Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimeentulotuen perusosa VOI olla niin iso??

Vierailija
27.04.2017 |

Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.

Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?

Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....

Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, lapsilisiä saan 240 euroa. Mutta mites toimeentulotuessa - ne eivät varmaan pienennä perusosaa, vai pienentävätkö? Jos eivät, niin edelleen olen yli 200 euroa miinuksella. ap

Tietenkin toimeentulotukea laskettaessa lapsilisät katsotaan tuloksi. Niiden verran vähemmän saatte tukea.

Vierailija
42/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän hiton logiikalla ap laskee saavansa yli 1500.

Kuten totesin, oheinen laskuri antoi lukeman 1380 euroa, eli hieman vähemmän mutta silti aika paljon.

ap

Puolitithan lasten perusosat? Kun lapset ovat vain puolet kuukaudesta sinulla, perusosakin puolitetaan. Ja huomoithan, että ihan kaikki terveysmenot ja vakuutuskulut eivät välttämättä kelpaa menoiksi ja vuokrallekin on yläraja.

Millaista vuokratasoa pidetään liian korkeana 4-henkiselle perheelle? Tuohon laskelmaan pistin tonnin (summa sis. veden).

Hmm, niiden virallisten perusosalukemien mukaan jos lasten perusosat puolitetaan, niin summasta lähtee noi 450 euroa. Eli tt-tuki olisi rapiat 900 euroa?

ap

Eli jos päättäisin keplotella lapset omaan huoltooni pois toiselta vanhemmalta, saisin sen 1380.

Pointtini tässä on, että Suomessa on VOI HALUTESSAAN jäädä täysin yhteiskunnan elätettäväksi ja pärjäillä käytännössä yhtä hyvin kuin pieni- tai keskipalkkaisessa työssä käymällä. Ei kannata pillastua - tiedän varsin hyvin, että monilla on täysin oikeutettu syy olla pois työelämästä eli ns. tuottavalta puolelta (sairaus tmv.) Mutta jos haluaa lusmuilla ja olla ottamatta vastuuta omasta toimeentulostaan, niin sekin onnistuu vallan mainiosti.

ap

Yhtä hyvin kuin pieni- tai keskipalkkaisessa työssä?

Nyt on vähän paksua. Olen itse keskituloinen, ja nuo summat kuulostavat kyllä aika pieniltä nykytilanteeseeni verrattuna. Puhumattakaan siitä, että ne saadakseen pitäsi luopua omaisuudestaan ja raportoida kaikki tilitapahtumansa säännöllisesti viranomaisille ja toimitella mahdollista pakollisista ylimääräisistä lääkäri- ja lääkemenoista ties mitä kuitteja ja selvityksiä. Toimeentulotuella elävän tilanne on todella erilainen keskituloiseen verrattuna.

No minulla ei, vaikka palkkataulukoiden mukaan olen keskipalkkainen. Minulla jää asumismenojen jälkeen käteen koko lailla tasan se summa, joka valtion mielestä on toimeentulon minimi perheellemme. Googlettakaa minimibudjetti, sieltä löytyy mustaa valkoisella. Toisin sanoen: voisin "ansaita" saman verran tekemättä mitään.

ap

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ihmiset ole ollenkaan laskuja, kun pidätte noita vähän tonnin päälle summia jonain lottovoittona? Kyllä se siitä kuivettuu, kun maksaa sen laskupinon ja ruokkii perheensä. Ääliöt.

Kyllä se lottovoitolta tuntuu kun tajuaa, että sen voisi saada valtiolta tililleen tekemättä asian eteen itse mitään (kun itse käy töissä ja saa saman verran)

Vierailija
44/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona on tässä se, että sinulla on ne säästöt, johon voit turvautua silloin, jos sattuu jotain yllättävää. Toimeentuloasiakkaalla ei saa olla säästöjä, joten kaikki yllättävät menot saavat helposti elämän täysin sekaisin.

Toinen hyväosainen, joka ei ole koskaan elämässään tarvinnut toimeentulotukea

Sossu maksaa yllättävät kulut, ei mene elämä niistä yhtään sekaisin.

T: Ihminen joka on elämässään joskus tarvinnut toimeentulotukea.

Vierailija
45/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, lapsilisiä saan 240 euroa. Mutta mites toimeentulotuessa - ne eivät varmaan pienennä perusosaa, vai pienentävätkö? Jos eivät, niin edelleen olen yli 200 euroa miinuksella. ap

Pienentää. Asumistuki pienentää, lapsilisät pienentää, elatusmaksut pienentää, työttömyysturva pienentään ja jopa lapsen kesätyö tulot. Ihan kaikka raha mitä taloon tulee pienentää perusosaa. 

Ei asumistuki pienennä perusosaa. Perusosa on siis se, jonka verran saat pakosti käteen kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen (Kelasta saa siis asumistuen ja sossu maksaa loput vuokrasta ja sähkölaskut, ja niiden päälle tulee sitten se perusosa, joka yksinasuvalla 487 euro kuukaudessa).

Ei mene niin. Jos vuokra on 600 ja asumistuki 400 etkä saa mitään muuta rahaa (jollainen tilanne ei voi olla koskaan) Silloin menosi ovat 600 ja tulosi 400+487 ja saat tukea 887-600 eli 287 e

Vierailija
46/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointtini tässä on, että Suomessa on VOI HALUTESSAAN jäädä täysin yhteiskunnan elätettäväksi ja pärjäillä käytännössä yhtä hyvin kuin pieni- tai keskipalkkaisessa työssä käymällä.

Keskipalkkaisten osalta ei todellakaan pidä paikkaansa.

Olen aikoinaan elänyt minimitoimeentulotuella, sittemmin ollut töissä, jossa bruttopalkka 2200 euroa kuussa (nettona 1700). Siitä nyt voi sanoa ehkä että pienehkö keskipalkka. Ja huomattavasti paremmin pärjäsin tuolloin töissä käydessäni.

Pienimpien palkkojen tapauksessa voi kyllä käydä niin, että joutuu turvautumaan toimeentulotukeen töissäkäynnin lisäksi, ainakin ajoittain. Näin etenkin jos esim. osa-aikaisesti siivoaa, tai tekee jotain provisiopalkkaista puhelinmyyntiä.

Vierailija
47/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ihmiset ole ollenkaan laskuja, kun pidätte noita vähän tonnin päälle summia jonain lottovoittona? Kyllä se siitä kuivettuu, kun maksaa sen laskupinon ja ruokkii perheensä. Ääliöt.

Huoh, on meillä töissä käyvillä omat laskumme, ei ole kyse siitä. Kyse on siitä, että että me tienaamme ITSE ne rahat, millä laskut maksamme. Mitä sinä teet sen tonnisi eteen?

Vierailija
48/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, on meillä töissä käyvillä omat laskumme, ei ole kyse siitä. Kyse on siitä, että että me tienaamme ITSE ne rahat, millä laskut maksamme. Mitä sinä teet sen tonnisi eteen?

Teen töitä, en ollut tässä itsestäni puhumassa vaan yleensäkin noista summista. Turha isotella.

Vierailija
49/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.talouselama.fi/uutiset/hs-yha-useampi-tyossakayvakin-saa-toi…

Kyllä työssäkäyväkin voi saada toimeentulotukea. Ehkä aloittajan kannattaisi hakea?

Vierailija
50/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskin että saisin yhteiskunnan tukia pitkäaikaistyöttömänä tuosta vain 2064 euroa nettona/kk.

Työmarkkinatuki 676,80 

Asumituki 753,00

Lapsilisät 480,00

Elatustuki 155,00

Onhan tuo nyt ihan hiton paljon verrattuna siihen, että esim. 3000 euroa bruttona tienaava maksaa 30% veroja eli käteen jää 2000.....

Vierailija
51/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laskin että saisin yhteiskunnan tukia pitkäaikaistyöttömänä tuosta vain 2064 euroa nettona/kk.

Työmarkkinatuki 676,80 

Asumituki 753,00

Lapsilisät 480,00

Elatustuki 155,00

Onhan tuo nyt ihan hiton paljon verrattuna siihen, että esim. 3000 euroa bruttona tienaava maksaa 30% veroja eli käteen jää 2000.....

Jos sillä kolme tonnia bruttona tienaavalla on ne samat lapset kuin sinulla, niin saahan sekin lapsilisää ja mahdollisesti elatustukeakin. Toisekseen ei kolmen tonnin bruttotuloista yleensä mene 30 % veroja, vaan vähemmän. Itse kun äskettäin tienasin bruttona 2700 euroa kuussa niin käteen jäin vähän alle 2200 euroa. Riippuu tietysti itse kunkin vähennyksistä, mikä summa on.

