Miten toimeentulotuen perusosa VOI olla niin iso??
Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.
Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?
Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....
Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o
Pieni palkkaiset tekijät jotka ovat nyt kauhistelemassa, että työttömänä olisi enemmän rahaa niin nyt lukekaa :)
Käy laskurista katsomassa, olisitko oikeutettu saamaan soviteltua päivärahaa Kelasta!!! Jokainen tienattu 1€, vähentää päivärahan määrää 0,50€!!! Itse teen pieni palkkausta työtä ja ennen veroja palkka on n. 1700€/kk. Tähän päälle olen oikeutettu saamaan pikkaisen soviteltua päivärahaakin. ELI vaikka tekisit pienellä palkalla työtä tai vain satunnaisesti, käteen jää enemmän!!!! Lisäksi jos tulosi eivät muutu 400€/kk (esim kesätyö ei vaikuta, jos ansaitset 3kk palkkaa, se ei vaikuta asumistukeen, koska ne jaetaan koko vuodelle!!!! ), niin se ei vaikuta asumistukeen!!! Eli töihin vain kaikki :) se joka väittää että töistä jäisi vähemmän rahaa käteen, puhuu paskaa. Itse en joudu edes päivähoidosta maksamaan! Jos tienaisin 2100€/kk, maksaisin toisesta lapsesta 24€/kk ja toisesta 0€...