Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumiskustannusten jakamisesta parisuhteessa.

Vierailija
06.05.2017 |

Täällä on varmasti ollut vähän samantapaisia aloituksia, mutta kokeillaas nyt jos saisi tähän mielipiteitä. Ollaan yli kolmikymppinen pariskunta, ja ollaan seurusteltu 1,5 vuotta, molemmat halutaan tulevaisuus yhdessä. Nyt on tullut ajankohtaiseksi muuttaa yhteen. Minä asun isohkossa omistuskaksiossa, mies vuokralla. Mies olisi nyt muuttamassa luokseni. Olen hankkinut kotini lainarahalla, ja palkastani menee suuri osa sen laina maksuun. Selviän kyllä vastikkeesta ja lyhennyksistä, mutta paljoa rahaa ei jää ns. huvitteluun. Miehen vuokra on nyt 700€ mutta se on hänen maksukyvyn ihan ylärajoilla, myöskin hänellä on rahat tiukoilla kun tuon vuokran maksaa. Paljonko mielestänne miehen pitäisi maksaa asumisesta, kun muuttaa omistamaani asuntoon? Hän ei tietyistä menneisyyteen liittyvistä syistä saa nyt lainaa, eli ei voi ostaa osuutta asunnostani.

Kommentit (447)

Vierailija
61/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa vastikkeen, 200€ kuukaudessa, sisältää sähkön ja veden. Itse maksan kerran vuodessa tulevan tasausmaksun ja lainanlyhennykset. Toimii meillä 👍🏻

Vierailija
62/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies maksaa vastikkeen, 200€ kuukaudessa, sisältää sähkön ja veden. Itse maksan kerran vuodessa tulevan tasausmaksun ja lainanlyhennykset. Toimii meillä 👍🏻

Kuka teillä omistaa sen asunnon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menisitte vuokralle ja se 700 e menisi lyhennyksiin niin mistäs tempaisisit sen oman 600 e vuokranmaksuun?

Jos asumme minun omistusasunnossa, niin pariskuntana säästämme rahaa. Siis jos rahamme on yhteiset. Jos laitamme kaksioni vuokralle, niin yhteen laskettuna meillä kuluu paljon enemmän rahaa. Mies kuitenkin haluaa, että meillä on eri rahat eikä yhteiset rahat. Siksi lasken, että paljonko kummallekin jää "omaa käyttörahaa" kuussa. Ja siksi minua harmittaa, jos mies saa asua luonani lähes ilmaiseksi kun minun kaikki rahat menee asumiseen. Jos meillä olisi ns. yhteiset rahat niin asialla ei olisi väliä. Ap.

Miksi? Mitä se kuuluu sinulle? Sinä vaikutst olevan kovin kotrolloiva. Ei kannata muuttaa yhteen ollenkaan

Miestä käy sääliksi

Vierailija
64/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menisitte vuokralle ja se 700 e menisi lyhennyksiin niin mistäs tempaisisit sen oman 600 e vuokranmaksuun?

Jos asumme minun omistusasunnossa, niin pariskuntana säästämme rahaa. Siis jos rahamme on yhteiset. Jos laitamme kaksioni vuokralle, niin yhteen laskettuna meillä kuluu paljon enemmän rahaa. Mies kuitenkin haluaa, että meillä on eri rahat eikä yhteiset rahat. Siksi lasken, että paljonko kummallekin jää "omaa käyttörahaa" kuussa. Ja siksi minua harmittaa, jos mies saa asua luonani lähes ilmaiseksi kun minun kaikki rahat menee asumiseen. Jos meillä olisi ns. yhteiset rahat niin asialla ei olisi väliä. Ap.

Miksi? Mitä se kuuluu sinulle? Sinä vaikutst olevan kovin kotrolloiva. Ei kannata muuttaa yhteen ollenkaan

Miestä käy sääliksi

Minusta ap on oikeassa. Jos yhteiset rahat, niin tilanne on eri kuin se, että on omat rahat.

Vierailija
65/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miestä käy sääliksi

Miksi miestä käy sääliksi? Mies on tuhlari, jolla ei ole säästöjä. Mies on saanut naisen, jolla on säästöjä ja omistusasunto. Kamala kohtalo miehellä.

Vierailija
66/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi romanttista, kun mietitään sentilleen kulut tasan ja valmistellaan eroa. Mun naiseni asuu asunnossani ilmaiseksi, ei tulis mieleenkään periä vuokraa.

Vierailija
67/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä omistaa sen asunnon?

Itse omistan asunnon, 200€ kuussa on mielestäni kohtuu summa miehen maksaa isoimmista tuloistaan..

Vierailija
68/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi romanttista, kun mietitään sentilleen kulut tasan ja valmistellaan eroa. Mun naiseni asuu asunnossani ilmaiseksi, ei tulis mieleenkään periä vuokraa.

Onko teillä yhteiset vai omat rahat? Entä tulotason ero?

Vierailija
69/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo esitetty "normaali" ratkaisu tuntuu sinusta henkisesti pahalta, joten älä lähde siihen. Jokin asia sisälläsi nyt haraa vastaan. Ilmeisesti sinä haluaisit yhteiset rahat ja mies haluaa erilliset tai sitten joku ihan muu juttu suhteessanne. 

Odottakaa kunnes löytyy molemmille sopiva päätös. Muuten voi tiedossa olla katkeruutta ja riitaa. 

Minulle jäi epäselväksi, onko ap:n mies köyhä vai rikas vai jotain siltä väliltä. Oliko niin, että ap:n mies luottotiedoton ja se rikas mies ketjussa vain joku kuvitteellinen esimerkki. 

