Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Tätini järjestivät isoäitini hautajaiset. Vieraita n. 50 hlö, yksi gluteeniton ja yksi maidoton.
Näillä spekseillä oli sitten tilattu pitopalvelulta kakku. Oli maidoton ja gluteeniton, se ainoa kakku. Perunajauhopohja, välissä pelkkää mansikkahilloa ja päällä vaahdotettua tekokermaa (kai kaura). Se ei maistunut yhtään miltään. Isoäiti itse olisi sylkenyt sen kakun pois, ei olisi kelvannut.
Olen itse ollut juhlissa joissa vastaava kakku mutta "kermana" vaahdotettu munanvalkuiainen.. jäi syömättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini järjestivät isoäitini hautajaiset. Vieraita n. 50 hlö, yksi gluteeniton ja yksi maidoton.
Näillä spekseillä oli sitten tilattu pitopalvelulta kakku. Oli maidoton ja gluteeniton, se ainoa kakku. Perunajauhopohja, välissä pelkkää mansikkahilloa ja päällä vaahdotettua tekokermaa (kai kaura). Se ei maistunut yhtään miltään. Isoäiti itse olisi sylkenyt sen kakun pois, ei olisi kelvannut.Olen itse ollut juhlissa joissa vastaava kakku mutta "kermana" vaahdotettu munanvalkuiainen.. jäi syömättä
Marenkikakku. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä spekseillä oli sitten tilattu pitopalvelulta kakku. Oli maidoton ja gluteeniton, se ainoa kakku. Perunajauhopohja, välissä pelkkää mansikkahilloa ja päällä vaahdotettua tekokermaa (kai kaura). Se ei maistunut yhtään miltään. Isoäiti itse olisi sylkenyt sen kakun pois, ei olisi kelvannut.Olen itse ollut juhlissa joissa vastaava kakku mutta "kermana" vaahdotettu munanvalkuiainen.. jäi syömättä
Raakana? Hyi hitto.
Meillä miehen veli on juuri tälläinen.
Sitten hänen avopuolisolla on kaiken maailman ruoka-rajoitteita.
Ja ei, kaikesta ei ole mustaa valkoisella, vaan ovat hänen itse toteamiaan.
Eli hänen ruokavalionsa on super-kallis!!
Eli kun he ovat meillä juhlissa heille tarjoillaan naudanpaistia/pataa ja lisukkeita.
Salaattia eivät tietenkään ota mutta tomaatit, fetajuustot, pähkinät, mansikat ym kaikki kalliit ainesosat kyllä maistuvat!!
Rehellisyyden nimissä en todellakaan tarjoile pelkkiä nuita aineita, koska en raski syödä sellaisia pelkiltään itsekään!!
Siksi teenkin nykyisin hänelle erillisen salaatin joko kvinolla tai riisillä.
Tietty hän veti siitäkin herneet nenään, mutta ihan vapaasti voi sitten tuoda omat eväät tai syödä lähtiessä kotonaan!!
En kyllä koe että minun pitäisi kustantaa aikuisten ihmisten koko päivän ruoka, jättävät siis kaikki muut ruoat aamupalan, lounaan ja välipalat siis syömättä kun ovat meille tulossa..
Ps. Ainiin ne heillä kerran vuodessa järjestettävät juhlat, tarjolla on kaupan halvin pakastekakku, jotain makaroni-herne-maissi-paprika-pakastepussi-salaattia jossa majoneesia..
Ehkä jotain itse tehtyjä pizzapalasia..
Ja maissi-lastuja..
rainbow limsaa..
On pakko syödä aina ennenkuin sinne menee,
Koska tarjoilut ovat niin pahoja ja oudon makuisia ettei niitä vain yksinkertaisesti voi syödä.
Röyhkeyllä vaan ei ole rajoja.
Nimimerkillä 380g lihaa söi miehen veli yhdellä kertaa tietty ja 300g tämä hänen puolisonsa.
Ruokaa oli yli 2kg muutamalle hengelle, laskettiin siis että saadaan samalla tehtyä seuraavan päivän ruoka minulle ja miehelleni..
Kerran häissä ei ollut jälkiruualla muuta kuin hääkakkua enkä muista oliko lisäksi yhdenlaista keksiä vai ei mitään muuta. Kakku oli kyllä hyvää, ei sen puoleen!
Erään tutun juhlissa jostain syystä pihistellään ruuan kanssa, eli jos ruoka loppuu niin vaikka sitä olisi niin sitä ei tuoda esille. Joskus ovat sanoneet että "ai nuo loppu, niitä on lisääkin" mutta kukaan ei ikinä tuo lisää tai vaikka sano että missä niitä on lisää. En tiedä ajattelevatko että vieraat tässä vaiheessa sanoisivat että saisiko sitä lisää? Ehkä joku sitten kehtaa pyytää, en ainakana minä. Joskus taas vaikkapa sipsipusseja lojuu ympäriinsä mutta sipsikulhoja ei täydennetä koska isäntäväki haluaa säästää itsellensä niitä. Kuinka hankala laittaa pussit vaikka kaappiin piiloon ja viedä tyhjä kulho pois kun loppuu?
Nämä minun oli nyt hieman tyhjänpäiväistä nillitystä, huomaa varmaan että itse olen kotoisin perheestä jossa on tarjolla sitä sun tätä, jokaiselle jotakin. Ja ei varmana mikään lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mä oon vanhanaikainen, mutta minusta laatikkoviinit ei sovi rippijuhliin. Nippanappa onnittelukuohuviinikin.
Kaljatölkitkään ei ole rippijuhlissa okei.
Kaikenlaisissa muissa mielestäni voi tarjota mitä lystää juomista.
Ruokapuolesta: voileipäkakut, jotka myös itse teen. Sekä lohi- että kinkkumallia. Kaikki tykkää. Olen tehnyt myös tuulihattuja, joissa katkaraputäyte. Pieniä croissantteja täytettynä. Coctail-karjalanpiirakoita munavoilla ja jollain tuorejuustolla. Joskus myös peltipizzaa neliöiksi leikattuna.
Makeina keksejä paria sorttia, korvapuusteja, ei pitkää pitkoa, täytskäreitä pari kpl, juustokakkua (ei hyydykettä) ja juhlasta riippuen esmes jäätelöä penskoille jollain kastikkeella ja ripotteilla. Pari karkkikulhoa.Ällötti, kun tietyssä paikassa huipputarjoiltava oli aina kinkkukiusaus, salaatti onneksi itse koottava, patongin pätkiä ja pääroolissa melkeinpä kaljatölkit. Jälkkärinä kahvia ja tilattu kermakakku ja kuivakakkuja. Melkein nauratti, kun tiesi etukäteen yllätyksettömät tarjoilut.
Täysin samoilla linjoilla. Rippikouluikäinen on 15 vuotias, ei alkoholi liity mitenkään tähän juhlaan.
Onnittelumaljat meillä on ollut silloin tällöin lastenjuhlissa ihan muuten vain, mutta alkoholittomina tietenkin.
Pienistäkin lapsista on kiva kippistellä hienommista laseista.
Kiva juoma tulee esim. Paseeratusta, hieman makeutetuista punaherukkasose kuutioista (jäädytetty jääpalamuotissa) pari kuutiota lasin pohjalle ja päälle hapotettua mehujuomaa? Makukivennäisvesi taitaa olla oikeampi nimitys.Olen viime vuosina ollut useammissa mieheni suvun rippijuhlissa ja on ollut kyllä viiniä ja olutta tarjolla ilman mitään ongelmaa. Poikamme pääsee ripille ensi kesänä ja kyllä meilläkin tulee olemaan viiniä tarjolla. Olemme itse viiniharrastajia ja tykkäämme yleensäkin tarjota viiniä. Jos joku ei tätä juo esim. siksi, että on autolla liikkeellä, siinä ei ole mitään kummallista. Muutenkin nämä juhlat ovat olleet tunnelmaltaan lämminhenkisiä ja rentoja. Sitten taas omassa suvussani juhlat ovat olleet paljon pönöttävämpiä ja ahdistavampia, kyse on ehkä siitä että ovat vähemmän koulutettuja ja kaikki juhlat ja sosiaalisuus ovat jotenkin stressaavia. Ehdinkin juuri ajatella, että olen jo aika tottunut järjestämään erilaisia kestityksiä, enkä todellakaan jaksa hermoilla tarjoilujen takia. En todellakaan halua pojalleni mitään pönötysjuhlia, vaan iloisen sukulaisten ja tuttavien tapaamisen. Jos joku ei jostain ruoasta tykkää, hän ei varmaan sitä syö, valinnanvaraa riittää niin aikuisten kuin lastenkin makuun. Niin ruoissa kuin juomissa.
Oman suvun juhlat ovat ahdistavia, koska ovat vähemmän koulutettuja...?
'Inhoan ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia. Se tekee kaiken niin paljon vaikeammaksi meille, jotka todella ovat.' -Hyacinth Bouquet
No voi herttinen sentään. Tarkoitin, että oman sukuni juhlat ovat juuri SIKSI vaivautuneita, kun yritetään olla hienoja ja pitää hienot juhlat ja ollaan sitten stressaantuneita, kun yritetään liikaa. Toki se voi johtua muustakin kuin koulutustasosta, mutta heillä se elämä on pyörinyt akselia työ-koti-kauppa, kun miehen suvussa on käyty erilaisissa tilaisuuksissa enemmän ja on yksinkertaisesti rennompaa olla ihmisten kanssa. En käsitä, miksei vaikka rippijuhlia voisi pitää omalla tavalla, niin "hienosti" kuin mikä itselle on luontevaa. Näissä keskusteluissahan se tuntuu oikein korostuvan, että panikoidaan siitä voiko tarjota voileipäkakkua, että mitä muutkin siitä sanoo. Minusta jokainen voi pitää itselleen sopivat juhlat, miksi pitää tässäkin miettiä enemmän sitä mitä ne mystiset muut sanoo, sen oman nuoren juhlahan se on.
Jos on niin köyhä, ettei ole varaa kunnon tarjoiluihin, niin jättää sitten järjestämättä. Tai jos on pihi. Vieraiden nälkiinnyttäminen on junttia ja moukkamaista.
K kirjoitti:
Meillä miehen veli on juuri tälläinen.
Sitten hänen avopuolisolla on kaiken maailman ruoka-rajoitteita.
Ja ei, kaikesta ei ole mustaa valkoisella, vaan ovat hänen itse toteamiaan.
Eli hänen ruokavalionsa on super-kallis!!
Eli kun he ovat meillä juhlissa heille tarjoillaan naudanpaistia/pataa ja lisukkeita.
Salaattia eivät tietenkään ota mutta tomaatit, fetajuustot, pähkinät, mansikat ym kaikki kalliit ainesosat kyllä maistuvat!!
Rehellisyyden nimissä en todellakaan tarjoile pelkkiä nuita aineita, koska en raski syödä sellaisia pelkiltään itsekään!!
Siksi teenkin nykyisin hänelle erillisen salaatin joko kvinolla tai riisillä.
Tietty hän veti siitäkin herneet nenään, mutta ihan vapaasti voi sitten tuoda omat eväät tai syödä lähtiessä kotonaan!!
En kyllä koe että minun pitäisi kustantaa aikuisten ihmisten koko päivän ruoka, jättävät siis kaikki muut ruoat aamupalan, lounaan ja välipalat siis syömättä kun ovat meille tulossa..Ps. Ainiin ne heillä kerran vuodessa järjestettävät juhlat, tarjolla on kaupan halvin pakastekakku, jotain makaroni-herne-maissi-paprika-pakastepussi-salaattia jossa majoneesia..
Ehkä jotain itse tehtyjä pizzapalasia..
Ja maissi-lastuja..
rainbow limsaa..On pakko syödä aina ennenkuin sinne menee,
Koska tarjoilut ovat niin pahoja ja oudon makuisia ettei niitä vain yksinkertaisesti voi syödä.Röyhkeyllä vaan ei ole rajoja.
Nimimerkillä 380g lihaa söi miehen veli yhdellä kertaa tietty ja 300g tämä hänen puolisonsa.
Ruokaa oli yli 2kg muutamalle hengelle, laskettiin siis että saadaan samalla tehtyä seuraavan päivän ruoka minulle ja miehelleni..
Mistä tiedät nuo grammat noin tarkalleen?
En ole eläissäni nähnyt, että jossakin punnittaisi vieraiden (tai oman perheenkään) lautaselleen ottamat lihat.
Eräissä rippijuhlissa tarjoilut ei sinänsä olleet huonot. Mutta olin onnellinen, että lapset jäivät noista juhlista pois. Tarjolla oli sienipiirakka ja täytekakku. Kahvi ja tee. Ei mitään muuta. Keittiön vesihanalla kävi kuhina, kun hellepäivän vieraat hakivat kahvikuppeihinsa janoissaan juotavaa. Lapsille ei ollut mitään juotavaa. Nälkäisiä lähti juhlista, kirkko oli kuitenkin kestänyt kauan ja osa vieraista oli ajanut kauempaa. Sienet on ruokalaji joka ei kaikille maistu, eikä kaikkien vatsa kestä sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Eräissä rippijuhlissa tarjoilut ei sinänsä olleet huonot. Mutta olin onnellinen, että lapset jäivät noista juhlista pois. Tarjolla oli sienipiirakka ja täytekakku. Kahvi ja tee. Ei mitään muuta. Keittiön vesihanalla kävi kuhina, kun hellepäivän vieraat hakivat kahvikuppeihinsa janoissaan juotavaa. Lapsille ei ollut mitään juotavaa. Nälkäisiä lähti juhlista, kirkko oli kuitenkin kestänyt kauan ja osa vieraista oli ajanut kauempaa. Sienet on ruokalaji joka ei kaikille maistu, eikä kaikkien vatsa kestä sieniä.
Tuo on paha, jos vettä ei ole tarjolla kuumalla kelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanopa muuta. Joku vieraista kysyikin emännältä, että josko olisi vesikannua, että saisi vettä tarjoilupöytään. Ei ollut - oli konmaritettu pois...
Lähtökohtaisesti en mene virallisiin juhliin täyttämään vatsaani. Yleensä syön jotain kunnollista ennen juhlia - en siis ähkyyn mutta sillai että kestän hyvin ne juhlallisuudet siinä ennen syömistä, kirkot, puheet, lakitukset, kihlojen julistamiset yms. rituaalit. Ja itse olen kai niin kranttu, että minusta suurin osa missään tarjolla olevasta ruoasta ei ole hyvää, vain joten kuten syötävää. Niinpä suhtaudun syömiseen niin että kunhan sen verran syön että ei lähde jalat alta nälän takia.
Itselleni juhlat tekee juhlalliseksi ihmiset, keskustelut, jaettu ilo, ei niinkään se ruoka (joka nyt yleensä aina on vain vähän sinne päin).
Itse olen varsin vähän "virallisia" juhlia järjestänyt. Ja tarjottavat ovat olleet varmaan juuri samanlaisia ei niin ihmeellisiä. Parhaimmat ateriat olen varmaan tarjonnut pienille porukoille epävirallisissa kekkereissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanopa muuta. Joku vieraista kysyikin emännältä, että josko olisi vesikannua, että saisi vettä tarjoilupöytään. Ei ollut - oli konmaritettu pois...
Minulla on ollut 18-hengen astiasto. Nyt 40 vuoden käytön jälkeen aion uusia astiat. Nyt suunnitelmissa 24:lle. Muutama konmarittaja on kommentoinut 6 hengen astiaston oleva parempi. Jos minulla on sekä tilaa että käyttöä isolle astiastolle, miksi minun pitäisi tyytyä pienempään. Juhlissakin on mukavampi käyttää oikeita astioita kertakäyttöisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo kovasti tarjoilujen perään, mutta voisin kuvitella että jos olis kahvia ja jotain Marie -keksejä niin se olis aika tylsää.
Täällä aina dissataan kaikkea "perinteistä" ja "tylsää" (tyyliin suolainen piirakka, voileipäkakku), mutta kummasti ne perinteiset jutut vaan uppoaa juhlavieraisiin.
Perinteiset on parhaita. Minä olen onnessani, jos juhlissa saan jotain suolaista, jotain makeaa, vahvaa kahvia ja lasin kuohuvaa, jolla voi nostaa maljan.
Voileipäkakku savulohi-tuorejuustotäytteellä, ja marjaisa hyvin kostutettu täytekakku vaniljaisella kermavaahdolla tai vaniljakreemikuorrutuksella ovat omat suosikkini. Yksinkertaista ja herkullista.
Nam, nyt tuleekin jo vesi kielelle...
Noita tarjoan itsekin, ellei enempään ole varaa/aikaa.
Tärkeintä on hyvä seura, ihmisten tapaaminen ja inspiroiva keskustelu, joten huonoa tarjottavaa en nyt viitsi alkaa väkisin keksimään, kun ei tule mitään äkkiseltään mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Minun asiani ei koskenut tarjoilua, mutta morsian ei lähettänyt minulla hääkutsua. Teki julmasti minua kohtaan, että istutti mieheni ja hänen parhaan ystävänsä vierekkäin häissä. Kun tämä nainen oli ihastunut mieheeni ja suunnitteli siis nämä vierekkäiset paikat mieheni kanssa. Mieheni lapatossu hyväksyi kutsun ja minulla mukamas kavereina hänen ystävänsä, näin minun mieheni näin sanoi aikoinaan. No, jätin tämän nössön äijän, jonka mielestä minua saa kohdella huonosti. Ja hänen ystävänsä ja tämä naisystävä istuvat vierekkäin? Olin niin naivi nuorena, en ymmärtänyt, että mieheni on ihastunut läskiin ja kotkan perseen näköisestä naisesta, joka lisäksi on ilkeä ihminen. Hyvää jatkoa heille, siis läskille ja luuperseelle!!
Ajatella, että mies valitsi läskin kotkan perseen sinun kaltaisesi, ihanan symppiksen sijasta!
Vierailija kirjoitti:
Minun asiani ei koskenut tarjoilua, mutta morsian ei lähettänyt minulla hääkutsua. Teki julmasti minua kohtaan, että istutti mieheni ja hänen parhaan ystävänsä vierekkäin häissä. Kun tämä nainen oli ihastunut mieheeni ja suunnitteli siis nämä vierekkäiset paikat mieheni kanssa. Mieheni lapatossu hyväksyi kutsun ja minulla mukamas kavereina hänen ystävänsä, näin minun mieheni näin sanoi aikoinaan. No, jätin tämän nössön äijän, jonka mielestä minua saa kohdella huonosti. Ja hänen ystävänsä ja tämä naisystävä istuvat vierekkäin? Olin niin naivi nuorena, en ymmärtänyt, että mieheni on ihastunut läskiin ja kotkan perseen näköisestä naisesta, joka lisäksi on ilkeä ihminen. Hyvää jatkoa heille, siis läskille ja luuperseelle!!
Menehän nyt takaisin sinne apukouluun harjoittelemaan kirjoitusta. Tuo sinun sepustuksesi on täysin huuhaata, josta ei edes ota mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut 18-hengen astiasto. Nyt 40 vuoden käytön jälkeen aion uusia astiat. Nyt suunnitelmissa 24:lle. Muutama konmarittaja on kommentoinut 6 hengen astiaston oleva parempi. Jos minulla on sekä tilaa että käyttöä isolle astiastolle, miksi minun pitäisi tyytyä pienempään. Juhlissakin on mukavampi käyttää oikeita astioita kertakäyttöisiin verrattuna.
Mulla myös 18 hengen juhla-astiasto. Harvoin on noin monta ihmistä kerrallaan meillä syömässä, mutta tykkään, kun juhlapäivänä saa kattaa nätisti kaikille samanlaiset, kauniit astiat. Se tunnelma ei ole sama, jos puolelle porukalle joutuu kattamaan arkiastiat.
Vierailija kirjoitti:
Anne-maj kirjoitti:
Surkeet oli eväät anoppini 80v juhlissa.Pitopalvelu oli ruuat valmistanut , mutta aivan "susi" . Kanaviillokkia ja toisena sipulitonta hyvin pippurista lihamureketta.Tietysti perunat kastikkeet , salaatit Jälkiruokana täytekekut ja kahvi. Ensinnäkään anoppini ei syö kanaa , eikä broileria , lihamureke ei ole juhlaruokaa. Ruuat oli tilannut vanhin tytär Sisaruksia on kuusi ja heidän lapsensa perheineen. Jokainen perhe maksoi oman osuutensa tarjoiluista + me maksoimme lisäksi anopin ja hänen veljesä +vaimon osuuden.Kyllä annoimme palautetta ihan rakentavassa mielessä.
Onko juhlista jo kauan aikaa? Minusta tuntuu, että edellisestä kanaviillokista on aikaa 20-30 vuotta. Lihamurekkeesta saa kyllä juhlatason ruokaa täyttämällä, marinoimalla pinnan ja hyvällä kastikkeella, sopii hyvin esim. riistasta valmistettaessa.
Vastaus = juhlista on viisivuotta kulunut. Olen ruuanvalmistuksen ammattilainen , tietoinen kyllä mitkä ovat "Juhlaruokia". En ymmärrä JÄLKIVIISASTELUASI , eikä kysymys ollut Sinun mielipiteestäsi.
Kuka niitä juhlia muistelee siksi mitä siellä on tarjottu ? Kunhan on kahvia, teetä joku suolainen purtava ja joku makea. Ihan sitten sama onko ne karjalanpiirakka valmiina kaupasta tai itse tuntitolkulla väkerretty voileipäkakku.
Ihan turha noista tarjottavista ottaa stressiä, kukin jaksamisen ja budjetin mukaisesti ja se on hyvä niin.
Kaunis kattaus oikeista kupeista ja pöytähopeat peliin,niin kävikin maistuu paremmalta. Vaikkei olisi muuta kun kahvia ja keksejä.
Eikö sinne mennä tervehtimään sitä juhlakalua, syntymäpäiväsankaria, valmistunutta jne ja tapaamaan muita ihmisiä eikä syömään ensisijaisesti?
Pääsääntöisesti maidoton, kakkuna hedelmäkakku ja esim. kampanisuista osa oli tehty margariiniin ja pullat veteen ja margariiniin. Jos muistan oikein niin ensimmäisiä laktoosittomia tuli niihin aikoihin kauppaan. Muistan maitojauheen olleen äidilleni kokeilun kohteena - riisipuuro, pannukakku, leipäjuusto jne. Maalaistalon emännälle maidottomuus oli kova isku :)