Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Lastentarhanopettaja kauhistelee julkisen päivähoidon tilaa: "En ikinä laittaisi omaa lastani päiväkotiin"

Vierailija
04.05.2017 |

"Lähes puolitoista vuotta pienen poikansa kanssa kotona ollut Kosonen on pitkään puhunut varhaiskasvatuksen huonosta jamasta työkavereidensa ja äitinsä kanssa. Hänen äitinsä on alalla yli 20 vuotta ollut lastentarhanopettaja, joka on työuupumuksen partaalla resurssipulan vuoksi.

Vihdoin Kosonen päätti rohkaistua ja tuoda mielipiteensä julki.

- Nyt riittää tämän illuusion, jota myös laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi kutsutaan, ylläpitäminen ja hehkuttaminen. Avaan suuni pienen pojan äitinä ja lastentarhanopettajana. Työssäni en ole voinut sanoa ääneen kaikkia niitä asioita joita olisin halunnut, mutta äitinä voin tuoda julki huoleni, alkaa Kososen Facebook-kirjoitus.

Kirjoituksessaan nuori lastentarhanopettaja kertoo, että yliopistossa painotettiin pedagogiikkaa, yksilöllisyyttä, vaihtelevuutta ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta. Turhautuminen paistaa Kososen jokaisesta lauseesta.

- Minä haluan opettaa. En halua pitää lapsia hengissä vanhempien työpäivän ajan, en halua valehdella vanhemmille päiväkodin tilanteesta enkä halua peitellä ongelmia. En todellakaan halua jättää itkevää lasta oman onnensa nojaan, koska joudun pitämään 13 muuta lasta hengissä. Haluan, että minä saan tehdä sitä työtä mitä varten minä olen opiskellut."

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705032200118030_u0.shtml

Vieläköhän on Kososelle töitä riittäny tämän jälkeen? ;)

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta päiväkotiajastani 80-luvulla itselläni on ainakin vain lämpimiä muistoja ja vietin siellä ison osan lapsuuteni arkipäivistä, kun vanhemmat kävivät töissä. Siellä lähinnä leikittiin, syötiin ja nukuttiin päiväunia. Joskus käytiin jossain päiväkodin ulkopuolella.

Sittemmin olen menestynyt elämässä hyvin ja uskon, että voimakas soliaalisuuteni ja hyvät sosiaaliset taidot ovat kehittyneet jo pienenä, kun olen ollut ryhmässä muiden lasten kanssa.

Me olemme onneksemme saaneet turvallisen ja hyvän ympäristön. Kun siihen vertaa on suorastaan järkyttävää mihin tilaan systeemi on nyt ajettu.

Vierailija
162/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mitä meidän tyttö oppi päiväkodissa oli HUUTAMAAN. Ihan koko ajan.  Loman aikana oppi taas puhumaan normaalilla puheäänellä mutta kun päiväkoti jatkui niin huutaminen taas alkoi.

Kaveri sanoi ihan samaa. Lapsi oppi että mitä kovempaa huutaa, sitä paremmin saa huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on ettei lapsi saa apua tarhasta jonka kuuluisi olla turvallinen ympäristö ja tarjota apua lapselle ilman mitään muttia. Ihan oikestiko tämä on näin vaikeaa ymmärtää?

Jos päästetään jokainen postinkantaja ja koiranulkoiluttaja "auttamaan" lapsia, se ympäristö ei todellakaan ole silloin turvallinen.

? Perustele, miten postinkantajan ilmoitus itkevästä lapsesta henkilökunnalle on jotenkin likaista? Onko edelleen vaikeuksia ymmärtää mitä tarpeita lapselle tulee taata päivähoidossa? Mielestäsi parasta on antaa lasten olla pissat housussa itkemässä ja jatkaa matkaa vai. On vaikea ymmärtää kaltaisiasi ihmisiä.

Ei henkilökunnalle ilmoittamisessa ole mitään väärää, mutta siinä on paljonkin jos menee itse vaihtamaan sitä vaippaa.

Oletko käsittänyt että kyse on lapsen edusta siihen että päiväkodissa TYÖSKENTELEVÄ vaikka ei olisi palkkalistoilla auttaa. Näin lapsi asian kokee. Nyt ajetaan lakia jossa näin ei tapahdu vaan siivooja on eri firmaa vaikka työskentelee lasten keskellä, ILMAN velvollisuuksia muuhun kuin siivoamiseen.

Vierailija
164/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta päiväkotiajastani 80-luvulla itselläni on ainakin vain lämpimiä muistoja ja vietin siellä ison osan lapsuuteni arkipäivistä, kun vanhemmat kävivät töissä. Siellä lähinnä leikittiin, syötiin ja nukuttiin päiväunia. Joskus käytiin jossain päiväkodin ulkopuolella.

Sittemmin olen menestynyt elämässä hyvin ja uskon, että voimakas soliaalisuuteni ja hyvät sosiaaliset taidot ovat kehittyneet jo pienenä, kun olen ollut ryhmässä muiden lasten kanssa.

Me olemme onneksemme saaneet turvallisen ja hyvän ympäristön. Kun siihen vertaa on suorastaan järkyttävää mihin tilaan systeemi on nyt ajettu.

Samaa mieltä sinänsä ja onneksi vanhemmat ymmärsivät paremmin velvollisuutensa ja lasten tarpeet kuin nykyään.

Vierailija
165/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on kiinni henkilökunnan asenteesta. Vaikka on kiire ja lapsia paljon hoito voi olla hyvää, kun siihen panostetaan.

Harvalla on mitään henkilökuntaa vastaan. Itse ajattelen lämmöllä niitä jotka kiireestä ja lapsilaumoista huolimatta pitivät lapseni turvassa ja hoivasivat kun itse en ehtinyt.

Kyse on oloista joissa ne työntekijät joutuvat monissa paikoin olemaan. Paraskaan asenne ei auta kun tuntee riittämättömyyttä.

Vierailija
166/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastentarhassa oppii sosiaalisia valmiuksia ja pääsee leikkimään muiden lastentarhassa olevien lapsien kanssa. Se on etuoikeus oppia näitä asioita valvotussa ympäristössä. Lapsi on oppimassa lastentarha mahdollistaa tilanteet ja vanhemmat kasvattavat ja tukevat lastaan oppimaan siinä missä opettajatkin.

Tämä on harhakäsitys. Opettajat ja muut eivät kasvata lasta siinä kuin vanhemmat vaan tulevat sitä vanhempien antamaa kasvatusta.

No niin näyttää olevan harhakäsitys sinulla..Päiväkodissa oppii kantamaan vastuuta ja toimimaan järkevällä tavalla. Siellä on velvotteita kaikille lapsille joista kotona voi luistaa.

Ihan totta astiat tiskiin, kiitos ruoasta käsien pesulle ennen ruokailua, erikseen siitä jokaiselle mainitsematta. Todellakin lapset käyttäytyvät paremmin lastentarhassa kuin kotona. Yllättävää.

Koska yksikään vanhempi ei näitä opeta itse? Miksi itse jätit lastesi kasvatuksen muiden harteille? Tämä on syy miksi ne työntekijät palaa loppuun eikä pääse opettamaan niitä opiskelemiaan asioita kun jotkut luulee että nuo perusjutut on tarhan tehtävä. Oma on häpeänne jos teidän lapset ei osaa käyttäytyä.

Tämä ei ole ainut syy mutta yksi. Voisin kasvattaa kaikki muiden lapset tavoille jos meillä olisi siihen aikaa ja työntekijöitä.

Vierailija
167/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mitä meidän tyttö oppi päiväkodissa oli HUUTAMAAN. Ihan koko ajan.  Loman aikana oppi taas puhumaan normaalilla puheäänellä mutta kun päiväkoti jatkui niin huutaminen taas alkoi.

Kaveri sanoi ihan samaa. Lapsi oppi että mitä kovempaa huutaa, sitä paremmin saa huomiota.

