Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
901/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vegaanit ja kasvissyöjät ym ovat siitä hienoa sakkia, että pyytävät kaikkea erikoisuuksia juhlissa vedoten mihin hyvänsä. Jos kuitenkin mökille tulevat, niin camping-makkara maistuu oikeinkin hyvin, koska voihan sitä kerran vuodessa... Tästä syystä teen salaatitkin nykyisin lihan (eli kinkun) kanssa, nekin ovat kelvanneet näille. Syököön mitä tykkäävät, tai ottakoot omat ruoat mukaan. Hyvin harva nirsoilee silloin, kun on nälkä.

Onpa ilkeää. Minä en ole syönyt lihaa 22 vuoteen. En ole nirsoilija, en vain syö lihaa. Se on oma eettinen ja vakaumuksellinen valinta, jolla on myös terveydellisiä vaikutuksia. En syö myöskään makkaraa, en kerran vuodessa enkä kerran kymmenessä vuodessa. En ole juhlissa pyytänyt ikinä mitään erikoisuuksia, mutta toki ilmoitan lihattomuudesta, jos kutsussa pyydetään ilmoittamaan ruokarajoitteista.

Vierailija
902/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen näitä, jotka täällä jeesustelee, ettei juhlien pointti ole ruoassa ja mistään ei saisi valittaa.

Ei täällä valiteta siitä, kuinka väärän väriset servetit pilasivat tunnelman. Monilla sitä ruokaa ei ole ollut ollenkaan, tai sitten se on loppunut kesken. Tai muuten vaan tarjoilut ovat olleet sellaiset, että ihmiset ovat olleet nälissään. Tyhjällä vatsalla on tympeää juhlia. Vieraat kannattaa ottaa huomioon.

Ihmiset, joilla on paljon rajoitteita syömisen suhteen: ottakaa eväät. Oikeasti. Erilaisia rajoitteita on paljon, eikä voi olettaa, että muut ymmärtävät kaikki yksityiskohdat juuri sinun ruokavaliostasi. Juurikin tämä vakio: maitoallergia -eikö hyla käy?

Noh, tältä vältytään osittain helposti tekemällä kaikki automaattisesti laktoosittomaksi ja laittamalla tarjolle luonnostaan laktoosittomia ja gluteenittomia tuotteita. Näitä ovat mm. liha, kala, kana, kasvikset, vihersalaatti ja kyllähän näitä löytyy kun lukee tuoteselosteita.

Joo. Seuraaviin pippaloihin pistän täytekakun tilalle kinkun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa on pahinta, jos vieraita istutetaan odottamassa jotain liian kauan. Tarjoiluita tai ohjelmaa.

Mikä tärkeintä, laittakaa joka ikiseen tilaisuuteen vettä tarjolle.

Tarjolle myös teetä, ilman tivaamista mitä sorttia haluat juoda.

Liharuuan lisäksi kasvisruokaa.

Alkoholitonta juomaa, aina lisäksi.

Täytekakkujen lisäksi kevyttä tarjottavaa diabeetikoille. Eikä saa udella mikset voi syödä tai juoda jotain, kuka haluaa sairauksiaan jakaa juhlissa, saatikka kaikkien kuullen.

Vierailta taas noloa, jos esim. hautajaisista on kovin kiire pois. Siitä jää kyllä omaisille ikävä fiilis. Ettei kunnioiteta toisten omaista ja omaisten surua.

Komppaan tätä. 

Itselle tuntui vähän pahalta, kun olin yhden sukulaisen hautajaisissa, ja heti, kun oli saatu syötyä, osa lähti kiireellä pois. Tuntui vähän oudolta, kun olivat kuitenkin tulleet omalla autolla satojen kilometrien päästä, että eikö olisi voinut viipyä vielä hetken, eikä lähteä kiireellä.

Varmaan mun perhe ja mieheni veli. Anoppi miehensä hautajaisissa muistopuheessaan kertoili itsestään, saavutuksistaan jne. Kuvaksi oli valinnut kuvan, jossa mies oli taustalla, anopin pärstä oli pääosassa. Anopin lasten myötähäpeä paisui liian suureksi. Pahoitteluni vainajaa oikeasti kaipaaville.

Niin. Tarjoilut olivat asialliset, tuore leski ei. Tämä ei valitettavasti ei tullut yllätyksenä.

Vierailija
904/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vegaanit ja kasvissyöjät ym ovat siitä hienoa sakkia, että pyytävät kaikkea erikoisuuksia juhlissa vedoten mihin hyvänsä. Jos kuitenkin mökille tulevat, niin camping-makkara maistuu oikeinkin hyvin, koska voihan sitä kerran vuodessa... Tästä syystä teen salaatitkin nykyisin lihan (eli kinkun) kanssa, nekin ovat kelvanneet näille. Syököön mitä tykkäävät, tai ottakoot omat ruoat mukaan. Hyvin harva nirsoilee silloin, kun on nälkä.

Onpa ilkeää. Minä en ole syönyt lihaa 22 vuoteen. En ole nirsoilija, en vain syö lihaa. Se on oma eettinen ja vakaumuksellinen valinta, jolla on myös terveydellisiä vaikutuksia. En syö myöskään makkaraa, en kerran vuodessa enkä kerran kymmenessä vuodessa. En ole juhlissa pyytänyt ikinä mitään erikoisuuksia, mutta toki ilmoitan lihattomuudesta, jos kutsussa pyydetään ilmoittamaan ruokarajoitteista.[/quot

Minua eikä ketään muutakaan kiinnosta mitä sinä syöt tai et syö. Eli voit hyvin pitää sen omana tietonasi. Jos menet juhliin, niin syöt sitä mitä on tarjolla tai olet syömättä. Ketään ei edelleenkään kiinnosta.

Vierailija
905/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin kasvissyöjäperheen järjestämiin juhliin ja ilmoitin olevani lihansyöjä. Lihaa ei kuitenkaan ollut tarjolla.. ! Ruokarajoitteet kyllä tiedusteltiin etukäteen.

Vierailija
906/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin kasvissyöjäperheen järjestämiin juhliin ja ilmoitin olevani lihansyöjä. Lihaa ei kuitenkaan ollut tarjolla.. ! Ruokarajoitteet kyllä tiedusteltiin etukäteen.

Kovin usein se menee näin. Kasvisvaihtoehto on must sekasyöjien juhlissa, mutta vastavuoroisesti sekasyöjiä ei tarvitse kasvissyöjien huomioida.

Vierailija
907/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun lukemisen jälkeen mielessä on ajatus, että ehkä juhlia ei kannata järjestää ollenkaan kun aina joku menee pieleen ja tarjoilujen kanssa on aina ongelmia. Selvästikään ei ole sellaista ruokaa, joka kelpaisi kaikille ja aina joku valittaa jostakin. Toki siis aivan käsittämättömiä ihmetystä aivan syystä herättäneitä ”juhlia” on tässä tullut esiin. Joskus siis olisi yksinkertaisesti parasta vain olla järjestämättä mitään. Tarjoilujen ei suinkaan tarvitse olla mitään viiden ruokalajin juhlaillallisia, viiden kerroksen täytekakkuja, shamppanjaa ja hummeria, vaan edullisesti on mahdollista saada hyvät ja tarkoituksenmukaiset tarjoilut. Kyse onkin ehkä tilannetajun puuttumisesta, kykenemättömyydestä, laiskuudesta, itsekkyydestä, pihiidystä. Varmasti monia syitä juhlien pieleen menoon on. Mutta kuten jo sanottua joskus on parasta, että ei juhlia tai tilaisuutta ei sitten järjestetä ollenkaan tai juhlitaan ” omissa oloissa”.

Vierailija
908/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt lihaa viimeiset 30 vuotta, mutta en kehtaisi vaatia lihaa jonkun toisen järjestämissä kasvisruokajuhlissa.

Vierailija
909/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun lukemisen jälkeen mielessä on ajatus, että ehkä juhlia ei kannata järjestää ollenkaan kun aina joku menee pieleen ja tarjoilujen kanssa on aina ongelmia. Selvästikään ei ole sellaista ruokaa, joka kelpaisi kaikille ja aina joku valittaa jostakin. Toki siis aivan käsittämättömiä ihmetystä aivan syystä herättäneitä ”juhlia” on tässä tullut esiin. Joskus siis olisi yksinkertaisesti parasta vain olla järjestämättä mitään. Tarjoilujen ei suinkaan tarvitse olla mitään viiden ruokalajin juhlaillallisia, viiden kerroksen täytekakkuja, shamppanjaa ja hummeria, vaan edullisesti on mahdollista saada hyvät ja tarkoituksenmukaiset tarjoilut. Kyse onkin ehkä tilannetajun puuttumisesta, kykenemättömyydestä, laiskuudesta, itsekkyydestä, pihiidystä. Varmasti monia syitä juhlien pieleen menoon on. Mutta kuten jo sanottua joskus on parasta, että ei juhlia tai tilaisuutta ei sitten järjestetä ollenkaan tai juhlitaan ” omissa oloissa”.

Tämmöinen marttyrointi ei ole tarpeen.

Vierailija
910/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asiani ei koskenut tarjoilua, mutta morsian ei lähettänyt minulla hääkutsua. Teki julmasti minua kohtaan, että istutti mieheni ja hänen parhaan ystävänsä vierekkäin häissä. Kun tämä nainen oli ihastunut mieheeni ja suunnitteli siis nämä vierekkäiset paikat mieheni kanssa. Mieheni lapatossu hyväksyi kutsun ja minulla mukamas kavereina hänen ystävänsä, näin minun mieheni näin sanoi aikoinaan. No, jätin tämän nössön äijän, jonka mielestä minua saa kohdella huonosti. Ja hänen ystävänsä ja tämä naisystävä istuvat vierekkäin? Olin niin naivi nuorena, en ymmärtänyt, että mieheni on ihastunut läskiin ja kotkan perseen näköisestä naisesta, joka lisäksi on ilkeä ihminen. Hyvää jatkoa heille, siis läskille ja luuperseelle!!

Vierailija
911/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tosiaan kaipaisi sitä suvaitsevaisuutta kasvissyöjien puolelta. Eiköhän se juhlien järjestäjä saa itse päättää mitä laittaa tarjolle. Joskus tuntuu siltä, että jää juhlat pitämättä, kun ihmisillä on niin paljon vaatimuksia, eikä yksinkertaisesti uskalleta pitää juhlia. Ei ennen ollut niin.

Vierailija
912/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini häät olivat ikimuistoiset. Pitopalvelu oli tehnyt jonkun mokan, eikä juhlapaikalla ollut mitään tarjottavaa! Siinä sitten puhelu lähimpään pizzeriaan. Pari tyyppiä hakemaan pizzoja, pari muuta hakemaan kaupasta juotavaa ja jotain herkkuja. Hyvät pippalot oli, vaikka alkuperäinen suunnitelma ei toteutunutkaan.

Vierailija
913/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini häät olivat ikimuistoiset. Pitopalvelu oli tehnyt jonkun mokan, eikä juhlapaikalla ollut mitään tarjottavaa! Siinä sitten puhelu lähimpään pizzeriaan. Pari tyyppiä hakemaan pizzoja, pari muuta hakemaan kaupasta juotavaa ja jotain herkkuja. Hyvät pippalot oli, vaikka alkuperäinen suunnitelma ei toteutunutkaan.

Olihan varmasti kasvisvaihtoehto tarjolla laktoosittomana ja gluteenittomana? Ettei tule kenellekään paha mieli.

Vierailija
914/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ilkeää. Minä en ole syönyt lihaa 22 vuoteen. En ole nirsoilija, en vain syö lihaa. Se on oma eettinen ja vakaumuksellinen valinta, jolla on myös terveydellisiä vaikutuksia. En syö myöskään makkaraa, en kerran vuodessa enkä kerran kymmenessä vuodessa. En ole juhlissa pyytänyt ikinä mitään erikoisuuksia, mutta toki ilmoitan lihattomuudesta, jos kutsussa pyydetään ilmoittamaan ruokarajoitteista.[/quot

Minua eikä ketään muutakaan kiinnosta mitä sinä syöt tai et syö. Eli voit hyvin pitää sen omana tietonasi. Jos menet juhliin, niin syöt sitä mitä on tarjolla tai olet syömättä. Ketään ei edelleenkään kiinnosta.

Äläpä yleistä. Minun perhettäni kiinnostaa aina, jos juhlat järjestetään, että tarjoilut sopii juhliin osallistuville. Anopilla on keliakia, mieheni on allerginen kaikille mereneläville, myös kalalle. Ei kaikki ajattele niin, että jokaiset juhlissa olevan oma asia, löytyykö jotain syömistä vai ei. Se on sivistystä, että huomioi ruokarajoitteet. Ymmärrän toki, että jollakin voi olla rahalliset syyt, miksi häissä on tarjolla pelkkä makaronilaatikko. Aika harvassa ovat.

Vierailija
915/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syönyt lihaa viimeiset 30 vuotta, mutta en kehtaisi vaatia lihaa jonkun toisen järjestämissä kasvisruokajuhlissa.

Siis jos sinä syöt lihaa, et voi syödä kasviksia? Eikö jokaisen ihmisen pitäisi syödä kasviksia päivittäin. Jos sinulla on rajoite, ettet pysty syömään kasviksia tai olet allerginen esim. tomaatille tai porkkanalle, kyllä ne järjestäjät sen huomioi.

