Kolumni HS:ssä: On aika tunnustaa, että ihmiset eivät vain halua lapsia
http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005198668.html
Hyvä kolumni. Asia on monilla ihmisillä todellakin niin, että lapsia ei hankita siksi, koska niitä ei yksinkertaisesti haluta. Tätä asiaa ei vain uskalleta Suomessa ollenkaan myöntää.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen lapsiluku on laskenut selvästi vain muutamassa vuodessa. Mikä on muuttunut niin paljon viime aikoina? Syy voi olla se että lähes 10-vuotinen talouskriisi ja korkea työttömyys vei luottamusta tulevaisuuteen. Tai sitten kulttuurin muuttuminen elämyshakuisemmaksi ja hedonistisemmaksi. Tai lisääntyneet vaatimukset lasten kasvatuksessa.
Mitäkö väliä sillä on? Nykyisellä syntyvyydellä valtiontalous on pahassa pulassa parinkymmenen vuoden päästä koska veronmaksajia ei riitä.
Mutta 20 vuodessa työelämä muuttuu niin paljon, että voi olla, että ihmisiä ei enää paljonkaan tarvita töitä tekemään. Robotit tuottavat rahavirtaa kansantalouteen. 20 vuodessa varmasti kehitetään kansalaispalkka, jolla iso osa ihmisistä tulee toimeen.
Muuten ihan ok kolumni, mutta viimeinen kappale oli naurettava. Siis se, että itsekkyys olisi vähentynyt, koska vapaaehtoinen lapsettomuus on lisääntynyt. Ikään kuin itsekkyys ei voisi ilmetä muilla tavoilla kuin lisääntymällä. En jaksa uskoa, että kovinkaan moni on vela ennen kaikkea epäitsekkyyttään, vaan juuri siksi, ettei halua lapsia pilaamaan elämäänsä.
Mutta en jaksa tuosta provosoitua, A-M Sipilä on trollannut noissa Hesarin kolumneissaan jo vuosikausia. Vanhan neidin(?) tyylihän on se, että kirjoitetaan kolumni, joka on osittain asiaa mutta sisältää myös epäloogisia heittoja. Kaipa hän yrittää olla jotenkin vitsikäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ughhh. Miten joku kehtaa omalla naamallaan kirjoittaa moista? Häntäkö tässä nyt pitäisi kumartaa?
Edelleen, sen sadannen kerran sanon. Ketään EI KIINNOSTA jos joku haluaa olla vapaaehtoisesti lapseton. Siitä vaan. Se mikä meitä kiinnostaa on tuo omahyväisyys, lapsiviha, perheviha, lapsiperheiden tiukan taloudellisen tilanteen totaalinen kieltäminen ja sivuuttaminen. Onko se tietämättömyyttä vai mitä?
Todellakin poliittiset päätökset vaikuttaa lapsentekoon meillä jotka lapsia halutaan. Ja kyllä, meitä on edelleen paljon. Ne äitiysvapaat, päivähoitomaksut ja työllisyysasteet ei ehkä paina vaakakupissa paljoa kun mietitään sitä ekaa lasta. Mutta tokan ja kolmannen kohdalla ne merkkaa jo paljonkin. Luuleeko kirjoittaja että kaikki lapset tehdään vain koska naiselle tuli vauvakuume? Ei, kyllä meillä vauvakuumeisillakin on aivot.
Lopuksi totean että ette te lapsettomat muiden lasten elätystä maksa. Te maksatte nyt vuorostanne sen, mitä teidän kasvatuksesta, koulutuksesta ja hoidosta on muinoin muut maksaneet. Se kun on homman nimi, jokainen maksaa VUOROLLAAN. Nyt mietitään sitten kuka hoitaa ja maksaa meidän vanhuuden, kun puolet porukasta kuorii kermat päältä eikä tuota tänne seuraavia maksajia.
Mutta noita seuraavia maksajia tulisi ulkomailta pilvin pimein, jos vain Suomi suvaitsisi ottaa vastaan. Mutta kun ei, turvapaikanhakijat käännytetään takaisin kotimaihinsa. Suomi ei ymmärrä omaa etuaan. Mikä piristysruiske myös geenistöömme. Älykkäitä, kauniita, ihania lapsia olisi tulossa pilvin pimein.
Ei tule. Tulee vain matalanälykkyyden maiden ihmisiä. Suomalaiset eivät vedä älykkäitä eurooppalaisia puoleensa.
Mitähän ne sitten ovat, jotka lapsia haluavat, jos ihmiset ei halua lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin useamman, sain vain yhden. Oli vaativa työ, en ehtinyt edes miehiä metsästämään. Sitten taas on niitä joilla ei ole lapsiin varaa, vaikka haluaisivat. Työtaakkaa pitäisi jakaa tasaisemmin tässä maassa. Tästä orjatyöstä hyötyvät vain omistajat. Mutta niiltäpä loppui asiakkaat, ja nyt pitää raahata lisää kuluttajia länsimaihin. Joidenkin ahneus on silkkaa typeryyttä.
Unohdit ihmiset, jotka eivät hanki lapsia koska eivät halua niitä. Niistähän jutussakin oli kyse eikä mistään en saanut enempää enkä löytänyt miestäkään-ihmisistä.
Jutussa kyllä väitettiin että ihminen hankkii lapsia jos niitä haluaa, eikä mieti esim yhteiskunnallisia, poliittisia tai taloudellisia asioita.
Ja sitä tässä nyt korjataan, että tuohan ei pidä ollenkaan paikkaansa. Meissä nyt "lisääntymisikäisissä" on heitä jotka ihan oikeasti ei vaan halua lapsia. Mutta myös heitä jotka haluaisi lapsia, yhden tai useamman, mutta ei edellä mainituista syistä uskalla lapsia hankkia haluamaansa määrää. Ihan sokeaa koittaa kieltää tämä. Niinkuin edellä sanoin, myös meillä vauvakuumeisilla on AIVOT. Vaikka joidenkin velojen tuntuu joskus olevan vaikeaa sitä ymmärtää. Kyllä mekin lasketaan yks plus yks yhteen mitkä edellytykset meillä on niitä lapsia elättää ja kasvattaa tässä yhteiskunnassa. Politiikassa tehdään isoja päätöksiä, jotka vaikuttaa suoraan lapsiperheiden elämään.
Ja te jotka kommentoitte että Suomessa on kaikille turvattu toimeentulo ja koulutus, ja lapsia voi hankkia vaikka kolme jos vaan "vähän tinkii elintasosta". Kysyn vaan mitäs itse nostatte palkkaa ja kuinka monta sillä elätätte? Vauva ei tarvitse mitään, mutta jo leikki-ikäisen kulut kasvaa paljon. Meillä miehen kanssa nettotulot on 3200e ja 2 lasta on maksimi mitä näillä voi elättää. Ja kyllä siinäkin jo pitää tehdä niitä teidän mainostamia valintoja että ostetaan 32 tuumaan telkku eikä 62 tuuman, tai että matkustetaan ruotsinlaivalla tukholmaan eikä lentokoneella kaukomaille. Juoksevat kulut on Suomessa kalliita ja niihin voi itse vaikuttaa vain tiettyyn pisteeseen; asuminen, sähkö, vesi, ruoka, autoilu. Maksaa ihan törkeästi palkkaan suhteutettuna. Päälle vielä hoitomaksut niin avot, näillä palkoilla ei enää töihin kannata toisen mennäkkään. Nyt onneksi hoitomaksut pienenee, eka hyvä päätös nykyiseltä hallitukselta! Kyllä suurin osa haluaa lähtökohtaisesti elättää sen perheen omalla työllään eikä millään sosiaaliturvamaksuilla.
Mäkin olen aina tiennyt etten halua lapsia. En keksi yhtään syytä miksi haluaisin ja päätökseni vahvistuu joka päivä kun saan kuunnella yläkerran riehuvia ja kiljuvia kakaroita ja sitä kuinka vanhemmat saavat viettää omaa aikaansa vasta puolenyön aikoihin, eli silloin kun lapset menneet nukkumaan, ja minä yritän myös nukkua mutta eihän se onnistu ku yläkerrassa tömistellaan ympäri kämppää ja raivotaan ku raha-asiat päin persettä ja koko kämppä täynnä lapsien leluja joita viskellään kaappeihin ja ties minne.
En vittu ymmärrä lapsiperheiden itsekkyyttä, luuleeko ne tosissaan ett muut haluaa kuunnella niiden leikkimistä joka päivä kymmenen tunnin ajan?? Maksaisin mielellään niiden päivähoitomaksut että kakarat olis edes joskus pois kotoansa mutt ei, nää on molemmat vanhemmat lapsiensa kanssa riehumassa kotona joka päivä. Lattialle voi esimerkiksi laittaa maton, jonka päällä lapset voivat kolistella leluillaan. Mielestäni ei ole oikein sopivaa, että lapset saavat juosta sisällä tunnin putkeen. Voisi mennä uloskin juoksemaan ja tarpeeks vanhoille lapsille voi myös sanoa että voi kävellä muutenkin kuin hyppelemällä joka askeleella lattiaa tömistäen. On kiva lukea tenttiin kun ei omia ajatuksiaankaan kuule.
Keskutelun avaukseen liittyen... itse olen 26-v nainen ja tiedän, että haluan lapsia (ja muuten, olen ihan fiksu ja tuo aiemmin mainittu kommentti siitä että tarvitsee palvojan, ei kyllä lainkaan pidä paikkaansa, pikemminkin tarve on biologinen jos sen syntyjä syviä pohtii). En ole itse koskaan ollut ns "lapsiystävällinen", en ole siis ollut vaan kiinnostunut juttelemaan lapsille erityisesti tai ihastelemaan niitä. Olen suhtautunut lapsiin neutraalisti, niinkuin pääosaan muistakin ihmisistä.
Minun ystävistäni ehkä 30% sanoo että eivät aio hankkia lapsia. Sitä ei tietenkään kukaan voi tietää, että hankkivatko vai eivätkö ikinä. Kuitenkin, muutama näistä on niitä "lapsivihamielisiä" veloja. Lapsivihamielisyys tarkottaa minulle ainakin sitä, että lapsista valitetaan, lapsia tönitään ja potkitaan jos ovat edessä, lapsille puhutaan rumia, jos lapsi vaikkapa leikkii junan lattialla niin astutaan vähän sen päälle "vahingossa" jne. Ei mitään suoranaista "väkivaltaa", mihin esim poliisi voisi puuttua tai vanhempikaan sen kummemmin, eli vahingoksi naamioituja aina. Törkeää käytöstä siis. Nämä lapsivihamieliset velat ovat pääsääntöisesti kokeneet itse jonkin verran traumatisoivan lapsuuden.
Minusta lapsivihamielisyys on siis sitä, että ei suhtauduta lapsiin samalla tavalla kuin muihin. Eivät nämä lapsivihamieliset velat potkaise esim bussissa edessä hitaasti kävelevää vanhusta. Eli eivät ole vain yleisesti ottaen kusipäitä, vain lapsiin liittyen. Sanomattakin selvää että se on ihan hirveää ja itse sanon aina että tuo oli väärin tehty. Mutta eivät he sitä ymmärrä, sanovat vain että "jos ei vanhemmat pidä huolta että lapset ei ole pois tieltä niin sitten voi sattua". Ja kyllä se järkyttää minua.
White genocide, jatkakaa samaan malliin
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen aina tiennyt etten halua lapsia. En keksi yhtään syytä miksi haluaisin ja päätökseni vahvistuu joka päivä kun saan kuunnella yläkerran riehuvia ja kiljuvia kakaroita ja sitä kuinka vanhemmat saavat viettää omaa aikaansa vasta puolenyön aikoihin, eli silloin kun lapset menneet nukkumaan, ja minä yritän myös nukkua mutta eihän se onnistu ku yläkerrassa tömistellaan ympäri kämppää ja raivotaan ku raha-asiat päin persettä ja koko kämppä täynnä lapsien leluja joita viskellään kaappeihin ja ties minne.
En vittu ymmärrä lapsiperheiden itsekkyyttä, luuleeko ne tosissaan ett muut haluaa kuunnella niiden leikkimistä joka päivä kymmenen tunnin ajan?? Maksaisin mielellään niiden päivähoitomaksut että kakarat olis edes joskus pois kotoansa mutt ei, nää on molemmat vanhemmat lapsiensa kanssa riehumassa kotona joka päivä. Lattialle voi esimerkiksi laittaa maton, jonka päällä lapset voivat kolistella leluillaan. Mielestäni ei ole oikein sopivaa, että lapset saavat juosta sisällä tunnin putkeen. Voisi mennä uloskin juoksemaan ja tarpeeks vanhoille lapsille voi myös sanoa että voi kävellä muutenkin kuin hyppelemällä joka askeleella lattiaa tömistäen. On kiva lukea tenttiin kun ei omia ajatuksiaankaan kuule.
Voi voi. Mitähän tohon nyt sanoisi? Kamalaa elämää sulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia ei haluta, loppuu koko kansakunnan olemassaolo. Yksinkertaista.
