Jos pakkoruotsi olisi poistettu 30 vuotta sitten ja sen tilalla olisi luettu saksaa, ranskaa, venäjää, espanjaa jne, niin olisiko sillä vaikutusta
siihen, paljonko Suomella olisi tällä hetkellä vientikauppaa eri maihin?
Kommentit (83)
Tuo ettei muitten kielien opettajia olisi on täyttä p*skaa. Meillä aikoinaan böndekoulussa se ainoa ruotsin opettaja olisi opettanut valinnaisina saksaa, ranskaa ja venäjää, mutta eipä tullut oppilasmääriä täyteen (10+). Kerran jopa lomaili kouluaikana ja sijainen osaisi ruotsin lisäksi saksaa ja venäjää. Lisäksi pakkoruotsin loppuessa kielet muutenkin monipuolistuisivat, koska ei tarvita useampaa ruotsin opettajaa opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suomenkielisenä ulkomaankauppaa harjoittavassa yrityksessä töissä. Päivittäinen työkieleni on ruotsi.
Ja tämä riittää perusteluksi koko kansan pakkoruotsilleko?
Kyllä pahinkin pakkoruotsin vastustaja myöntää sen, että ruotsiakin tarvitaan. Mutta kyse onkin siitä, että muitakin kieliä tarvitaan. Jokaisen ei tarvitse osata kaikkia kieliä. Riittää, että osa osaa ruotsia, osa saksaa, osa venäjää, osa ranskaa jne. Ja muutama kielinero voi toki osata näitä kaikkia.
Puhun kyllä lisäksi saksaa, englantia ja ranskaa sekä muutaman lauseen kiinaa. Noita kaikkia työkielenä joutunut käyttämään. Itse kannatan monipuolista kielitaitoa. Kuitenkin on niin ettei suurin osa suomalaisista kielitaitoa juuri tarvitse. Kielten opetus on kallista. Onko syytä opettaa kieliä kaikille?
Onko tämä sinun paras perustelu pakkoruotsille? Kun et onnistu perustelemaan pakkoruotsia niin ehdotat kaikkien kielien opetuksen lopettamista.
Eiköhän erikoisosaamista ja erityisiä kielia vaativiin hommiin palkata just sellaista osaamista ja kieliä osaavia asiantuntijoita. Ei suuryrityksessä vaadita kaikilta ruotsin osaamista vain siksi että toimitaan myös ruotsissa ja jonkun firmassa pitää tuntea ruotsin lait ja osata ruotsia.
Tässä just huomaa että pakkoruotsissa mennään perse edellä puuhun. Pakkoruotsiaatteella toimiva monikansallinen yritys tosiaan vaatisi joka ainoalta indonesian toimipisteessä toimivalta siivoojaltakin ruotsin kielen taitoa koska ruotsissa voi joutua puhumaan ruotsia.