Vierailija
70/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velaton asunto. Maksan yhtiövastikkeen, veden ja kotivakuutuksen. Mies maksaa sähkön, netin, puhelimet ja suurimman osan ruokakuiluista. Vaatteet, harrastukset yms molemmat maksavat itse. Avioehto on.

Vierailija
71/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuo esitetty "normaali" ratkaisu tuntuu sinusta henkisesti pahalta, joten älä lähde siihen. Jokin asia sisälläsi nyt haraa vastaan. Ilmeisesti sinä haluaisit yhteiset rahat ja mies haluaa erilliset tai sitten joku ihan muu juttu suhteessanne. 

Odottakaa kunnes löytyy molemmille sopiva päätös. Muuten voi tiedossa olla katkeruutta ja riitaa. 

Minulle jäi epäselväksi, onko ap:n mies köyhä vai rikas vai jotain siltä väliltä. Oliko niin, että ap:n mies luottotiedoton ja se rikas mies ketjussa vain joku kuvitteellinen esimerkki. 

Miehen nettopalkka on noin 1700. Miehellä ei ole säästöjä, omistaa vaan vanhan auton. Eli ei nyt ihan köyhä, mutta keskitasoa köyhempi. Luottotiedot sillä on menneet, koska hölmöili jotain raha-asioita kun ei vielä edes tunnettu. Ei saa siis asuntolainaa. Rikas mies on joku jokun esimerkki, joka ei ihan liity tähän ketjuun. Ap.

Vierailija
72/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miehen pitäisi saada loisia ilmaiseksi ap:n asunnossa?? Itse ehdottaisin 350 euroa kk vuokraa. Varsin kohtuullinen edelleen.

Vierailija
73/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuseikkoja, jos toinen on se oikea.

Vierailija
74/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miestä käy sääliksi

Miksi miestä käy sääliksi? Mies on tuhlari, jolla ei ole säästöjä. Mies on saanut naisen, jolla on säästöjä ja omistusasunto. Kamala kohtalo miehellä.

Ei vaan toimi jos raha-asioista ajatellaan kovin et tavoilla. Ei sitä tuhlaavampaa voi alkaa holhoamaan ja kontrolloimaan. Ei se vaan käy, että toinen päättää ja seuraa mihin toinen saa laittaa rahaa.

Se ei myöskään käy, että kummallakin kuluu yhteiseen elämään kaikki rahat ja vain toisen omaisuus karttuu.

Tämä on itsestäänselvää ja etenkin tyttöladtani varoitan ryhtymästä kontrolloivaan suhteeseen, jossa maksaa kaiken mutta omaisuus kertyy vain miehelle.

Kai tämä on sama vaiko sukupuolet on toisinpäin.

Ap on pihi ja hän on mitoittanut menonsa liian suuriksi alunperin

Vierailija
75/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies haluaa siis erilliset rahat, sillä haluaa vapaasti tuhlata kaikki rahansa. Minä haluan yhteiset rahat, vaikka olen se varakkaampi ja parempituloinen. Minua harmittaa se, että minä mahdollistan miehen tuhlailun, koska hän saa asua luonani melkein ilmaiseksi. Jos molemmat maksaisimme yhteisen elämän eteen suunnilleen saman prosenttiosuuden tuloistamme, niin ei harmittaisi. Mutta nyt minä maksaisin tuloistani melkein kaiken yhteisen elämän eli yhteisen kodin eteen ja mies ei juuri mitään. Mies tuhlailisi harrastuksiinsa palkkansa. Ja minulla ei olisi rahaa harrastaa. Ap.

Vierailija
76/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuseikkoja, jos toinen on se oikea.

Juu, näin on. Mutta ap:n tapauksessa mies haluaa pitää eri rahat, jonka jälkeen miehellä on moninkertaisesti enemmän rahaa kuin ap:lla. Ei sekään kauhean romanttista ole, että ap kituuttaa ja mies elää leveästi... vaikka kuinka olisi se oikea.

Vierailija
77/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ap, että teidän ei kannata muuttaa yhteen. Parisuhde kaatuu rahasta riitelemiseen. Nyt teillä on paljon hauskempaa yhdessä.

Vierailija
78/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miehen pitäisi saada loisia ilmaiseksi ap:n asunnossa?? Itse ehdottaisin 350 euroa kk vuokraa. Varsin kohtuullinen edelleen.

Pitäisi, jos se ap:lle kävisi. Kateelliset voisivat sitten itkeä.

Vierailija
79/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen nettopalkka on noin 1700. Miehellä ei ole säästöjä, omistaa vaan vanhan auton. Eli ei nyt ihan köyhä, mutta keskitasoa köyhempi. Luottotiedot sillä on menneet, koska hölmöili jotain raha-asioita kun ei vielä edes tunnettu. Ei saa siis asuntolainaa. Rikas mies on joku jokun esimerkki, joka ei ihan liity tähän ketjuun. Ap.

Noilla tuloilla ja etenkin rahankäyttötyylillä on ihan hyvä, että pitäydytte omissa rahoissa ja mietitte sitten mahdollisia yhteisiä rahoja, kun miehen luottotiedot palanneet, jos rahankäyttö on silloin hanskassa. Muuten joudut pian rahoittamaan muutakin miehen elämää kuin asumisen. Mieti itse, millä summalla olet valmis ottamaan hänet asuntoosi ja jos se ei miehelle käy, teidän pitää miettiä joku ihan muu ratkaisu. 

Vierailija
80/447 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ap myydä asunnon miehelle, vaikka hän ei saa pankkilainaa. Eli hän maksaa kk-erää sulle. Voihan yksityishenkilöt olla velkaa toisilleen. Näin asunnosta tulee teidän molempien.