Mitä pahaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ughhh. Miten joku kehtaa omalla naamallaan kirjoittaa moista? Häntäkö tässä nyt pitäisi kumartaa?
Edelleen, sen sadannen kerran sanon. Ketään EI KIINNOSTA jos joku haluaa olla vapaaehtoisesti lapseton. Siitä vaan. Se mikä meitä kiinnostaa on tuo omahyväisyys, lapsiviha, perheviha, lapsiperheiden tiukan taloudellisen tilanteen totaalinen kieltäminen ja sivuuttaminen. Onko se tietämättömyyttä vai mitä?
Todellakin poliittiset päätökset vaikuttaa lapsentekoon meillä jotka lapsia halutaan. Ja kyllä, meitä on edelleen paljon. Ne äitiysvapaat, päivähoitomaksut ja työllisyysasteet ei ehkä paina vaakakupissa paljoa kun mietitään sitä ekaa lasta. Mutta tokan ja kolmannen kohdalla ne merkkaa jo paljonkin. Luuleeko kirjoittaja että kaikki lapset tehdään vain koska naiselle tuli vauvakuume? Ei, kyllä meillä vauvakuumeisillakin on aivot.
Lopuksi totean että ette te lapsettomat muiden lasten elätystä maksa. Te maksatte nyt vuorostanne sen, mitä teidän kasvatuksesta, koulutuksesta ja hoidosta on muinoin muut maksaneet. Se kun on homman nimi, jokainen maksaa VUOROLLAAN. Nyt mietitään sitten kuka hoitaa ja maksaa meidän vanhuuden, kun puolet porukasta kuorii kermat päältä eikä tuota tänne seuraavia maksajia.
Mutta noita seuraavia maksajia tulisi ulkomailta pilvin pimein, jos vain Suomi suvaitsisi ottaa vastaan. Mutta kun ei, turvapaikanhakijat käännytetään takaisin kotimaihinsa. Suomi ei ymmärrä omaa etuaan. Mikä piristysruiske myös geenistöömme. Älykkäitä, kauniita, ihania lapsia olisi tulossa pilvin pimein.
Ei tule. Tulee vain matalanälykkyyden maiden ihmisiä. Suomalaiset eivät vedä älykkäitä eurooppalaisia puoleensa.
Hahaha... monet kansat ovat eurooppalaisia älykkäämpiä. Olen aika varma, että esim. Lähi-idän ihmiset peittoavat vaikkapa suomalaiset älykkyydessä, kauneudessa aivan selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Mitähän tohon nyt sanoisi? Kamalaa elämää sulla.
No voisi sanoa vaikka sen, miksi vanhemmat eivät kunnioita muita naapureita ja pidä jotain kuria kotonaan? Luuletko että noi yläkerran naapurit on mun elämän ainoa ongelma? Toki ne on yks suurimpia ongelmia kun saan nukuttua öisin vain jotain 5 tuntia. Muuttasin jos löytäsin yhtä edullisen ison asunnon hyvältä sijainnilta.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun kaikki ei tee lapsia, todellakin. Minun lapsilleni riittää hyviä opiskelu- ja työpaikkoja, yläfemmat sille!
Minua ei myöskään haittaa erityisoppilaiden kasvun määrä, edelleen se takaa lapsilleni hyvän tulevaisuuden kun kilpailu vähenee. Kiitos!
En osaa tulkita kommenttisi sävyä, mutta näin velana mä olen itse asiassa miettinyt tätä näkökulmaa paljonkin. Miksi niin monet äidit haluaa, että kaikki muutkin tekee lapsia? Silloinhan ne teidän lapset joutuisi kilpailemaan esim. koulutuspaikoista niiden mun lasten kanssa?
Sipilä on ilmeisesti käynyt täälläkin vänkäämässä asiasta -niin tutulta mantra "lapselliset ne vasta itsekkäitä ovatkin" kuulostaa. Vaikka kyllähän se niin on, että nimen omaan ne, jotka elävät pelkän oman mukavuutensa johdattamana, niitä itsekkäitä ovat. Kansakunnan tulevaisuus on lapsissa.
Mun mielestä on hyvä, ettei lapsia haluamattomat ja/tai lapsen hoitoon kykenemättömät tee lapsia. Lastensuojelussa on jo ihan tarpeeksi tällaisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle ainakin vauvakuumeilun kourissa oli selvää että lasta en joka tapauksessa rahan vähyyden vuoksi tee. Itse olen saanut todella nuivaa ruokaa lapsena enkä halunnut sitä samaa omalle lapselleni. Jos en voi tarjota parempaa kuin itselläni oli niin miksi tekisin hänet kärsimään niin kuin itse kärsin?
Mitä on nuiva ruoka lapsena? Millainen ruoka tuotti kärsimystä, mitä olisit halunnut syödä? Outo syy vapaaehtoiseen lapsettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä aika moni myöntää, että vaikka lapsia joskus ohimennen haluaisi, niin tuttujen synnytyskertomukset ovat tehokas este lisääntymiselle. Vielä vuonna 2017 kätilöt puhuvat kivulla synnyttämisen tärkeydestä. Ruotsissa pyritään äidille ja lapselle turvalliseen kivuttomaan vaihtoehtoon.
Ja mitähän nämä ruotsalaiset kivuttomat ja turvalliset vaihtoehdot on? Mielenkiinnosta haluaisin tietää.
t: Ruotsissa pari vuotta sitten synnyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun kaikki ei tee lapsia, todellakin. Minun lapsilleni riittää hyviä opiskelu- ja työpaikkoja, yläfemmat sille!
Minua ei myöskään haittaa erityisoppilaiden kasvun määrä, edelleen se takaa lapsilleni hyvän tulevaisuuden kun kilpailu vähenee. Kiitos!
En osaa tulkita kommenttisi sävyä, mutta näin velana mä olen itse asiassa miettinyt tätä näkökulmaa paljonkin. Miksi niin monet äidit haluaa, että kaikki muutkin tekee lapsia? Silloinhan ne teidän lapset joutuisi kilpailemaan esim. koulutuspaikoista niiden mun lasten kanssa?
Olin kommenttini kanssa ihan tosissani. Ei minua harmita syntyvyyden lasku, päinvastoin. Lapseni ovat ihan hyviä oppilaita ja yritän kannustaa heitä kouluttautumaan niin pitkälle kuin rahkeet riittävät. Tarjolla on varmasti tulevaisuudessa helpommin irtoavia opiskelupaikkoja kun kilpailu vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vaikuttaa siltä että lapsia halutaan nykyään paljon vähemmän kuin joskus viime vuosisadan puolivälissä, jos (virheellisesti) lähdetään siitä olettamuksesta, että lapsia syntyi silloin paljon koska niitä haluttiin paljon. Lapsia syntyi silloin paljon, koska ehkäisy oli harvinaista, abortin saaminen todella vaikeaa ja karua mutta totta: lapsia tarvittiin taloon työvoimaksi. Ei sillä haluamisen kanssa kauheesti ollut tekemistä että lasten hankkiminen oli normi, vahva normi.
Joo "ennen vanhaan"-hokijat eivät varmaankaan oikein ymmärrä sitä, että silloin ennen vanhaan ei ollut toimivaa ehkäisyä, joten jos parisuhteeseen/avioon mentiin, siitä seurasi lapsia. Naisilla ei ollut myöskään läheskään samanlaisia työllistymismahdollisuuksia kuin nykyään vaan naisen "ammatti" oli mennä naimisiin ja lisääntyä. Maatiloilla lapsia tarvittiin avustamaan töissä, ei silloin millään lasten ehdoilla menty vaan töihin vaan heti kun jotakin kykeni tekemään. Ja silloin lapset olivat vanhuuden turva kun ei ollut vanhustenhuoltoa (eikä juuri muitakaan sosiaaliturvapalveluita). Ja myös ympäristön paineet olivat kovat lasten tekoa kohtaan, ylipäätään yksilön valinnanvapaus ei ollut kovin suuressa arvossa muinoin. Jos halusi olla ns. kunnon ihminen ja yhteiskunnan jäsen, oli niinkuin muutkin, koska niin kuului olla.
Tuohon lisäisin vielä sen, että "ennen vanhaan" kun ehkäisyä ei ollut niin saatavilla, niin se aviopuoliso löytyi melkein siitä ensimmäisestä seurustelukumppanista noin 20-vuotiaana. Lapsenteko alkoi heti nuorena ja lapsia ehti syntyä monta naisen ollessa hedelmällisessä iässä. Nykyään ensimmäinen lapsi tehdään vasta 30-vuotiaana ja hedelmöittymisessä saattaa olla jo ongelmia.
Oon nähnyt, miten ilkeitä, katkeria, väsyneitä ja pahantuulisia vanhemmat ovat, ja siksi en itse lapsia tee.