IL: Lastentarhanopettaja kauhistelee julkisen päivähoidon tilaa: "En ikinä laittaisi omaa lastani päiväkotiin"
"Lähes puolitoista vuotta pienen poikansa kanssa kotona ollut Kosonen on pitkään puhunut varhaiskasvatuksen huonosta jamasta työkavereidensa ja äitinsä kanssa. Hänen äitinsä on alalla yli 20 vuotta ollut lastentarhanopettaja, joka on työuupumuksen partaalla resurssipulan vuoksi.
Vihdoin Kosonen päätti rohkaistua ja tuoda mielipiteensä julki.
- Nyt riittää tämän illuusion, jota myös laadukkaaksi varhaiskasvatukseksi kutsutaan, ylläpitäminen ja hehkuttaminen. Avaan suuni pienen pojan äitinä ja lastentarhanopettajana. Työssäni en ole voinut sanoa ääneen kaikkia niitä asioita joita olisin halunnut, mutta äitinä voin tuoda julki huoleni, alkaa Kososen Facebook-kirjoitus.
Kirjoituksessaan nuori lastentarhanopettaja kertoo, että yliopistossa painotettiin pedagogiikkaa, yksilöllisyyttä, vaihtelevuutta ja suunnitelmallista varhaiskasvatusta. Turhautuminen paistaa Kososen jokaisesta lauseesta.
- Minä haluan opettaa. En halua pitää lapsia hengissä vanhempien työpäivän ajan, en halua valehdella vanhemmille päiväkodin tilanteesta enkä halua peitellä ongelmia. En todellakaan halua jättää itkevää lasta oman onnensa nojaan, koska joudun pitämään 13 muuta lasta hengissä. Haluan, että minä saan tehdä sitä työtä mitä varten minä olen opiskellut."
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705032200118030_u0.shtml
Vieläköhän on Kososelle töitä riittäny tämän jälkeen? ;)
Kommentit (240)
Yhä useampi lapsi on 8h päivässä päiväkodissa.
Jep, ei kyllä ole suurin osa lapsista osa-päiväisiä. Ja kouluun kun menevät ovat paljon yksin, ilman vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa ei suunnitella retkiä viikkotolkulla, jos vaikka kaisun mukaan siinä hänen mielikuvitus päiväkodissa muka suunnitellaan, niin se ei aikuisten oikeasti koske päiväkoteja kollektiivisesti, tuon viestin 30 pureksimatta nielijä on helppo uhri huijauksille. KAuheinta casessa on että juntit uskovat tällaista propagandaa pureksimatta. Linkatkaa tuon kaisun juttu tänne jos kerran sellainen on muka olemassa. Niin siitä voidaan puhua. Miksi juttu ei ole julkinen vaan on pelkästään IL lööppi aiheesta jossa ei ole mitään oikeaa juttua vain mielikuvaa jostain hengissäselviytymisestä ja kasvatuksen puutteesta. Mikä tekee valemedian? Se että jutut eivät sisällä lähteitä ja eivät sisällä oikeita perusteluita mutta antavat vahvan tunnelatauksen itse asiassa vailla mitään konkreettista syytä. Luulisi todellakin että vauvapalstalla olisi ihmisillä parempi medianlukutaito ja osattaisiin kyseenalaistaa valeuutiset, ilmeisesti ei.
Kuinka monessa päiväkodissa olet ollut töissä vai mistä sinä tiedät sen tilan paremmin? Kirjoitat niin sekavia ettei sinulla ole uskottavuutta.
Missä tämä otsikon mukanen kaisun lause on ett"ei ikinä laittaisi lastaan kunnalliseen päivähoitoon".? Ketä kiinnostaa sinun sekavaksi haukkuminen, olisiko tarkoituksenmukaista valikoivaa ymmärrystä propagandistisessa vedätyksessäsi? Kukaan normaali järjellä varustettu ei usko tuollaista vedätystä jota yrität. Minulla on kokemusta lukuisista päiväkodeista oman työni ja sukulaisteni sekä tuttujen töiden kautta, kyseinen ala on kulkenut maineekkaasti suvussa ja siksi olen tavallista enemmän käynyt keskusteluja aiheesta elämäni aikana. Kun syyttää toista niin kannattaa osata ottaa vastaan myös. Osoitit ainakin ettet hallitse kasvatusta tai psygologiaa joten en voi uskoa sinun olevan mitenkään alan kanssa tekemisissä.
Ja kiitos etukäteen että osoitat nuo pyydetyt kohdat kaisun kirjoituksesta.
P.S. en ole lastentarhan opettaja mutta olen ollut töissä myös lastenhoitajana(useita kertoja tuuraamassa) ja kokkina lastentarhassa, ennenkuin mitään erityistä koulutusta vaadittiin. Sen lisäkisi olen ollut palkattuna rakennustyömiehenä ainkin yli 20 lastentarhassa joten tiedän aika hyvin kuviot koska olen vieläpä kiinnostunut aiheesta.
Taidat olla aika vanha ihminen, kun sanot työskennelleesi "lastentarhassa", nykyään se on päiväkoti nimeltään, eikä ammattilaiset saisi sanoa edes päivähoidoksi vaan pitäisi sanoa varhaiskasvatukseksi. Ja rakennustyömies ei varmasti ole ihan sisällä siinä päiväkotiarjessa, vaikka sivustaseuraajana välillä olisikin ollut.
Miten niin ammattilaiset (ja minkähän alan?) eivät saisi sanoa päiväkotia päivähoidoksi? Päivähoitoahan siellä saa. Varhaiskasvatustakin saa, mutta enemmän varhaiskasvatusta lapsi saa kotona. Päivähoitoa hoidossa oleva lapsi ei yleensä saa kotona - suurin osa hoitolapsista kun on päiväkodissa juuri päivällä, mistä se nimikin tulee.
Eihän varhaiskasvatus ole julkisen päivähoidon synonyymi millään tavalla. Se on vain osa päiväkodin toimintaa, ja sitä on tehty aina: annettu tapakasvatusta, ohjattu ja neuvottu lasta. Ei ole mitään järjellistä syytä nimittää tuota luontevaa toimintaa varhaiskasvatukseksi.
Ei ole enää sellaista kuin "päivähoito", päivähoitolakikin muutettiin muotoon varhaiskasvatuslaki. Päiväkoti ei ole enää päivähoidon yksikkö vaan varhaiskasvatuksen yksikkö.
Onpa muuten vanhempia halveksuva sanavalinta, kun oikein pysähtyy miettimään.
Ja antaa väärän kuvan. Sitten tulee näitä jotka luulevat että siellä kuuluu opettaa ne perus käytös- ja pöytätavata. Jos voitaisiin enemmin puhua vaikka varhaiskasvatuksen tuesta tai vastaavaa.
Jos lapsi viettää suurimman osan hereilläoloajastaan päiväkodissa, niin kyllä se päiväkodin osalta on vähän muutakin kuin varhaiskasvatuksen tukemista. Nykyään lapsen pääasiallinen kasvattaja on päiväkoti, joten kyllä siellä todellakin opetetaan perus käytös- ja pöytätavat, tosi moni ei kotona opeta sellaisia lapsille ollenkaan nykyään, sikaillaan vaan menemään.
Mitattavista muuttujista kotitausta ja vanhempien koulutus vaikuttaa kaikkein eniten lapsen myöhempään koulutukseen, ammatinvalintaan ja elämässä menestymiseen - ei se, onko lapsi ollut julkisessa päivähoidossa, yksityisessä päivähoidossa, mummun hoidossa vai kotihoidossa. Siksi vanhemmat ovat tärkeimmät kasvattajat.
Se ei pidä paikkaansa, että lapsi olisi suurimman osan valveillaoloajastaan päivähoidossa. On viikonloput, lomat, vauva-aika ja koululaisaika. Päivähoidossa voidaan olla myös osapäiväisenä, ja nykyään myös yhä useammin ollaankin. Täten päiväkoti ei ole kovinkaan monen lapsen pääasiallinen kasvattaja. Varsinkin kun on myös suuri joukko lapsia, jotka eivät ole päiväkodissa lainkaan.
Päivähoito on asetettava tiukasti siihen asemaan, mikä sillä on. Se ei ole kotien ja vanhempien johtaja, ei paremmintietäjä eikä lapsen ensisijainen kasvattaja. Päivähoidon tehtävänä on tarjota palvelua silloin, kun vanhemmat ja lapsi sitä haluavat ja tarvitsevat. Vastuullinen päivähoito ei yritä omia ja ahmia kasvatusvastuuta ja lasta itselleen, ei aja omaa ja työntekijöidensä ammatillista etua ja palkkatavoitteita lapsen etu keppihevosenaan, ei tärkeile, ei kerro vanhemmille heidän lapsestaan ylhäältä päin, ei tiedä paremmin, ei syyllistä vaan toimii rakentavasti, ei määrää perheen arjesta ja arvoista, vaan toimii lapsen ja perheen hyväksi ja näiden ehdoilla niin pitkälle kuin mahdollista.
Jos päivähoidossa ei tätä ymmärretä, on syytä olla huolissaan.
Valtaosa lapsista on hoidossa 9 tuntia päivässä, osa pidempäänkin. Viikonloput ovat kotona mutta viikonlopuista huolimatta lapset viettävät silti enemmän aikaa aktiivisena päiväkodissa. Yh-vanhemmuus ja vuorotyöt vain lisääntyy, tarkoittaa sitä, että lapset voivat olla hoidossa 20h/vrk, muuta vaihtoehtoa ei vain ole, jos vanhempi on yötöissä tai on illasta-aamuun menoja.
Sinulla on aika ruusuinen kuvitelma siitä, että valtaosa lapsista olisi lyhyitä päiviä päiväkodissa, ei nimittäin pidä paikkaansa, toki osalla vanhemmista on mahdollisuus tähän ja se on hienoa, tällöin lapsen pääasiallinen kasvattaja onkin vanhempi, mutta ikävä kyllä läheskään aina näin ei kuitenkaan ole ja päiväkodista onkin tullut joidenkin kohdalla lastenkoti.
Mistä tuollaisen kuvitelman olet minulle päätellyt? En ole ainakaan niin sanonut.
Ethän vain ole päiväkodissa itse töissä? Nimittäin kokemukseni mukaan sen alan ihmiset tekevät usein hätiköityjä johtopäätöksiä toisten sanomisista omien luulojensa pohjalta. Lukutaito ja kuunteleminen ei ole tarkkaa.
Laiska ämmä haluaa vaan, että muut elättävät hänet kotiin. Ei tule onnistumaan enää kauan. Ahkerat ihmiset alkavat kyllästyä toisten elatukseen, semmoisten, jotka vapaaehtoisesti jäävät kotiin lasten varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Laiska ämmä haluaa vaan, että muut elättävät hänet kotiin. Ei tule onnistumaan enää kauan. Ahkerat ihmiset alkavat kyllästyä toisten elatukseen, semmoisten, jotka vapaaehtoisesti jäävät kotiin lasten varjolla.
Millonkohan näille menee päähän että ne jotka pitävät lasta kotona mahdollisimman pitkään säästävät verorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lastentarhassa oppii sosiaalisia valmiuksia ja pääsee leikkimään muiden lastentarhassa olevien lapsien kanssa. Se on etuoikeus oppia näitä asioita valvotussa ympäristössä. Lapsi on oppimassa lastentarha mahdollistaa tilanteet ja vanhemmat kasvattavat ja tukevat lastaan oppimaan siinä missä opettajatkin.
Tämä on harhakäsitys. Opettajat ja muut eivät kasvata lasta siinä kuin vanhemmat vaan tulevat sitä vanhempien antamaa kasvatusta.
No niin näyttää olevan harhakäsitys sinulla..Päiväkodissa oppii kantamaan vastuuta ja toimimaan järkevällä tavalla. Siellä on velvotteita kaikille lapsille joista kotona voi luistaa.
Ihan totta astiat tiskiin, kiitos ruoasta käsien pesulle ennen ruokailua, erikseen siitä jokaiselle mainitsematta. Todellakin lapset käyttäytyvät paremmin lastentarhassa kuin kotona. Yllättävää.
Koska yksikään vanhempi ei näitä opeta itse? Miksi itse jätit lastesi kasvatuksen muiden harteille? Tämä on syy miksi ne työntekijät palaa loppuun eikä pääse opettamaan niitä opiskelemiaan asioita kun jotkut luulee että nuo perusjutut on tarhan tehtävä. Oma on häpeänne jos teidän lapset ei osaa käyttäytyä.
Tämä ei ole ainut syy mutta yksi. Voisin kasvattaa kaikki muiden lapset tavoille jos meillä olisi siihen aikaa ja työntekijöitä.
Vastasit ketjuun jossa et ollut osallisena anna minä vastaan minulle esitettyihin viesteihin. Itse asiassa vastasin jo tähän aiemmin. Lapset käyttäytyvät lastentarhassa paremmin kuin kotona koska eivät ole eritystapauksia vaan keskenään tasavertaisia. Heitä on siellä paljon ja he käyvät monipuolisempaa kanssakäymistä siellä oppien enemmän asioita kuin mitä oppisivat suppeammassa ympäristössä Heillä ei ole tarhassa tarvetta uhmata samalla tavalla kuin mitä he uhmaavat vanhempiaan heillä on oma peilailu ja asetelmat mielessä omassa yhteisössään. Tätä kaikkea valvovat opettajat. Sitten huomautan että lapset huutavat tuossa pihallakin ja jo ennen tarhaa, koska lapset huutavat ilman mitään oikeaa syytä. Heitä on kasvatettava oppimaan mikä on soveliasta ja he tulevat kokeilemaan näitä rajoja. Naapurin pikkulapsikin on oppinut huutamaan tekoitkua jolla saa huomiota. Tarha ei liity huutamiseen mitenkään erityisesti.
Kyse ei ole mistään erikoisasemasta vaan siitä että oma vanhempi on aina se ensimmäinen ja turvallinen aikuinen jolle voi näyttää tunteensa pelkäämättä tulevansa hylätyksi tai tuomituksi niistä.
Aina on kovin vahva luulo. Joskus tarvitaan kavereita. Ja joskus muuten vain on kiva kun on muutakin aikuisten seuraa. Kyse on erikoisasemasta oman vanhemman kanssa ja jokainen varmasti tuntee sen perheen ainoan lapsen jolle äiti tekee voikkarit vielä 18v:nä. Kunnes kaverien nauru opettaa että voisi jo alkaa itsenäistymään.
Lähdettä tarkoituksella sivuraiteille? Vielä eskari-iässä kaverit ovat melko merkityksettömiä lapsen kehityksen kannalta. Kyllä, tiedän että on myös huonoja vanhempia jotka eivät osaa tai kykene luomaan lapselle turvallista ympäristöä mutta se on eri keskustelu.
Vastaan nyt tuohon toiseen kysymykseen samalla. On niin aikuisia kuin lapsia jotka eivät koe tarpeelliseksi ärhäkästi vaatia omaa tilaa. On myös hitaammin lämpeneviä lapsia jotka tarvitsevat aikaa luodakseen suhteen uuteen aikuiseen, siihen ei vaihtuvat hoitajat ainakaan auta. Tänne joku kertoi lapsesta jolle tuli itsetunto ongelmia ja jonkun lapsi stressaantui. En tietenkään heitä tunne mutta on mahdollista etteivät nämä lapset kokeneet ympäristöään kannustavaksi ja turvalliseksi mikä ei johdu niistä aikuisista suoraan vaan siotä etteivät uskalla tuoda itseään äänekkäästi esiin mutta muu ryhmä tekee niin.
Mitä tulee siivoojatapaukseen niin moni lapsi voi tuntea turvattomuutta juuri silloin kun tuntemattoman aikuisen tarjotaan apua.
Olet julma ihminen kieltaessäsi kaverit lapselta sekä sanellessasi diktaattorina ettei ne edes ole tärkeitä koska itse sanot niin. Aika inhottavia ja turvattomuutta haluavia ihmisiä näyttää maailma olevan pullollaan.
Mitä tulee siivoojatapaukseen niin moni lapsi voi tuntea turvattomuutta juuri silloin kun tuntemattoman aikuisen tarjotaan apua.
Päiväkodin oma vakituinen siivooja on siis tarkoituksella tehty tuntemattomaksi lapsille eikä saa puhua heidän kanssaan, koska ei kuulu toimenkuvaan. Olet tässä vähitellen juuri sen asian ytimessä jota tässä haettiinkin. Eli olet samaa mieltä että ulkopuolinen siivooja luo turvattomuutta lasten elämään ja päiväkotiin!
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin oma vakituinen siivooja on siis tarkoituksella tehty tuntemattomaksi lapsille eikä saa puhua heidän kanssaan, koska ei kuulu toimenkuvaan. Olet tässä vähitellen juuri sen asian ytimessä jota tässä haettiinkin. Eli olet samaa mieltä että ulkopuolinen siivooja luo turvattomuutta lasten elämään ja päiväkotiin!
Tehdäänkö kaikille päiväkodissa työskenteleville taustaselvitys?
Tässä ei ole puheeaiheena pedofilia tai vaipanvaihto tai aidan rakentaminen päiväkodin ympärille. Vaan turvallinen ympäristö jossa lapsi kokee että kaikki läsnäolevat aikuiset auttavat ja että päiväkoti on luotettava paikka. Toivon todellakin ettei noilla tahallaan asiaa väärin ymmärtävillä ole omia lapsia kärsimässä heistä heidän välinpitämättömästä tunteettomasta asentestaan. Tietenkin huomaan että ihmisiä on kaikenlaisia ja joillekkin tavallisten asioiden ymmärtäminen on vain ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tehty niin ei lakisääteisesti ole asiaa lasten lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole puheeaiheena pedofilia tai vaipanvaihto tai aidan rakentaminen päiväkodin ympärille. Vaan turvallinen ympäristö jossa lapsi kokee että kaikki läsnäolevat aikuiset auttavat ja että päiväkoti on luotettava paikka. Toivon todellakin ettei noilla tahallaan asiaa väärin ymmärtävillä ole omia lapsia kärsimässä heistä heidän välinpitämättömästä tunteettomasta asentestaan. Tietenkin huomaan että ihmisiä on kaikenlaisia ja joillekkin tavallisten asioiden ymmärtäminen on vain ylivoimaista.
Isoimmat ongelmat näyttävät olevan itse lapsen ymmärtämisessä. Lapsi monelle jotka tässäkin ketjussa asiaa käsittelevät vain asia joka kuuluu päiväkotiin. On paljon helpompaa unohtaa lapsi tarpeineen ja keskittyä puhumaan aidasta ja aidanseipäästä vaipanvaihdosta ja taustaselvityksistä. Sen jälken voi kokonaan laiminlyödä itse päiväkodin merkityksen eli lastenhoidon sen olennaisen asian että lapselle olisi järjestettävä asiat parhain päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoimmat ongelmat näyttävät olevan itse lapsen ymmärtämisessä. Lapsi monelle jotka tässäkin ketjussa asiaa käsittelevät vain asia joka kuuluu päiväkotiin. On paljon helpompaa unohtaa lapsi tarpeineen ja keskittyä puhumaan aidasta ja aidanseipäästä vaipanvaihdosta ja taustaselvityksistä. Sen jälken voi kokonaan laiminlyödä itse päiväkodin merkityksen eli lastenhoidon sen olennaisen asian että lapselle olisi järjestettävä asiat parhain päin.
Käsittääkseni tässä ollaan oltu huolissaan juuri niiden lasten hyvinvoinnista ja ympäristöstä johon resurssipula vaikuttaa negatiivisesti. Täällä lähinnä keskustelee lasten vanhemmat ja päiväkodin työntekijät. Aika kovaa vähättelet kumpiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tässä ollaan oltu huolissaan juuri niiden lasten hyvinvoinnista ja ympäristöstä johon resurssipula vaikuttaa negatiivisesti. Täällä lähinnä keskustelee lasten vanhemmat ja päiväkodin työntekijät. Aika kovaa vähättelet kumpiakin.
Totean vain minkä luen ,sinä tulkitset sen vähättelyksi, minä ilmaisen mistä he keskustelevat. Vähättelystä puhuminen on muutenkin tismalleen samaa tuubaa kuin aidanseipäästä puhuminen lasten hyvinvoinnin kannalta. Joten oliko mitään sanottavaa edelleenkään, lasten olojen parantamiseksi päiväkodissa? Arvaan ettei taaskaan sinulla ole mitään sanottavaa, vaan tuo aidanseipäästä puhuminen on se minkä hallitset, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sehän on tuon yhden jankkaajan mielestä se suurin ongelma kun eivät halua päästää päiväkodin pihassa työskenteleviä rakennusmiehiä auttamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja voi huikata asiasta hoitajalle joka vaihtaa vaipan.
Ei edelleenkaan nykyasetusten mukaan kuulu toimeenkuvaan, ja kun ei huikkaa niin, mikä on seuraava vaihe? Tätä asetusta on ajettu läpi että päiväkodissä ei ole samanlaista työyhteisöä kuin ennen. Tämä on nykypäivän tehokkuutta lastenhoidon kustannuksella.
Olen tehnyt päiväkodeissa töitä 27 vuotta. Muistan vielä ajan kun siistijä ja keittäjä oli osa päiväkodin työyhteisöä. Siistijä auttoi lapsia pukemaan ulos jos ehti ja joku oli pois aikuisista. Keittäjä saattoi ottaa päiväunilta heränneen lapsen mukaansa valmistamaan välipalaa jne.
Oi niitä aikoja ennen sääntösuomea ja varhaiskasvatuksen tavoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sehän on tuon yhden jankkaajan mielestä se suurin ongelma kun eivät halua päästää päiväkodin pihassa työskenteleviä rakennusmiehiä auttamaan lapsia.
Koska sehän oli koko aloituksen tarkoitus? Vai olisiko ollut kuitenkaan tarkoitus puhua huomattavasti tärkeämmäksi asioista mitkä tulevat vaikuttamaan monen lapsen kehitykseen eli varhaiskasvatuksen ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään niille jotka työskentelevät lasten kanssa. Ja tiedäthän että ei siellä näy tuomiottomat teot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue uudestaan kun et selvästi ymmärtänyt! Kyse on lasten oikeuksista saada turvalliselta aikuiselta apua tarvittaessa. Silloin kun lapsi tarvitsee apua niin sinusta on kivempaa puhua jankkaamisesta kuin että lapsi saa apua tarvittaessa. Kyllä on kummallisia tapauksia tässä ketjussa.Lasten tarpeet unohtuu heti kun on mitä vaan muuta mistä keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja tai muu ulkopuolinen ei mielellään saa koskea lapsiin. Osa lapsista on sellaisia, että heillä voi olla traumaattisiakin kokemuksia tai jokin häiriö taustalla, että kokevat väärällä tavalla koskettamisen äärettömän ahdistavaksi tai vieraan ihmisen läheisyyden. Tietysti siistijä tms. voi kysyä hoitajilta, että onko ok jos hän auttaa, kysymättä ei parane mennä asioihin kamalasti puuttumaan, ellei nyt sitten ehkäise jotakin onnettomuutta.
Lisäksi hoitajana on todella ärsyttävää että yritän esim. opettaa jotakin lasta pukemaan ja sitten tuleekin joku siivoaja/toisen lapsen vanhempi pukemaan sen lapsen. Vaikka taustalla onkin hyvä ajatus, niin se voi ihan todella pilata mahdollisesti hyvinkin herkän kasvatustilanteen. Ihan tarpeeksi asioita mutkistaa se, että lastenhoitajien sijaan onkin paikalla kouluttamattomia työkokeilulaisia tai laitosapulaisia, joilla ei ole ole mitään ymmärrystä siitä mitä se KASVATUS on, tietenkin tekninen osaaminen esim. lasten pukemisen, vaipatuksen yms. kanssa löytyy heiltäkin.
Valtaosa lapsista on hoidossa 9 tuntia päivässä, osa pidempäänkin. Viikonloput ovat kotona mutta viikonlopuista huolimatta lapset viettävät silti enemmän aikaa aktiivisena päiväkodissa. Yh-vanhemmuus ja vuorotyöt vain lisääntyy, tarkoittaa sitä, että lapset voivat olla hoidossa 20h/vrk, muuta vaihtoehtoa ei vain ole, jos vanhempi on yötöissä tai on illasta-aamuun menoja.
Sinulla on aika ruusuinen kuvitelma siitä, että valtaosa lapsista olisi lyhyitä päiviä päiväkodissa, ei nimittäin pidä paikkaansa, toki osalla vanhemmista on mahdollisuus tähän ja se on hienoa, tällöin lapsen pääasiallinen kasvattaja onkin vanhempi, mutta ikävä kyllä läheskään aina näin ei kuitenkaan ole ja päiväkodista onkin tullut joidenkin kohdalla lastenkoti.