Tein kaalilaatikon, 7v ei suostu syömään vaan vaatii spagettia. Tekisittekö?
Oikeasti ei millään jaksaisi taas aloittaa alusta ruuanlaittoa kun on hieno ilmakin ulkona. Lapsipa kieltäytyi kaikesta, mitä yritin jääkaapista ehdotella ja alkoi itkemään kun sanoin etten nyt jaksaisi alkaa laittamaan ruokaa uudestaan. Oonko mä hirveä äiti?
Kommentit (168)
Määräättekö te lapsellenne senkin, minkä väristä ulostetta he suoltavat? Jos lapsi mielestänne määrää perheessä kaikesta, jos hän ei halua syödä kaalilaatikkoa, niin kai te ymmärrätte vaatia myös tietynlaisen lopputuloksen, ettei lapsesta kasva tyrannia.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi haluaa spagettia, ap tekee sitä, vaikka lapsella ei ole nälkä, kun on tarjottu muitakin vaihtoehtoja kuin sitä kaalilaatikkoa, eli haluaa lapsi haluaa palvelijan. Sen suurempi isku, kun elämässä joskus tulee vastaan muita pettymyksiä.
Annetaanko sitten esiteininä kylmää kaljaa, jos lapsi halua sitä iltapalaksi.
Ei tarvitse pakottaa mihinkään, mutta kyllä leipäpalasella pärjää pitkälti. Ja kannattaa kysyä, kiukuttaako nyt joku muu asia, kun kaalilaatikkoa on aikaisemmin syönyt.
Ei pidä suostua 7-vuotiaan lattiarätiksi, myöhemmin sen saa maksaa.
Ei, lapsi ei halua palvelijaa, lapsi haluaa tuttua ja turvallista ruokaa, joka muistuttaa hänelle, että maailma ei ole paha paikka. Miksi sinä et halua oman lapsesi kokevan, että hänen äitinsä rakastaa häntä ja ymmärtää, että joskus ei yksinkertaisesti ole kaalilaatikkopäivä.
Olen itse kerran pakottanut 7v lapsen syömään ruokaa mistä sanoi ettei pidä kun oletin sen olevan temppuilua kun oli joskus aiemmin sitä syönyt ja siitä seurasi se että itkien oksensi pöydälle, en enää ikinä pakota syömään vaan saa varmasti jotain muuta ruokaa jos ei pysty syömään maistettuaan sitä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kun laitettu ruoka ei maistu,pois pöydästä ja seuraavalla ruokailusta maistuu.
Ja välissä ei välipaloja.377
Tätä natsimeininkiä en kyllä ymmärrä. Itselleni aikuisena ei esim.pinaattikeitto uppoa ollenkaan. Ymmärrän, että myös lapsella voi olla inhokeita. Ei lasta pidä rankaista siitä,ettei siedä kaikkia ruokia kuten ei aikuisetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kerran pakottanut 7v lapsen syömään ruokaa mistä sanoi ettei pidä kun oletin sen olevan temppuilua kun oli joskus aiemmin sitä syönyt ja siitä seurasi se että itkien oksensi pöydälle, en enää ikinä pakota syömään vaan saa varmasti jotain muuta ruokaa jos ei pysty syömään maistettuaan sitä mitä on.
Meillä kävi samoin,tosin lapsi oli silloin 5-vuotias. Silloin päätin että ikinä koskaan enää en pakota lasta syömään,kaikesta ei voi tykätä. Ei lapset eikä aikuiset.
Ehdottomasti. Kyseessähän voi olla tuleva michelin-chef.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi haluaa spagettia, ap tekee sitä, vaikka lapsella ei ole nälkä, kun on tarjottu muitakin vaihtoehtoja kuin sitä kaalilaatikkoa, eli haluaa lapsi haluaa palvelijan. Sen suurempi isku, kun elämässä joskus tulee vastaan muita pettymyksiä.
Ei tarvitse pakottaa mihinkään, mutta kyllä leipäpalasella pärjää pitkälti. Ja kannattaa kysyä, kiukuttaako nyt joku muu asia, kun kaalilaatikkoa on aikaisemmin syönyt.
Tämä. Lapselle on hyvä opettaa ettei kaikki mene hänen mielensä mukaan ja aina ei ole sitä omaa lempiruokaa, se syödään silti. Samaa ruokaa tarjolle seuraavalla kerralla, eiköhän kelpaa kun tarpeeksi nälkä on ja jos ei, niin ei terve lapsi itseään nälkään tapa. Periksi ei pidä antaa ja tehdä pikku keisarille omaa lempiruokaa vaikka nykyään aika moni näyttää niin tekevän, kaverivanhemmat kun ei halua aiheuttaa pettymyksiä ja "traumoja".
