Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toteampa vaan, että koskaan en ole ollut vegaanin juhlissa niin, että olisin nauttinut tarjoiluista eikä olisi jäänyt nälkä.
Lähimmän pizzerian kautta kotiin -bileet.
Vegaanien ei tarvitse ottaa ikinä huomioon ketään, mutta muiden on pakko huomioida vegaanit.
Kehuin jo aikaisemmin tuossa vegaanihäätarjoilua, ja on ihan pakko kertoa niistä tarjoiluista, ja ihmetellä, että eikö niitä tosiaan olisi voinut syödä muutkin kuin vegaanit, minulle ainakin kelpasi. Siellä oli perunoita, riisiä, jotain tosi hyviä uunivihanneksia, missä oli ainakin punajuurta, lanttua ja porkkanaa. Sitten oli ihan perinteinen porkkanalaatikko, jokin intialaistyylinen currymausteinen ruoka, missä oli reilusti kukkakaalia, kaalipiirakka jostain lehtitaikinatyylisestä tehtynä, jotain pinaattipiiraitakin. Ja tässä vain ruoat. Sen lisäksi monenlaisia salaatteja, leipää, levitteitä, kakkukahvipöytä monenlaisine
leivonnaisineen.
Sappioireet iskevät usein rasvaisen, käristetyn tai mausteisen ruoan syömisen jälkeen. Myös esimerkiksi kaali, kurkku, lanttu, paprika, omena, sipuli ja herneet saavat sappirakon supistumaan, eli sappinestettä tarvitaan näidenkin ruokien sulattamiseen.
Monikohan vieraista saattoikaan syödä?
Eihän tuossa ole mitään käristettyä tai mausteista. Ainoa rasvaiseksi luokiteltava on kaalipiirakka. Ja vähemmän siinä varmaan on rasvaa, kuin jossain grillimakkaroissa, joita kyllä vedellään huolella. Eikä myöskään välttämättä ollut mitään mainitsemiasi raaka-aineita, sitä kaalia lukuunottamatta.
Lanttu uunijuureksissa, ei auta että pelkästään sen jättää syömättä, jos samassa vuoassa, curry, kukkakaali, jos levitteet hummusta herne jne.
Minulta on sappi poistettu, mutta oireet jäivät. Nuorin tuntemani sappivaivainen on 25v nainen, seuraava 28 ja hän painaa n. 45 kg. Minulla vain kiinnitti huomiota, että monissa on sopimattomia aineksia. Itse olisin kyllä nuorena pitänyt kyseisistä ruoista. Ei aina ole kyse siitä, että kasvis- tai vegaaninen ruoka ei kelpaa, osa siitä vain ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset moittivat ja haukkuvat toisten tekemää ruokaa siinäkö on teidän kiitoksenne heille jotka ystävällisesti muistivat teitä ja kutsuivat juhliinsa?
Miettikääpä hetki mitä teette, ihan kliseisesti aikuisten oikeesti.
Itse kuulun siihen ikäryhmään että minut on kasvatettu arvostamaan ruokaa ja se ei ole koskaan ollut mikään arvostelun aihe ja kaikki mikä on tarkoitettu ihmisen ravinnoksi sitä pitää pitää suuressa arvossa ja olla helvetin kiitollinen siitä että yksikään teistä ei ole koskaan nähnyt nälkää vaikka eräät teistä niin voivat väittääkin ja tehdä asiasta niin muodissa olevaa draamaa.
Tässä maassa ei nälkää näe yksikään ellei itse halua.
Seuraavaksi kun teitä joku arvostaa niin paljon että kutsuu teidät juhliinsa ottakaa omat juomat ja eritoten ruuat mukaanne ettei vaan mene ketodieetti päin helvettiä.
Muuten olen melko samaa mieltä mutta tämä on väärin:
"Tässä maassa ei nälkää näe yksikään ellei itse halua."
Vaikka et itse ole sitä kokenut niin minä ja siskoni olemme! Ja väittäisin että monet lapset tänäkin päivänä suomessakin kokee nälkää.
Olen alkoholistiperheestä ja lapsuudessani kesät meni usein nälkäisenä. Kotona juopporemmi eikä mitään ruokaa. Sano sinä mistä ala-asteikäiset tenavat saa syötävää jos ei ole koulua ja kotoa löytyy pelkkää vehnäjauhoa? Leipäsiä tuli paljon tehtyä, vehnäjauhoa ja vettä taikinaksi ja uuniin, nam. Ei kauaa nälkää pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset tarjoilut ovat huonot jotka ovat täysin alkoholittomat. Ei edes viiniä ruuan kanssa tai tilkkaa konjakkia tai likööriä kahvin kanssa.
On sen nyt merkillistä, ettei jotkut pysty viettämään muutamaa tuntia juhlissa ilman alkoholia.
No eivät ne mitkään juhlat ole silloin.
Meillä on aina ollut ruuan kanssa viiniä ja on saanut ottaa itselleen konjakkia tai likööriä kahvin kanssa. . Synttärijuhlat (myös pojan) , YO-juhlat, omat häät tietenkin.
Omia hautajaisia ei olla vietetty.
Vielä.
Meillä on suvussa yksi perhe, joilla on monia eri ruoka-ainerajoitteita. Maidoton, gluteeniton, ja useita yksittäisiä ruoka-aineita.
Kaikkiin suvun tapaamisiin osallistuessaan pitävät suurta melua rajoitteistaan ja kyllä heidät tietenkin onkin huomioitu. Jopa niin, että koko juhlaväki on syönyt gluteenittomia pullia ja kauramaitoon tehtyjä piirakoita.
Eräs lapseni oli vauvana vatsavaivainen, ja neuvolasta sain ohjeen imetysdiettiin joka kielsi mm. maidon. Olin onnellinen, että juhlat, joihin olimme parin päivän kuluttua menossa, oli juuri tämän ruokarajoiteperheen järjestämät, eli maidotonta tarjottavaa varmasti löytyisi. No kuinka ollakaan KAIKKI tarjottava sisälsi maitoa. Eivät nyt sitten omissa juhlissaan noudattaneetkaan omia rajoitteitaan.
Tupareissa eräällä "köyhäilijällä" oli valkokaaliin tehty fetasalaatti, muutama murunen fetaa, muutamat kaikista halvimmat mustaksi värjätyt euroshopperin oliivit ja muutama tomaattilohko, 2 pientä siivua patonkia/ hlö ja juomaksi sekamehua.
Myöhemmin keitti kahvit ja kaivoi kaapista jotain halpiskeksejä.
Voi kun olisin tienny tämän niin oisin tuonut hänelle jotain - ihan törkeän nolot tuparit oli. Porukat yritti kompensoida tätä loihtimalla väkisin hauskaa ja vapautunutta tunnelmaa. Lähdettiin hyvin nopsaan baariin ja sit snägärin kautta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset tarjoilut ovat huonot jotka ovat täysin alkoholittomat. Ei edes viiniä ruuan kanssa tai tilkkaa konjakkia tai likööriä kahvin kanssa.
On sen nyt merkillistä, ettei jotkut pysty viettämään muutamaa tuntia juhlissa ilman alkoholia.
Kyllähän juoppoa harmittaa, kun odotti saavansa juoda ilmaista viinaa ja joutuukin tyytymään taskumatin antimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo muakin häiritsee tää suomalainen puritaaninen ja sievistelevä alkoholikulttuuri juhlissa, ja kuitenkin sitä viinaa vedetään kun muut ei näe.....HUOH. Me kaikki tiedetään että te juotte. Piste.
Ulkomailla on aivan normaalia, että juhlissa tarjotaan viiniä yms. myös lasten juhlissa aikuisille. Ei niihin kukaan edes menisi muuten. Mikään ei ole tylsempää kuin patsastella siellä joku kahvikuppi kädessä. En edes mene näihin kahvi-kakku-juhliin, ei maksa vaivaa.
Kuoharit peliin, ihmiset! Kyllä alkaa perhejuhlatkin porukalle maistumaan ja saa talon täyteen.
Mä luulen että kyseessä on pihiys. Ollaan niin pihejä että niitä viinejä ei juoteta vieraille, kun juodaan mielummin itse.
Yleensä juhliin tullaan autolla. Miten mämä kuoharia maistelevat vieraat pääsevät kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Ainahan juoppo voi tehdä niin, ettei lähde ollenkaan tilaisuuksiin, jotka tietää olevan alkoholittomat. Tai jos tulee paikanpäällä yllätyksenä, että ei ole alkoholia tarjolla, niin lähtee pois ja baarin kautta kotiin. Siinähän se on taas yksi tekosyy saada juoda, kun tuli lähdettyä suu hymyssä tilaisuuteen, jossa ei sitten saanutkaan ilmaista viinaa, vaikka niin kovasti toivoi. Odotukset vs. todellisuus. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti on pahaa.
Se on ollut juhlaruoka ennen, kun on syöty joka päivä pelkkää läskisoossia. Nykyajan ihmiselle se ei vaan maistu niin hyvältä.
Joka ikisissä sukujuhlissa (Savossa) on karjalanpaistia pääruokana ja siihen joku perus tomaatti-kurkku-salaatti. Karjalanpiirakoita ja munavoita. No ne on OK jos on itse tehtyjä, mutta aina ei ole.
Vähän voisi tulla nykyaikaan ja laittaa vaihteeksi jotain muuta. Karjalanpaisti jää mulla kyllä syömättä.
Olen yli viisikymppinen savolainen enkä allekirjoita karjalanpaistin yleisyyttä juhlissa.
Sama täällä. Olen nelikymppinen, paljasjalkainen savolainen ja ehä pari kertaa vanhempien, 90-vuotissynttäreillä ollut karjalanpaisti. Itse kyllä tykkään siitäkin.
Typerää yleistystä ekalta kirjoittajalta.
Pistän paremmaksi.
Ollaan oltu 38v yhdessä puolisoni kanssa, anopin iso suku umpikarjalainen (Karjalan evakkoja). Kertaakaan ei ole ollut karjalanpaistia tarjolla missään juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset moittivat ja haukkuvat toisten tekemää ruokaa siinäkö on teidän kiitoksenne heille jotka ystävällisesti muistivat teitä ja kutsuivat juhliinsa?
Miettikääpä hetki mitä teette, ihan kliseisesti aikuisten oikeesti.
Itse kuulun siihen ikäryhmään että minut on kasvatettu arvostamaan ruokaa ja se ei ole koskaan ollut mikään arvostelun aihe ja kaikki mikä on tarkoitettu ihmisen ravinnoksi sitä pitää pitää suuressa arvossa ja olla helvetin kiitollinen siitä että yksikään teistä ei ole koskaan nähnyt nälkää vaikka eräät teistä niin voivat väittääkin ja tehdä asiasta niin muodissa olevaa draamaa.
Tässä maassa ei nälkää näe yksikään ellei itse halua.
Seuraavaksi kun teitä joku arvostaa niin paljon että kutsuu teidät juhliinsa ottakaa omat juomat ja eritoten ruuat mukaanne ettei vaan mene ketodieetti päin helvettiä.
Muuten olen melko samaa mieltä mutta tämä on väärin:
"Tässä maassa ei nälkää näe yksikään ellei itse halua."
Vaikka et itse ole sitä kokenut niin minä ja siskoni olemme! Ja väittäisin että monet lapset tänäkin päivänä suomessakin kokee nälkää.
Olen alkoholistiperheestä ja lapsuudessani kesät meni usein nälkäisenä. Kotona juopporemmi eikä mitään ruokaa. Sano sinä mistä ala-asteikäiset tenavat saa syötävää jos ei ole koulua ja kotoa löytyy pelkkää vehnäjauhoa? Leipäsiä tuli paljon tehtyä, vehnäjauhoa ja vettä taikinaksi ja uuniin, nam. Ei kauaa nälkää pidä.
Eikö ollut vielä mitään lasten- tai sosiaalihuoltoa vai etkö tiennyt niistä?
Vierailija kirjoitti:
Minä menin kasvissyöjäperheen järjestämiin juhliin ja ilmoitin olevani lihansyöjä. Lihaa ei kuitenkaan ollut tarjolla.. ! Ruokarajoitteet kyllä tiedusteltiin etukäteen.
Tämä on kyllä jännä kommentti.
Olen lähes 60-vuotias sekasyöjä ja suurin osa tutuistani ja sukulaisistani on myös sekasyöjiä. Tunnen myös useita kasvissyöjiä ja vegaaneja. Mutta en koskaan ole tavannut ketään, joka syö 100% pelkästään lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan juoppo voi tehdä niin, ettei lähde ollenkaan tilaisuuksiin, jotka tietää olevan alkoholittomat. Tai jos tulee paikanpäällä yllätyksenä, että ei ole alkoholia tarjolla, niin lähtee pois ja baarin kautta kotiin. Siinähän se on taas yksi tekosyy saada juoda, kun tuli lähdettyä suu hymyssä tilaisuuteen, jossa ei sitten saanutkaan ilmaista viinaa, vaikka niin kovasti toivoi. Odotukset vs. todellisuus. 😆
Tasokkaalla aterialla kuuluu olla viiniä tarjolla ruoan kanssa. Ei siinä ole tarkoituksena juopuminen, vaan ihan muu, josta suomalaiset juntit eivät tajua mitään.
Mutta ei sukujuhlissa tarvitse olla viiniä eikä muitakaan alkoholijuomia. Eikä ruoan tarvitse olla huippuravintolan tasoista. Eiköhän pääasia ole tapaaminen ja juttelu.
Tämä on vanha ketju, joten olen saattanut vastata tähän jo aikaisemmin. Mutta huonoimpiin juhlatarjoiluihin olen törmännyt yksissä häissä. Ruokana oli vain lihakeittoa, leipää ja voita. Muuten hyvä, mutta olen kasvissyöjä, ja keitto loppui kaikilta muiltakin kesken. Kahvin kanssa oli pelkkä kakku. Suuri pöytä näytti aika ankealta näillä tarjottavilla.
Poikani yo-juhlat olivat vegaaniset, koska hän on kasvissyöjä. En mainostanut sitä missään vaiheessa, katoin vaan kaikki tarjottavat pöytään. Jälkeenpäin ihmettelivät, oliko tosiaan vegaanista, oli niin hyvää ja "tavallista". Ei ollut itsetekemääni, palkkasin osaajan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasokkaalla aterialla kuuluu olla viiniä tarjolla ruoan kanssa. Ei siinä ole tarkoituksena juopuminen, vaan ihan muu, josta suomalaiset juntit eivät tajua mitään.
Mutta ei sukujuhlissa tarvitse olla viiniä eikä muitakaan alkoholijuomia. Eikä ruoan tarvitse olla huippuravintolan tasoista. Eiköhän pääasia ole tapaaminen ja juttelu.
Kyllä, varmaan siinä tapauksessa, kun ollaan hienostuneita viiniasiantuntijoita, jotka eivät avaa korkkia vain ja ainoastaan vetääkseen päänsä täyteen, vaan esim. syystä, että nautitaan hyvä ateria kera laatuviinin, jota ensin nuuhkitaan ja sen jälkeen vähän kerrassaan siemaillaan ja keskustellaan viinin eri makuvivahteista, mistä viini on peräisin jne. Sen ohessa voi sitten tapailla ihmisiä ja jutella.
Mutta ei sen pitäisi ongelmaksi nousta, jos tuleekin yllätyksenä, ettei tilaisuudessa olekaan alkoholitarjoilua. Jos nousee ongelmaksi, on hyvä tarkastella suhdettaan alkoholiin, että mikä se oikeasti on ja missä mennään, jos en mä nyt millään voi tämän kerran olla alkoholittomassa tilaisuudessa, vaan pitäisi täälläkin saada ottaa alkoholia. Se ei mene kaikille kaaliin, että sitä voi olla juomatta yhdessä tilaisuudessa kymmenestä. Se, ettei joku omassa tilaisuudessa halua syystä tai toisesta tarjoilla alkoholia, loukkaa henkilöä ja hänen oikeuksiaan.
Jokainenhan saa laittaa sellaiset juhlat kuin haluaa. Aikanaan äitini hautajaisiin otin pitopalvelun, koska oli pitkän matkan päästä tulleita sukulaisia paljon ja ajattelin, että ruoka on kivempi. Koska gluteenittomia oli sekä maidottomia ja munattomiakin kaksi päädyin hirvenkäristykseen (tai poro mikäli hirveä ei ole saatavilla) sekä muusiin (helppo ottaa perunaa erilleen tarjottavaksi). Muistotilaisuudessa sitten paljastui, että olivat vaihtaneet käristyksen riistakäristykseksi ja sehän ei ole lainkaan sama asia. Kyllä suoraan sanottuna vitutti, suvussa useampi metsämies, yksi ei pystynyt syömään riistakäristystä ollenkaan kun se on oikeasti aika ällöä jos on syynyt ns oikeata käristystä aiemmin. Jäi paskan maku koko firmasta ja muistan mainita kaikille, jos tulee puhetta pitopalveluista.
Millä tavalla rippijuhalat ovat "virallisia"?
Ostikossa pitäis lukea huonoimma tarjoilut Perhejuhlissa!
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin köyhä, ettei ole varaa kunnon tarjoiluihin, niin jättää sitten järjestämättä. Tai jos on pihi. Vieraiden nälkiinnyttäminen on junttia ja moukkamaista.
Köyhälläkin on oikeus järjestää juhlat ja kutsuvieras, jos ei ole ihan idiootti, on kiitollinen siitä, mitä saa, eikä pahoillaan siitä, mitä ei saanut. Oikein fiksu kysyy "mitä voin tuoda", jos tietää toisen vähävaraiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin köyhä, ettei ole varaa kunnon tarjoiluihin, niin jättää sitten järjestämättä. Tai jos on pihi. Vieraiden nälkiinnyttäminen on junttia ja moukkamaista.
Köyhälläkin on oikeus järjestää juhlat ja kutsuvieras, jos ei ole ihan idiootti, on kiitollinen siitä, mitä saa, eikä pahoillaan siitä, mitä ei saanut. Oikein fiksu kysyy "mitä voin tuoda", jos tietää toisen vähävaraiseksi.
Asumisyksikössä asukkaat järjestävät synttäritarjoilut 25 hengelle 50€:lla. Silti kaikki ostetaan valmiina. Tarjolla yleensä kakkua, keksiä, karkkia, jäätelöä ja sipsejä. Jos taitoa löytyy, kympillä saa tehtyä jo ison täytekakun - kanamunat 2, sokeri 1, perunajauho/vehnäjauho, 1,50, hillo 2,50 kerma 2,50, karkkia koristeeksi.
Suolaista tarjottavaakin saa edullisesri esim suolaisesta pannukakusta.
Ei se, että tarjottava on kallista tee siitä juhlaruokaa. Juhlaruoan tärkein ominaisuus on hyvästä sydämestä tarjoilu.
Isovanhemmat, tädit ja sedät ja kummit saattavat osallistua mielellään juhlatarjoamisten järjestämiseen.
Eihän tuossa ole mitään käristettyä tai mausteista. Ainoa rasvaiseksi luokiteltava on kaalipiirakka. Ja vähemmän siinä varmaan on rasvaa, kuin jossain grillimakkaroissa, joita kyllä vedellään huolella. Eikä myöskään välttämättä ollut mitään mainitsemiasi raaka-aineita, sitä kaalia lukuunottamatta.