Miten toimeentulotuen perusosa VOI olla niin iso??
Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.
Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?
Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....
Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimeentulotuella kustannetaan aina uudet vermeet, kuten uudet vaatteet, uudet lastenvaunut?
Jos ihmisellä on pulaa rahasta, miksi hän ei ole velvoitettu hankkimaan mahdollisimman edullista? Niinhän me muutkin teemme, koska haluamme säästää ja se on eettisestikin usein parempi vaihtoehto.
Perusosastahan vaatteet pitäisi maksaa, ei niihin pitäisi ainakaan normaalitilanteessa saada mitään ylimääräistä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erona on tässä se, että sinulla on ne säästöt, johon voit turvautua silloin, jos sattuu jotain yllättävää. Toimeentuloasiakkaalla ei saa olla säästöjä, joten kaikki yllättävät menot saavat helposti elämän täysin sekaisin.
Toinen hyväosainen, joka ei ole koskaan elämässään tarvinnut toimeentulotukea
Sossu maksaa yllättävät kulut, ei mene elämä niistä yhtään sekaisin.
T: Ihminen joka on elämässään joskus tarvinnut toimeentulotukea.
Mitkähän ylättävät kulut se sossu maksaa, kun mun tietoon ei ole tullut, että sieltä saisi sellaisiin tukea?
Ja ei todellakaan sossusta saa esim. vaatteisiin tai elektroniikkaan/kodinkoneisiin tukea, vaan ne on maksettava perusosasta. Tietty, jos joku osaa oikein vedättää sossuja, niin sitten kait voi saada, mutta kovin helposti ei ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän hiton logiikalla ap laskee saavansa yli 1500.
Kuten totesin, oheinen laskuri antoi lukeman 1380 euroa, eli hieman vähemmän mutta silti aika paljon.
ap
Puolitithan lasten perusosat? Kun lapset ovat vain puolet kuukaudesta sinulla, perusosakin puolitetaan. Ja huomoithan, että ihan kaikki terveysmenot ja vakuutuskulut eivät välttämättä kelpaa menoiksi ja vuokrallekin on yläraja.
Millaista vuokratasoa pidetään liian korkeana 4-henkiselle perheelle? Tuohon laskelmaan pistin tonnin (summa sis. veden).
Hmm, niiden virallisten perusosalukemien mukaan jos lasten perusosat puolitetaan, niin summasta lähtee noi 450 euroa. Eli tt-tuki olisi rapiat 900 euroa?
ap
Eli jos päättäisin keplotella lapset omaan huoltooni pois toiselta vanhemmalta, saisin sen 1380.
Pointtini tässä on, että Suomessa on VOI HALUTESSAAN jäädä täysin yhteiskunnan elätettäväksi ja pärjäillä käytännössä yhtä hyvin kuin pieni- tai keskipalkkaisessa työssä käymällä. Ei kannata pillastua - tiedän varsin hyvin, että monilla on täysin oikeutettu syy olla pois työelämästä eli ns. tuottavalta puolelta (sairaus tmv.) Mutta jos haluaa lusmuilla ja olla ottamatta vastuuta omasta toimeentulostaan, niin sekin onnistuu vallan mainiosti.
ap
En ymmärrä miksi kadehdit ihmisiä, joiden täytyy toimittaa tiliotteensa ja tehdä tiliä kaikista menoistaan, jotta voivat elää kadehtimallasi toimeentulotuella. Ne säästösi ja autosi hinta antavat sinulle sellaisen taustatuen, jota et ilmeisesti ymmärrä arvostaa. Toimeentulotuella elävällä sellaista ei saa olla jotta olisi oikeutettu niihin tukiin.
Miten se on suuri? Perusosalla maksetaan puhelut, netti, vaatteet, ruokamenot, matkakulut, itsehoitolääkkeet, hygienia jne. 487€ ei ole summa, jonka automaattisesti saa sossusta joka kuukausi, vaan vuokran, kotivakuutuksen, sähkö- ja vesilaskun jälkeen pitää yhteensä jäädä tuon verran kuukaudessa muihin menoihin. Aina voi tietysti sanoa, ettei työtön tarvitse esim. käydä kampaajalla, meikata tai ostaa uusia vaatteita, mutta vielä epätodennäköisemmin kulahtaneen näköinen ihminen tulee valituksi työpaikkaan. Ei tuolla rahalla juhlita. Puolet siitä menee ihan normaaliin kauppalaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, lapsilisiä saan 240 euroa. Mutta mites toimeentulotuessa - ne eivät varmaan pienennä perusosaa, vai pienentävätkö? Jos eivät, niin edelleen olen yli 200 euroa miinuksella. ap
Pienentää. Asumistuki pienentää, lapsilisät pienentää, elatusmaksut pienentää, työttömyysturva pienentään ja jopa lapsen kesätyö tulot. Ihan kaikka raha mitä taloon tulee pienentää perusosaa.
Ei asumistuki pienennä perusosaa. Perusosa on siis se, jonka verran saat pakosti käteen kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen (Kelasta saa siis asumistuen ja sossu maksaa loput vuokrasta ja sähkölaskut, ja niiden päälle tulee sitten se perusosa, joka yksinasuvalla 487 euro kuukaudessa).
Ei mene niin. Jos vuokra on 600 ja asumistuki 400 etkä saa mitään muuta rahaa (jollainen tilanne ei voi olla koskaan) Silloin menosi ovat 600 ja tulosi 400+487 ja saat tukea 887-600 eli 287 e
Ainakin itselleni maksettiin asumisen kustannukset ja siihen päälle tuli perusosa. Niin oli myös ystävälläni. Vuokrani oli 435, johon sain noin 320 euroa asumistukea ja sosiaalitoimisto täydensi loput tuohon vuokraan (maksetaan nimellä asumismenot). Sen päälle sitten sain sen perusosan eli 487 euroa käyttörahaa, joka on siis vähimmäismäärä mikä on lain mukaan jokaiselle jäätävä (pl. opiskelijat). Ja tuohon vielä tietysti sähkölaskut sossu maksoi.
Tuossa vielä havainnollistava laskuri, joka jättää asumismenojen päälle aina sen pakollisen 487 käyttörahaa: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Te olitte jotain lellipossuja. Minä olen aina saanut sen tulot miinus menot erotuksen ja se ei tee paljon. Periaatteessa perusosa mainitaan kyllä mutta se ei tule kaupanpäälle vaan sovitetaan muihin tuloihin.
Te olitte jotain lellipossuja. Minä olen aina saanut sen tulot miinus menot erotuksen ja se ei tee paljon. Periaatteessa perusosa mainitaan kyllä mutta se ei tule kaupanpäälle vaan sovitetaan muihin tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan lain mukaan on maksettu. Jos on saanut työkkäristä karenssin, niin siinä tapauksessa perusosasta saatetaan vähentää joitakin kymmeniä prosentteja. Olisiko tämä syy sinun saamaan vajaaseen määrään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan lain mukaan on maksettu. Jos on saanut työkkäristä karenssin, niin siinä tapauksessa perusosasta saatetaan vähentää joitakin kymmeniä prosentteja. Olisiko tämä syy sinun saamaan vajaaseen määrään?
Ei olisi. En ole ikinä ollut karenssissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hieman epäreilua, että pienipalkkaisella voi jäädä käteen vähemmän itse ansaitusta rahasta kuin jollain toisella tuista.
Mutta noin ei tapahdu. Jos työssäkäyvän palkan jälkeen jää käteen vähemmän kuin toimeentulotuki, työssäkäyväkin saa toimeentulotukea + osa palkasta jätetään huomioimatta tulona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla kuvaa viime kuukauden toimeentulopäätöksestä (voi tietysti sutata kaikki arkaluontoiset tiedot)? Voidaan yhdessä katsoa, että eikö sinulle todella asumiskustannusten jälkeen ole maksettu 487 euron perusosaa ja jos ei ole maksettu, niin voitaisiin katsoa että mistä kiikastaa. Voisit sitten seuraavassa hakemuksessa saada saman summan kuin muutkin.
onhan se iso joo, laskujen jälkeen jää noin 200€/kk käteen että mikä nyt on isoa kenellekin. Kuhan sanoin. Hyvää vappua kaikille :)
Minä taas toistuvasti ihmettelen, mikä on ap.kaltaisten ihmisten motiivi syyllistää ja kadehtia kaikista vähempiosaisia, onhan toimeentulotuki viimeinen tukimuoto mitä ihminen voi saada ja monella tuo 400€ kun menee viikonlopun shoppailuun.
Tai miksi kaiken paheksunnan kohderyhmänä on aina vähävaraisten tuet ja vähemmälle huomiolle jää hyvätulosten ja varakkaiden yhteiskunnan tuet ja etuudet.
Esim. Osittaiset verovapaat osingot ja optiot, yritys- ja maataloustuet, Kela korvaukset yksityiseen lääkäri- ja sairaalapalveluihin - leikkaukset, hammashoito, fysioterapia jne. työterv.hoito, tuet harrastustoimintaan ja kulttuuriin (musiikki, elokuvat, urheilu jne) avustukset sijoitustoimintaan (energia, hissi jne) jolloin sijoitusten arvo nousee entisestään, avustukset yksityisteihin, verosuunnittelu, kotitalousvähennys siivoojasta jne. jne. lista on loputtoman pitkä ja nämä kaikki on vähävaraisten ulkopuolella, koska heiltä puuttuu ostovoima, mutta hyvätuloiset ja varakkaat käyttävät näitä toistuvasti, eikä kukaan pane pahakseen tai kyseenalaista etuja ja tukia, mutta jos joku saa perustuen, johon mammojen kielinystyrät laulavat.
Ja miksi ihmeessä et ap. heittäydy toimeentulonpiiriin. Vai onko kivempi syyllistää ja kadehtia vähävaraisia ja nostaa omaa egoa ja sovittaa sädekehää päänsä päälle, muuten en ymmärrä taaskaan aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin että saisin yhteiskunnan tukia pitkäaikaistyöttömänä tuosta vain 2064 euroa nettona/kk.
Työmarkkinatuki 676,80
Asumituki 753,00
Lapsilisät 480,00
Elatustuki 155,00
Onhan tuo nyt ihan hiton paljon verrattuna siihen, että esim. 3000 euroa bruttona tienaava maksaa 30% veroja eli käteen jää 2000.....
Meinaat ettei työssäkäyvät saa lapsilisää ja elatustukea? Tolla veroprosentilla saat työssäkäyvänä käteen 2635 € (olettaen että saat tuon elatustuen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla kuvaa viime kuukauden toimeentulopäätöksestä (voi tietysti sutata kaikki arkaluontoiset tiedot)? Voidaan yhdessä katsoa, että eikö sinulle todella asumiskustannusten jälkeen ole maksettu 487 euron perusosaa ja jos ei ole maksettu, niin voitaisiin katsoa että mistä kiikastaa. Voisit sitten seuraavassa hakemuksessa saada saman summan kuin muutkin.
Tulot yhteensä 1444, sis asumistuki, työmarkkinatuki, lapsilisä, elatustuki. Menot 1572. Toimeentulotuki niiden erotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä ja elatustuki vähennetään lapsen perusosasta, joka on 341,52.
Tulot yhteensä 1444, sis asumistuki, työmarkkinatuki, lapsilisä, elatustuki. Menot 1572. Toimeentulotuki niiden erotus.
Jos lapset asuvat vuoroviikoin vanhempien luona, et suinkaan saa täysimääräistä toimeentulotukea lapsista, vaan 50%.
Ja toimeentulotuessa huomioidaan vähentävänä lapsilisät ja elatusmaksat eli ap. laskelma on täysin pielessä ja oman mielikuvituksen tuotetta, joka ei perustu faktoihin.
Noin se lasketaan. Ei siinä jää mitään minkään päälle.
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.
Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?
Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....
Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o
Sitten saat vielä asumiskulut, sähkön, vakuutukset ja terveydenhuollon menot maksetuksi. On tässä jotain mätää!
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin että saisin yhteiskunnan tukia pitkäaikaistyöttömänä tuosta vain 2064 euroa nettona/kk.
Työmarkkinatuki 676,80
Asumituki 753,00
Lapsilisät 480,00
Elatustuki 155,00
Onhan tuo nyt ihan hiton paljon verrattuna siihen, että esim. 3000 euroa bruttona tienaava maksaa 30% veroja eli käteen jää 2000.....
Etkö muka ole hakenut lapsilisää ja elatustukea työssäkäyvänä? Ja asumistuessa on rajoituksia, ei niitä nyt ihan mihin tahansa lukaaliin myönnetä täysimääräisinä.
Missä te asutte, ja onko teillä lääkekuluja yli omavastuun?
Vaikuttaa nimittäin asiaan aika paljon.
Mutta, kaikille toimeentulotuen suuruutta kadehtiville suosittelen lämpimästi työttömäksi jättäytymistä!