Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran häissä, jossa oli ruokaa yllin kyllin ja se oli hyvää. Mutta juomapuoli oli "vähän" toispuoleinen. Alkoholia oli varmaan kymmentä eri sorttia, oli viinit ruoan kanssa, liköörit + konjakit kahvin kera, sitten tietysti illalla boolia, lonkeroa, tölkkiolutta ja sahtia ja näille omat kylmäkaapit tuotuna paikalle omaan telttaansa. Meille jotka eivät alkoholia nauti oli ruoan kanssa kyllä kotikaljaa yms. mitä nyt yleensäkin mutta sen jälkeen oli 2 vesikannua joita ei täytetty kun ne kerran tyhjenivät (vieraita 100+). Vessan hanasta sai käydä juomassa vettä janoonsa. Ei isäntäväki kai sitä ilkeyttään tehnyt mutta eivät vaan ymmärtäneet että jotain alkoholitontakin olisi voinut olla tarjolla. Jäi joka tapauksessa semmoinen olo että minua ei arvostettu vieraana kovinkaan paljon. Teki mieli käydä kysymässä, että eikö mitään juotavaa ole mutta en kehdannut "valittaa".
Tästä tuli mieleen että häät jossa myös oli varsin kattava baari mutta ei mitään alkoholitonta, edes blandikseksi.
Etkö osannut itse käydä hakemassa vettä hanasta tai pyytämänsä sitä johonkin kannuun? Voi elämä tätä uusavuttomuutta...🤣
Nyt uusia kokemuksia kehiin. Tällä helteellä majoneesit mätänee alta aikayksikön.
Kesähäät. Juhlapaikaksi varattu vanha seurojentalo. Kirkkovihkimisen jälkeen siirryttiin sinne.
Siellä mikään ei toiminut. Kahviin ja hääkakkuun päästiin illalla klo 11. Hampaat irvessä kestettiin siihen asti, kun siipan mielestä ennen kahvia ei etiketin mukaan pidä lähteä.
Sekin olisi auttanut, jos olisi ollut joku juontaja, mutta ei, epätietoisina siellä istuimme ihmettelemässä.
Muistelen että jossain täällä kommenteissa oli että ei ole iso vaiva makean lisukkeena suolainen tarjottava. Entäpä jos juurikin juhlasankarin oma toive on tyylikäs kukkainen kakkubuffet -tyylinen tarjoilu! Ja jos suolaista laitetaan, niin silloin ei ole kuunneltu juhlasankarin toivetta! (kutsussa viitaus vain kakkutarjoiluun)
Sitäpaitsi kyllä yksi suolainen tarjottava vaan lisäisi kummasti työmäärää , sekä hintaakin kun pitää ottaa huomioon kaikki mahdolliset vieraiden allergiat, erityisruokavaliot ym. Vegaani, laktoositon, maidoton, gluteeniton, viljaton, pähkinätön, paprikaton, sokeriton, ym ym. Varsinkin kun itse ei leivo.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen juttu tuli mieleen viime kesän rippijuhlistamme:
Meillä oli konfirmaatio jo klo 10 ja vieraat tulivat pääosin pitkän matkan takaa. Meillä oli tavallaan "lounaaksi" ensin kahta erilaista salaattia ja suolaisia piirakoita, jotka tekivätkin kauppansa. Yllättäen lapsivieraita varten varattu kinkkupizza maistui myös aikuisille.
Juomana oli tuossa vaiheessa kivennäisvettä, jäävettä, mökkipaikkakunnan olutta, mehua ja löytyi myös paria erilaista limsaa.
Ajatuksena oli, että kahvi on sitten kakun kanssa sen jälkeen kun on syöty suolaiset. Heti alkuun oli kyllä pöydässä pientä makeaakin, kuten rippilapsen siskon tekemiä kuppikakkuja, pikkuleipiä jne.
Infotiin kyllä tietenkin, että tässä ensin ruokaisampaa tarjottavaa ja sen jälkeen tarjolla on kakkukahvit.
Miehen sukulaiset alkoivat kuitenkin kyselemään kahvin perään jo noiden suolaisten tarjottavien kanssa. No ei muuta kuin kahvia keittämään, mutta tää ei tullut mieleen :) Eli hyvä varautua tällaiseenkin, jos tarjoaa ns. ruokaa, että osa vieraista haluaa jo siinä vaiheessa kahvia.
Tuttu ilmiö! Tyttären yo-juhlistq jäi laatikollinen kuohuviiniä kun kaikki skoolasi ja hivutti sitten puolitäyden lasin hyllynreunalle ja siirtyi juomaan kahvia. Teen itsekin noin 😀. Onneksi myös kahvia piisasi, ja olin laittanut suodattimet ja vedet ja kahvit valmiiksi niin että kahvia sai 5 min odotuksella.
Kerron käänteisesti oppimastani. Olen järjestänyt huonot juhlat ja se kaduttaa vaikka juhlista on tovi.
Ruokaa ja juomaa oli, se oli tosi hyvää ja sitä oli reilusti. Mutta... Ruoista puuttui selvät merkinnät mitä ne sisälsivät. Kaikki oli laktoositonta, sen joutui joka toiselle vieraalle kertomaan erikseen kun ruoille ei ollut tuoteselosteita. Kaikki ilmoitetut allergiat oli huomioitu, mutta kyllähän sitä varmistelee kun ei ilmoiteta selvästi mitä missäkin on.
Lapsille oli mehua tarjolla. Kun mehu loppui ja tuli tarve tehdä lisää, ei ollut tietoa missä loput tiivisteestä oli. Juhlien jälkeen se sitten löydettiin. Heh.
Maito ja kerma oli tismalleen samanlaisissa kaatimissa, eihän niitä erottanut toisistaan. Lopulta kävi niin, että molempia kaatimia täytettiin maidolla, vaikka jääkaapista löytyi lisää kermaa.
Ruoan tarjoilussa tuli hämminkiä, joku sanoi toista ja toinen toista. Lopulta päädyttiin tilanteeseen, jossa juotiin alkujuomaa, kahvia ja syötiin ruokaa samaan aikaan. Ei pystynyt edes yrittämään "aaltoina" syömistä. Tämä olisi ollut tarpeen tilanpuutteen vuoksi.
Keittiössä oli niin monta vahvatahtoista ja stressaantunutta ihmistä. Vaimoni teki paljon tarjottavia, mutta itse juhlissa ei pystynyt niitä koordinoimaan. Eikä ennen juhlia kertonut minulle miten halusi tarjoilun toteutuvan. Eikä tarjoilujen hoitamiseen ollut erikseen nimetty ketään, tietääkseni. Summanmutikassa yritin jotain kertoa kun kysyttiin mitä näille tehdään tai tuolle tai koska.
Istumapaikkoja oli liian vähän vieraisiin nähden. Tarkoituksena oli järjestää juhlat vuokrattavassa juhlatilassa, mutta juhlaan osallistuvien ja itse papin aikataulut sijoittuivat niin ettei tila ollut vuokrattavissa kyseiseen ajankohtaan. Päädyimme järjestämään ne kotonamme eikä meiltä löytynyt siihen hätään kalusteita koko poppoolle. Vuokrauspalveluita tällaiseen on muttei kuulemma tarvittu. Purettuja tuoleja oli varastossa muttei niitä voinut käyttää kun eivät sopineet sisustukseen..
Kahvit kaadettiin kuppeihin liian hätäseen jonka seurauksena viimeiset kupilliset olivat jo jäähtyneet kun niitä haettiin. Pannussa ja termarissa oli kyllä kuumaa tarjolla muttei sitä kehdannut kukaan ottaa kun kuppiin oli jo valmiiksi kaadettu.
Varmaan pahin kaikista, teetä ei ollut haudutettu valmiiksi. Oli pussiteetä ja kuumaa vettä. Sori siitä.
Oli muuten hyvät juhlat mutta istumapaikkojen puutteen vuoksi vieraat tulivat, söivät ja lähtivät. Näitä kekkereitä järjestettiin monta päivää ja kestivät max. kolme tuntia toimituksineen. Kyseessä ristiäiset.
Vierailija kirjoitti:
Kerron käänteisesti oppimastani. Olen järjestänyt huonot juhlat ja se kaduttaa vaikka juhlista on tovi.
Ruokaa ja juomaa oli, se oli tosi hyvää ja sitä oli reilusti. Mutta... Ruoista puuttui selvät merkinnät mitä ne sisälsivät. Kaikki oli laktoositonta, sen joutui joka toiselle vieraalle kertomaan erikseen kun ruoille ei ollut tuoteselosteita. Kaikki ilmoitetut allergiat oli huomioitu, mutta kyllähän sitä varmistelee kun ei ilmoiteta selvästi mitä missäkin on.
Lapsille oli mehua tarjolla. Kun mehu loppui ja tuli tarve tehdä lisää, ei ollut tietoa missä loput tiivisteestä oli. Juhlien jälkeen se sitten löydettiin. Heh.
Maito ja kerma oli tismalleen samanlaisissa kaatimissa, eihän niitä erottanut toisistaan. Lopulta kävi niin, että molempia kaatimia täytettiin maidolla, vaikka jääkaapista löytyi lisää kermaa.
Ruoan tarjoilussa tuli hämminkiä, joku sanoi toista ja toinen toista. Lopulta päädyttiin tilanteeseen, jossa juotiin alkujuomaa, kahvia ja syötiin ruokaa samaan aikaan. Ei pystynyt edes yrittämään "aaltoina" syömistä. Tämä olisi ollut tarpeen tilanpuutteen vuoksi.
Keittiössä oli niin monta vahvatahtoista ja stressaantunutta ihmistä. Vaimoni teki paljon tarjottavia, mutta itse juhlissa ei pystynyt niitä koordinoimaan. Eikä ennen juhlia kertonut minulle miten halusi tarjoilun toteutuvan. Eikä tarjoilujen hoitamiseen ollut erikseen nimetty ketään, tietääkseni. Summanmutikassa yritin jotain kertoa kun kysyttiin mitä näille tehdään tai tuolle tai koska.
Istumapaikkoja oli liian vähän vieraisiin nähden. Tarkoituksena oli järjestää juhlat vuokrattavassa juhlatilassa, mutta juhlaan osallistuvien ja itse papin aikataulut sijoittuivat niin ettei tila ollut vuokrattavissa kyseiseen ajankohtaan. Päädyimme järjestämään ne kotonamme eikä meiltä löytynyt siihen hätään kalusteita koko poppoolle. Vuokrauspalveluita tällaiseen on muttei kuulemma tarvittu. Purettuja tuoleja oli varastossa muttei niitä voinut käyttää kun eivät sopineet sisustukseen..
Kahvit kaadettiin kuppeihin liian hätäseen jonka seurauksena viimeiset kupilliset olivat jo jäähtyneet kun niitä haettiin. Pannussa ja termarissa oli kyllä kuumaa tarjolla muttei sitä kehdannut kukaan ottaa kun kuppiin oli jo valmiiksi kaadettu.
Varmaan pahin kaikista, teetä ei ollut haudutettu valmiiksi. Oli pussiteetä ja kuumaa vettä. Sori siitä.
Oli muuten hyvät juhlat mutta istumapaikkojen puutteen vuoksi vieraat tulivat, söivät ja lähtivät. Näitä kekkereitä järjestettiin monta päivää ja kestivät max. kolme tuntia toimituksineen. Kyseessä ristiäiset.
No olette sentään saaneet lapsen kastettua. Se on tärkeintä.
Joo. Voileipäkakut on ihan parhaita, paitsi ne jotka on tehty siitä missä aita matalalla on, eli italiansalaattia, hernemaissipaprikaa jne amatöörimäistä tavaraa sullottu maut sikin sokin. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa:
- liian vähän tarjottavaa, loppuu kesken tai vieraat ei uskalla ottaa mitään kun pelkäävät jonkun jäävän ilman
- ennen puoltapäivää alkavat juhlat, jonne tullaan pitkästä matkasta ja tarjottavana on joku yksi suolainen piirakka ja salaattia
Siksipä juuri olen aina tarjoillut läpimän ruoan ja kakkua kahvin kera.
Riokana on ollut ihan perus lastikkoruokaa tai broilerifileitä riisin kera plus vihersalaattia ja patonkia.
Olen havainnut, että juhlijat tykkäävät todellakin.
Tuttu ilmiö! Tyttären yo-juhlistq jäi laatikollinen kuohuviiniä kun kaikki skoolasi ja hivutti sitten puolitäyden lasin hyllynreunalle ja siirtyi juomaan kahvia. Teen itsekin noin 😀. Onneksi myös kahvia piisasi, ja olin laittanut suodattimet ja vedet ja kahvit valmiiksi niin että kahvia sai 5 min odotuksella.[/quote]
Eli jotain pahaa halpaa kuoharia selkeästi.
En oikein ymmärrä näitä juhlien arvostelijoita. Olen kai sitä ikäluokkaa, että kaikki käy ja joka perhe tarjoilee mihin pystyy. Se on minulle todella ok.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä juhlien arvostelijoita. Olen kai sitä ikäluokkaa, että kaikki käy ja joka perhe tarjoilee mihin pystyy. Se on minulle todella ok.
Sama minulla.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Voileipäkakut on ihan parhaita, paitsi ne jotka on tehty siitä missä aita matalalla on, eli italiansalaattia, hernemaissipaprikaa jne amatöörimäistä tavaraa sullottu maut sikin sokin. Hyi.
Mä en ole koskaan kuullutkaan tuollaista voileipäkakuista 😳
Vierailija kirjoitti:
Feelian valmiskeitto JUHLAruokana. Inhoan niitä arkisinkin mutta että vielä juhlassa einesmössöjä.
Einekset on kyllä kaukan juhlavasta. Pahojakin nuo feeliat.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu ilmiö! Tyttären yo-juhlistq jäi laatikollinen kuohuviiniä kun kaikki skoolasi ja hivutti sitten puolitäyden lasin hyllynreunalle ja siirtyi juomaan kahvia. Teen itsekin noin 😀. Onneksi myös kahvia piisasi, ja olin laittanut suodattimet ja vedet ja kahvit valmiiksi niin että kahvia sai 5 min odotuksella.
Eli jotain pahaa halpaa kuoharia selkeästi.
Lyhytnäköinen kommentti. Edullinen kuohari ei aina tarkoita pahanmakuista. Kallis kuohari ei aina tarkoita hyvää ja helposti juotavaa. Makuja on aina yhtä monia kuin juhlijoitakin.
Meidän juhlista voisi kirjoittaa just samoja kommentteja mitä täällä on ja parhaamme on silti yritetty, juhlien ilo mielessä silti aina ollut. Sori vieraat jos olette pahoittaneet kovasti mielenne. Ei tarvitse tulla seuraaviin juhliimme jos on niin kauheeta. :)
Kavereiden häät, pöydässä erilaisia salaatteja. Hyviä olivat mutta vieraat kuvittelivat niitä alkupaloiksi joten jäivät nälkäiseksi kun muuta tarjoilua ei kakun lisäksi ollut.