Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos pakkoruotsi olisi poistettu 30 vuotta sitten ja sen tilalla olisi luettu saksaa, ranskaa, venäjää, espanjaa jne, niin olisiko sillä vaikutusta

Vierailija
06.05.2017 |

siihen, paljonko Suomella olisi tällä hetkellä vientikauppaa eri maihin?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko jatkossa opetella tiivistämään otsikon ja kirjoittamaan asiasi  sinne minne kuuluu?

Jos  tuntuu liian vaikealta, palstaile jatkossa mieluummin tietokoneella  kännykän sijasta.

Hihii, pakkoruotsittaja keskittyy taas olennaiseen, kun mitään perusteita pakkoruotsille ei pysty esittämään!

Vierailija
22/83 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito on pienen maan kuten Suomen kansalaiselle hyvin tärkeää. Siihen kuuluu myös ruotsi.

Tietenkin tärkeämmät kielet ajavat edelle, kuten saksa, espanja, kiina ja venäjä.

Suomi yksikieliseksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielten opettaminen peruskoulussa vaatii pätevät opettajat. Luuletko tosissasi, että JOKAISESSA Suomen kunnassa ja siinä pienimmässäkin kyläkoulussa voitaisiin tarjota lapsille saksan, ranskan, venäjän, kiinan, espanjan ym. kielten opetusta? Kyse on verovaroilla kustannettavasta perusopetuksesta, eivätkä kaikki voi saada kaikkea.

Kolmessakymmenessä vuodessa olisi Suomi noussut hyvinvoinniltaan lähelle Norjaa.

Vierailija
24/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielten opettaminen peruskoulussa vaatii pätevät opettajat. Luuletko tosissasi, että JOKAISESSA Suomen kunnassa ja siinä pienimmässäkin kyläkoulussa voitaisiin tarjota lapsille saksan, ranskan, venäjän, kiinan, espanjan ym. kielten opetusta? Kyse on verovaroilla kustannettavasta perusopetuksesta, eivätkä kaikki voi saada kaikkea.

Kolmessakymmenessä vuodessa olisi Suomi noussut hyvinvoinniltaan lähelle Norjaa.

Joo, kieltenopetusta heikentämällä Suomeen olisi ilmestynyt huikeat öljyvarannot.

Ja toinen asia: ei ne oppimisvaikeudet sillä parane, että yksittäinen oppiaine poistettaisiin. Edestä ne löytyvät joka tapauksessa. Tukiopetukselle on paljon piilotettua kysyntää.

Vierailija
25/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut ruotsia, englantia ja saksaa. Ei ruosi estä muiden kielten lukemista.

Vierailija
26/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Nokialla piti ottaa ruotsi sillä ei ollut opettajia/riittävästi oppilaita muihin kieliryhmiin.

Mitä vientiä? Ai sitä selluloosaa ja kuusitukkeja jota metsäteollisuus tekee Uruguayissa.

Vierailija
27/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä lukiossa kohtalaisen moni kieltenopettaja opetti kahta vierasta kieltä. Missään ei sanota että jokaisen kyläkoulun pitäisi tarjota koko kielipaletti, ei niitä ennenkään tarjottu edes isommissa lukioissa. Esim. meidän ison kaupungin isossa lukiossa oli tarjolla vain tavanomaiset suomi, ruotsi, englanti, saksa, ranska ja venäjä. Kaupungin muissa lukioissa taisi olla muitakin kieliä.

Vierailija
28/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut ruotsia, englantia ja saksaa. Ei ruosi estä muiden kielten lukemista.

Mäkin olen koulussa lukenut englantia, ruotsia, saksaa ja espanjaa. Portugalia opiskelin ihan omaksi ilokseni. Kielet tavallaan tukevat toisiaan.

Vierailija
29/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se koulumaailmassa estää, koska ruotsi syö tunteja ja opetusresursseja. Monessa koulussa ei tarjota A2 -kieleksi mitään muuta kuin ruotsia.

Pakkoruotsia on helppo ymmärtää vaikkapa pääkaupunkiseudun isoista kouluista, joissa ruotsin lisäksi on tarjolla vaikkapa viisi kieltä valittavaksi A2 -kieleksi. Mutta koska ruotsia on pakko opettaa jo ala-asteen kuutosella, pienemmissä kouluissa ja kunnissa ei sitten tarjota mitään muuta kuin ruotsia, koska se on pakko olla kuitenkin.

Vierailija
30/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen koulussa lukenut englantia, ruotsia, saksaa ja espanjaa. Portugalia opiskelin ihan omaksi ilokseni. Kielet tavallaan tukevat toisiaan.

vaan osaatko laskea? osaatko virittää mopon? osaatko ohjelmoida tietokoneella? osaatko metsästää ja käsitellä saaliin oikeaoppisesti? osaatko lentää pienkoneella tai suuremmalla? osaatko purjehtia? osaatko sukeltaa? osaatko laskuvarjohypätä? osaatko kutoa? monimutkaisempia kuvioita? oletko nopea juoksemaan eli meneeko 100m suomen huippujen kanssa samaa vauhtia? oletko lahjakas muussa urheilussa?

jne.

Melkein kaikki osaavat ainakin jotain hyvin, harvat osaavat melkein kaikkea ja harvat eivät osaa juuri mitään. Yksikin luokkakaveri taisi saada kympin tai harvoin ysin joka aineesta paitsi liikunnasta eli vaikka kaveri olikin lahjakas lukemaan ja oppimaan niin 100% lahjakkuutta ei löytynyt sieltäkään ja tämä oli poikkeustapaus koko luokassa.

Se, että sinä osaat ja opit kieliä helposti ei päde koko kansaan. Kohtalaisen moni lahjakas kielenopiskelija kiroilisi katkerana kohtaloaan jos opetussuunnitelmat tuunattaisi minun lahjakkuuksieni mukaan. Nimittäin yllättävän monet lahjakkaat kielenopiskelijat eivät opi matemaattisia aineita likikään niin vaivattomasti kuin esim. minä.

Vierailija
31/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaan osaatko laskea? osaatko virittää mopon? osaatko ohjelmoida tietokoneella? osaatko metsästää ja käsitellä saaliin oikeaoppisesti? osaatko lentää pienkoneella tai suuremmalla? osaatko purjehtia? osaatko sukeltaa? osaatko laskuvarjohypätä? osaatko kutoa? monimutkaisempia kuvioita? oletko nopea juoksemaan eli meneeko 100m suomen huippujen kanssa samaa vauhtia? oletko lahjakas muussa urheilussa?

jne.

Melkein kaikki osaavat ainakin jotain hyvin, harvat osaavat melkein kaikkea ja harvat eivät osaa juuri mitään. Yksikin luokkakaveri taisi saada kympin tai harvoin ysin joka aineesta paitsi liikunnasta eli vaikka kaveri olikin lahjakas lukemaan ja oppimaan niin 100% lahjakkuutta ei löytynyt sieltäkään ja tämä oli poikkeustapaus koko luokassa.

Se, että sinä osaat ja opit kieliä helposti ei päde koko kansaan. Kohtalaisen moni lahjakas kielenopiskelija kiroilisi katkerana kohtaloaan jos opetussuunnitelmat tuunattaisi minun lahjakkuuksieni mukaan. Nimittäin yllättävän monet lahjakkaat kielenopiskelijat eivät opi matemaattisia aineita likikään niin vaivattomasti kuin esim. minä.

Minä taas opin sekä kielet että matemaattiset aineet helposti.

Matikkapää tai kielipää on lähinnä asenteesta kiinni.

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2013-11-01/Huono-matikkap%C3%A4%C3%…

Vierailija
32/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jodlauksen opettelukaan estä minkään muun oppiaineen opiskelua, joten ehdotan jodlausta pakolliseksi aineeksi kaikille kouluasteille.

Vierailija
33/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä muissa maissa tämä onnistuu. Esim. Ruotsissa ei ole pakkosuomea sillä perusteella, että olisi liian kallista palkata eri kielten opettajia, joten opetamme siis kaikille pakkosuomea.

Ruotsissa on oikeus oman äidinkielenopetukseen. En löytänyt listaa mistä olisi näkynyt syntyperäisten ruotsalaisten kieliopinnot. Työskenten ruotsalaisessa omistuksesa olevassa yhtiössä ja osaan paremmin englantia kuin ruotsalsinen samaa ikäluokkaa oleva 50 v.

Vierailija
34/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jodlauksen opettelukaan estä minkään muun oppiaineen opiskelua, joten ehdotan jodlausta pakolliseksi aineeksi kaikille kouluasteille.

Eikä auton korjauksen opettelu estä oppimaan muita asioita. Ehdotan kouluun paskaisen traktorin korjausta, koska minusta se on hauskaa ja mukavan haastavaa hommaa.

