Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Anopin viimeisimmät pyöreiden juhlat. Ensinnäkin nää järjestettiin ihan huitsin kuusessa että takapuoltaan sai kuluttaa ihan kivasti ennen juhlia. Lopulta "juhlapöydässä" ei ollut mitään lämmintä ruokaa. Salaattia, karjalanpiirakkaa, paria eri sorttia kalaa. Kakku oli ihan jees, ei mitään erikoista. Jos olisimme jääneet pidemmäksi aikaa niin kaikki muut ruuat olisi pitänyt tuoda itse. Lähdimme "juhla-aterian" jälkeen niin saimme pilkottua paluumatka-ajon kahdelle päivälle.
/No just.
Kyllä ruoka ja tarjottavat yleensä ovat suuressa roolissa ihan kaikissa juhlissa ja kutsuilla, varsinkin, jos väkeä tulee kauempaa. Mikäli rahat ovat niin tiukalla, ettei ole varaa muuhun kuin keittoon, jossa on muutama sattuma, niin silloin voi kutsuun raapustaa maininnan 'nyyttikestit', jolloin jokainen voi tuoda yhteiseen pöytään jotakin, josta on neuvotellut kutsujen järjestäjän kanssa.
Ärsyttää kaikki vakio-sormenheristelijät joka hiivatin ketjussa ja ryhmässä! Menkää muualle pätemään./
Samaa mieltä! Älkää pe*saukiset järjestäkö juhlia!
Ystäväni järjesti mökkituparit kun oli ostanut kesäpaikan itselleen. Oli kutsunut paljon vieraita ja kaikki saapuivat autoilla, koska mökille ei päässyt julkisilla. Vieraista siis melkeen puolet oli kuskeina. Ainoa alkoholiton juomavaihtoehto oli hanavesi. Alkoholia oli tarjolla järkyttävät määrät ja ruuaksi sipsejä, suolatikkuja, suklaata yms. lastenkutsuilla tarjottavaa mättöä. Rantasaunaa ei lämmittänyt eikä ollut ostanut mitään grillattavaa.
Nälkä jäi kirjoitti:
Anopin viimeisimmät pyöreiden juhlat. Ensinnäkin nää järjestettiin ihan huitsin kuusessa että takapuoltaan sai kuluttaa ihan kivasti ennen juhlia. Lopulta "juhlapöydässä" ei ollut mitään lämmintä ruokaa. Salaattia, karjalanpiirakkaa, paria eri sorttia kalaa. Kakku oli ihan jees, ei mitään erikoista. Jos olisimme jääneet pidemmäksi aikaa niin kaikki muut ruuat olisi pitänyt tuoda itse. Lähdimme "juhla-aterian" jälkeen niin saimme pilkottua paluumatka-ajon kahdelle päivälle.
Miksi tarjoilu oli kuvaamaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mä oon vanhanaikainen, mutta minusta laatikkoviinit ei sovi rippijuhliin. Nippanappa onnittelukuohuviinikin.
Kaljatölkitkään ei ole rippijuhlissa okei.
Kaikenlaisissa muissa mielestäni voi tarjota mitä lystää juomista.
Ruokapuolesta: voileipäkakut, jotka myös itse teen. Sekä lohi- että kinkkumallia. Kaikki tykkää. Olen tehnyt myös tuulihattuja, joissa katkaraputäyte. Pieniä croissantteja täytettynä. Coctail-karjalanpiirakoita munavoilla ja jollain tuorejuustolla. Joskus myös peltipizzaa neliöiksi leikattuna.
Makeina keksejä paria sorttia, korvapuusteja, ei pitkää pitkoa, täytskäreitä pari kpl, juustokakkua (ei hyydykettä) ja juhlasta riippuen esmes jäätelöä penskoille jollain kastikkeella ja ripotteilla. Pari karkkikulhoa.Ällötti, kun tietyssä paikassa huipputarjoiltava oli aina kinkkukiusaus, salaatti onneksi itse koottava, patongin pätkiä ja pääroolissa melkeinpä kaljatölkit. Jälkkärinä kahvia ja tilattu kermakakku ja kuivakakkuja. Melkein nauratti, kun tiesi etukäteen yllätyksettömät tarjoilut.
Täysin samoilla linjoilla. Rippikouluikäinen on 15 vuotias, ei alkoholi liity mitenkään tähän juhlaan.
Onnittelumaljat meillä on ollut silloin tällöin lastenjuhlissa ihan muuten vain, mutta alkoholittomina tietenkin.
Pienistäkin lapsista on kiva kippistellä hienommista laseista.
Kiva juoma tulee esim. Paseeratusta, hieman makeutetuista punaherukkasose kuutioista (jäädytetty jääpalamuotissa) pari kuutiota lasin pohjalle ja päälle hapotettua mehujuomaa? Makukivennäisvesi taitaa olla oikeampi nimitys.Olen viime vuosina ollut useammissa mieheni suvun rippijuhlissa ja on ollut kyllä viiniä ja olutta tarjolla ilman mitään ongelmaa. Poikamme pääsee ripille ensi kesänä ja kyllä meilläkin tulee olemaan viiniä tarjolla. Olemme itse viiniharrastajia ja tykkäämme yleensäkin tarjota viiniä. Jos joku ei tätä juo esim. siksi, että on autolla liikkeellä, siinä ei ole mitään kummallista. Muutenkin nämä juhlat ovat olleet tunnelmaltaan lämminhenkisiä ja rentoja. Sitten taas omassa suvussani juhlat ovat olleet paljon pönöttävämpiä ja ahdistavampia, kyse on ehkä siitä että ovat vähemmän koulutettuja ja kaikki juhlat ja sosiaalisuus ovat jotenkin stressaavia. Ehdinkin juuri ajatella, että olen jo aika tottunut järjestämään erilaisia kestityksiä, enkä todellakaan jaksa hermoilla tarjoilujen takia. En todellakaan halua pojalleni mitään pönötysjuhlia, vaan iloisen sukulaisten ja tuttavien tapaamisen. Jos joku ei jostain ruoasta tykkää, hän ei varmaan sitä syö, valinnanvaraa riittää niin aikuisten kuin lastenkin makuun. Niin ruoissa kuin juomissa.
Oman suvun juhlat ovat ahdistavia, koska ovat vähemmän koulutettuja...?
'Inhoan ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia. Se tekee kaiken niin paljon vaikeammaksi meille, jotka todella ovat.' -Hyacinth Bouquet
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni järjesti mökkituparit kun oli ostanut kesäpaikan itselleen. Oli kutsunut paljon vieraita ja kaikki saapuivat autoilla, koska mökille ei päässyt julkisilla. Vieraista siis melkeen puolet oli kuskeina. Ainoa alkoholiton juomavaihtoehto oli hanavesi. Alkoholia oli tarjolla järkyttävät määrät ja ruuaksi sipsejä, suolatikkuja, suklaata yms. lastenkutsuilla tarjottavaa mättöä. Rantasaunaa ei lämmittänyt eikä ollut ostanut mitään grillattavaa.
Olin kuskina vastaavissa juhlissa. Kun kävelin omien eväideni ja juomieni kanssa, isäntä 'juoksi' vastaan, että toihan joku lantrinkiakin. Ei oikein tykännyt, kun sanoin, että limsat on minulle. Monen kiroama pastasalaatti, kelpasi noissa tupareissa hyvin, vein ämpärillisen ja yhtään ei jäänyt.
Mietityttää nämä jotka juhlissa syövät kolmen edestä. Meillä on kaksi sukulaismiestä mitkä tämän tekevät. Ilmeisesti ei käy että saa itse ottaa ja paljon tarjolla. Heille kun mennää niin on laskupalat ja useasti tullaan hampparipaikan kautta kotiin.
Yksi kerta on jäänyt mieleen. Nämä nyt ei olleet viralliset juhlat, vaan oikeammin tuparit. Eli ihan vaan illanistujaiset.
Emäntä ja isäntä ei olleet mitään varanneet tarjottavia (toki ymmärrän, että vieraat tuovat omat juomat mukanaan) mutta kun mitään syömäpuoltakaan ei ollut. Ja porukkaa tulossa 20 ihmistä ainakin. Myös lapsia.
Emäntä leipoi jotain makeita pullia joita oli varattu 1 per vieras. Emäntä leipoi vielä kun tulin paikalla ensimmäisten vieraiden joukossa. Onneksi lähellä oli kauppa, josta hain noin satasella kaikkea pientä kuten patonkia, juustoa, creme bonjouria ja sipsejä, valmissalaatteja ym. kaksi muovikassillista ruokaa. Pistin ne esille. Eipä ollut häävit tarjoilut, mutta oli edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Tultiin useamman tunnin matkan päästä miehen siskon lapsen rippijuhliin. Söimme toki matkalla kunnon aamupalan, mutta kirkon jälkeen lapsilla, 2-, 4- ja 7-vuotiailla, oli jo nälkä. Tarjoiluna oli kahvipöytä jossa ainoana suolaisena tarjottavana oli voileipäkakut. Aikuiseen makuun erittäin hyviä ja niitä oli reilusti, mutta ei oikein lounasaikaan pienille lapsille. Ei tullut edes mieleen ettei huomioitaisi lapsia ja tarjottaisi heillekin sopivaa syötävää, kun varta vasten koko perhe kutsuttiin pitkän matkan takaa. Esimerkiksi lapsille keittiössä keittoa tms jota olisi itse voinut heille lämmittää kun koko juhlaväelle ei halunneet järjestää ruokatarjoilua. Itse kun järjestän juhlia pidän kyllä huolen että kaikki kutsutut löytävät jotain syötävää, myös lapsivieraat. Juhlista lähdimme aika pian Mäkkärin kautta pois jotta vältyttiin nälkäkiukulta.
Yhden lapsen äitinä ja yhden miehen vaimona tajuan mitä meillä syödään.
En ikinä lähde päiväksi jonnekin, jossa olen täysin riippuvainen muiden valinnoista.
Minulla olisi vst tilanteessa eväät mukana.
Opin kerrasta. Oli sukujuhlat ja lapsi joi ainoastaan tiettyä mehua. Muista tulee näppylöitä jne.
Tätini lupasi ostaa tätä mehua.
Hänellä on 5 lastenlasta ja osti toista makua, koska hänen lapsenlapset tykkäsivät toisesta mausta enemmän.
Lähin kauppa oli 70 km päässä.
Täti vaan kuittasi en tiennyt on niin tärkeää. Luin hänelle kirjoittamani viestin
Vain tämä merkki ja maku käy, ei muut.
Miten voit ymmärtää tämän väärin ?
Tämän jälkeen en ikinä kuvittele joku osaa ottaa huomioon meidän tarpeet.
Meille tulee valmistujaisjuhlat. Tarjoan uunilohta, pataattiranskiksia ja fetasalaattia. Alkupaloiksi kevätkääryleitä. Jälkiruuaksi täytekakkua, suklaakonvehteja ja kahvia. Mitä mieltä olette.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee valmistujaisjuhlat. Tarjoan uunilohta, pataattiranskiksia ja fetasalaattia. Alkupaloiksi kevätkääryleitä. Jälkiruuaksi täytekakkua, suklaakonvehteja ja kahvia. Mitä mieltä olette.
Kuulostaa hyvältä minusta :) Bataattiranskikset voivat tosin jakaa mielipiteitä ja muistahan kysyä allergiat ja yliherkkyydet etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut rippijuhlissa jotka pidettiin pihalla. Pihalle ei ollut varattu mitään istuimia tai pöytiä. Jostakin autotallinpressun alta sai raavittua kaksi muovituolia, jotta vanhimmat ja vaivaisimmat pääsivät istumaan.
Tarjoilu oli samaa sarjaa, kertakäyttömukeista ja -lautasilta syötiin aika niukkaa tarjoilua -kaupan einestiskin valmista täytekakkua ja pipareita ja jokin suolainen pala yksittäispakattuna. Hankala kahvitella, kun yritti saada mukia tai lautasta sijoitettua jonnekin kaiteen tai kiven päälle.
Oliko nyt korona aikaan?
Menee vähän ohi, mutta eikö nykyhäissä enää ole hääkakun leikkaamista yhtenä ohjelmanumerona? Kakkua kyllä oli, mutta jokainen vain kävi vuorollaan sitä ottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat on se että on hyvää ja loppuu kesken tai huonoa ja kukaan ei halua. Erikoiset viritelmät jättäisin muuhun kun juhlaan. Ite en myöskään voileipäkakkua koskaan tarjolle laita kun vähän turhan retro ja ihmiset ei niistä tunnu pitävän. Suolaiset piirakat tai valmiiksi täytetyt raikkaat leivät näyttävät menevän paremmin ja ovat kevyempiä. Myös se peritneinen karjalanpaisti tai lohikeitto jää meillä aina juhlista pois. Makeista tarjottavista taas en osaa sanoa kun kaikki näyttää aina kelpaavan.
Ja toiset haikailee kun nykyään ei enää mistään saa voikeipäkakkua... olis se kyllä hyvää.
Kaippa se on ihan piireistä ja suvusta jne kiinni miten se voileipäkakku kelpaa. Meillä ei sitä kukaan ole kaivannut ja esim siskoni lapsen ristiäisissä ne voileipäkakut oli lähes jäänyt syömättä vaikka oli ihan ammattitaidolla tehty ja siskoni oli kaveriltaan kysynyt mistä hän kakkunsa tilaa kun heidän suvussa ne menee. Piirakat taas kaikki katosi hyvällä ruokahalulla. Voileipäkakkuun olen muuten törmännyt 2-3 kertaa sitten 90-luvun ja aika huonosti on kelvannut.
Kukin toki tyylillään mutta tässä nyt kysyttiin kuitenkin mielipiteitä ja apua ja meidän piireissä tämä nyt menee näin.
On voileipäkakkuja ja voileipäkakkuja. Pitopalvelun kakut on yleensä hyviä, mutta itse tehtyä en enää uskalla ottaa, kun olen todennut ne ällöttävän rasvaisiksi.
Majoneesia en itse edes laita voileipäkakkuun, vaikka kyllähän se kohtuudella käytettynä sopii sekin oikein hyvin. Riittävä kostutus ja laadukkaat raaka-aineet saavat voileipäkakun maistumaan ilman älytöntä rasvan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Vieraita ei ilmeisesti tule paljon. Bataattiranskalaiset ei sovi keliaakikolle, jos joukossa sattuu olemaan.
Ei taida olla sellaista tarjottavaa, joka kelpaisi ja sopisi kaikille, paitsi nyt ehkä vesi. Nykyään tarjoilujen hankkiminen ja tekeminen on erittäin vaikeaa kun on montaa mieltymystä ja rajoitetta. Itse olen joutunut laktoosittomalle ja todennäköisesti myös gluteenittomalle suolistovaivojen takia, en todellakaan voidakseni nirsoilla. Ilman suolistovaivoja en olisi millään ruokavaliolla, vaan söisin mitä huvittaa. Siinä missä omat suolistovaivani ovat vanhemmiten pahentuneet ärsyttää entistä enemmän nämä huvin vuoksi, aatteellisesta syystä tai mistä syystä ilman todellista tarvetta jotakin ihmeellistä ruokavaliota noudattavat. Niin, ja laihduttamisen jne. syyn vuoksi herkuista kieltäytyvät tai niitä välttelevät ovat sitten myös eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla sellaista tarjottavaa, joka kelpaisi ja sopisi kaikille, paitsi nyt ehkä vesi. Nykyään tarjoilujen hankkiminen ja tekeminen on erittäin vaikeaa kun on montaa mieltymystä ja rajoitetta. Itse olen joutunut laktoosittomalle ja todennäköisesti myös gluteenittomalle suolistovaivojen takia, en todellakaan voidakseni nirsoilla. Ilman suolistovaivoja en olisi millään ruokavaliolla, vaan söisin mitä huvittaa. Siinä missä omat suolistovaivani ovat vanhemmiten pahentuneet ärsyttää entistä enemmän nämä huvin vuoksi, aatteellisesta syystä tai mistä syystä ilman todellista tarvetta jotakin ihmeellistä ruokavaliota noudattavat. Niin, ja laihduttamisen jne. syyn vuoksi herkuista kieltäytyvät tai niitä välttelevät ovat sitten myös eri asia.
Korostan vielä, että itse olenkin laktoosittomalla ja ryhtymässä gluteenittomalle ei tämä mitenkään terveellinen ruokavalio ole. Herkkuja löytyy ehkä valitettavankin paljon näilläkin rajoitteilla. Toki tässä samalla pitäisi ruveta syömään terveelisemminkin, mutta ehkä se tulee vähitellen sivussa kun esim. paistopisteiden tuotteita tai normaaleja täytettyjä leipiä/patonkeja ei voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Vieraita ei ilmeisesti tule paljon. Bataattiranskalaiset ei sovi keliaakikolle, jos joukossa sattuu olemaan.
Tavalliset itse uuniperunalajikkeesta tehdyt uunissa paistettavat lohkoperunat saattaa olla parempi vaihtoehto. Noista tulee oikeasti paljon parempia kuin kaupan pakastelohkoperunoista. Perusöljyä, suolaa ja pippuria mukaan.
Sukujuhlat kesällä: äidin 7 sisarusta miehineen/vaimoineen ja me serkut 12 kpl. Ruokaa oli kyllä laitettu montaa sorttia, mutta huomasin yhden tädeistä käyvän aitan takana ja tuovan ison nipun ruohosipulia ja leikkaavan sitä JOKA IKISEN RUOAN päälle js paljon - ei siinä muuta, mutta siellä aitan takana kävi kaikki miehet kusella ja niiden ruohosipulien päälle yök!!! Ja täti teki piruttain tekonsa - tiesi ettemme me serkukset pidä ruohosipulista - etenkään kustusta! Söin leipää ja voita ja grillimakkaran - diabeetikkona ei hyvä!