Tein kaalilaatikon, 7v ei suostu syömään vaan vaatii spagettia. Tekisittekö?
Oikeasti ei millään jaksaisi taas aloittaa alusta ruuanlaittoa kun on hieno ilmakin ulkona. Lapsipa kieltäytyi kaikesta, mitä yritin jääkaapista ehdotella ja alkoi itkemään kun sanoin etten nyt jaksaisi alkaa laittamaan ruokaa uudestaan. Oonko mä hirveä äiti?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä? Lapsi syö sitä ruokaa mitä vanhemmat ovat lapselle tehneet, ja sillä siisti.
Mitä vittua! Lapsen mieltymykset otetaan huomioon. Eivät aikuisetkaan syö kaikkea ruokaa. Mikä saatanan jätekaukalo lapsen tulee olla. Itse en syö, en veriruokia, en kaaliruokia, en käristettyä, en paistettua, en kalaa.
Tosin lohi käy, tonnikala, siika, nieriä. Katsos kaikki eivät ole niinnn köyhiä, että jätteetkin syödään. Mene sinäkin esim. Savoyhin syömään kunnollista suomalaista ruokaa. Tai, ei et pääse edes sisään. Kyllä, voi saa olla nirso vielä aikuisenakin. Varattomat menkää leipäjonoon, mitä valitatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä? Lapsi syö sitä ruokaa mitä vanhemmat ovat lapselle tehneet, ja sillä siisti.
Mitä vittua! Lapsen mieltymykset otetaan huomioon. Eivät aikuisetkaan syö kaikkea ruokaa. Mikä saatanan jätekaukalo lapsen tulee olla. Itse en syö, en veriruokia, en kaaliruokia, en käristettyä, en paistettua, en kalaa.
Tosin lohi käy, tonnikala, siika, nieriä. Katsos kaikki eivät ole niinnn köyhiä, että jätteetkin syödään. Mene sinäkin esim. Savoyhin syömään kunnollista suomalaista ruokaa. Tai, ei et pääse edes sisään. Kyllä, voi saa olla nirso vielä aikuisenakin. Varattomat menkää leipäjonoon, mitä valitatte.
Aikuisena kun teet tahi maksat oman ruokasi saatkin olla miten nirso haluat ja mutustella savustettua mateenmulkkua vaikka jopa päivä.
Lapset syövät mitä vanhemmat lapsille valmistavat.
Lapset söisivät pelkkiä ranskiksia ja nakkeja joka hemmetin päivä jos ruoan valinta jätettäisiin heille.
Vierailija kirjoitti:
Muksujen piirissä ainakin tarhassa leviää nämä "yöks en syö" sitä ja tätä, ja henkisesti epävarma sitten toistelee sitä samaa mandraa kotona, vaikka olisi oma lempiruoka kysymyksessä. Jotenkin pitäisi nämä ruualle yökkäämispuheet saada loppumaan. On kammottavaa kuultavaa, kun esimerkiksi ruokapöydässä on henkilöitä, joilla oikeasti ei ole aina ollut vara yökkäillä ruualle, vaikka se ei lempiherkkua olisikaan.
Tässä taas voi todeta, että varattomien ei tulisi tehtailla lapsia. Ellei ole varaa edes kunnolliseen ruokaan, niin lapset tulisi sijoittaa parempiin perheisiin. Varattomat, luonto on täynnä ruokaa, menkää metsään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en hyväksy syömään pakottamista enkä nälässä pitämistä, mutta en alkaisi tehdä muuta ruokaa vaan antaisin esim. leipää. Jäänyt kammo pahaa ruokaa kohtaan lapsuudesta enkä sen enempää halua nöyryyttää lasta kuin syödä itsekään jotain, mikä saa haluamaan oksentaa.
Aika samalla kannalla. Jos ruoka ei kelpaa, siitä ei tarvitse tehdä numeroa. Se on ruokaa, ei vallankäytön väline. Meillä saisi pari palaa leipää ja sitten myöhemmin iltapalaa. Toista ruokaa en kuitenkaan alkaisi tehdä, en todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena kun teet tahi maksat oman ruokasi saatkin olla miten nirso haluat ja mutustella savustettua mateenmulkkua vaikka jopa päivä.
Siinä taas yksi elämänkoulua käynyt. Syötätkö esim. allergiselle lapselle kalaa, vaikka hän saisi anafylaktisen sokin. Minulla on varaa syödä mitä haluan, milloin haluan. On aina ollut ja tulee olemaan. Tiedätkö, lapset kärsivät varattomuudesta.
Lapset söisivät pelkkiä ranskiksia ja nakkeja joka hemmetin päivä jos ruoan valinta jätettäisiin heille.
Viimeksi tänään olimme tilanteessa, jossa 7-vuotias kieltäytyi edes maistamasta ruokaa, "koska se maistuu pahalta" (vaikkei ole maistanutkaan) Sanoimme, että hyvä on, jos et syö nyt ruokaasi, sama lautanen tarjoillaan iltapalalla eteesi. Jatkoimme miehen kanssa juttelua ja syömistä, kunnes 5min kuluttua lapsi maistoi ruokaansa. Hetken päästä oli lautanen tyhjä. Ja meillä menossa nirsoiluvaihe, joka ruoan suhteen, muttei sille voi antaa periksi ja tarjoilla joka kerta niitä kalapuikkoja ja perunamuusia. Ei ole henkistä väkivaltaa yrittää syöttää lapselleen monipuolisesti erilaisia ruokia. Huvittaa tämä "valtapeli"-ajatus. Mitä muuta lasten kasvatus onkaan? Tottakai se on valtapeliä. Vanhemmilla on enemmän valtaa, kuin lapsella ja on heidän velvollisuutensa käyttää sitä valtaa oikeudenmukaisesti ja rakentavasti lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi elämänkoulua käynyt. Syötätkö esim. allergiselle lapselle kalaa, vaikka hän saisi anafylaktisen sokin. Minulla on varaa syödä mitä haluan, milloin haluan. On aina ollut ja tulee olemaan. Tiedätkö, lapset kärsivät varattomuudesta.
Allergiselle ei tietenkään tarjota sitä mikä aiheuttaa allergisia reaktioita.
Vanhempien tulee tietää lastensa allergiat.
Koska olet ajamassa keskustelua absurdeille raiteille ja jankkaat varattomuusasioita totean sinut heikohkoksi trolliksi.
Vastuullisen vanhemman tehtävä on tehdä lapselle monipuolista ruokaa eikä vain sitä mitä Iinu-Petteri on oppinut kavereidensa kanssa tahtomaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kamalalta, että pitäisi pitää lasta nälässä iltaan asti. Johtuu varmaan omista lapsuustraumoista. Ap
Tekö sitten syötte pelkkää kaalilaatikkoa tänään? Nurisija pöytään ja jaksaa kyllä voileivällä ja maidolla iltapalaan asti, jos laatikko ei mene alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Yksi sai jo sappivaivoja kaalilaatikosta lukemisestakin ja toinen väittää lämmittävänsä saman ruoan viisi kertaa. Toivottavasti kukaan ei oikeasti noin tee - ihmisiä jopa kuolee vuosittain rajuihin ruokamyrkytyksiin liian monta kertaa lämmitetyn ruoan vuoksi.
Se Atria einesruoka lautasellasi on 3.x. lämmitettyä siinä vaiheessa, kun syöt sitä. Sitä pidät tuoreena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju taattua AV-laatua. Yksi sai jo sappivaivoja kaalilaatikosta lukemisestakin ja toinen väittää lämmittävänsä saman ruoan viisi kertaa. Toivottavasti kukaan ei oikeasti noin tee - ihmisiä jopa kuolee vuosittain rajuihin ruokamyrkytyksiin liian monta kertaa lämmitetyn ruoan vuoksi.
Höpö höpö. Kyllä ruokaa voi uusiksi lämmittää ihan huoletta
Niin, vain kerran ja ei mikrossa, vaan pannulla/uunissa kiehuvan kuumaksi. Muuten voi jäädä kiva yllätys ruokaan. Jos ruoassa on lihaa, maitoa, riisiä, pastaa, kananmunaa, papuja, kalaa tai mereneläviä, se on erityisen vaarallista huonosti tai moneen kertaan uudelleen lämmitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Atria einesruoka lautasellasi on 3.x. lämmitettyä siinä vaiheessa, kun syöt sitä. Sitä pidät tuoreena.
En koskaan syö eineksiä.
Varmasti tiesit jo ennakkoon, ettei hän pidä kaalilaatikosta. Miksi siis teit, jos sinua harmittaa, ettei se kelpaa? Itse kaivoit oman kuoppasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on maistanut niin sitten spagettia mutta jos ei edes maista niin sitten olkoon nälissään.
Ja tästä lapsi oppii,että joka päivä voi syödä vain ja ainoastaan lempiruokaansa,kunhan maistaa ensin sitä toista ruokaa.
Ei näin.Pitää maistaa,jos ei tykkää,syödään leipää.
Pelottavia nämä kahjot,jotka tarjoavat viisi kertaa samaa,epämieluisaa ruokaa tai pakottavat syömään kunnes tulee oksennus.
Itselläni on kotona ruoka-asiat olleet hyvin,mutta sain traumoja päiväkodin pakkopuurosta.Vielä kolmikymppisenäkään en pysty syömään puuroja.
Pakkosyöttämisestä ei ole kenellekään hyötyä,pitäisi riittää että maistaa ennakkoluulottomasti kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tiesit jo ennakkoon, ettei hän pidä kaalilaatikosta. Miksi siis teit, jos sinua harmittaa, ettei se kelpaa? Itse kaivoit oman kuoppasi.
Ap mainitsi, että on aiemmin syönyt kaalilaatikkoa.
No joko se spagetti alla Porgå alkaa olla valmista? Muuten kohta 7-vuotias saa sappikivikohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukisit ketjua ennen kuin kommentoisit niin tietäisit että ap:n lapsi tykkää kaaliplodjusta.
Mä tajusin tässä yksi päivä, että meillähän syödään pääasiassa sitä mitä mä haluan. Olen perheen nirsoin..
Joten tehtiin sitten niin, että muksujen kanssa aloin tehdä niille maistuvia ruokia. Hirveitähän ne on, mutta ääntä kohden menee. Olen hoikistunutkin.
Kyllä 7 vuotiaskin handlaa pastan teon.
Mä keittäisin, mutta en tekisi mitään kastikkeita, vaan antaisin pelkkää spagettia. Kyllästyy varmasti siihen yhteen kertaan, kun tietää ettei sieltä mitään herkkuruokaa tulekaan vaihtoehdoksi. Jos alkaa tekemään spagetit kastikkeineen, niin saa olla keittelemässä niitä sitten joka päivä vaihtoehdoksi.
Jos on maistanut niin sitten spagettia mutta jos ei edes maista niin sitten olkoon nälissään.