Ja tässä ne matalampi temperamenttiset lapset voivat kärsiä ja vetäytyvät sen sijaan että pysyisivät ryhmässä. Huutaminen ei myöskään ole normaalia sosiaalista käytöstä.

Vierailija
168/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastentarhassa oppii sosiaalisia valmiuksia ja pääsee leikkimään muiden lastentarhassa olevien lapsien kanssa. Se on etuoikeus oppia näitä asioita valvotussa ympäristössä. Lapsi on oppimassa lastentarha mahdollistaa tilanteet ja vanhemmat kasvattavat ja tukevat lastaan oppimaan siinä missä opettajatkin.

Tämä on harhakäsitys. Opettajat ja muut eivät kasvata lasta siinä kuin vanhemmat vaan tulevat sitä vanhempien antamaa kasvatusta.

No niin näyttää olevan harhakäsitys sinulla..Päiväkodissa oppii kantamaan vastuuta ja toimimaan järkevällä tavalla. Siellä on velvotteita kaikille lapsille joista kotona voi luistaa.

Ihan totta astiat tiskiin, kiitos ruoasta käsien pesulle ennen ruokailua, erikseen siitä jokaiselle mainitsematta. Todellakin lapset käyttäytyvät paremmin lastentarhassa kuin kotona. Yllättävää.

Koska yksikään vanhempi ei näitä opeta itse? Miksi itse jätit lastesi kasvatuksen muiden harteille? Tämä on syy miksi ne työntekijät palaa loppuun eikä pääse opettamaan niitä opiskelemiaan asioita kun jotkut luulee että nuo perusjutut on tarhan tehtävä. Oma on häpeänne jos teidän lapset ei osaa käyttäytyä.

Tämä ei ole ainut syy mutta yksi. Voisin kasvattaa kaikki muiden lapset tavoille jos meillä olisi siihen aikaa ja työntekijöitä.

Vastasit ketjuun jossa et ollut osallisena anna minä vastaan minulle esitettyihin viesteihin. Itse asiassa vastasin jo tähän aiemmin. Lapset käyttäytyvät lastentarhassa paremmin kuin kotona koska eivät ole eritystapauksia vaan keskenään tasavertaisia. Heitä on siellä paljon ja he käyvät monipuolisempaa kanssakäymistä siellä oppien enemmän asioita kuin mitä oppisivat suppeammassa ympäristössä Heillä ei ole tarhassa tarvetta uhmata samalla tavalla kuin mitä he uhmaavat vanhempiaan heillä on oma peilailu ja asetelmat mielessä omassa yhteisössään. Tätä kaikkea valvovat opettajat. Sitten huomautan että lapset huutavat tuossa pihallakin ja jo ennen tarhaa, koska lapset huutavat ilman mitään oikeaa syytä. Heitä on kasvatettava oppimaan mikä on soveliasta ja he tulevat kokeilemaan näitä rajoja. Naapurin pikkulapsikin on oppinut huutamaan tekoitkua jolla saa huomiota. Tarha ei liity huutamiseen mitenkään erityisesti.

Vierailija
169/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu kun meidän reilu 3v tänäkin aamuna intoa puhkuen kiirehti KUNNALLISEEN päiväkotiin. Joka päivä on kivaa, saa huomiota, oppii uusia asioita ja aina jää sinne hyvällä mielellä. Tunnelma on kiireetön ja hoitajat ehtivät vaihtaa kuulumiset.

Vierailija
170/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä ne matalampi temperamenttiset lapset voivat kärsiä ja vetäytyvät sen sijaan että pysyisivät ryhmässä. Huutaminen ei myöskään ole normaalia sosiaalista käytöstä.

Perustele?

Vierailija
171/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasit ketjuun jossa et ollut osallisena anna minä vastaan minulle esitettyihin viesteihin. Itse asiassa vastasin jo tähän aiemmin. Lapset käyttäytyvät lastentarhassa paremmin kuin kotona koska eivät ole eritystapauksia vaan keskenään tasavertaisia. Heitä on siellä paljon ja he käyvät monipuolisempaa kanssakäymistä siellä oppien enemmän asioita kuin mitä oppisivat suppeammassa ympäristössä Heillä ei ole tarhassa tarvetta uhmata samalla tavalla kuin mitä he uhmaavat vanhempiaan heillä on oma peilailu ja asetelmat mielessä omassa yhteisössään. Tätä kaikkea valvovat opettajat. Sitten huomautan että lapset huutavat tuossa pihallakin ja jo ennen tarhaa, koska lapset huutavat ilman mitään oikeaa syytä. Heitä on kasvatettava oppimaan mikä on soveliasta ja he tulevat kokeilemaan näitä rajoja. Naapurin pikkulapsikin on oppinut huutamaan tekoitkua jolla saa huomiota. Tarha ei liity huutamiseen mitenkään erityisesti.

Kyse ei ole mistään erikoisasemasta vaan siitä että oma vanhempi on aina se ensimmäinen ja turvallinen aikuinen jolle voi näyttää tunteensa pelkäämättä tulevansa hylätyksi tai tuomituksi niistä.

Vierailija
172/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu kun meidän reilu 3v tänäkin aamuna intoa puhkuen kiirehti KUNNALLISEEN päiväkotiin. Joka päivä on kivaa, saa huomiota, oppii uusia asioita ja aina jää sinne hyvällä mielellä. Tunnelma on kiireetön ja hoitajat ehtivät vaihtaa kuulumiset.

Hienoa että teidän päiväkodissa homma toimii. Kaikkialla ei valitettavasti ole niin hyvin.

Vierailija
173/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole mistään erikoisasemasta vaan siitä että oma vanhempi on aina se ensimmäinen ja turvallinen aikuinen jolle voi näyttää tunteensa pelkäämättä tulevansa hylätyksi tai tuomituksi niistä.

Aina on kovin vahva luulo. Joskus tarvitaan kavereita. Ja joskus muuten vain on kiva kun on muutakin aikuisten seuraa. Kyse on erikoisasemasta oman vanhemman kanssa ja jokainen varmasti tuntee sen perheen ainoan lapsen jolle äiti tekee voikkarit vielä 18v:nä. Kunnes kaverien nauru opettaa että voisi jo alkaa itsenäistymään.

Vierailija
174/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä ollaan tästä että tarhan ulkopuolinen esim siivooja työmies ei saa olla missään tekemisissä lasten kanssa vaikka he tarvitsisivat apua kuten on esitetty. Miten lapselle ei tule sellainen olo että tarhassa on turvatonta ja siellä on ulkopuolelle jätettyä porukkaa töissä, joka ei saa auttaa vaikka apua tarvitsisi. Mitä mieltä olette?

T. työmies.

Vastauksenne tähän kiinnostaisi myös!

Jos kyse on tästä rakennustyömiehestä jonka mukaan kärsivät ja ongelmalapset pitää jättää yksinään selviämään ilman tuke niin en todellakaan halua lapseni lähelle.

Kyse on siitä että mitä mieltä olet laista jossa lasta ei saa auttaa esim päiväkodin siivooja koska ei ole päiväkodin henkilökuntaa ja siten ei velvollinen auttamaan(ei kuulu tehtäviin) vaikka olisikin lähin aikuinen ja vaikka voisikin olla avuksi. Haluatko ettei lastasi auteta jos hänellä on tarvetta apuun? Miksi?

Minkähänlaista apua mahdat tarkoittaa?

Miksi haluat tietää? Miten itse hoitaisit homman ilman apua koe se vaikka tehtävänä.. älä jatka ennen kuin keksit jonkun vastauksen ja lue sitten vasta tästä eteenpäin............................ Se ei ole olennaista koeta keskittyä asiaan. Lapselta esim ensin kysytään miksi hän itkee tai mitä apua hän tarvitsee. Ei ihme että kasvatus on hukassa jos tällaista yksinkertaista kysymystä joutuu tarkentamaan. 

Mitä mieltä olet uusista asetuksista jossa lasta ei saa auttaa siivoamiseen palkattu siivoja vaikka lapsi tarvitsi hänen apuaan. Ymmärrän hyvin että koko kysymys taitaa vain olla sinulle aivan liian vaikea kun et sitä osaa edes käsitellä. 

Olen eri vastaaja kuin edellinen mutta vastaan silti. Itsekin siis mietin että minkähänlaista apua tarkoitat. Pitäiskö siivoojan siis esim kesken OMIEN töidensä (joissa mahdollisesti hyvinkin tiukka aikataulu) alkaa vaihtaa lapselta vaippaa?

Ajattele vaikka näin että lapsi huutaa  likaista vaippaa jonka siivooja huomaa mutta ei puutu mitenkään asiaan, kiireiden takia koska ei kuulu toimenkuvaan. Millaisen kuvan silloin lapsi saa tarhasta? Olet oikeilla jäljillä, mutta edelleen ihmettelen miten voi olla noin vaikeaa ymmärtää tavallista kysymystä. Ei ihme ettei kasvattaminen ole helppoa nykyihmiselle kun ei ymmärretä yksinkertaisia kysymyksiä jotka liittyvät lasten normaaleihin tarpeisiin.

Ahaa okei. Mutta mietin vaan mihin se raja sit vedettäis että milloin hän olis velvollinen auttamaan. Näen tossa skenaarion että se lähtis helposti käsistä

Skenaario liittyy ennemminkin tarhojen työyhteisön hajoittamiseen rajaamalla osalta paikalla-olijoista velvollisuuksia, lasten edun kustannuksella, lapsi ei erittele että onko se juuri tässä tarhassa monta kertaa viikossa pyörivä tuttu aikuinen VAIN siivoamassa eikä auttamassa. Mitä luulet lapsen ajattelevan kun hän ei saa tarvitsemaansa apua aikuiselta. Ymmärrätkö? Miten tämä on näin vaikeaa teille?

Ehkä liittyy myös lakkorintamien purkamiseen hajoittamalla erillisiin työsuhteisiin kun siivoojat eivät ole enää päiväkotien työlistoilla vaan omissa firmoissaan. Joka tapauksessa lapsen etu kärsii tästä kun ei saa aikuiselta välttämättä apua vaikka tämä oliskin tuttu ja työskentelisikin tarhassa.

Vierailija
175/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisia lakkoja lastentarhoihin? Mitä mieltä?

Vierailija
176/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaipanvaihto ainoa tarve joka lapella voi olla. Minulle tulee mieleen itku hajonneesta lelusta/kiusasta, hanska huonosti kädessä, nenä pyyhkimättä ja lukuisia muita tavallisempia arkisia tarpeita ihan vaan juttelukaveri ja kiinnostus ihmisestä jonka näkee monta kertaa viikossa.

Vierailija
177/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhassa työskennelleenä voin sanoa että vaipan vaihto on marginaalissa lastentarhassa. Ennemminkin apua kysymyksiin tekemisiin tai seuraa lapset kaipaavat aikuisilta ja onhan se kummallista jos lastentarhassa on ihmisiä jotka eivät kuulu samaan porukkaan vaan heiltä ei saa kysyä asioista.

Vierailija
178/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää että nämä päivähoitoon liittyvät keskustelut menevät liian usein siihen että haukutaan joko lasten vanhempia tai päiväkotien työntekijöitä. Molempiin porukoihin mahtuu varmasti niitä "mätiä omenoita", mutta myös niitä jotka oikeasti yrittävät parhaansa ja hoitavat duuninsa kunnolla. Ei ole vanhemman vika että taloustilanne on se että lapsi on pakko laittaa päiväkotiin moneksi tunniksi per päivä, eikä ole päiväkodin työntekijän vika että resurssit ei vaan yksinkertaisesti aina riitä.

Itse olen pienten eli 0-3v ryhmässä hommissa, meillä on 15 lasta. Kaksi hoitajaa, yksi lto ja tällä hetkellä ihanasti bonuksena myös kaksi opiskelijaa. Silti on iso homma saada kaikki toimimaan kunnolla, esim. pukemistilanteet on yleensä vaan ihan hirveä katastrofi kun yksi pukee, toinen yrittää, kolmas ei löydä kenkiään, neljäs kakkaa vaippaansa just kun on saatu ulkovaatteet päälle, yks lyö toista jne jne.. Jos en puutu lyömiseen, saan kuulla lyödyn äidiltä että olen paska, jos menen puuttumaan lyömiseen enkä auta toista etsimään kenkiään, saan taas toiselta mutsilta kuulla olevani paska. Okei siinä mielessä vähän kärjistetty, että lyömiseen tms. väkivaltaiseen käytökseen puuttuminen on aika ykkösenä prioriteettilistassa. :D Mutta kuitenkin, hoitajamitoitus on tällä hetkellä se, että kun autan yhtä, se on varmasti toiselta pois. 

Fakta on myös se että nykyään päiväkodissa on paljon sellaisia lapsia, jotka tarvitsisivat erityistä tukea eivätkä pärjää muiden lasten kanssa, tai vievät ihan kohtuuttomasti yhden aikuisen huomiota. Moni i ei myöskään tiedä tai usko sitä, että päiväkodissa on ihan oikeasti myös paperihommia mitä tarvitsee tehdä. Kasvun kansiot, vasut, kevätjuhlien rekvisiitta, retkisuunnittelut jne ei synny itsekseen vaan niitä pitää tehdä työaikana, yleensä silloin kun lapset nukkuu ja itse on "tauolla". 

Tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään, meillä on lapsilla tosi ihania ja ymmärtäväisiä vanhempia, mutta niinkuin sanoin, joka joukkoon mahtuu niitä mätiä yksilöjä (jep, meillä on duunissakin ihmisiä jotka tekee hommat vähän sinne päin, eli en todellakaan kohdista tätä vain lasten vanhempiin). Sen takia onkin hyvä että tätä keskustelua käytäisiin käyttäen lähteenä ihan faktoja, eikä mitään "vanhemmat vaati taas sitä ja tätä ja tota" tai "siellä ne päiväkodin tädit taas pihalla seiso ringissä juoruamassa kun lapset juoksi keskenään"- tyylisiä argumentteja.

Itse tykkään omasta työstäni, mutta tiedän jo että tällä menolla en tule jaksamaan sitä eläkeikään saakka. Jos jollain on kysyttävää tai muuta, niin vastaan mielelläni. :) Liittyen siis päiväkodin toimintaan tai muuhun. 

Vierailija
179/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on kovin vahva luulo. Joskus tarvitaan kavereita. Ja joskus muuten vain on kiva kun on muutakin aikuisten seuraa. Kyse on erikoisasemasta oman vanhemman kanssa ja jokainen varmasti tuntee sen perheen ainoan lapsen jolle äiti tekee voikkarit vielä 18v:nä. Kunnes kaverien nauru opettaa että voisi jo alkaa itsenäistymään.

Lähdettä tarkoituksella sivuraiteille? Vielä eskari-iässä kaverit ovat melko merkityksettömiä lapsen kehityksen kannalta. Kyllä, tiedän että on myös huonoja vanhempia jotka eivät osaa tai kykene luomaan lapselle turvallista ympäristöä mutta se on eri keskustelu.

Vastaan nyt tuohon toiseen kysymykseen samalla. On niin aikuisia kuin lapsia jotka eivät koe tarpeelliseksi ärhäkästi vaatia omaa tilaa. On myös hitaammin lämpeneviä lapsia jotka tarvitsevat aikaa luodakseen suhteen uuteen aikuiseen, siihen ei vaihtuvat hoitajat ainakaan auta. Tänne joku kertoi lapsesta jolle tuli itsetunto ongelmia ja jonkun lapsi stressaantui. En tietenkään heitä tunne mutta on mahdollista etteivät nämä lapset kokeneet ympäristöään kannustavaksi ja turvalliseksi mikä ei johdu niistä aikuisista suoraan vaan siotä etteivät uskalla tuoda itseään äänekkäästi esiin mutta muu ryhmä tekee niin.

Mitä tulee siivoojatapaukseen niin moni lapsi voi tuntea turvattomuutta juuri silloin kun tuntemattoman aikuisen tarjotaan apua.

Vierailija
180/240 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsää että nämä päivähoitoon liittyvät keskustelut menevät liian usein siihen että haukutaan joko lasten vanhempia tai päiväkotien työntekijöitä. Molempiin porukoihin mahtuu varmasti niitä "mätiä omenoita", mutta myös niitä jotka oikeasti yrittävät parhaansa ja hoitavat duuninsa kunnolla. Ei ole vanhemman vika että taloustilanne on se että lapsi on pakko laittaa päiväkotiin moneksi tunniksi per päivä, eikä ole päiväkodin työntekijän vika että resurssit ei vaan yksinkertaisesti aina riitä.

Itse olen pienten eli 0-3v ryhmässä hommissa, meillä on 15 lasta. Kaksi hoitajaa, yksi lto ja tällä hetkellä ihanasti bonuksena myös kaksi opiskelijaa. Silti on iso homma saada kaikki toimimaan kunnolla, esim. pukemistilanteet on yleensä vaan ihan hirveä katastrofi kun yksi pukee, toinen yrittää, kolmas ei löydä kenkiään, neljäs kakkaa vaippaansa just kun on saatu ulkovaatteet päälle, yks lyö toista jne jne.. Jos en puutu lyömiseen, saan kuulla lyödyn äidiltä että olen paska, jos menen puuttumaan lyömiseen enkä auta toista etsimään kenkiään, saan taas toiselta mutsilta kuulla olevani paska. Okei siinä mielessä vähän kärjistetty, että lyömiseen tms. väkivaltaiseen käytökseen puuttuminen on aika ykkösenä prioriteettilistassa. :D Mutta kuitenkin, hoitajamitoitus on tällä hetkellä se, että kun autan yhtä, se on varmasti toiselta pois. 

Fakta on myös se että nykyään päiväkodissa on paljon sellaisia lapsia, jotka tarvitsisivat erityistä tukea eivätkä pärjää muiden lasten kanssa, tai vievät ihan kohtuuttomasti yhden aikuisen huomiota. Moni i ei myöskään tiedä tai usko sitä, että päiväkodissa on ihan oikeasti myös paperihommia mitä tarvitsee tehdä. Kasvun kansiot, vasut, kevätjuhlien rekvisiitta, retkisuunnittelut jne ei synny itsekseen vaan niitä pitää tehdä työaikana, yleensä silloin kun lapset nukkuu ja itse on "tauolla". 

Tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään, meillä on lapsilla tosi ihania ja ymmärtäväisiä vanhempia, mutta niinkuin sanoin, joka joukkoon mahtuu niitä mätiä yksilöjä (jep, meillä on duunissakin ihmisiä jotka tekee hommat vähän sinne päin, eli en todellakaan kohdista tätä vain lasten vanhempiin). Sen takia onkin hyvä että tätä keskustelua käytäisiin käyttäen lähteenä ihan faktoja, eikä mitään "vanhemmat vaati taas sitä ja tätä ja tota" tai "siellä ne päiväkodin tädit taas pihalla seiso ringissä juoruamassa kun lapset juoksi keskenään"- tyylisiä argumentteja.

Itse tykkään omasta työstäni, mutta tiedän jo että tällä menolla en tule jaksamaan sitä eläkeikään saakka. Jos jollain on kysyttävää tai muuta, niin vastaan mielelläni. :) Liittyen siis päiväkodin toimintaan tai muuhun. 

Tässä on monta sivua diipadaapaa ohi aiheen. Eli sen mistä se fb päivitys koski eli resursseja ja niiden pienuutta. Voidaanko nyt pysyä aiheessa.