaikki puudutukset mitä keksii vaatia, eikä keisarileikkaus ole mitään leikintekoa, vaan iso avoleikkaus, josta toipuu paljon hitaammin kuin normisynnytyksestä.

Vierailija
137/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä keskusteluissa aina pelotellaan yksinäisellä vanhuudella kuin se olisi jotain kauheaa? Eihän sen parempaa olotilaa olekaan, kuin yksin oleminen! Vai ovatko nämä kauhistelijat niitä, jotka eivät kestä hetkeäkään yksin omien ajatustensa kanssa?

Vierailija
138/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eipä aikaakaan, kun Suomi on muslimimaa! Itse olen ainakin kantanut korteni kekoon ja synnyttänyt suomalaisen lapsen :)

Vierailija
139/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt 31v miehenä olisin ollut valmis hankkimaan lapsia varmaan viimeiset 10 vuotta mutta en ole kelvannut naisille, pakit tulee 1-3 kk:ssa.

Oletko ilkeä, kontrolloiva, manipuloiva tai väkivaltainen?

Aivan päinvastoin.

Olen saanut pakkeja sanoilla: "olisit ollut mulle liian hyvä", "olet tosi hyväsydäminen ja huomaavainen ja haluttava" "olit mulle niin hyvä että mulle tuli huono omatunto kun en pystynyt antamaan samaa" "en vain tuntenut itsessäni sitä jotain" "kemiat ei kohdanneet niin kuin olisin toivonut"

Täällä naispuolinen kohtalotoverisi. Nöilla samoilla saatesanoilla minutkin on useasti sivuutettu. Kelpaan kyllä kaveriksi joka suuntaan mutta ilmeisesti en ole ns. vaimomatskua. Olen tavallisen näköinen vaalea suomityttö. Olen 30+, joten saan kuitenkin asiaa tuntemattomilta uteluita perheestä ja lapsista. Yksin en halua lapsia tehdä.

Vierailija
140/250 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukuista päätellen suurin osa lapsellisista hyväksyy ja kunnioittaa lapsettomia, eivätkä kysele lapsiaikeista, tai ala vouhottaa, ihmetellä, säälitellä, tai tyrkytellä, tai vängätä vaan ymmärtää, että moni haluaa elää ilman lapsia. Eikä sitä tarvitse perustella, kuten ei sitäkään, että haluaa elää ilman maatilaa, ilman koiraa, ilman miestä, ilman siskoa saman katon alla, ilman lemmikkikäärmettä, ilman taloa, ilman kämppistä, ilman matkustelua, ilman uraa, ilman baari-iltoja, ilman salsaa, ilman lentopalloa, ilman, että näkee Roomaa ja kuolee.

Mutta näissä ketjuissa on se pieni vähemmistö, joille ei voi sanoa, että ei halua lapsia, ilman että saa negatiivista toimintaa osakseen. Sen näkee niistä parista ihmisestä, jotka näitä lapsi vai koira, kenet pelastat, juttuja tehtailevat sekä parista tyypistä näissä ketjuissa, joilla on aina samat argumentit, odotas vain, kun vanhenet ja ketään ei käy, tai kuka sinut hoitaa, kuka käy, tai odotapas, kun olet 40 ja on tylsää, kun ei ole lapsia. He ovat pelottava sakki, jos se kakara sen ilon elämään olisi tuonut, niin silloin tuota vänkäämissairautta ei olisi, jolla muut halutaan väen väkisin tekemään myös lapsia.

Se, että kohteliaasti sanoo, että minulle tuli ilo lasten myöstä, on eri asia, kuin se haukkuminen ja vänkääminen, mitä jotkut harrastavat.

Näiden pienen vähemmistön takia lapsettomat joutuvat keksimään niitä selityksiä, että "pidän lapsista oikein paljon, mutta kun ..." 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi