Vierailija

Hyödynkö siitä jotenkin? Olen siis aika vasta päässyt työelämään ekaa kertaa ja aikaisemmilla 3kk pätkillä en ole vaan saanut aikaiseksi/muistanut liittyä, mutta olisko se siis kannattavaa ja mitä hyötyisin siitä nyt työssäolo aikana ja mahdollisesti taas työttömäksi jäätyäni tältä pätkältä?

• ylös 2
  • alas 1

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Kyllä kannattaa. Kun töitä kertyy tietyllä aikavälillä riittävästi saat ansiosidonnaisia päivärahoja. Muutenkin mm. lakinauvontaa saat ja yleensä liiton lehdet. Liitoissa myös mukavaa toimintaa.

• ylös 13
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Liittojen maksut ovat järkyttävän suuret ja omasta mielestäni ne ovat muutenkin mennyttä maailmaa lakkoaseineen. Itse kuulun YTK:hon. Siihen sinun kannattaa liittyä, koska työssäoloehtoa voi kartuttaa myös pätkissä (kunhan ne kertyvät tietyn ajan sisällä) eikä maksa kuin reilun satasen/vuosi.

Vierailija

Ei missään nimessä, ellet halua kuulla niiden nilviäisten pahantahtoista läpänheittoa elättäjääsi kohtaan.

Vierailija

Määräaikaiset kai enempi niitä lakipalveluita ja työttömyyskassa tarvitsee?

Tututstu tosiaan YTK:n palveluihin.

Vierailija

Ahaa, saisikos vähän lisää ihan käyttökokemuksia tosta YTK:sta? Jotenkin sekavan oloiset nettisivut heillä mun silmään...

Vierailija

YTK:laiset on pohjasakkaa. Lakipalvelut maksullisia ja jonot pitkät. Suosittelen maksamaan palvelusta.

Vierailija

Etkö ole siis kerännyt itsellesi työssäoliehtoa eli oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan? Sulla täytyy sitte olla asiat hyvin ja rahaa muuten! Aika iso ero kuitenkn Kelan kuppaisella perusoäivärhslla ja ansiosta lasketulla.
Juuri muutettiin sitä kertymää että 6 kk riittää töitä että saa sen oikeuden. Mutta jos ei raha kiinnosta niin ei sitten.
Itse liityin jo heti opiskeluaikana. Jäsenmaksut saa verotuksessa vähentää. Ja neuvoja ja tukea saa liiton asiamieheltä jos työsoppareissa epäselvää tai muuten.
Että kyllä kannattais liittyä jo eilen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
YTK:laiset on pohjasakkaa. Lakipalvelut maksullisia ja jonot pitkät. Suosittelen maksamaan palvelusta.

No niinhän sitä just tehdään :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etkö ole siis kerännyt itsellesi työssäoliehtoa eli oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan? Sulla täytyy sitte olla asiat hyvin ja rahaa muuten! Aika iso ero kuitenkn Kelan kuppaisella perusoäivärhslla ja ansiosta lasketulla.
Juuri muutettiin sitä kertymää että 6 kk riittää töitä että saa sen oikeuden. Mutta jos ei raha kiinnosta niin ei sitten.
Itse liityin jo heti opiskeluaikana. Jäsenmaksut saa verotuksessa vähentää. Ja neuvoja ja tukea saa liiton asiamieheltä jos työsoppareissa epäselvää tai muuten.

Mähän olen siis tähän saakka saanut työmarkkinatukea Kelasta, kun tosiaan en ole ehtinyt palkkatyössä vielä vuottakaan olla. Ja noista liittoasioista en oo tajunnut aiemmin hakea tietoa, kun ei vanhemmatkaan ole niistä mulle mitään kertoneet :(. Jos mä nyt heti liittyisin niin mulla ehtisi olla työtä vielä 5kk samaan aikaan liiton jäsenyyden kanssa eli mulla ei kuitenkaan vielä ihan tulisi se työssäoloehto täyteen? Onko siitä silti hyötyä jatkoa ajatellen? Ap

Vierailija

Ehdottomasti liittoon ja työttömyyskassaan kannattaa liittyä! Työttömyyskassasta saat oikeuden ansiosidonnaiseen päivärahaan, kun olet ollut töissä 18 tuntisia työviikkoja 26 vkoa. Opiskelija saa yleensä kerryttää näitä viikkoja opiskeluaikana ja opiskeluaika jatkaa kerryttämisaikaa, mutta työelämässä pitää tienata nopeammin, 28 kuukauden kuluessa. Jos olet töissä puolikin vuotta, niin ehdottomasti kannattaa - voit olla oikeutettu ansiosidonnaiseen töiden loputtua. Rahassa tämä tarkoittaa sitä, että n. 2000€ tuloilla ansiosidonnainen on n. 1200 €, kun taas peruspäiväraha on n. 700 €. Lyhyemmässäkin suhteessa kannattaa liittyä ja kerätä viikkoja, mutta oikeus ansiosidonnaiseen tulee 26 vkon jälkeen. Olet heittänyt hukkaan nuo aiemmat lyhyet työsuhteesi, sillä silloin olisit voinut saada kipeästi tarvitsemiasi viikkoja, jos nyt työsuhteesi jää lyhyeksi!

Liitossa työttämyysturvan lisäksi on mukana aina oikeusturvaa ja oikea liitto neuvottelee työsuhteesi eduista, sinulla on luottamusmies käytössäsi!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mähän olen siis tähän saakka saanut työmarkkinatukea Kelasta, kun tosiaan en ole ehtinyt palkkatyössä vielä vuottakaan olla. Ja noista liittoasioista en oo tajunnut aiemmin hakea tietoa, kun ei vanhemmatkaan ole niistä mulle mitään kertoneet :(. Jos mä nyt heti liittyisin niin mulla ehtisi olla työtä vielä 5kk samaan aikaan liiton jäsenyyden kanssa eli mulla ei kuitenkaan vielä ihan tulisi se työssäoloehto täyteen? Onko siitä silti hyötyä jatkoa ajatellen? Ap

Riittää että olet työttömyyskassan jäsen,liittoon EI tarvitse liittyä. Koita saada se 1kk lisäduuni jostain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Riittää että olet työttömyyskassan jäsen,liittoon EI tarvitse liittyä. Koita saada se 1kk lisäduuni jostain.

Eli olisko tuo YTK nyt sitten omaa ammattiliittoa parempi vaihtoehto mulle vai? Haittaako se kuitenkaan mua mitenkään, vaikka en nyt saisikaan sitä kuutta kuukautta täyteen, mutta liittyisin johonkin työttömyyskassaan silti? Ja mahdollisesti nykyisestä määräaikaistyöstä saattaisin saada jonkinlaista jatkoa samassa yrityksessä, mutta eri toimipisteessä, tosin siitä ei vielä mitään varmuutta, kun haastattelujen kautta pitää siihen hakea... Ap

Vierailija

Up saisinkos vielä vastauksen siihen, että haittaako se, vaikka liittyisinkin nyt liittoon/tohon YTK:hon, jos mulla ei kerkeä se puoli vuotta työtä tällä erää tulla täyteen? Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli olisko tuo YTK nyt sitten omaa ammattiliittoa parempi vaihtoehto mulle vai? Haittaako se kuitenkaan mua mitenkään, vaikka en nyt saisikaan sitä kuutta kuukautta täyteen, mutta liittyisin johonkin työttömyyskassaan silti? Ja mahdollisesti nykyisestä määräaikaistyöstä saattaisin saada jonkinlaista jatkoa samassa yrityksessä, mutta eri toimipisteessä, tosin siitä ei vielä mitään varmuutta, kun haastattelujen kautta pitää siihen hakea... Ap

Sitä työssäoloehtoa voi kerryttää 24kk aikana joten kaikki lyhyetkin pätkät sen ajan sisällä vievät sua kohti ansiosidonnaista. Eihän sulta jää nyt  kuin 1-1,5 kk puuttumaan ja joten jos jatkoa pukkaa niin hyvähän se on. Liitosta ei saa apua ellei  case ole sellainen että sillä pääsee otsikoihin. Tärkeintä on se ansiosidonnainen nyt, siihen riittää minkä  tahansa työttömyyskassan jäsenyys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Up saisinkos vielä vastauksen siihen, että haittaako se, vaikka liittyisinkin nyt liittoon/tohon YTK:hon, jos mulla ei kerkeä se puoli vuotta työtä tällä erää tulla täyteen? Ap

Ei se haittaa mitään, päinvastoin. Jäsenmaksun saa vähentää verotuksessa ja seuraava työpätkä  tämän nykyisen jälkeen voi jo oikeuttaa sut ansiosidonnaiseen jos työt eivät jatku. Jos et liity, olet ikuisesti Kelan asiakas.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.