Tein kaalilaatikon, 7v ei suostu syömään vaan vaatii spagettia. Tekisittekö?
Oikeasti ei millään jaksaisi taas aloittaa alusta ruuanlaittoa kun on hieno ilmakin ulkona. Lapsipa kieltäytyi kaikesta, mitä yritin jääkaapista ehdotella ja alkoi itkemään kun sanoin etten nyt jaksaisi alkaa laittamaan ruokaa uudestaan. Oonko mä hirveä äiti?
Kommentit (168)
No jos nyt menee kiukuttelun puolelle tuo nälkälakko, niin olisiko kyse ihan oikeasti siitä, että lapsi ei pidä kaalilaatikosta? Ihan suoraan sanottuna itselle ei maistu hyvinkään tehty kaalilaatikko, minusta se on jotenkin oudon makuista. Ja ruokakin on kyllä sellainen asia, että lapsikin tietää mitä tahtoo suuhunsa laittaa. Minä tekisin niin, että ehdottaisin maistamaan ensin pienen annoksen ja jos ei maistu, niin sitten keksittäisiin jotain muuta.
lapsivain kirjoitti:
No jos nyt menee kiukuttelun puolelle tuo nälkälakko, niin olisiko kyse ihan oikeasti siitä, että lapsi ei pidä kaalilaatikosta? Ihan suoraan sanottuna itselle ei maistu hyvinkään tehty kaalilaatikko, minusta se on jotenkin oudon makuista. Ja ruokakin on kyllä sellainen asia, että lapsikin tietää mitä tahtoo suuhunsa laittaa. Minä tekisin niin, että ehdottaisin maistamaan ensin pienen annoksen ja jos ei maistu, niin sitten keksittäisiin jotain muuta.
AP sanoi moneen kertaan,että kaalilaatikko on aina ennen maistunut, joten kuulostaa siltä, että ongelma on jokin muu kuin "paha" ruoka.
mä joudun lasten allergioiden ja mun laihdutuksen takia tehdä kolmet ruuat joka päivä... Siis yhteen ateriaan. Kiva kesäloma mulle tulossa - kolme koululaista ja mies&minä
En edes tekisi lapsilleni kaalisoppa tai kaali laatikkoa,se on vaikeasti sulavaa ruokaa ja suurin osa lapsista ei edes tykkää,meillä aina kaksi vaihtoehtoa ruokana ja silti lapsemme ei ole pilalle hemmoteltuja.miksi pitää pakottaa syömään moista jos tietää ettei lapsi edes tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä päiväkodissa. Meillä on tarjolla listan mukaan ruokaa. Ruoka annostellaa lautaselle yleensä niin, että ainekset ovat vierekkän...voi syödä vaikka perunat ilman kastiketta. Leipää saa yhden palan ja ruokajuomaa.
Meillä lapset itse päättävät mitä syövät. Kaikkea laitetaan lautaselle tarjolle. Pelkkää leipää ei saa lisää, koska osa lapsista eläisi vaikka viikkoja pelkällä leivällä. Näin yleensä lapset syövät myös lautaseltaan jotain.
Aamulla on tarjolla puuroa yleensä. Sitä annetaan kaikille, söi tai ei. Poikkeuksena tietenkin lapset, joiden vanhemmat ovat ilmoittaneet heidän syöneen jo kotona.
Oho! Päiväkodeissa siis eroja tuonkin suhteen. Oman lapsen päiväkodissa saa pelkkää leipääkin. Viime viikolla oli jotain papu-linssi-keittoa, tai jotain tommosta. Mun lapsi oli syönyt 2 palaa leipää. Ei ollut kuulemma muidenkaan lasten mieleen ollut tuo ruoka.
Se lapsihan on myös IHMINEN. Kuinka joku kehtaa sanoa kakaraksi tai muutenkaan pilkata 7 vuotiasta lasta? Voi hyvänen aika, en todellakaan enää ihmettele näitä mielenterveysongelmaisia lapsia, jos jostain kaalilaatikostakin tehdään elämää suurempi kysymys. Sovit lapsen kanssa, että maistaa kaalilaatikkoa. Jos ei tykkää, syö vaikka leipää, kasviksia ja maitoa. Vähän ajan päästä jos on nälkä, annat välipalaa. Miksi ruoasta pitää tehdä jokin ihme kynnyskysymys?
Ei lapsetkaan kaikesta tykkää, niin kuin ei aikuisetkaan. Älä nyt uutta ruokaa kuitenkaan tee. Pyydä maistamaan ja sen jälkeen anna leipä tai salaattia, jos ruoan kanssa on sitä. Jos ne ei kelpaa, niin ei varmasti ole niin nälkä ettei jaksa odottaa iltapalaan. Kun tilanne rauhoittunut, juttele asiasta lapsen kanssa ja selitä että se yksi tarjolla oleva ruoka on se mikä on eikä uutta tehdä, mutta lapsi voi halutessaan vaikka osallistua seuraavan viikon ruokalistan suunnitteluun. Rajoja ja rakkautta.
En. Aikuiset päättävät, mitä milloinkin syödään eikä kuljeta lasten talutushihnassa (joiden mieli muuttuu kymmenen kertaa päivässä). Välillä voi antaa lapsen valita jotakin itselleen.