Tietysti jos lapset ovat alaikäisiä, voi päivähoidosta koitua kuluja. Mutta teepä nyt kumminkin tältä pohjalta laskelmat uusiksi.

Vierailija
52/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän hiton logiikalla ap laskee saavansa yli 1500.

Kuten totesin, oheinen laskuri antoi lukeman 1380 euroa, eli hieman vähemmän mutta silti aika paljon.

ap

Puolitithan lasten perusosat? Kun lapset ovat vain puolet kuukaudesta sinulla, perusosakin puolitetaan. Ja huomoithan, että ihan kaikki terveysmenot ja vakuutuskulut eivät välttämättä kelpaa menoiksi ja vuokrallekin on yläraja.

Millaista vuokratasoa pidetään liian korkeana 4-henkiselle perheelle? Tuohon laskelmaan pistin tonnin (summa sis. veden).

Hmm, niiden virallisten perusosalukemien mukaan jos lasten perusosat puolitetaan, niin summasta lähtee noi 450 euroa. Eli tt-tuki olisi rapiat 900 euroa?

ap

Eli jos päättäisin keplotella lapset omaan huoltooni pois toiselta vanhemmalta, saisin sen 1380.

Pointtini tässä on, että Suomessa on VOI HALUTESSAAN jäädä täysin yhteiskunnan elätettäväksi ja pärjäillä käytännössä yhtä hyvin kuin pieni- tai keskipalkkaisessa työssä käymällä. Ei kannata pillastua - tiedän varsin hyvin, että monilla on täysin oikeutettu syy olla pois työelämästä eli ns. tuottavalta puolelta (sairaus tmv.) Mutta jos haluaa lusmuilla ja olla ottamatta vastuuta omasta toimeentulostaan, niin sekin onnistuu vallan mainiosti.

ap

Yhtä hyvin kuin pieni- tai keskipalkkaisessa työssä?

Nyt on vähän paksua. Olen itse keskituloinen, ja nuo summat kuulostavat kyllä aika pieniltä nykytilanteeseeni verrattuna. Puhumattakaan siitä, että ne saadakseen pitäsi luopua omaisuudestaan ja raportoida kaikki tilitapahtumansa säännöllisesti viranomaisille ja toimitella mahdollista pakollisista ylimääräisistä lääkäri- ja lääkemenoista ties mitä kuitteja ja selvityksiä. Toimeentulotuella elävän tilanne on todella erilainen keskituloiseen verrattuna.

No minulla ei, vaikka palkkataulukoiden mukaan olen keskipalkkainen. Minulla jää asumismenojen jälkeen käteen koko lailla tasan se summa, joka valtion mielestä on toimeentulon minimi perheellemme. Googlettakaa minimibudjetti, sieltä löytyy mustaa valkoisella. Toisin sanoen: voisin "ansaita" saman verran tekemättä mitään.

ap

ap

Ole hyvä ja jää pois töistä, kyllä sinun paikallesi tulijoita on pilvin pimein. Jättäydy vaan yhteiskunnan elätettäväksi, kun sitä tilannetta näytät niin suuresti kadehtivan. Katsotaan sitten, mitä mieltä olet ja miltä tuntuu, kun haluatkin takaisin työelämään ja huomaat, ettei niitä työpaikkoja sinulle noin vain yhtäkkiä olekaan. Vieläkö nautit olostasi tekemättä mitään, kun joudut sitä toimeentulotukeasi varten selvittämään pennilleen raha-asiasi lähes kuukausittain jne. Nauttisitko tosiaan siitä, että et aikuisena ihmisenä voisi elättää itse itseäsi vaan olisit yhteiskunnan elätettävänä ja valvottavana?

Vierailija
53/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun äskettäin tienasin bruttona 2700 euroa kuussa niin käteen jäin vähän alle 2200 euroa.

Sinulla on ollut kyllä poikkeuksellisen pieni veroprosentti. Tienasitko tilapäisesti 2700 ja vuositasolla siis vähemmän? Palkansaajien veroprosenttitaulukon mukaan todellakin 3000:n palkasta menee 30% veroja. Itsekin kuulun tuohon palkkaluokkaan  eli vuositulot 35000 ja vaikka veroprosenttini on tavallista pienempi niin vain käteen jää  2100.

Vierailija
54/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa. Toimeentulotuki ON iso. Ja ei, en halua jäädä elämään sen varaan mutta elämänhallinnassa on suuria puutteita jos se ei riitä. Minulle ja kahdelle lapselle perusosa olisi yli 1100 euroa. Siis asumis- ja terveysmenojen jälkeen. Se on paljon.

Vierailija
55/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä tukien pitäisi olla omaisuudesta riippumattomia. Jos omaisuudesta on tuottoa, niin se huomioitaisiin toki.

Tätä kommenttia on kovasti yläpeukutettu. Ilmeisesti useimmat täällä toivovat olevansa miljardöörejä, jotka pitävät rahojaan nollakorkoisilla tileillä ja nostavat tukia, koska "omaisuuteni ei tuota mitään".

Vierailija
56/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienentää. Asumistuki pienentää, lapsilisät pienentää, elatusmaksut pienentää, työttömyysturva pienentään ja jopa lapsen kesätyö tulot. Ihan kaikka raha mitä taloon tulee pienentää perusosaa. 

Ei asumistuki pienennä perusosaa. Perusosa on siis se, jonka verran saat pakosti käteen kuukaudessa asumiskustannusten jälkeen (Kelasta saa siis asumistuen ja sossu maksaa loput vuokrasta ja sähkölaskut, ja niiden päälle tulee sitten se perusosa, joka yksinasuvalla 487 euro kuukaudessa).

Ei mene niin. Jos vuokra on 600 ja asumistuki 400 etkä saa mitään muuta rahaa (jollainen tilanne ei voi olla koskaan) Silloin menosi ovat 600 ja tulosi 400+487 ja saat tukea 887-600 eli 287 e

Sun laskelma on ihan pielessä! Eli jos vuokra on 600 ja asumistuki 400 niin saa toimeentulotukea 687e

Vierailija
57/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toimeentulotuella kustannetaan aina uudet vermeet, kuten uudet vaatteet, uudet lastenvaunut?

Jos ihmisellä on pulaa rahasta, miksi hän ei ole velvoitettu hankkimaan mahdollisimman edullista? Niinhän me muutkin teemme, koska haluamme säästää ja se on eettisestikin usein parempi vaihtoehto.

Vierailija
58/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itselleni maksettiin asumisen kustannukset ja siihen päälle tuli perusosa. Niin oli myös ystävälläni. Vuokrani oli 435, johon sain noin 320 euroa asumistukea ja sosiaalitoimisto täydensi loput tuohon vuokraan (maksetaan nimellä asumismenot). Sen päälle sitten sain sen perusosan eli 487 euroa käyttörahaa, joka on siis vähimmäismäärä mikä on lain mukaan jokaiselle jäätävä (pl. opiskelijat). Ja tuohon vielä tietysti sähkölaskut sossu maksoi.

Tuossa vielä havainnollistava laskuri, joka jättää asumismenojen päälle aina sen pakollisen 487 käyttörahaa: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Vierailija
59/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan... Huutonaurua. :D Luuletko ihan oikeasti olevasi nettomaksaja? Vaikka miten laskisi sinustakaan ei koskaan tule nettosaajasta nettomaksajaa!

Eihän verojen maksaminen ole sama asia kuin nettomaksaja. Erikoista (ja vähän huolestuttavaa), että av:lla on viime aikoina ruvennut huutelemaan nämä "et ole nettomaksaja"-tyypit.

Mutta joo, kyllä se minulle sopii, että en maksa jatkossa yhtään veroja, koska en ole nettomaksaja. Jos kerran tilanne on se, että minä olen vain saamapuolella, niin tyhmäähän se on palkastani mitään maksuja pidättää vain näön vuoksi. Antakaa kaikki raha minulle suoraan. Kiitos :).

Vierailija
60/141 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hieman epäreilua, että pienipalkkaisella voi jäädä käteen vähemmän itse ansaitusta rahasta kuin jollain toisella tuista. Mutta ei kyse ole siitä että tuet olisivat liian ruhtinaalliset, vaan palkat liian pieniä! Yhtä lailla se on kituuttamista molemmilla.

Ja tietysti tuilla elävällä ei ole varaa pitää autoa, laittaa rahaa juurikaan säästöön (jos ei sukanvarteen talleta kolikoita) tai käydä niillä ulkomaanmatkoilla... että ihan turhaan ap kadehdit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän