Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Kommentit (1617)
Eihän pitopalvelu mitään mahda jos vieraita tulee enemmän kuin ilmoitettu. Yleensä kannatta arvioida yläkanttiin vierasmäärä, jopa niissä juhlissa joissa on ilmoittautumispakko.
Itse olen Satakunta/Häme -akselilta enkä ole koskaan tuolla suunnassa suvun pidoissa ollut, joissa ruoka olisi loppunut kesken. Ja omissa juhlissa arvioidaan syöminen aina yläkanttiin, onneksi nykyään voi montaa ruokaa pakastaa. On tosi vaikea arvioida paljonko ihmiset syövät milloinkin joten aluksi tehdään arvio ja sitten vedetään siihen päälle kerroin 1,5. Aina on vähän jäänyt, vaikka joitain tarjottavia on joutunut jännäämään.
Kuohari, voileipäkakku, karjalanpiirakoita ja sitten jälkkäriksi täytekakku, macaroneja ja V.SO.P konu. Kunnon wt.
Päätön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini järjestivät isoäitini hautajaiset. Vieraita n. 50 hlö, yksi gluteeniton ja yksi maidoton.
Näillä spekseillä oli sitten tilattu pitopalvelulta kakku. Oli maidoton ja gluteeniton, se ainoa kakku. Perunajauhopohja, välissä pelkkää mansikkahilloa ja päällä vaahdotettua tekokermaa (kai kaura). Se ei maistunut yhtään miltään. Isoäiti itse olisi sylkenyt sen kakun pois, ei olisi kelvannut.Olin kerran erään paikan avajaisissa, jossa oli kai päätetty olla ystävällisiä joillekin tunnetuimmille erikoisruokavalioille, koska paikka oli tarkoitettu kaikille mielenterveyden parantamiseksi. Tarjoiluna oli joku ei mitään -kakku. Ainakin gluteeniton, mutta oliko se lisäksi vegaaninen (ja samalla maidoton ja munaton) vai sokeriton, en muista. No, pohja maistui pahvilta ja päällinen kasviöljyltä ja täyte häivähdykseltä tunnistamatonta hilloa. Ikäänkuin erikoisruokavaliot edellyttäisivät täydellistä mauttomuutta...
Ei varsinaisesti tilaisuuksien järjestäjän vika, mutta mulle ei usein löydy sopivaa juotavaa. Noloimmillaan olen joutunut erikseen pyytämään kraanavettä, kun edes sitä ei ole tuotu valmiiksi tarjolle ja on jano.
En juo kahvia, teetä, alkoholia enkä hiilihapollisia juomia. En myöskään pidä keinomakeutteisista tai esanssisistä halpismehuista, mutta niitä voi juoda paremman puutteessa.Ei ku juu, oma äitinikin mokasi tämän kanssa omissa lakkiaisissani. Oli kyllä hoksannut alkoholittomuuden tervetuliaismaljan kohdalla, mutta unohtanut kuplattomuuden. Kukaan tuskin olisi huomannut, jos mulle olisi lipsautettu lasi omenamehua. Ja itse taas olin liian hupakko vain esittääkseni kallistavani hieman lasia, mitä ilmeisesti olisi pitänyt tehdä sen sijaan, että juoksen huuhtomassa suutani välissä (myöhemmin jos on jotain tollasia tarjottu, olen kilautuksen jälkeen tuupannut lasin jollekin toiselle, jos kieltäytyminen on ollut liian silmiinpistävää). Meidän perheessä ei ole kovin usein isoja hienoja juhlia, tuon jälkeenkin vain yhdet häät ja parit vapaamuotoisemmat pienemmät juhlat.
Jos ei kelpaa kahvi, tee, alkoholi, hiilihapot tai makeutetut juomat niin jäljellä jää tosiaan se kraanavesi. Tai maito.
Noilla kriteereillä ei voi olettaa ihmisten muistavan ja keksivän sinulle jotain juhlajuomaa.
Vierailija kirjoitti:
Päätön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini järjestivät isoäitini hautajaiset. Vieraita n. 50 hlö, yksi gluteeniton ja yksi maidoton.
Näillä spekseillä oli sitten tilattu pitopalvelulta kakku. Oli maidoton ja gluteeniton, se ainoa kakku. Perunajauhopohja, välissä pelkkää mansikkahilloa ja päällä vaahdotettua tekokermaa (kai kaura). Se ei maistunut yhtään miltään. Isoäiti itse olisi sylkenyt sen kakun pois, ei olisi kelvannut.Olin kerran erään paikan avajaisissa, jossa oli kai päätetty olla ystävällisiä joillekin tunnetuimmille erikoisruokavalioille, koska paikka oli tarkoitettu kaikille mielenterveyden parantamiseksi. Tarjoiluna oli joku ei mitään -kakku. Ainakin gluteeniton, mutta oliko se lisäksi vegaaninen (ja samalla maidoton ja munaton) vai sokeriton, en muista. No, pohja maistui pahvilta ja päällinen kasviöljyltä ja täyte häivähdykseltä tunnistamatonta hilloa. Ikäänkuin erikoisruokavaliot edellyttäisivät täydellistä mauttomuutta...
Ei varsinaisesti tilaisuuksien järjestäjän vika, mutta mulle ei usein löydy sopivaa juotavaa. Noloimmillaan olen joutunut erikseen pyytämään kraanavettä, kun edes sitä ei ole tuotu valmiiksi tarjolle ja on jano.
En juo kahvia, teetä, alkoholia enkä hiilihapollisia juomia. En myöskään pidä keinomakeutteisista tai esanssisistä halpismehuista, mutta niitä voi juoda paremman puutteessa.Ei ku juu, oma äitinikin mokasi tämän kanssa omissa lakkiaisissani. Oli kyllä hoksannut alkoholittomuuden tervetuliaismaljan kohdalla, mutta unohtanut kuplattomuuden. Kukaan tuskin olisi huomannut, jos mulle olisi lipsautettu lasi omenamehua. Ja itse taas olin liian hupakko vain esittääkseni kallistavani hieman lasia, mitä ilmeisesti olisi pitänyt tehdä sen sijaan, että juoksen huuhtomassa suutani välissä (myöhemmin jos on jotain tollasia tarjottu, olen kilautuksen jälkeen tuupannut lasin jollekin toiselle, jos kieltäytyminen on ollut liian silmiinpistävää). Meidän perheessä ei ole kovin usein isoja hienoja juhlia, tuon jälkeenkin vain yhdet häät ja parit vapaamuotoisemmat pienemmät juhlat.
Jos ei kelpaa kahvi, tee, alkoholi, hiilihapot tai makeutetut juomat niin jäljellä jää tosiaan se kraanavesi. Tai maito.
Noilla kriteereillä ei voi olettaa ihmisten muistavan ja keksivän sinulle jotain juhlajuomaa.
Aito sokeriton ja makeuttamaton marjamehu olisi ilmeisesti käynyt? Se on juhlava hienosta lasista tarjottuna, jääpaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla kriteereillä ei voi olettaa ihmisten muistavan ja keksivän sinulle jotain juhlajuomaa.Aito sokeriton ja makeuttamaton marjamehu olisi ilmeisesti käynyt? Se on juhlava hienosta lasista tarjottuna, jääpaloilla.
Todella vaikeaa juhlien järjestäjelle ruveta arpomaan että osuuko valinta oikeaan. Kun on kyse ainoastaan erittäin tarkasta ja valikoivasta makumieltymyksestä niin jollei pöydässä olevat normijuomat kelpaa niin sitten täytyy mennä sillä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse järjestän aina juhlat ravintolassa, jossa jokainen maksaa syömisensä itse ja ravintola tekee väkimäärästä riippuen sitten meille pari menuehdotusta. Jokainen saa myös juoda mitä haluaa ja näin on menty kolmet rippijuhlat ja kolmet yo-juhlat, ei ainuttakaan valitusta keneltäkään osallistuneelta.
Ja juhlakalu (tai vanhemmat) sitten myös ostaa itse lahjansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän juhlista voisi kirjoittaa just samoja kommentteja mitä täällä on ja parhaamme on silti yritetty, juhlien ilo mielessä silti aina ollut. Sori vieraat jos olette pahoittaneet kovasti mielenne. Ei tarvitse tulla seuraaviin juhliimme jos on niin kauheeta. :)
Mä en ymmärrä tätä marttyyrisyyttä. Jos kutsutaan 20 henkeä ja on 10 tuolia, ei silloin sanota voi voi. Jos isäntä on 120 kiloinen, pitää ymmärtää, ettei 3 lihapullaa per pää riitä.
Pidetään juhlia, halutaan välttämättä tehdä itse kaikki, koska maksaa niin paljon ja sitten vähän kaikki ontuu. Olin kerran serkkuni rippijuhlissa, olin n 10 v, kun täti itki keittiössä.
Mä ymmärrän sen, jos naapuri kysyy voitko tulla jeesaamaan lapsen rippijuhlissa, mutta en tajua menen ystäväni häihin ja minut ohjataan keittiöön tiskaamaan, koska säästetään ja äkkiähän mä laitaset tiskaan.Tietoa saa helposti, kun vaan ottaa selvää
Tuollaisessa tuolit loppuvat kesken tilanteessa ilmeisesti luotetaan että vierasporukka tulee vähän eri aikaan, eikä ole huomiotu että vieraat saattavatkin tulla yhtäaikaa. Tai ei olla vaan mietitty asioita sen enempää, vain tyyliin kahvit, kakut, kupit, jne ja se on siinä.
Vanhaan aikaan on ollut kai tapana nykäistä joku vieraista keittiön puolelle auttelemaan, muistelen samaa omasta lapsuudestani. Ei taida olla kyllä oikein nykypäivän tapaista enää.
Jos oman kodin tila on rajallinen, niin antakaahan pliis vinkkejä, että joku ei sitten suutu jos ei tulekaan kutsua. Eli että on huomoitu tuolien riittävyys, (riittämättömyys). Myös juhlien budjetti, taito / taidottomuus tehdä, että ihan jokainen juhlavieras on huomioitu ja jokaiselle on jotakin mieleistä. ym.
Jos on tiedossa aina se sama valittaja, nurisija ja vaatija - miten hänet pois juhlista? Jätetäänkö yksinkertaisesti kutsu vain lähettämättä?
Joku vieras tietenkin pahastuu, jos huomioi terveellisempiä herkkuja ja ruokia arvostavat myöskin, ja sitäkin terveellisempää laittaa tarjolle, muiden herkkujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut missään noissa ns. virallisemmissa juhlissa joissa ruoka olisi ollut varsinaisesti huonoa, mutta kylläkin sellaisissa, joissa tarjoilujen määrä on alimitoitettu pahasti ja se on loppunut kesken. Siis niin, että jonon päässä lounastaan jonottaneet vieraat saivat lautasilleen ruokalausikallisen perunamuusia, muutaman nokareen poropaistia ja salaatista jokusen viinirypäleen puolikkaan. Ei kiva. Kannattaa siis varata aina mieluummin enemmän kuin vähemmän ruokaa vieraiden lukumäärään nähden.
Tästä syyttäisin pitopalveluja. Tyttären häihin tuli tarjoilu pitopalvelusta. Olin teroittanut tyttärelle että sanoo että ruokaa on oltava riittävästi, hän itse varasi tarjoilut sieltä. Vieraat olivat pitkämatkalaisia. Aika niukasti oli ja yöpalaksi oli sovittu itse paistettavan karjalanpiirakoita 50 kpl. Ne loppuivat alkuunsa. Emme tienneet että pitopalvelu ei ollut mitään yöpalaksi tehnyt, oli vain ne omat paistamat piirakat. Täytekakkuakin oli aika niukasti. Vain viiniä oli riittävästi, kun porukkamme ei sitä paljoa käytä. Hääseurue oli 120 ihmistä, lapsivapaat häät
Kissa pöydälle. Jos tilataan ruokaa 120 hengelle niin olettaisin että ruoksa pitää tilata jonku 150 hengen edestä.
Käsi sydämmellä niin ne hinnat kauhistuttaa niin että tilataan ihan liian saidasti.
Tässäkin ollaan luultu että iltapalakin kuuluu hintaan. Eiköhän kaikesta olla zaatu hintatarjous. Tyttäresi halusi itse säästää häissään. Älä syytä pitopalvelua.
Ainakin itse käyttämissäni pitopalveluissa mitoitus on niin hyvin sopiva, että ei tarvitse itse lisäillä ylimääräisiä henkilöitä varmistaakseen, että ruuat riittää. Sanoisin, että ammattitaidotonta, jos asiakkaan pitää sanoa tulevan 120 henkilöä, jos 100 on tulossa. Vaikka omassakin suvussa syödään kunnolla, niin aina on riittänyt.
Lohikeitto pääruokana häissä. Sinänsä ihan ok, mutta jotenkin tuntui säästövalinnalta.
Olin rippijuhlissa, joissa ruokana oli kahta salaattia ja gluteenitonta, ilmeisesti monta päivää vanhaa, leipää. Salaatit on tarjoiluna täysin ok minusta, mutta nämä olivat tyyliin salaatinlehti-tomaatti-kurkku ja salaatinlehti-tomaatti-feta. Ruokaisammat salaatit on etenkin kesällä erittäin hyvä vaihtoehto, mutta nuo nyt oli aika onnettomia.
Kakussa oli jostain syystä kuorrutuksena pelkkää rahkaa. Oli ihan kamalan makuista.
Tarjoilut oli jopa ostettu juhlapaikalta. Siellä oli liian vähän tuoleja, itsekin jäin ilman istumapaikkaa. Kysyin henkilökunnalta, olisiko jossain takahuoneessa lisätuoleja, he kohauttelivat olkapäitään, asia ei kiinnostanut heitä lainkaan. Kävin sitten itse etsimässä tuolin itselleni. En tiedä mikä sitä henkilökuntaa vaivasi, olivat töykeitä, eivät tervehtineet eivätkä puhuneet mitään.
Mä en ainakaan järjestä sen takia juhlia että vieraat "pääsisi" arvostelemaan mikä on huonointa tarjoilussa! Menkööt ravintolaan syömään.
Voi luoja. Uskomatonta valittamista ja arvostelua. Miten kehtaatte..? Haloo, miksi menette juhlimaan... jääkää toki kotiin syömään omia eväitänne, jos syöminen on teidän valittajien mielestä juhlien pääasia. Valittaminen ja arvostelu on helppoa ja sitä harrastaa yleensä hyvin ylimieliset ja yksinkertaiset ihmiset ja sellaiset joiden sivistys ei riitä muihin keskustelun aiheisiin.
Musta on todella omituista että niin moni on sitä mieltä että ruokaa on kaikissa mahdollisissa juhlissa oltava, koska muuten on niin kiljuva nälkä että on pakko lähteä Heselle. Miten ihmiset selviää muusta elämästään, jos eivät voi jotain kolmen tunnin ohjelmaa päiväänsä varata jos eivät voi olla varmoja siitä että tarjolla on kunnon ruoka, edes pienellä välipalalla ei selviä?
Niitä kauiaa tulevia vieraita ei monesti ole kuin yksi tai kaksi perhettä. Olisi typeryyttä järjestää vaikka 60 hengen juhliin ruokatarjoilu vain siksi että Jarmon perhe tulee Ikaalisista eivätkä osaa käydä lounaalla ennen iltapäiväkahveja.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Uskomatonta valittamista ja arvostelua. Miten kehtaatte..? Haloo, miksi menette juhlimaan... jääkää toki kotiin syömään omia eväitänne, jos syöminen on teidän valittajien mielestä juhlien pääasia. Valittaminen ja arvostelu on helppoa ja sitä harrastaa yleensä hyvin ylimieliset ja yksinkertaiset ihmiset ja sellaiset joiden sivistys ei riitä muihin keskustelun aiheisiin.
Olisi kiva saada näyttö siitä mihin sinun sivistyksesi riittää. Kommenttisi ei kyllä kerro ainakaan kovin positiivista.
nykyään tää tarjoilu ja syöminen monesti juhlissaki hyppää silmille ja vie jopa pääosan. samoin kaupat pursuaa maailmanennätystahtiin lajikkeiden määrässä, ihmekös kansa lihoo entisestään. onneksi on juhlia jossa juhlittava on se pääpointti eikä miten mahan saa täyteen tai miltä tarjoilupöydät näyttää
Vierailija kirjoitti:
Tällainen juttu tuli mieleen viime kesän rippijuhlistamme:
Meillä oli konfirmaatio jo klo 10 ja vieraat tulivat pääosin pitkän matkan takaa. Meillä oli tavallaan "lounaaksi" ensin kahta erilaista salaattia ja suolaisia piirakoita, jotka tekivätkin kauppansa. Yllättäen lapsivieraita varten varattu kinkkupizza maistui myös aikuisille.
Juomana oli tuossa vaiheessa kivennäisvettä, jäävettä, mökkipaikkakunnan olutta, mehua ja löytyi myös paria erilaista limsaa.
Ajatuksena oli, että kahvi on sitten kakun kanssa sen jälkeen kun on syöty suolaiset. Heti alkuun oli kyllä pöydässä pientä makeaakin, kuten rippilapsen siskon tekemiä kuppikakkuja, pikkuleipiä jne.
Infotiin kyllä tietenkin, että tässä ensin ruokaisampaa tarjottavaa ja sen jälkeen tarjolla on kakkukahvit.
Miehen sukulaiset alkoivat kuitenkin kyselemään kahvin perään jo noiden suolaisten tarjottavien kanssa. No ei muuta kuin kahvia k
Moukkamaista vierailta alkaa kysellä kahvin perään. Eivät he siitä päätä.
"Ennen syötiin sitä mitä pöydässä oli."
Niin syötiin ja seuraava yö tai pidempäänkin itkettiin kipujen kourissa. Tai jos tiesi, mikä ruoka-aine ei sovi, jätettiin syömättä ja silloin taas pidettiin ylpeänä, kun tarjoomukset ei kelpaa.
Mieluummin jätän tällaiset juhlat väliin ja juhlien järjestäjät myös.
Pikkusisko mustaan kirjaan bändin poikien takia? Kerro toki pitopalvelun nimi, niin tiedetään sitä välttää.