Vierailija
35/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten väität, että ruotsin luku estää muiden kielten opinnot?

Tosiasiassa vanhemmat hyväksyvät sen, ettei lapsi ota yläasteella lisää kieliä, vaan ennemmin jotain hupikursseja 🙄

Vierailija
36/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä auton korjauksen opettelu estä oppimaan muita asioita. Ehdotan kouluun paskaisen traktorin korjausta, koska minusta se on hauskaa ja mukavan haastavaa hommaa.

Peruskoulun jälkeen voi lukea itsesi traktorinkorjaajaksi 🙄

Nyt on muuten pula koneistajista *vink**vink* löytysikö siitä ura?

Vierailija
37/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kouluajaltani monia fiksuja poikia, jotka inhosivat ruotsinkieltä niin paljon, että sen takia jättivät lukioon menemättä, ja ura jäi sitten amiksen varaan  ja jotkut myöhemmin aikuisina jatkoivat opiskelua iltakouluissa jne.

Jos asuu seudulla jossa koskaan ei ole tavattu yhtään ruotsinkielistä ihmistä ja kun tietää, että meillä ainakin silloin opetettiin suomenruotsia, jota itsekin ymmärrän hyvin  (ruotsinruotsia pitäisi harjoitella) , niin olisi ollut hyvä, jos ruotsi olisi ollut vaihtoehtoinen vieras kieli. Itä-Suomessa venäjän kielen lukijoille olisi ollut hyvin työpaikkoja tarjolla.

Ei se tietenkään estä muiden kielien opiskelemista mutta jos ei ole kovin hyvä kielipää, niin ehkä riittäisi 1-2 kieltä oman valinnanmukaan, joita sitten osaisi sujuvasti.

Vierailija
38/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt vaan, että tarvitsen päivittäin työssäni suomea ja ruotsia, tavallisesti myös englantia. Eilen olisi ollut iloa venäjän taidosta, mutta sitä en osaa. Kahta muuta vierasta kieltä kyllä edellisten lisäksi ja niistäkin on hyötyä. Olen töissä suurinpiirtein asiakaspalvelussa suurehkossa kaupungissa, en edes millään matkailu- tai vientialalla. Ilman kielitaitoa olisi ihan kädetön.

Vierailija
39/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kouluajaltani monia fiksuja poikia, jotka inhosivat ruotsinkieltä niin paljon, että sen takia jättivät lukioon menemättä, ja ura jäi sitten amiksen varaan  ja jotkut myöhemmin aikuisina jatkoivat opiskelua iltakouluissa jne.

Jos asuu seudulla jossa koskaan ei ole tavattu yhtään ruotsinkielistä ihmistä ja kun tietää, että meillä ainakin silloin opetettiin suomenruotsia, jota itsekin ymmärrän hyvin  (ruotsinruotsia pitäisi harjoitella) , niin olisi ollut hyvä, jos ruotsi olisi ollut vaihtoehtoinen vieras kieli. Itä-Suomessa venäjän kielen lukijoille olisi ollut hyvin työpaikkoja tarjolla.

Ei se tietenkään estä muiden kielien opiskelemista mutta jos ei ole kovin hyvä kielipää, niin ehkä riittäisi 1-2 kieltä oman valinnanmukaan, joita sitten osaisi sujuvasti.

Pitkää matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa lukeva lukioluokkani oli täynnä poikia, jotka olivat sitä mieltä ettei kieliä tarvitse mihinkään, koska lähtevät lukemaan tekniikkaa 🙄

Luin itse DI:ksi, yliopistossa piti ilmoittautua kaikille pakollisille englannin, ruotsin ja saksan kursseille 😂

Vierailija
40/83 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron nyt vaan, että tarvitsen päivittäin työssäni suomea ja ruotsia, tavallisesti myös englantia. Eilen olisi ollut iloa venäjän taidosta, mutta sitä en osaa. Kahta muuta vierasta kieltä kyllä edellisten lisäksi ja niistäkin on hyötyä. Olen töissä suurinpiirtein asiakaspalvelussa suurehkossa kaupungissa, en edes millään matkailu- tai vientialalla. Ilman kielitaitoa olisi ihan kädetön.

Lapsen koulussa olisi ollut 6. luokalla valinnaisena venäjä, ryhmää ei saatu kasaan. Sen sijaan kotitalouteen, lisämusiikkiin, lisäkäsitöihin, lisäliikuntaan ja lisäenglantiin tuli ryhmiä.