Ketju taattua AV-laatua. Yksi sai jo sappivaivoja kaalilaatikosta lukemisestakin ja toinen väittää lämmittävänsä saman ruoan viisi kertaa. Toivottavasti kukaan ei oikeasti noin tee - ihmisiä jopa kuolee vuosittain rajuihin ruokamyrkytyksiin liian monta kertaa lämmitetyn ruoan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lapselle on hyvä opettaa ettei kaikki mene hänen mielensä mukaan ja aina ei ole sitä omaa lempiruokaa, se syödään silti. Samaa ruokaa tarjolle seuraavalla kerralla, eiköhän kelpaa kun tarpeeksi nälkä on ja jos ei, niin ei terve lapsi itseään nälkään tapa. Periksi ei pidä antaa ja tehdä pikku keisarille omaa lempiruokaa vaikka nykyään aika moni näyttää niin tekevän, kaverivanhemmat kun ei halua aiheuttaa pettymyksiä ja "traumoja".
Ei mun 22 vuotiaalla, olekaan mitään traumoja.
Aina tosin ollut hyvä syömään, mutta kun ei tykännyt maksakastikkeesta, eikä ylipäätään maksasta, niin ei tarttenut syödä.
Opeta lapsi kokkaamaan itse omat spagettinsa. Lapset ovat julkaisseet omia keittokirjoja ja heillä on omia kokkiohjelmiakin.
Maailma ja lapsen elämä voi muuttua tulevaisuudessa sellaiseksi että saa olla onnellinen jos on edes kaalilaatikkoa, tai jotain muuta 'inhokkiruokaa', saatavana.
Siinä sitten itkee nälkäänsä? Parempi oppia nyt syömään, ja ennen kaikkea arvostamaan sitä että ruokaa on.
Minä olen tässä asiassa ehdottoman jyrkkä.
Kaali on monelle lapselle melkoinen järkytys. Anataisin syödä leipää ja houuttelisin maistamaan yhden lusikallisen. Kun on maistanut elämänsä aikana 10 kertaa, saattaa oppia tykkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Kaali on monelle lapselle melkoinen järkytys. Anataisin syödä leipää ja houuttelisin maistamaan yhden lusikallisen. Kun on maistanut elämänsä aikana 10 kertaa, saattaa oppia tykkäämään.
Ap tosin kertoi lapsensa pitävän kaalilaatikosta.
Vierailija kirjoitti:
Se on ongelma jos oikeasti pakottaa lappamaan sitä ruokaa jos lapsi on jo maistanut ja sanonut että ei tykkää kuten yllä on luultavasti tehty. Hyi.
Se, että lapsi sanoo ruoalle EI ennen muutaman lusikallisen/haarukallisen maistamista ja vanhempi sanoo että nyt maistetaan tätä ruokaa ei ole ongelma. Näiden kahden välillä on vissi ero.
Mutta takaisin asiaan, ap tuossa mainitsikin että epäilee kyseen olevan lapsen huonosta päivästä tms, varsinkin kun on aiemmin kaalista tykännyt. Sellaisessa tilanteessa antaisin lapsen ensin rauhoittua ja sitten menisin kysymään onko vaikkapa koulussa käynyt jotain, onko kavereiden kanssa tullut riitaa. Sitten kun asia on selvitetty niin uusi yritys kaalilaatikolle kun mieli parempi :-)
Hyvin tehty kaalilaatikko on kaikkea muuta kuin paskaa.
Suolaisenmakeaa herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Yksi sai jo sappivaivoja kaalilaatikosta lukemisestakin ja toinen väittää lämmittävänsä saman ruoan viisi kertaa. Toivottavasti kukaan ei oikeasti noin tee - ihmisiä jopa kuolee vuosittain rajuihin ruokamyrkytyksiin liian monta kertaa lämmitetyn ruoan vuoksi.
Höpö höpö. Kyllä ruokaa voi uusiksi lämmittää ihan huoletta
Mitä hemmettiä? Lapsi syö sitä ruokaa mitä vanhemmat ovat lapselle tehneet, ja sillä siisti.
Hei! Spagettia ei todellakaan tarvitse siivilöidä kiehuvasta vedestä. Laita vettä sen verran kuin imeytymiseen menee ja keitä spagetti valmiiksi. Kun vesi on lähes kadonnut on spagetti valmis.
Muksujen piirissä ainakin tarhassa leviää nämä "yöks en syö" sitä ja tätä, ja henkisesti epävarma sitten toistelee sitä samaa mandraa kotona, vaikka olisi oma lempiruoka kysymyksessä. Jotenkin pitäisi nämä ruualle yökkäämispuheet saada loppumaan. On kammottavaa kuultavaa, kun esimerkiksi ruokapöydässä on henkilöitä, joilla oikeasti ei ole aina ollut vara yökkäillä ruualle, vaikka se ei lempiherkkua olisikaan.
Nähtävästi lapsena kokemasi pakkosyöttäminen kadotti sinulta taidon ymmärtää lukemaasi. En väittänyt, että anoreksialle ei olisi muitakin syitä. Väitin, että "Yläkoulussa on aika paljon anorektikkoja ja bulimiasta kärsiviä, joilla kaikilla on samanlainen selitys pahalle ololle" eli siellä on iso joukko nuoria, jotka ovat anorektikkoja siksi, että vanhemmat käyttivät ruokaa vallan välineenä. Sitten ovat lisäksi nuo luettelemasi tapaukset.