Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimeentulotuen perusosa VOI olla niin iso??

Vierailija
27.04.2017 |

Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.

Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?

Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....

Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te otatte aloituksen syyllistämisenä tai kadehtimisena? Olen apn kanssa samaa mutta ei kukaan varmasti kadehdi toimeentulotukea saavia.

Sen sijaan syyllistän kahta tahoa: 1) niitä jotka eivät viitsi nähdä vaivaa toimeentulonsa eteen vaan olettavat toisten hoitavan asian ja 2) lainsäädäntöä, joka mahdollistaa sen ettei työnteko ja aktiivisuus kannata.

Vierailija
82/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me näköjään saataisiin varmaan toimeentulotukea.

Meidän tämän hetkiset tulot ovat:

minun palkkani, noin 1500e/kk käteen

miehen opintotuki, noin 200e/kk

lapsilisät 200e

Ja menot vuokra 570e, veden ja sähkön laitoin 100e/kk, joka ei ihan kyllä riitä. 

Laskurin mukaan meidän perusosat: 1419e, siihen vuokra ja vesi+sähkö, niin toimeentulotuki olisi 2089e (miinus toki lapsilisä ja asumistuki, mutta loppusumma olisi tuo). Saisimme siis enemmän tt-asiakkaana. Jos veisimme lapset hoitoon niin hoitomaksutkin ilmeisesti maksettaisiin. 

Meille jää neljälle hengelle noin 1200e/kk tällä hetkellä vuokran jälkeen, eli vähemmän kuin tt-asiakkaalle ja ei kyllä mitään ongelmia elintasossa. Laskuja meillä ei niin hirveästi ole, puhelin ja netti n. 50e/kk, vakuutus vuodessa 90e. Ei juuri lääkekuluja tai terveydenhuoltokuluja. Toinen lapsi allerginen ja erikoisruokavaliolla. Meillä ei ole autoa eikä käytetä julkisiakaan. Säästetään asuntoon kuukausittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

480e on yksinasuvalle se perusosa että ompas vitusti paljon joo toi perusosa.

84/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Toisekseen ei kolmen tonnin bruttotuloista yleensä mene 30 % veroja, vaan vähemmän. Itse kun äskettäin tienasin bruttona 2700 euroa kuussa niin käteen jäin vähän alle 2200 euroa. Riippuu tietysti itse kunkin vähennyksistä, mikä summa on.

Pakko hämmästellä tätä  - oma brutto 2900, netto alle 2000. Asuntolainaa jäljellä alle 20t joten korkovähennys ei selitä eroa. Ei muita vähennyksiä. Kirkollisvero 0. Asutko paikkakunnalla, jossa on keskimääräistä pienempi kunnallisvero?

Vierailija
85/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.

Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?

Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....

Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o

En ota itse toimeentulotukiasiaan kantaa, mutta totean vaan, että elämme aika samanlaista elämää. Minä ja mieheni olemme molemmat "luovan alan freelancereitä", tulot ovat epätasaiset ja epäsäännölliset, pikemminkin keskitulon alareunalla tai sen alla, mutta näin haluamme elää. Olemme eläneet näin jo vuosikymmenet yhdessä ja erikseen, joten osaamme ottaa erilaiset vaiheet huomioon. Meillä on kolme nyt teini-ikäistä lasta.

Näen sinun (ja meidän) elämän eteenpäin suuntaavana, mahdollisuutena. Sinulla on säästöjä, matkasuunnitelmia, hyvää ruokaa jne. Jos joutuisit elämään toimeentulotuella, olisit vaikeasti työllistyvä (oli syy mikä tahansa), elämäsi olisi paljon ankeampaa, vaikka käteen tulisi enemmän rahaa. Maksan mielelläni veroja joista tuetaan työttömiä, tuetaan liian kalliisa asunnoissa asuvia (Helsinki), pelastetaan keskosia elämälle, hoidetaan vaikeasti sairaita jne. Sossupummeja on toimeentulotuen saajista todella vähän ja jokaisessa järjestelmässä on tyyppejä, jotka käyttävät sitä hyväkseen ja väärin. Sen nyt vain on annettu olosuhde. 

OT:

Ainoa sosiaalietuus, johon haluaisin puuttua on kotihoidontuen muuttaminen isiä enemmän aktivoivaksi. Mutku persut haluavat, että nainen on nyrkin ja hellan välissä (kutsuvat sitä "perheiden valinnanvapaudeksi") ja kun ei se ole koskenut perhettäni enää vuosiin, niin jätän sen taistelun niille, joita se koskee. :)

86/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän olet oikeutettu saamaan ilmeisesti useamman satasen toimeentulotukea.

87/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, lapsilisiä saan 240 euroa. Mutta mites toimeentulotuessa - ne eivät varmaan pienennä perusosaa, vai pienentävätkö? Jos eivät, niin edelleen olen yli 200 euroa miinuksella. ap

Ei se toimeentulotuki ole mitään kakkirahaa jonka saa muiden tulojen päälle, lapsilisät tietysti vähennetään perusosista.

88/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan sattunut joku laskuvirhe. Kerro sun tilanne, ootko yh vai parisuhteessa. Montako lasta ja minkä ikäisiä (sekin vaikuttaa). Vuokran suuruus. Tulot euromääräisinä. Voin kertoo paljonko saisit esim tässä kuussa. Veikkaan ettet mitään.

Siis en tarkoitakaan, että saisin NYKYISILLÄ TULOILLA tt-tukea 1550 euroa. Vaan että tämän verran valtion mukaan perheelläni pitäisi olla käytössä vähintään/kk, vaikka en saisi senttiäkään mistään muualta.

Tiedän, että nykytilanteessa en saisi tt-tukea, koska a) säästöt b) auto c) olen viikko/viikkohuoltaja eli ei elatusmaksuja. Kaikki nämähän pitäisi hyödyntää ensin, eikös vain.

ap

Lasten toimeentulotuen perusosat puolituu jos olet vain puolihuoltaja.

89/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me näköjään saataisiin varmaan toimeentulotukea.

Meidän tämän hetkiset tulot ovat:

minun palkkani, noin 1500e/kk käteen

miehen opintotuki, noin 200e/kk

lapsilisät 200e

Ja menot vuokra 570e, veden ja sähkön laitoin 100e/kk, joka ei ihan kyllä riitä. 

Laskurin mukaan meidän perusosat: 1419e, siihen vuokra ja vesi+sähkö, niin toimeentulotuki olisi 2089e (miinus toki lapsilisä ja asumistuki, mutta loppusumma olisi tuo). Saisimme siis enemmän tt-asiakkaana. Jos veisimme lapset hoitoon niin hoitomaksutkin ilmeisesti maksettaisiin. 

Meille jää neljälle hengelle noin 1200e/kk tällä hetkellä vuokran jälkeen, eli vähemmän kuin tt-asiakkaalle ja ei kyllä mitään ongelmia elintasossa. Laskuja meillä ei niin hirveästi ole, puhelin ja netti n. 50e/kk, vakuutus vuodessa 90e. Ei juuri lääkekuluja tai terveydenhuoltokuluja. Toinen lapsi allerginen ja erikoisruokavaliolla. Meillä ei ole autoa eikä käytetä julkisiakaan. Säästetään asuntoon kuukausittain.

Jos mies on oikeutettu saamaan opintolainaa, niin se lasketaan tuloksi, vaikka sitä ei nostaisi. Sen sijaan sitten kun sitä opintotukea maksetaan takaisin, niin lyhennystä ei lasketa toimeentulotuessa pakolliseksi menoksi.

90/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas toistuvasti ihmettelen, mikä on ap.kaltaisten ihmisten motiivi syyllistää ja kadehtia kaikista vähempiosaisia, onhan toimeentulotuki viimeinen tukimuoto mitä ihminen voi saada ja monella tuo 400€ kun menee viikonlopun shoppailuun.

Tai miksi kaiken paheksunnan kohderyhmänä on aina vähävaraisten tuet ja vähemmälle huomiolle jää hyvätulosten ja varakkaiden yhteiskunnan tuet ja etuudet.

Esim. Osittaiset verovapaat osingot ja optiot, yritys- ja maataloustuet, Kela korvaukset yksityiseen lääkäri- ja sairaalapalveluihin - leikkaukset, hammashoito, fysioterapia jne. työterv.hoito, tuet harrastustoimintaan ja kulttuuriin (musiikki, elokuvat, urheilu jne) avustukset sijoitustoimintaan (energia, hissi jne) jolloin sijoitusten arvo nousee entisestään, avustukset yksityisteihin, verosuunnittelu, kotitalousvähennys siivoojasta jne. jne. lista on loputtoman pitkä ja nämä kaikki on vähävaraisten ulkopuolella, koska heiltä puuttuu ostovoima, mutta hyvätuloiset ja varakkaat käyttävät näitä toistuvasti, eikä kukaan pane pahakseen tai kyseenalaista etuja ja tukia, mutta jos joku saa perustuen, johon mammojen kielinystyrät laulavat.

Ja miksi ihmeessä et ap. heittäydy toimeentulonpiiriin. Vai onko kivempi syyllistää ja kadehtia vähävaraisia ja nostaa omaa egoa ja sovittaa sädekehää päänsä päälle, muuten en ymmärrä taaskaan aloitusta.

Hyvätuloisten edut menee palstamammoilta yli hilseen. Aika harva taitaa tietää miten verotetaan omistamastaan listaamattomasta osakeyhtiöstä nostettua osinkoa.

91/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
92/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut toimeentuloasiakas äitiyslomallani, nyt työssäkäyvänä perheemme tulot ovat ehkä hieman suuremmat kuin tuolloin. Sata kertaa mielummin elän näin; kukaan ei pompottele, saa omistaa auton, saa säästää vaikka uutta sänkyä varten sen sijaan että ostaisi osamaksulla. Lapsilla voi olla omat tilit lahjarahoja varten, ilman että ne lasketaan koko perheen varallisuudeksi. Lisäksi on hirveän häpeällistä elää toimeentulotuella, tuntee itsenä jotenkin toisen luokan kansalaiseksi.

Ei haittaa yhtään maksaa veroja ja kustantaa siten joidenkin elämä, harva kuitenkaan haluaa laiskuuttaan elää toimeentulotuella, muuten ei vain välttämättä pärjää.

Vierailija
93/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä joku oikeasti kuvitteleeettä se perusosa on se minkä ssa sossusta???

Ei ei ja ei!

KAIKKI tulot miinus HYVÄKSYTTÄVÄT menot (sis.perusosan) on se toimeentulotuki.

Sen oerusosan saa kokonaan vain jos ei ole mitään TULOJA.

Hyväksyttäviin menoihin kuuluu kohtuulliset sähkö-/kaasulaskut, vuokra (joka voidaan ottaa pienempänä huomioon), kotivakuutus, Kela korvattavat reseptilääkkeet.

Työssäkäyviltä jätetään max. 150e tuloista pois ja lasten hoitomaksut hyväksytään menoiksi.

Minua aina v***ttaa se, että on oikeasti olemassa ihmisiä jotka kuvittelevat ja luulevat sen perusosan olevan se raha minkä saa käteen.

Ihan pikkuisen googlettelemalla voisi huomata, että näin ei olekaan ja olisi siten hieman viisaampi, ettei tartte sitä tyhmyyttä palstoilla paljastaa....

Vierailija
94/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, ap, saisitkin 900€ etkä 1500€. Aika iso ero, joten ei kannata huudella valtavan suurista perusosista.

Mutta jos ap olisi yksinhuoltaja niin kyllä se perusosa olisi kolmelapsiselle perheelle AINAKIN 1500. Itseasiassa mun tuttu juuri irtisanoutui työstään, jossa hänen nettopalkka noin 1500, kun laski että saa työttömänä yksinhuoltajana enemmän rahaa tukina. Tällainen tää systeemi on, että loisimisesta on tehty kannattavampaa kuin työnteosta, ainakin perheellisille.

Vierailija
95/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

480e on yksinasuvalle se perusosa että ompas vitusti paljon joo toi perusosa.

Yksinhuoltajatpa saa satasen enemmän. Ja yhdelle yh:n lapselle perusosa on jotain 300-400 muistaakseni. Eli yhden lapsen yh saa 1000€.

Vierailija
96/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs se eläke kertyy tomeentulotuella?

Onko kenelläkään tietoa tai esimerkkiä asiasta?

Vierailija
97/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, ap, saisitkin 900€ etkä 1500€. Aika iso ero, joten ei kannata huudella valtavan suurista perusosista.

Mutta jos ap olisi yksinhuoltaja niin kyllä se perusosa olisi kolmelapsiselle perheelle AINAKIN 1500. Itseasiassa mun tuttu juuri irtisanoutui työstään, jossa hänen nettopalkka noin 1500, kun laski että saa työttömänä yksinhuoltajana enemmän rahaa tukina. Tällainen tää systeemi on, että loisimisesta on tehty kannattavampaa kuin työnteosta, ainakin perheellisille.

Mitähän se tuttusi tekee kun lapset kasvaa ja muuttaa pois? Töitä on kiva hakea jos on ensin 10 vuotta maannut kotona perse homeessa.

Vierailija
98/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskassan maksamista ansiopäivärahoistakin karttuu eläkettä. Kelan maksamasta peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta eläkettä ei sen sijaan kerry.

Vierailija
99/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toivoakaan päästä edes töihin jos on noin kauan (10v.) ollut työttömänä tai muulla syyllä pois työelämästä?

Vierailija
100/141 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ap olisi yksinhuoltaja niin kyllä se perusosa olisi kolmelapsiselle perheelle AINAKIN 1500. Itseasiassa mun tuttu juuri irtisanoutui työstään, jossa hänen nettopalkka noin 1500, kun laski että saa kuin työttömänä yksinhuoltajana enemmän rahaa tukina. Tällainen tää systeemi on, että loisimisesta on tehty kannattavampaa kuin työnteosta, ainakin perheellisille.

Laskikohan varmasti oikein? Ettei olisi työssäkäyvänäkin oikeutettu toimeentulotukeen. Toimeentulotuki huomioi mm. työmatkakulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme