Miten toimeentulotuen perusosa VOI olla niin iso??
Laskin, että nostaisin toimeentulotukea, perheeni saisi sitä 1550 euroa kuukaudessa pelkästään perusosana. Eli tämän verran saisimme rahaa elämiseen asumismenojen jälkeen. Minä käyn töissä ja saan pientä asumistukea, ja asumismenojen jälkeen käteen jää 1320 euroa.
Huvittavintahan tässä on se, etten koe olevani köyhä! Tietenkin elän säästeliäästi, esim. vaatteeni hankin aina kirpputorilta. Tosin saattaisin tehdä näin vaikka olisikin rikkaampikin, koska arvostan kierrätystä ja nykyää kirppareilta löytää täysin uudenveroista tavaraa. Ruoasta en pihistele, koska haluan tarjota perheelleni monipuolista ruokaa. Harrastuksia on kohtuullisesti, auto on, ulkomaan matkojakin pystymme välillä tekemään. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran ja harrastan osakesijoittamista. Silti Koen siis olevani aivan hyväosainen, vaikka joudunkin katsomaan mihin rahani laitan. Eikö se ole ihan normaalia ja vastuullista elämää, miksi siitä pitäisi tehdä ongelma?
Silti myönnän, että sieppaahan se että toimeentulotuella lillumalla saisin enemmän (olettaen, että ensin luopuisin autosta ja säästöistä)! Ja kaikenlisäksi vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan toimeentulotukiasiakkaiden "kohtuullinen minimikulutus", joka on siis enemmän kuin minun kulutukseni....
Mikä tässä yhtälössä ei ole kohdillaan?? :o
Kommentit (141)
No eihän tuo millään pidäkään paikkaansa. Tee toimeentulohakemus ja toimiston tädit nauraa sun laskukyvylle :)
Erona on tässä se, että sinulla on ne säästöt, johon voit turvautua silloin, jos sattuu jotain yllättävää. Toimeentuloasiakkaalla ei saa olla säästöjä, joten kaikki yllättävät menot saavat helposti elämän täysin sekaisin.
Toinen hyväosainen, joka ei ole koskaan elämässään tarvinnut toimeentulotukea
Ai niin, lapsilisiä saan 240 euroa. Mutta mites toimeentulotuessa - ne eivät varmaan pienennä perusosaa, vai pienentävätkö? Jos eivät, niin edelleen olen yli 200 euroa miinuksella. ap
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo millään pidäkään paikkaansa. Tee toimeentulohakemus ja toimiston tädit nauraa sun laskukyvylle :)
En minä ole sitä tekemässä. :) En tarvitse enkä halua tt-tukea. Mutta kerrotteko, mikä laskelmassani on pielessä? Summan 1550 euroa laskin suoraan perusosan määrän mukaan perheeni koon ja lasten iän mukaan.
Tämän laskelman perusteella voisin halutessani hassata säästöni ja auton ja lopettaa työt, mutta valtio syytäisi käyttööni enemmän kuukaudessa kuin mitä minulla on nyt?
ap
Sulla on varmaan sattunut joku laskuvirhe. Kerro sun tilanne, ootko yh vai parisuhteessa. Montako lasta ja minkä ikäisiä (sekin vaikuttaa). Vuokran suuruus. Tulot euromääräisinä. Voin kertoo paljonko saisit esim tässä kuussa. Veikkaan ettet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, lapsilisiä saan 240 euroa. Mutta mites toimeentulotuessa - ne eivät varmaan pienennä perusosaa, vai pienentävätkö? Jos eivät, niin edelleen olen yli 200 euroa miinuksella. ap
Kaikki tulot, myös lapsilisät, vähennetään perusosasta.
Vierailija kirjoitti:
Pienentää. Asumistuki pienentää, lapsilisät pienentää, elatusmaksut pienentää, työttömyysturva pienentään ja jopa lapsen kesätyö tulot. Ihan kaikka raha mitä taloon tulee pienentää perusosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienentää. Asumistuki pienentää, lapsilisät pienentää, elatusmaksut pienentää, työttömyysturva pienentään ja jopa lapsen kesätyö tulot. Ihan kaikka raha mitä taloon tulee pienentää perusosaa.
Ja jopa lapsen mummolta saamat syntymäpäivärahat.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan sattunut joku laskuvirhe. Kerro sun tilanne, ootko yh vai parisuhteessa. Montako lasta ja minkä ikäisiä (sekin vaikuttaa). Vuokran suuruus. Tulot euromääräisinä. Voin kertoo paljonko saisit esim tässä kuussa. Veikkaan ettet mitään.
Siis en tarkoitakaan, että saisin NYKYISILLÄ TULOILLA tt-tukea 1550 euroa. Vaan että tämän verran valtion mukaan perheelläni pitäisi olla käytössä vähintään/kk, vaikka en saisi senttiäkään mistään muualta.
Tiedän, että nykytilanteessa en saisi tt-tukea, koska a) säästöt b) auto c) olen viikko/viikkohuoltaja eli ei elatusmaksuja. Kaikki nämähän pitäisi hyödyntää ensin, eikös vain.
ap
... vielä minun maksamillani veroilla kustannetaan... Huutonaurua. :D Luuletko ihan oikeasti olevasi nettomaksaja? Vaikka miten laskisi sinustakaan ei koskaan tule nettosaajasta nettomaksajaa!
Mistä pahvilaatikosta sinä heräsit? Vai saitko peruskoulusi vihdoin ja viimein suoritettua ja opit kirjoittamaan, mutta lukeminen vähän vielä ontuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tarkoitakaan, että saisin NYKYISILLÄ TULOILLA tt-tukea 1550 euroa. Vaan että tämän verran valtion mukaan perheelläni pitäisi olla käytössä vähintään/kk, vaikka en saisi senttiäkään mistään muualta.
Tiedän, että nykytilanteessa en saisi tt-tukea, koska a) säästöt b) auto c) olen viikko/viikkohuoltaja eli ei elatusmaksuja. Kaikki nämähän pitäisi hyödyntää ensin, eikös vain.
ap
Tuossa sinulle laskuri, joka kertoo sinun olevan joko oikeassa tai sitten heräät todellisuuteen.
http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri
Joko kamalan kateellisen aloitus tai sitten provo.
Itse olen osatyökyvyttömänä pienellä työkkärikorvauksella. Toimeentulotukea en saa, koska on liikaa "omaisuutta".
Minusta kyllä tukien pitäisi olla omaisuudesta riippumattomia. Jos omaisuudesta on tuottoa, niin se huomioitaisiin toki.
Minua harmittaa, että joutuisin myymään omaisuuteni ennen kuin saisin tt-tukea. Toisaalta en jaksa olla kateellinen ja provota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuossa sinulle laskuri, joka kertoo sinun olevan joko oikeassa tai sitten heräät todellisuuteen.
Tein laskelman kuvitteelisella oletuksella, että olisin työtön, ei olisi autoa eikä säästöjä, toinen vanhempi ei maksaisi elatusmaksuja ja saisin työmarkkinatukea, plus Kelalta elatustuen ja lapsilisän. Menoihin merkkasin asumis- terv.hoito- ja vakuutuskuluja 1170 euroa.
Tällöin laskurin mukaan saisin tt-tukea 1380 euroa. Eli hieman putosi 1550 eurosta mutta eipä merkittävästi.
ap
Milläköhän hiton logiikalla ap laskee saavansa yli 1500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tein laskelman kuvitteelisella oletuksella, että olisin työtön, ei olisi autoa eikä säästöjä, toinen vanhempi ei maksaisi elatusmaksuja ja saisin työmarkkinatukea, plus Kelalta elatustuen ja lapsilisän. Menoihin merkkasin asumis- terv.hoito- ja vakuutuskuluja 1170 euroa.
Tällöin laskurin mukaan saisin tt-tukea 1380 euroa. Eli hieman putosi 1550 eurosta mutta eipä merkittävästi.
ap
Eli saisit mielikuvitustilanteessa joka ei vastaa todellisuutta tuon summan. Meuhkaamisesi on pelkkä olettamusta, joka ei perustu mihinkään faktaan.
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän hiton logiikalla ap laskee saavansa yli 1500.
Kuten totesin, oheinen laskuri antoi lukeman 1380 euroa, eli hieman vähemmän mutta silti aika paljon.
ap
Turha jankata tuon ap:n kanssa, ei se tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Eli saisit mielikuvitustilanteessa joka ei vastaa todellisuutta tuon summan. Meuhkaamisesi on pelkkä olettamusta, joka ei perustu mihinkään faktaan.
Tarkoitatko, että tuossa mielikuvitustilanteessa EN saisi kyseistä summaa? Antaako laskuri siis täysin vääriä lukemia, ja jos antaa, niin mitä varten laskuri sitten on?
ap
se on n.400 euroo