Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pakkoruotsi olisi poistettu 30 vuotta sitten ja sen tilalla olisi luettu saksaa, ranskaa, venäjää, espanjaa jne, niin olisiko sillä vaikutusta

Vierailija
06.05.2017 |

siihen, paljonko Suomella olisi tällä hetkellä vientikauppaa eri maihin?

Kommentit (83)

61/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pakkoruotsin tilalle pitäisi laittaa muita kieliä? Me opettelemme jo englantia. Eikö se riitä? 

Veikkaanpa että et ole paljoa ulkomailla asustellut ja/tai töitä siellä tehnyt.

Muuten ei tuollaista kommenttia kerta kaikkiaan voi esittää....

Mitähän tarkoitat ulkomailla? Viroa? Ruotsia? Yhdysvaltoja? Brittien saaria? 

Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)

Vierailija
62/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suomenkielisenä ulkomaankauppaa harjoittavassa yrityksessä töissä. Päivittäinen työkieleni on ruotsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi joku haluaa lisää kieli kouluun, kun kertoo ettei itsekään oppinut edes sitä toista kotimaista. Eikö olisi fiksumpaa siinä tapauksessa lisätä ruotsin opetusta, että edes oppisit sen?

Miksi pitäisi lisätä tarpeettoman kielen opetusta?

Suurin kynnys kielen oppimisessa on motivaatio. Ruotsi on tarpeeton kieli ja sen perusteeksi kerrotaan nuorelle, että sinun pitää osata palvella ruotsinkielisiä! Lopputulos on se, että englannista kiitettäviä saava oppilas saa ruotsista vitosta ja kutosta, koska häntä evvk opiskella suomenruotsalaisten orjaksi.

Maailmankuvasi on kumma. Aloittaja nimenomaan yhdisti kielten opiskelun vientikauppaan. Ja ihmeellistä, Ruotsi on yleensä ollut Suomen ykkösvientimaa, Saksa toisena. eli kaksi germaanista maata.

Kuvitelmat että kieltä opiskellaan tullakseen "suomenruotsalaisten orjaksi" on käsittämätöntä höpöä. Mitä ihmettä tarkoitat? Siis se, että työskentelee lääkärinä ja ottaa vastaan ruotsinkielisiä potilaita, on sinusta orjuutta?

Vierailija
64/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen suomenkielisenä ulkomaankauppaa harjoittavassa yrityksessä töissä. Päivittäinen työkieleni on ruotsi.

Ja tämä riittää perusteluksi koko kansan pakkoruotsilleko?

Kyllä pahinkin pakkoruotsin vastustaja myöntää sen, että ruotsiakin tarvitaan. Mutta kyse onkin siitä, että muitakin kieliä tarvitaan. Jokaisen ei tarvitse osata kaikkia kieliä. Riittää, että osa osaa ruotsia, osa saksaa, osa venäjää, osa ranskaa jne. Ja muutama kielinero voi toki osata näitä kaikkia.

Vierailija
65/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi joku haluaa lisää kieli kouluun, kun kertoo ettei itsekään oppinut edes sitä toista kotimaista. Eikö olisi fiksumpaa siinä tapauksessa lisätä ruotsin opetusta, että edes oppisit sen?

Miksi pitäisi lisätä tarpeettoman kielen opetusta?

Suurin kynnys kielen oppimisessa on motivaatio. Ruotsi on tarpeeton kieli ja sen perusteeksi kerrotaan nuorelle, että sinun pitää osata palvella ruotsinkielisiä! Lopputulos on se, että englannista kiitettäviä saava oppilas saa ruotsista vitosta ja kutosta, koska häntä evvk opiskella suomenruotsalaisten orjaksi.

Maailmankuvasi on kumma. Aloittaja nimenomaan yhdisti kielten opiskelun vientikauppaan. Ja ihmeellistä, Ruotsi on yleensä ollut Suomen ykkösvientimaa, Saksa toisena. eli kaksi germaanista maata.

Kuvitelmat että kieltä opiskellaan tullakseen "suomenruotsalaisten orjaksi" on käsittämätöntä höpöä. Mitä ihmettä tarkoitat? Siis se, että työskentelee lääkärinä ja ottaa vastaan ruotsinkielisiä potilaita, on sinusta orjuutta?

Ruotsi, Saksa ja Venäjä ovat kaupassa mitattuna suunnilleen samalla tasolla.

Ruotsissa osataan näistä maista parhaiten englantia, joten en voi mitenkään ymmärtää pakkoruotsittajien vaatimusta siitä, että pakkoruotsi pitää olla nimenomaan Ruotsin viennin vuoksi. Eihän siinä ole mitään järkeä, koska ensinnäkin kauppa Ruotsiin hoituu hyvin englanniksin ja toiseksi meillä on jo ihan riittävästi ruotsinkielisiä natiivejakin hoitamaan Ruotsin kauppaa.

Vierailija
66/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin luin pakkoruotsin lisäksi saksaa. Ruotsin taito on aivan oleellinen työssäni. Saksaa olen tarvinnut kaksi kertaa elämässäni kun olen ollut turistina Berliinissä.

Vierailija
67/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pakkoruotsin perustelu poliitikkojen kertomana on ruotsinkielisten palvelujen turvaaminen. Eli käytännössä siis nuoren pitäisi motivoitua opiskelemaan ruotsia, jotta hän voisi palvella ruotsinkielisiä. Kuka haluaa opiskella toisten palvelijaksi (tai orjaksi, jos rumasti sanoo) ???

Vierailija
68/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on Suomen tärkein kauppakumppani ja meillä on pitkälle integroitunut pankki- ja rahoitusala. Pakkoruotsin poistaminen johtaa siihen että ruotsinkielentaitoiset suomenruotsalaiset valtaavat taas näiden alojen työpaikat Suomessa. Pian Suomen teollisuus ja pankkisektori olisi taas ruotsinkielisten hallussa. Käytävillä puhuttaisiin pelkkää ruotsia kuten ennen. Jos olisin RKP:n kannattaja vetäisin kotiinpäin ja vaatisin ruotsinkielen opetuksen lopettamista kokonaan suomenkielisille.

Vierailija
69/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ruotsinkielisen yrittäjän omistamassa firmassa rannikolla. Päivittäinen työkieleni on suomi. 

Vierailija
70/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso oli edellisessä työpaikassa firmassa, jonka pääomistaja on Ruotsissa. Englanti heillä oli työkieli täysin ja kaikilla. 

Vierailija
71/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä riittää perusteluksi koko kansan pakkoruotsilleko?

Kyllä pahinkin pakkoruotsin vastustaja myöntää sen, että ruotsiakin tarvitaan. Mutta kyse onkin siitä, että muitakin kieliä tarvitaan. Jokaisen ei tarvitse osata kaikkia kieliä. Riittää, että osa osaa ruotsia, osa saksaa, osa venäjää, osa ranskaa jne. Ja muutama kielinero voi toki osata näitä kaikkia.

Puhun kyllä lisäksi saksaa, englantia ja ranskaa sekä muutaman lauseen kiinaa. Noita kaikkia työkielenä joutunut käyttämään. Itse kannatan monipuolista kielitaitoa. Kuitenkin on niin ettei suurin osa suomalaisista kielitaitoa juuri tarvitse. Kielten opetus on kallista. Onko syytä opettaa kieliä kaikille?

Vierailija
72/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on Suomen tärkein kauppakumppani ja meillä on pitkälle integroitunut pankki- ja rahoitusala. Pakkoruotsin poistaminen johtaa siihen että ruotsinkielentaitoiset suomenruotsalaiset valtaavat taas näiden alojen työpaikat Suomessa. Pian Suomen teollisuus ja pankkisektori olisi taas ruotsinkielisten hallussa. Käytävillä puhuttaisiin pelkkää ruotsia kuten ennen. Jos olisin RKP:n kannattaja vetäisin kotiinpäin ja vaatisin ruotsinkielen opetuksen lopettamista kokonaan suomenkielisille.

Kuten jo edellä todettu, vienti Ruotsiin, Saksaan ja Venäjälle ovat samaa luokkaa. Viimeisimmässä tilastossa Saksa oli ykkössijalla.

Suomenruotsalaiset vievät tälläkin hetkellä nämä tietyt rahakkaat paikat, koska he suosivat toisiaan. Ei pakkoruotsin opiskellut suomenkielinen silloin kelpaa.

Konsernikielenä pohjoismaisissa yrityksissä käytetään englantia, esim. Nordea, Telia. Eli ns. "oikeissa töissä", joissa ei suomenruotsalaiset ole hääräämässä omiensa kesken, riittää pohjoismaisella tasolla englannin taitokin.

Vierailija
73/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso oli edellisessä työpaikassa firmassa, jonka pääomistaja on Ruotsissa. Englanti heillä oli työkieli täysin ja kaikilla. 

Itse olen Suomen valtion pääosin omistamassa yrityksessä ja kollegat ovat natiiveja ruotsinkielisiä.

Vierailija
74/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kansainvälisessä yrityksessä ja käytän työssäni päivittäin suomea, ruotsia ja englantia. Englanninkieli paikkaa mainiosti heikohkoa ruotsinkieltäni. Mutta kyllä se etuus olisi etenemisen kannalta, jos ruotsi sujuisi paremmin. Onneksi on otollinen ympäristö opiskeluun työpaikalla. 

Näiden kielten lisäksi mielestäni saksankielen opetusta saisi lisätä!

Vierailija
75/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä kolmessa yrityksessä, joilla on merkittävää toimintaa Ruotsissa. Kaikki kommunikaatio ruotsalaisten kollegoiden kanssa tapahtui täysin luonnollisesti englanniksi, kuten monikansallisissa firmoissa yleensäkin. Sanaakaan en ole ruotsia 25v työurallani tarvinnut.

Vierailija
76/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo edellä todettu, vienti Ruotsiin, Saksaan ja Venäjälle ovat samaa luokkaa. Viimeisimmässä tilastossa Saksa oli ykkössijalla.

Suomenruotsalaiset vievät tälläkin hetkellä nämä tietyt rahakkaat paikat, koska he suosivat toisiaan. Ei pakkoruotsin opiskellut suomenkielinen silloin kelpaa.

Konsernikielenä pohjoismaisissa yrityksissä käytetään englantia, esim. Nordea, Telia. Eli ns. "oikeissa töissä", joissa ei suomenruotsalaiset ole hääräämässä omiensa kesken, riittää pohjoismaisella tasolla englannin taitokin.

Ei taida suurimmalla osalla olla hajua siitä mitä konsernikieli englanti tarkoittaa. Työurani ulkomailla tehneenä voin kokemuksesta sanoa että se tarkoittaa sitä että ulospäin kommunikoidaan englanniksi mutta päätökset tehdään sisäisesti paikallisella kielellä. Jos et sitä ymmärrä olet ulkona. Näin on ainakin suomessa, ruotsissa, saksassa, ranskassa, hollannissa, japanissa, intiassa, indonesiassa, kiinassa, usassa, ranskankielisessä kandassa.

Vierailija
77/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida suurimmalla osalla olla hajua siitä mitä konsernikieli englanti tarkoittaa. Työurani ulkomailla tehneenä voin kokemuksesta sanoa että se tarkoittaa sitä että ulospäin kommunikoidaan englanniksi mutta päätökset tehdään sisäisesti paikallisella kielellä. Jos et sitä ymmärrä olet ulkona. Näin on ainakin suomessa, ruotsissa, saksassa, ranskassa, hollannissa, japanissa, intiassa, indonesiassa, kiinassa, usassa, ranskankielisessä kandassa.

Niin, tarkoittaa sitä, että jos olet Suomessa töissä ruotsalaisessa/pohjoismaisessa yrityksessä, käytät Suomessa suomea ja pääkonttorin suuntaan englantia. Eli ei tarvita "pakkoruotsia".

Jos muuttaa Ruotsiin töihin, niin sitten tarvitaan yleensä ruotsia, mutta se on varmaan kaikille aika selvä asia.

Vierailija
78/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä kolmessa yrityksessä, joilla on merkittävää toimintaa Ruotsissa. Kaikki kommunikaatio ruotsalaisten kollegoiden kanssa tapahtui täysin luonnollisesti englanniksi, kuten monikansallisissa firmoissa yleensäkin. Sanaakaan en ole ruotsia 25v työurallani tarvinnut.

Ehkä suorittavassa työssä kuten koodarina pärjää englannilla. Et ole ainakaan ollut johtavassa tai esimiesasemassa. Ihan joka maassa esimerkiksi viranomaismääräyksiä tai lakipykäliä selvittääkseen on osattava kyseisen maan kieltä. Saati sitten kun tehdään hankintaa ja kauppaa maan sisällä.

Vierailija
79/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suorittavassa työssä kuten koodarina pärjää englannilla. Et ole ainakaan ollut johtavassa tai esimiesasemassa. Ihan joka maassa esimerkiksi viranomaismääräyksiä tai lakipykäliä selvittääkseen on osattava kyseisen maan kieltä. Saati sitten kun tehdään hankintaa ja kauppaa maan sisällä.

Lakipykäliä ja viranomaismääräyksiä ei millään pakkoruotsilla lueta, joten tällaisiin tehtäviin palkataankin paikallinen natiivi kyseisestä maasta.

Vierailija
80/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakkoruotsia ei ollut 30 vuotta sitten

Ei pidä paikkaansa.

Aloitin kansakoulun 1967 eli 50 vuotta sitten, ja meillä alkoi kolmannelta luokalta toinen kotimainen. Olin itse ruotsinkielisessä koulussa, joten opiskelin "pakkosuomea" kaksi vuotta.

Menin sitten suomenkieliseen oppikouluun ja lukioon, jossa opiskelin "pakkoruotsia" koko kouluajan aina vuoteen 1979, jolloin valmistuin ylioppilaaksi.

Lisäksi opiskelin pitkän englannin, vapaaehtoista saksaa vuoden, ja lukiossa - siis 40 vuotta sitten! - meillä oli valinnaisina kielinä sekä venäjää, saksaa, ranskaa että espanjaa. Itse opiskelin ranskaa ja espanjaa ja kirjoitin kummatkin ylioppilaskokeissa. Äitini opiskeli 1950-luvulla lukiossa latinaa, englantia ja ruotsia. Hän myös kävi kielikurssilla kesällä Lontoossa.

Nykyajan nuorilla on ihmeellinen käsitys, että he olisivat keksineet kansainvälistymisen ja kaiken modernin, ja että kaikki me yli 50-vuotiaat olemme kasvaneet luolissa tai paimenpoikina metsissä :)