Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
921/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tosiaan kaipaisi sitä suvaitsevaisuutta kasvissyöjien puolelta. Eiköhän se juhlien järjestäjä saa itse päättää mitä laittaa tarjolle. Joskus tuntuu siltä, että jää juhlat pitämättä, kun ihmisillä on niin paljon vaatimuksia, eikä yksinkertaisesti uskalleta pitää juhlia. Ei ennen ollut niin.

Siitä on varmaan tosi pitkä aika, kun ei ollut mitään vaihtoehtoja. Jo minun ylioppilasjuhlissani vuonna 1994 oli erikseen laktoositon ja gluteeniton kakku. Karjalanpiirakatkin tehtiin laktoosittomaan maitoon. Kuohuviinimaljan vaihtoehtona oli Pommacia. Ei ole minusta iso vaiva.

Laktoosittomia maitotaloustuotteita ei ollut saatavilla vuonna 1994. Vähälaktoosisia kyllä oli.

Vierailija
922/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihaa teetä tupareissa, ja kaiken lisäksi muutto oli samassa, joka siten oli vaivan palkka.  -Muutettava kyllä tienasi hyvin, mutta ei saanut rahaa pidettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät joihin oli kutsuttu vieraita ympäri Suomen ja juhlijoita oli yli 100.

Viinaa riitti ja sillä sulhanen kaveriporukkansa kanssa lotrasikin huolella. Mutta ruokatarjoilu oli uskomattoman köykäinen kun vertaa ihan rahallisesti ja määrällisesti alkoholiin mitä paikalle oli lastattu.

Pääruoaksi oli valittu kuvottava mykysoppa ja voi niitä vieraiden ilmeitä kun näkivät mitä pitäisi näykkiä. Vain kouralliselle lapsivieraita oli ostettu eineslihapullia elleivät soppaa tahtoneet. Yllättävän moni aikuinenkin alkoi kysellä näiden lihapullien perään jotka sitten loppuivat lähes heti.

Toki juhlat saavat olla juhlasankareiden näköiset ja mieltymysten mukaisesti järjestetyt, mutta haloo nyt silti! Jos sitä etovaa perinneherkkua pitää pistää tarjolle niin voisi huomioida, että sitä ei kovin moni nauti ja vaihtoehtona voisi olla vaikka joku toinen keittoruoka.

Hääparia ei tuntunut vieraiden vaivautuneisuus ruokalinjastolla ja pöytien ääressä pelkän leivän ja levitteen ääressä häiritsevän. Olivat nauttineet omista "keittolounaistaan" sen verran reippaasti, että tuskin muistavat papin aamenen jälkeen mitään.

Vierailija
924/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tosiaan kaipaisi sitä suvaitsevaisuutta kasvissyöjien puolelta. Eiköhän se juhlien järjestäjä saa itse päättää mitä laittaa tarjolle. Joskus tuntuu siltä, että jää juhlat pitämättä, kun ihmisillä on niin paljon vaatimuksia, eikä yksinkertaisesti uskalleta pitää juhlia. Ei ennen ollut niin.

Siitä on varmaan tosi pitkä aika, kun ei ollut mitään vaihtoehtoja. Jo minun ylioppilasjuhlissani vuonna 1994 oli erikseen laktoositon ja gluteeniton kakku. Karjalanpiirakatkin tehtiin laktoosittomaan maitoon. Kuohuviinimaljan vaihtoehtona oli Pommacia. Ei ole minusta iso vaiva.

Laktoosittomia maitotaloustuotteita ei ollut saatavilla vuonna 1994. Vähälaktoosisia kyllä oli.

Ihan sama asia. Maitotuotteita, jotka sopivat heille, joilla on laktoosi-intoleranssi, muttei maitoallergiaa.

Vierailija
925/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pilkkaavat täällä toisten ruokavalioita ja ruokarajoitteita. Syytä on kuitenkin muistaa, että sairauksista ja allergioista johtuvat rajoitteet ovat täysin eri asia kuin esim. vegaanisuus, joka perustuu vain aatteeseen ilman mitään oikeaa allergiaa tai sairautta. Itse suolistovaivaisena olen ruokarajoitteinen, mutta kovin mielelläni söisin sitä mitä haluan ilman rajoituksia. Valitettavasti tämä ei vain onnistu kun seurauksena on todellakin kamalat suolistovaivat. Mielelläni söisin esim. pullaa, suklaata,makaronilaatikkoa tai lasagnea, mutta vasta vähän aikaa sitten olen itsekin vasta ymmärtänyt näiden vaikutuksen suolistolleni. Ruokavalio on itsellenikin vielä haussa nyt kuntolenkillä alkanut kiinnittää tähän enemmän huomiota.

Ihan samalla tavalla ne suolistovaivat tulee kasvisruokailijalle, jos hän joutuu syömään lihaa. Elimistö ei osaa enää käsitellä ja pilkkoa lihaa ja seurauksena on kipua. Meillä on suvussa suolistosyöpää. En syö lihaa, koska se on riskitekijä. En myöskään juo alkoholia tai polta tupakkaa, koska ne ovat myös suolistosyöpien riskiä nostavia tekijöitä. Siinä on ihan tarpeeksi kuormaa, että äiti on kuollut 56-vuotiaana suolistosyöpään, joka levisi kaikkialle ja äidinäiti kuoli samaan syöpään heti eläkkeelle päästyään.

Vierailija
926/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yleensä nirso mutta kerran oli häissä Feelian lohikeittoa. Sitä valmisruokaa. Noloa! Toisen kerran hautajaisissa oli lohikeitto tehty kuivista valmislohikuutioista joita laitoskeittiöt käyttää säästösyistä. Oli mautonta ja epäjuhlavaa "juhlaruokaa". Miksi pitää juhlat jos ruoka on arkistakin arkisempaa ja mautonta valmismössöä?

Olen töissä palvelukodissa, missä monelle asukkaalle nieleminen on hankalaa. Meille kalakeitto tulee noista kuutioista. Kun keiton soseuttaa sauvasekoittimella, lisää juustoa ja tarjoaa smetanan kanssa on hyvinkin juhla-ateriaksi kelpaava keitto. Monesti pikku lisäyksellä saadaan suuri muutos aikaan.

Huhhuh, jaa juhlaruokaa! En pystyisi tuollaista moskaa syömään arkenakaan. Jo ajatus miltä tuo näyttää ja haisee... Huhhuh.

Vierailija
927/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut kasvisruokalijoista juttua. Meidän juhlissa on usein kasvistarjoilut. Miksi ihmiset järjestää juhlia, jos ei olla yhtään kiinnostuneita, voiko vieraat syödä sitä mitä tarjotaan?

Vierailija
928/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin kasvissyöjäperheen järjestämiin juhliin ja ilmoitin olevani lihansyöjä. Lihaa ei kuitenkaan ollut tarjolla.. ! Ruokarajoitteet kyllä tiedusteltiin etukäteen.

Sellaista ruokarajoitetta ei olekaan, etteikö pystyisi mitään kasvista syömään. Ihminen ei selviäisi elossa sellaisella ruokavaliolla. Ruokarajoitteiden kyselyssä on kyse on siitä mitä voi syödä, ei siitä mikä oma lemppari on. T. Normaali sekasyöjä

Vierailija
929/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Vuonna 1994 ei ollut kovin tarkkaa, millä termillä niitä karjalanpiirakoita kutsuttiin. Arkikielellä puhuttiin laktoosittomista piirakoista. Silloin ei täysin laktoositonta maitoa tosiaan tainnut olla keksittykään. Nuo termit laktoositon vs. vähälaktoosinen ovat tulleet käyttöön luultavasti vasta 2000-luvulla.

Vierailija
930/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takii tätäki asiaa pitää lähestyä negatiivisesta kulmasta, eiköhän aivan kaikki jotka järjestävät mitälie juhlia ja siellä ystävällisesti vieraansa kestitse pyri tekemään parhaansa?

Makuasiat ovat suhteellsia asioita ei kukaan tahallaan tarjoa mitään mikä ei maistu.

Mikset kysynyt kommentteja parhaista tarjoiluista ja pitänyt hyvää mieltä yllä, haluat kuulla ihmisten valittavan ja haukkuvan jotain sellaista mitä joku on tehnyt hyvällä sydämellä ja tarkoituksena tuottaa vain hyvää mieltä?

Ihmeellistä, mutta niin perin suomalainen asenne.

Vierailija
931/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takii tätäki asiaa pitää lähestyä negatiivisesta kulmasta, eiköhän aivan kaikki jotka järjestävät mitälie juhlia ja siellä ystävällisesti vieraansa kestitse pyri tekemään parhaansa?

Makuasiat ovat suhteellsia asioita ei kukaan tahallaan tarjoa mitään mikä ei maistu.

Mikset kysynyt kommentteja parhaista tarjoiluista ja pitänyt hyvää mieltä yllä, haluat kuulla ihmisten valittavan ja haukkuvan jotain sellaista mitä joku on tehnyt hyvällä sydämellä ja tarkoituksena tuottaa vain hyvää mieltä?

Ihmeellistä, mutta niin perin suomalainen asenne.

Totta. Turhasta valittamisen ketju. Sitten vielä sivuraiteilla haukutaan kasvissyöjiä hankaliksi, joille ei mitään voi tarjota. Kukaan kasvissyöjä ei ole tullut haukkumaan, että hyi, siellä tarjottiin pelkkää lenkkimakkaraa. Jos tulisi, niin epäilisin sen olevan joku intohimoinen lihansyönnin kannattaja, joka haluaa aiheuttaa pahaa mieltä kaikille tekeytymällä vegeksi. Muutenkin just tämä valittamisen kulttuuri, että kaivellaan kymmenien vuosien takaa kokemuksia juhlista, joissa ei saanut ihan priimaa tarjoilua. Negatiivisuuttaan voi kasvattaa negatiivisilla ajatuksilla.

Vierailija
932/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset moittivat ja haukkuvat toisten tekemää ruokaa siinäkö on teidän kiitoksenne heille jotka ystävällisesti muistivat teitä ja kutsuivat juhliinsa?

Miettikääpä hetki mitä teette, ihan kliseisesti aikuisten oikeesti.

Itse kuulun siihen ikäryhmään että minut on kasvatettu arvostamaan ruokaa ja se ei ole koskaan ollut mikään arvostelun aihe ja kaikki mikä on tarkoitettu ihmisen ravinnoksi sitä pitää pitää suuressa arvossa ja olla helvetin kiitollinen siitä että yksikään teistä ei ole koskaan nähnyt nälkää vaikka eräät teistä niin voivat väittääkin ja tehdä asiasta niin muodissa olevaa draamaa.

Tässä maassa ei nälkää näe yksikään ellei itse halua.

Seuraavaksi kun teitä joku arvostaa niin paljon että kutsuu teidät juhliinsa ottakaa omat juomat ja eritoten ruuat mukaanne ettei vaan mene ketodieetti päin helvettiä.

Vierailija
933/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut pilkkaavat täällä toisten ruokavalioita ja ruokarajoitteita. Syytä on kuitenkin muistaa, että sairauksista ja allergioista johtuvat rajoitteet ovat täysin eri asia kuin esim. vegaanisuus, joka perustuu vain aatteeseen ilman mitään oikeaa allergiaa tai sairautta. Itse suolistovaivaisena olen ruokarajoitteinen, mutta kovin mielelläni söisin sitä mitä haluan ilman rajoituksia. Valitettavasti tämä ei vain onnistu kun seurauksena on todellakin kamalat suolistovaivat. Mielelläni söisin esim. pullaa, suklaata,makaronilaatikkoa tai lasagnea, mutta vasta vähän aikaa sitten olen itsekin vasta ymmärtänyt näiden vaikutuksen suolistolleni. Ruokavalio on itsellenikin vielä haussa nyt kuntolenkillä alkanut kiinnittää tähän enemmän huomiota.

Ihan samalla tavalla ne suolistovaivat tulee kasvisruokailijalle, jos hän joutuu syömään lihaa. Elimistö ei osaa enää käsitellä ja pilkkoa lihaa ja seurauksena on kipua. Meillä on suvussa suolistosyöpää. En syö lihaa, koska se on riskitekijä. En myöskään juo alkoholia tai polta tupakkaa, koska ne ovat myös suolistosyöpien riskiä nostavia tekijöitä. Siinä on ihan tarpeeksi kuormaa, että äiti on kuollut 56-vuotiaana suolistosyöpään, joka levisi kaikkialle ja äidinäiti kuoli samaan syöpään heti eläkkeelle päästyään.

Tuohon on selvä terveydellinen syy. Kuten jo sanottua terveydellistä syistä johtuvat ovat eri asia kuin turha nirsoilu aatteellisista syistä. Itselläni on ehkä ibs, ehkä keliakia/ihokeliakia, ainakin laktoosivaivoja. Välttelen laktoosia ja yritän vältellä vehnää, ruista ja ohraa. Vehnän välttely on vaikeinta. Varsinaisesti gluteenittomilla en nyt kuitenkaan ole kun ei ole virallista diagnoosia. 100 % kaurasta valmistettua kauraleipää, jonka valmistuksessa ei ole käytetty muita viljoja, mutta jonka kaura on saastunutta eli ollut mahdollisesti kosketuksissa muihin viljoihin kyllä syön aamuisin. Muuten en leipää juuri syö. Itsekään en juo alkoholia. Lihaa kyllä syön, mutta suosin kanaa ja kalaa ja muuten lähinnä makkaraa.

Vierailija
934/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt lihaa viimeiset 30 vuotta, mutta en kehtaisi vaatia lihaa jonkun toisen järjestämissä kasvisruokajuhlissa.

Siis jos sinä syöt lihaa, et voi syödä kasviksia? Eikö jokaisen ihmisen pitäisi syödä kasviksia päivittäin. Jos sinulla on rajoite, ettet pysty syömään kasviksia tai olet allerginen esim. tomaatille tai porkkanalle, kyllä ne järjestäjät sen huomioi.

No ei välttämättä huomioi, tai huomioivat vähän sinnepäin. Ei tässä ole kuin ihan vähän pähkinää tai mutta tämähän on laktoositonta, ja sitten suututaan kun maitoallergikko ei voi kakkua syödä.

Vierailija
935/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt lihaa viimeiset 30 vuotta, mutta en kehtaisi vaatia lihaa jonkun toisen järjestämissä kasvisruokajuhlissa.

Siis jos sinä syöt lihaa, et voi syödä kasviksia? Eikö jokaisen ihmisen pitäisi syödä kasviksia päivittäin. Jos sinulla on rajoite, ettet pysty syömään kasviksia tai olet allerginen esim. tomaatille tai porkkanalle, kyllä ne järjestäjät sen huomioi.

Juuri näin - tyrkytät toiselle omaa ruokavaliotasi. Miksi olet ääliö, eihän vastaaja kritisoinut kasvisruokia

Vierailija
936/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Burgerit hautajaisissa olisikin jotain.

Ei ollenkaan huono idea, muistotilaisuus kotona ja takapihalle palkattu grillaaja. Voisin kuvitella hyvin jonkun iskägrillaajan muistotilaisuudeksi. 

Olen ollut ulkomailla häissä jossa takapihalla oli pari telttaa josta tarjoilu, toisessa grillattiin ( kanaa, lihaa, vegeä ei siihen aikaan tainnut olla (20v sitten) mutta helppo olisi laittaa vaikka haloumiburgereita). Jokainen täyttää omansa kuten haluaa. 

Hautajaisten muistotilaisuus harvemmin on iloinen grillijuhla. Tuo vaatisi sitä, ettei se kuollut ole kovin läheinen. Tuskin leski haluaa rivarin takapihalle huutelemaan, että täältä mahtavaa burgeria. Toiset itkee ja yhdellä on grillishow käynnissä. Jotenkin korni ajatus.

Itkut itketään kirkossa ja haudan äärellä. Muistotilaisuudessa muistellaan lämmöllä vainajan elettyä elämää ja historiaa osallistujien kanssa. Siihen voi kuulua myös naurua ja ilonkyyneleitä. Kuolema on osa elämää.

Vierailija
937/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on suolisto- tai muuta terveydellistä ongelmaa, niin on ok ottaa omat ruoat mukaan juhliin. Ei kukaan loukkaannu siitä, että jollain on tiukka ruokavalio terveyssyistä. Ainakin itse emäntänä olisin kiitollinen, että tuovat omat ruokansa. Johan sitä saisi pelätä tappavansa jonkun muuten tarjoiluillaan...

Vierailija
938/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät joihin oli kutsuttu vieraita ympäri Suomen ja juhlijoita oli yli 100.

Viinaa riitti ja sillä sulhanen kaveriporukkansa kanssa lotrasikin huolella. Mutta ruokatarjoilu oli uskomattoman köykäinen kun vertaa ihan rahallisesti ja määrällisesti alkoholiin mitä paikalle oli lastattu.

Pääruoaksi oli valittu kuvottava mykysoppa ja voi niitä vieraiden ilmeitä kun näkivät mitä pitäisi näykkiä. Vain kouralliselle lapsivieraita oli ostettu eineslihapullia elleivät soppaa tahtoneet. Yllättävän moni aikuinenkin alkoi kysellä näiden lihapullien perään jotka sitten loppuivat lähes heti.

Toki juhlat saavat olla juhlasankareiden näköiset ja mieltymysten mukaisesti järjestetyt, mutta haloo nyt silti! Jos sitä etovaa perinneherkkua pitää pistää tarjolle niin voisi huomioida, että sitä ei kovin moni nauti ja vaihtoehtona voisi olla vaikka joku toinen keittoruoka.

Hääparia ei tuntunut vieraiden vaivautuneisuus ruokalinjastolla ja pöytien ääressä pelkän leivän ja levitteen ääressä häiritsevän. Olivat nauttineet omista "keittolounaistaan" sen verran reippaasti, että tuskin muistavat papin aamenen jälkeen mitään.

Minulla on kerran elämässäni ollut tilaisuus saada tuollaista "mykysoppaa" Satakunnan tienoilla sitä silloin sanottiinn klimppisopaksi. Olin hyvin ennakkoluuloinen, mutta olihan se yksi parhaimman makuisia lihakeittoja, mitä olen koskaan maistanut.

Vierailija
939/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikosta saa helposti lihattoman, kun jättää sen jauhelihan pois. Se on myös helppo ja halpa tarjottava kasvissyöjille.

Vierailija
940/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, osaako joku kertoa millainen makaronilaatikko maissista ja ripsistä tehdystä pastasta tai makaronista tulee? Onko mistään kotoisin? Haluaisin kokeilla, mutta pelkään, että menee pieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä