Lasten isä ei suostu maksamaan mitään extraa, vain elatusmaksut!
Onko tämä ihan normaalia? Ikinä ei suostu maksamaan mitään lisää, muuta kuin elatusmaksut. Minunko tässä kuuluu elättää lapset kokonaan? Jos tapahtuu jotain yllättävää, niin minäkö se kaiken maksan?? Miten teillä muilla, saatteko elatusmaksujen lisäksi lasten isältä korvausta muista kuluista? Eihän tämä näin voi mennä.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan on. Jos olet kerran tehnyt elareista sopimuksen, niin se on se minkä mukaan mennään.
Tiedän kyllä pariskuntia, jotka ovat sopineet että esim. polkupyörä yms kalliimmat hankinnat tehdään puoliksi. Tämä on joko ihan kirjattu elatussopimukseen tai sitten yksilöt pystyvät sen verran aikuisesti keskustelemaan että ongelmia ei tule.
Itse lähdin liitosta niin vähin voimin, että hyvä että jaksoin edes tapella elatuksesta sen vertaa että sain ihan liikaa (eksän sanoin). Mutta siihen sisältyykin ihan kaikki. Minä hankin sillä rahalla niin bussikortit, koulukirjat kuin hiihtomonot ja sukset.
Vuosien myötä eksä on vähän pehmennyt, on jopa maksanut lapset mukaansa lomalle! Niin ja käyttänyt kampaajalla (koska tätä rahaa en pysty mitenkään hyödyntämään koska se menee teinin päähän).
No ei se ex sellaiseen suostu, hänen mielestään hänen kuuluu maksaa vaan elatusmaksut...ärsyttää kun herra itselleen kuitenkin ostelee kaikkea, matkustelee ym... mutta mitenkäs lasten tarpeet?
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sinä saat yh:n korotuksen lapsilisään ja elarit, jos elät jollain tuilla niissäkin on yh-korotus. Älä vikise.
T. Yh-äitiEn ole yh, meillä on yhteishuoltajuus. Tuntuu vain että minä joudun loppupeleissä maksamaan kaiken, kun ei tuo elatusmaksu riitä mihinkään. Itse olen vielä tällä hetkellä kotona lasten kanssa niin tekee aika tiukkaa rahoista, vaikka puolisoni käykin töissä. Minun mielestäni epäreilua, ettei exän tarvitse osallistua tuon enempää lasten kuluihin.
t.ap
Sinua koskee myös elatusvelvollisuus, ei pelkästään miestä. Hop, hop, töihin sieltä. Omien lasten elättäminen ei ole vapaaehtoista.
Menisin kyllä, mutta en vielä voi.
t.ap
Mun exä maksaa vain minielarit, enkä muuta ole vaatinutkaan. Hyvin olen saanut polkupyörät yms. lapsille ostettua vaikka oma palkkakaan ei ole kuin 1400e/kk.
Miten olet sopinut elatusmaksun? Kannattaisi sopia niin, että elatusmaksuun sisältyy myös harrastukset.
Kun itse aikoinaan sovin elatusmaksuista, lapsi oli niin pieni, että ei harrastanut silloin vielä mitään maksullista. Sovittiin, että elatusmaksujen lisäksi tulevat harrastukset maksetaan puoliksi. Mites kävikään, kun lapsi halusi alkaa ratsastamaan, isä ilmoittikin, että kun hän ei ole harrastuksesta sopinut, ei hän sitä myöskään maksa. Eli joku postimerkkeily tai muu edullinen harrastus olisi käynyt, mutta ei se, mitä lapsi halusi.
Summa summarum: olen maksanut vuosia harrastuksen yksin ja tehnyt kahta työtä sen mahdollistaakseni. Tytölle ratsastus on edelleen erittäin tärkeä harrastus, mutta minulla alkaa loppua rahat, kun en jaksa enää kahta työtä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se menee niin. Mitä kuvittelet, että isän pitäisi maksaa sen lisäksi? Lomamatkalisää, asumislisää, haalarilisää, vaihto-oppilaslisää vai mitä?
Jos nainen tekee lapsen ja lapsi jää äidilleen, miehellä on tapaamisoikeus, ei velvollisuus. Mitään hätämaksuja tai katastrofiapua miehen ei tarvitse maksaa.
Jos joltain lapselta hajoaa vaikka polkupyörä, tai tarvitsee uudet talvikengät. Ei nuo elatusmaksut riitä sellaisiin. Maksaa jo nyt muka jotenkin enemmän kuin pitäisi omien sanojensa mukaan... Kummasti on kyllä rahaa laittaa omiin juttuihinsa.
t.ap
Miten niin ei riitä? Lapsen elatukseen kuuluu myös vaatteet. Elarin lisäksi laitat omaa rahaa vaikka saman summan ja lapsilisät, eikö muka riitä johonkin talvikenkiin?
Etäisiä puolustan siinä, että jos tapaa lasta säännöllisesti, niin sekin on kallista ja sitä ei huomioida mitenkään. Isänkin tarvii varata tilat, maksaa matkat, ruokkia ja järjestää vielä huveja. Helposti etäisänkin kulut on 100-200 Euroa elarin päälle. enemmänkin, jos varaa lapselle esim. oman huoneen.
Olen täysin samaa mieltä. Etä-isän kuluja ei juurikaan huomioida, ja se jos joku on epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan on. Jos olet kerran tehnyt elareista sopimuksen, niin se on se minkä mukaan mennään.
Tiedän kyllä pariskuntia, jotka ovat sopineet että esim. polkupyörä yms kalliimmat hankinnat tehdään puoliksi. Tämä on joko ihan kirjattu elatussopimukseen tai sitten yksilöt pystyvät sen verran aikuisesti keskustelemaan että ongelmia ei tule.
Itse lähdin liitosta niin vähin voimin, että hyvä että jaksoin edes tapella elatuksesta sen vertaa että sain ihan liikaa (eksän sanoin). Mutta siihen sisältyykin ihan kaikki. Minä hankin sillä rahalla niin bussikortit, koulukirjat kuin hiihtomonot ja sukset.
Vuosien myötä eksä on vähän pehmennyt, on jopa maksanut lapset mukaansa lomalle! Niin ja käyttänyt kampaajalla (koska tätä rahaa en pysty mitenkään hyödyntämään koska se menee teinin päähän).
No ei se ex sellaiseen suostu, hänen mielestään hänen kuuluu maksaa vaan elatusmaksut...ärsyttää kun herra itselleen kuitenkin ostelee kaikkea, matkustelee ym... mutta mitenkäs lasten tarpeet?
t.ap
Lasten vanhemmilla on oikeus olla ihan omaakin rahaa. Sitä tulee kun käy töissä. Se ei ole exän syy eikä ongelma, ettet sinä halua töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on viikko-viikko, minä saan lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten suuret kulut (vaatteet, hoitomaksut, harrastukset, bussiliput yms). Pelkät hoitomaksut ovat suuremmat kuin lapsilisät. Elatusmaksuja en saa. Kaikki yllättävät menot maksan minä.
Lasten isä ei ole vuosiin käynyt töissä, joten sillä ei ole varaa, ei tosin tee mitään työllistymisen eteen, kun ei ymmärrä, että hänelläkin olisi vastuu lasten elatuksesta.
Sitten saat Kelasta elatusmaksun, idari.
Elatustuen saa Kelasta vain silloin, jos lastenvalvojan luona on tehty tapaamissopimus ja toinen vanhempi selvitetty maksukyvyttömäksi. Jos lapset ovat puolet ajasta isällään, elatustukea ei montaa kymppiä saa. Exällä on ollut parin vuoden välein viikkojen juomaputkia. Parista kympistä kuussa en luovu mahdollisuudesta ottaa silloin lapset vaikka väkisin luokseni (eli tapaamissopimusta en mielelläni tee).
Riskeeraisitteko itse parista kympistä lastenne turvallisuuden?
Toistan
Elarit n. 150 ehkä
Lapsilisä 150 e
-
Sinä maksat kuussa 300 e
-
Lapsen elättämiseen jää 600 e/kk
-
Kyllä sillä ostaa safkat ja haalarit ja fillarit.
Näin tämä yhteiskunta toimii.
Mihin saat kulumaan lapsilisät, elarit, verohelpotukset jne? Ei se Nicopetteri tarvitse uusia Dunsin kerrastoja joka viikko vaikka niin luulisit. Vai menisikö sekin "extra" lähimarketin siideriin?
On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet sopinut elatusmaksun? Kannattaisi sopia niin, että elatusmaksuun sisältyy myös harrastukset.
Kun itse aikoinaan sovin elatusmaksuista, lapsi oli niin pieni, että ei harrastanut silloin vielä mitään maksullista. Sovittiin, että elatusmaksujen lisäksi tulevat harrastukset maksetaan puoliksi. Mites kävikään, kun lapsi halusi alkaa ratsastamaan, isä ilmoittikin, että kun hän ei ole harrastuksesta sopinut, ei hän sitä myöskään maksa. Eli joku postimerkkeily tai muu edullinen harrastus olisi käynyt, mutta ei se, mitä lapsi halusi.
Summa summarum: olen maksanut vuosia harrastuksen yksin ja tehnyt kahta työtä sen mahdollistaakseni. Tytölle ratsastus on edelleen erittäin tärkeä harrastus, mutta minulla alkaa loppua rahat, kun en jaksa enää kahta työtä tehdä.
Ratsastus on helkkarin kallis harrastus eikä siihen ole läheskään kaikilla varaa. Minusta tuohon harrastuskulujen puolittamiseen kuuluu kohtuuhintaiset lajit, kilpaurheilu ja kalliit lajit neuvotellaan erikseen.
Kuinka paljon teillä oikein menee niihin lapsiin rahaa?!?
Eihän elatusmaksujen todellakaan tarvitse riittää _kaikkeen_ vaan noin puoleen.
Taitaa olla rahankäytössä ongelmaa eikä rahan määrässä. Ja kun sinulla kerran on uusi puoliso, niin hän on kyllä ihan yhtä lailla elatusvelvollinen myös. Silloinhan et saa yh-korotuksiakaan.
Taidetaan olla tosi poikkeus, kun en näin lähivanhempana ole halunnut missään lastenvalvojalla käydä, eikä halunnut exäkään. En siis saa mitään elatusmaksua, ja toisaalta mikään paperilappunen sido meitä tapaamisten tai muunkaan suhteen.
Kun on jotain isompaa rahanmenoa, pyydän ja saan siihen rahaa, samoin harrastusmaksuihin osallistuu.
Ihan itse ollaan osattu lapsemme asiat järjestää ilman byrokratiaa.
Minä kuitenkin saan, SAAN elää yhteistä arkea lapsen kanssa enemmän kuin ex-puolisoni ja se on minulle kaikkein arvokkainta.
Elatusmaksu+ tässä tapauksessä äidin vastaava osuus + lapsilisä korotuksineen = lapsen riittävä elatus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Lasten vanhemmilla on oikeus olla ihan omaakin rahaa. Sitä tulee kun käy töissä. Se ei ole exän syy eikä ongelma, ettet sinä halua töihin.
Eli on tärkeämpää että lasten isällä on enemmän omaa rahaa kuin että ostaisi lapsillensa jotain? En voi mennä töihin vielä, koska olen kotona pienen lapsen kanssa.
t.ap
Katkeruus on pettyneen suojakuori
Katkeruuden taustalla on pettymyksiä ja käsittelemätöntä surua, kateutta, vihaa ja loukkaantumista. Se voi kummuta tunteesta, että on jäänyt jotain vaille tai tullut hylätyksi.
Katkeruutta voi aiheuttaa myös vahva kokemus siitä, ettei ole itse voinut vaikuttaa elämäänsä.
MIEHEN EI TARVITSE MAKSAA ENEMPÄÄ. ÄLÄ KATKEROIDU SIITÄ, ETTÄ SILLÄ ON OMAAKIN RAHAA. SE EI OLE SINUN RAHAASI, EIKÄ LAPSESI RAHAA.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teillä oikein menee niihin lapsiin rahaa?!?
Eihän elatusmaksujen todellakaan tarvitse riittää _kaikkeen_ vaan noin puoleen.
Taitaa olla rahankäytössä ongelmaa eikä rahan määrässä. Ja kun sinulla kerran on uusi puoliso, niin hän on kyllä ihan yhtä lailla elatusvelvollinen myös. Silloinhan et saa yh-korotuksiakaan.Taidetaan olla tosi poikkeus, kun en näin lähivanhempana ole halunnut missään lastenvalvojalla käydä, eikä halunnut exäkään. En siis saa mitään elatusmaksua, ja toisaalta mikään paperilappunen sido meitä tapaamisten tai muunkaan suhteen.
Kun on jotain isompaa rahanmenoa, pyydän ja saan siihen rahaa, samoin harrastusmaksuihin osallistuu.
Ihan itse ollaan osattu lapsemme asiat järjestää ilman byrokratiaa.Minä kuitenkin saan, SAAN elää yhteistä arkea lapsen kanssa enemmän kuin ex-puolisoni ja se on minulle kaikkein arvokkainta.
No uusi puoliso ei kyllä koskaan ole velvollinen lasten elatukseen vaan vain lasten omat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on viikko-viikko, minä saan lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten suuret kulut (vaatteet, hoitomaksut, harrastukset, bussiliput yms). Pelkät hoitomaksut ovat suuremmat kuin lapsilisät. Elatusmaksuja en saa. Kaikki yllättävät menot maksan minä.
Lasten isä ei ole vuosiin käynyt töissä, joten sillä ei ole varaa, ei tosin tee mitään työllistymisen eteen, kun ei ymmärrä, että hänelläkin olisi vastuu lasten elatuksesta.
Sitten saat Kelasta elatusmaksun, idari.
Elatustuen saa Kelasta vain silloin, jos lastenvalvojan luona on tehty tapaamissopimus ja toinen vanhempi selvitetty maksukyvyttömäksi. Jos lapset ovat puolet ajasta isällään, elatustukea ei montaa kymppiä saa. Exällä on ollut parin vuoden välein viikkojen juomaputkia. Parista kympistä kuussa en luovu mahdollisuudesta ottaa silloin lapset vaikka väkisin luokseni (eli tapaamissopimusta en mielelläni tee).
Riskeeraisitteko itse parista kympistä lastenne turvallisuuden?
Tapaamissopimuksella ei ole mitään tekemistä elatusmaksujen kanssa.