Vierailija
916/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä yleistä. Minun perhettäni kiinnostaa aina, jos juhlat järjestetään, että tarjoilut sopii juhliin osallistuville. Anopilla on keliakia, mieheni on allerginen kaikille mereneläville, myös kalalle. Ei kaikki ajattele niin, että jokaiset juhlissa olevan oma asia, löytyykö jotain syömistä vai ei. Se on sivistystä, että huomioi ruokarajoitteet. Ymmärrän toki, että jollakin voi olla rahalliset syyt, miksi häissä on tarjolla pelkkä makaronilaatikko. Aika harvassa ovat.

Mutta miksi minua kiinostaisi sinun anoppisi tai miehesi ruokarajoitteet? Eihän kukaan pakota heitä syömään yhtään mitään. Ja omat eväät voi aina olla mukana, nekin voi halutessaan syödä ihan diskreetisti huomaamatta (ilman että kukaan pitää ruokarajoitteista sivistymättömänä).

Vierailija
917/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen marttyrointi ei ole tarpeen.

Itselläni oli kyllä rippujuhlat ja ylioppilasjuhlat kun äitini ne halusi ja olivat äitini näköiset, eivät suinkaan sellaiset kun itse olisin halunnut. Vieraatkin olivat vanhempani päättäneet, enkä useampaakaan noista vieraista olisi sinne halunnut. En sitten juhlinut kolmekymppisiäni, enkä valmistumista AMK:sta. Kun valmistuin AMK:sta sisko tosin tarjosi lounaan ja vielä kakkukahvit jälkiruoaksi. Se sopi ja riitti hyvin. Nyt sisko on ilmeisesti menossa maistraatissa naimisiin, eikä aio suurempia juhlia järjestää. Ilmeisesti lapsensa syntymäpäivän yhteydessä jonkinlaiset vähän hienommat kakkukahvit järjestää. Se ilmeisesti riittää. Mutta olen oikeasti miettinyt, että sitten kun täytän 40, jos siis olen yhä elossa ja koronatilanne ja maailmanpoliittinen tilanne ovat paremmat vuokraisi jonkun tilan ja järjestäisin jonkinlaisen juhlan siellä.

Vierailija
918/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tosiaan kaipaisi sitä suvaitsevaisuutta kasvissyöjien puolelta. Eiköhän se juhlien järjestäjä saa itse päättää mitä laittaa tarjolle. Joskus tuntuu siltä, että jää juhlat pitämättä, kun ihmisillä on niin paljon vaatimuksia, eikä yksinkertaisesti uskalleta pitää juhlia. Ei ennen ollut niin.

Siitä on varmaan tosi pitkä aika, kun ei ollut mitään vaihtoehtoja. Jo minun ylioppilasjuhlissani vuonna 1994 oli erikseen laktoositon ja gluteeniton kakku. Karjalanpiirakatkin tehtiin laktoosittomaan maitoon. Kuohuviinimaljan vaihtoehtona oli Pommacia. Ei ole minusta iso vaiva.

Vierailija
919/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos sinä syöt lihaa, et voi syödä kasviksia? Eikö jokaisen ihmisen pitäisi syödä kasviksia päivittäin. Jos sinulla on rajoite, ettet pysty syömään kasviksia tai olet allerginen esim. tomaatille tai porkkanalle, kyllä ne järjestäjät sen huomioi.

Olen kyllä syönyt pelkkää kasvisruokaa, kun lihaa ei ole ollut tarjolla. Mielestäni on hyvä syödä kasviksiakin.

Vierailija
920/1617 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pilkkaavat täällä toisten ruokavalioita ja ruokarajoitteita. Syytä on kuitenkin muistaa, että sairauksista ja allergioista johtuvat rajoitteet ovat täysin eri asia kuin esim. vegaanisuus, joka perustuu vain aatteeseen ilman mitään oikeaa allergiaa tai sairautta. Itse suolistovaivaisena olen ruokarajoitteinen, mutta kovin mielelläni söisin sitä mitä haluan ilman rajoituksia. Valitettavasti tämä ei vain onnistu kun seurauksena on todellakin kamalat suolistovaivat. Mielelläni söisin esim. pullaa, suklaata,makaronilaatikkoa tai lasagnea, mutta vasta vähän aikaa sitten olen itsekin vasta ymmärtänyt näiden vaikutuksen suolistolleni. Ruokavalio on itsellenikin vielä haussa nyt kuntolenkillä alkanut kiinnittää tähän enemmän huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme