Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut juhlissa, missä olisi huonot tarjoilut. Ja on ollut aika laidasta laitaan. Kakkua, voileipiä, salaattia, voileipäkakkua, piirakoita, keksejä, kuppikakkuja, grilliruokaa ja jopa intialaista, afrikkalaista ja amerikkalaista ruokaa. Huonot tarjoilut olisi jotain pahanmakuista ja huonosti valmistettua. Muuten nämä "huonot tarjoilut" taitaa olla vain nirsojen valitusta.
Olet ollut onnekas ja hyvä niin. Meillä sukulaiset osaa tehdä kiusaa ainakin meidän perheelle jopa juhlissa. Joka pirskatin ateriasta saadaan kyllä vaikeaa, silloin kun ruokaa edes on tarjolla. Ja ihan on vanhemmat ja sisarukset asialla. Pari kertaa laitettiin oma ruoka vanhemmilla (matkaa 500 km, käytiin kaupassa ja maksettiin omat ostokset) niin alkoi kitinä siitä kun ruoka oli väärään aikaan ja isäntäväki katsoo päältä kun vieraat syö. Onneksi miehellä yhdet sukulaiset joiden kanssa ollaan yhdessä tehty ruokaa ja oltu yökylässä niin lapsi näkee edes vähän normaalia kanssakäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Häissä makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta, jossa oli seassa silliä. Nämä oli tilattu oikein pitopalvelulta.
No huh-huh, jo oli tarjoilut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi joka ei voileipäkakusta perusta. Sitä aika monessa juhlassa on ja yleensä se on ollut niissä ainoa suolainen tarjottava. Toki sitä sitten vähän kohteliaisuudesta nälkäänsä maistaa ja suurin osa on ällöttävän veteliä tai todella kuivia. Kuivat yleensä ovat olleet itse tehtyjä ja vetelät tilattuja. En myöskään oikeen tykkää niistä täytekomboista.
Yhden kerran maistoin siedettävää voileipäkakkua mutta senkin pilasi yhdessä kerroksessa ollut ällöttävän kirpeä ja oudon makuinen kerros jota ei kehdannut raapia lautasen reunalle.
Tästä syystä meillä on aina myös valmiiksi tehtyjä leipiä, piirakoita, suolaisia tuulihattuja tai sitten ihan kunnon ruoka. Koskaan ei kukaan ole sen voileipäkakun perään itkenyt. Tärkein on se, että hyvää ruokaa on ja sitä on riittävästi.
Peukkujen perusteella lisättäköön Virallisten Palstatotuuksien Listaan seuraava: Voileipäkakut ovat mahtavia, aina.
Ja juu, en itsekään niistä välitä ja monta kertaa on juhlissa harmittanut kun mitään muuta ruokaisaa suolaista ei ole tarjolla. Tuntuu olevan jokin virallinen suomalainen juhlaruoka, "kun kaikkihan niistä tykkää".
Halvalla tehdyt voileipäkakut hukutettuna majoneesiin (huonolla säkällä kevytmajoneesiin) ovat suorastaan rikos ihmisyyttä vastaan. Mutta taitaa eineskansaan upota nuo italiansalaattitäytteiset kauhistukset, kunhan päälle vielä rullaa kaupan halvinta keittokinkkua. Multa jää syömättä, kun on tottunut paremmalle.
Vierailija kirjoitti:
En ole yleensä nirso mutta kerran oli häissä Feelian lohikeittoa. Sitä valmisruokaa. Noloa! Toisen kerran hautajaisissa oli lohikeitto tehty kuivista valmislohikuutioista joita laitoskeittiöt käyttää säästösyistä. Oli mautonta ja epäjuhlavaa "juhlaruokaa". Miksi pitää juhlat jos ruoka on arkistakin arkisempaa ja mautonta valmismössöä?
Olen töissä palvelukodissa, missä monelle asukkaalle nieleminen on hankalaa. Meille kalakeitto tulee noista kuutioista. Kun keiton soseuttaa sauvasekoittimella, lisää juustoa ja tarjoaa smetanan kanssa on hyvinkin juhla-ateriaksi kelpaava keitto. Monesti pikku lisäyksellä saadaan suuri muutos aikaan.
Kaverin häissä. Olin kaaso, ja järjestin ystävälle luxuspolttarit, ohjelmaa häihin, toimin kuljettajana häissä, yöpalat koyiin häiden jälkeen. En saanut hääkakkua, minulla keliakia, ei ollut hääpari huomioinut, mitta miehen uuden pomon kananmuna- allergia oli kyllä huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi joka ei voileipäkakusta perusta. Sitä aika monessa juhlassa on ja yleensä se on ollut niissä ainoa suolainen tarjottava. Toki sitä sitten vähän kohteliaisuudesta nälkäänsä maistaa ja suurin osa on ällöttävän veteliä tai todella kuivia. Kuivat yleensä ovat olleet itse tehtyjä ja vetelät tilattuja. En myöskään oikeen tykkää niistä täytekomboista.
Yhden kerran maistoin siedettävää voileipäkakkua mutta senkin pilasi yhdessä kerroksessa ollut ällöttävän kirpeä ja oudon makuinen kerros jota ei kehdannut raapia lautasen reunalle.
Tästä syystä meillä on aina myös valmiiksi tehtyjä leipiä, piirakoita, suolaisia tuulihattuja tai sitten ihan kunnon ruoka. Koskaan ei kukaan ole sen voileipäkakun perään itkenyt. Tärkein on se, että hyvää ruokaa on ja sitä on riittävästi.
Peukkujen perusteella lisättäköön Virallisten Palstatotuuksien Listaan seuraava: Voileipäkakut ovat mahtavia, aina.
Ja juu, en itsekään niistä välitä ja monta kertaa on juhlissa harmittanut kun mitään muuta ruokaisaa suolaista ei ole tarjolla. Tuntuu olevan jokin virallinen suomalainen juhlaruoka, "kun kaikkihan niistä tykkää".
Halvalla tehdyt voileipäkakut hukutettuna majoneesiin (huonolla säkällä kevytmajoneesiin) ovat suorastaan rikos ihmisyyttä vastaan. Mutta taitaa eineskansaan upota nuo italiansalaattitäytteiset kauhistukset, kunhan päälle vielä rullaa kaupan halvinta keittokinkkua. Multa jää syömättä, kun on tottunut paremmalle.
Olen syönyt voileipäkakkua kymmeniä kertoja, mutta en ole vielä törmännyt voileipäkakkuun, missä olisi välissä italiansalaattia tai päällä keittokinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan innostunut pastasalaateista, miksi sotkea makarooni ja salaatti. Jotenkin tulee fiilis että se on halpa ja ehkä ruokaisa raaka-aine niin otetaan se mukaan tarjoiluun. Fiilis lässähtää kun pöydässä on kierremakaroonia ja kinkkusuikaleita, ehkä jotain herne-maissia vielä mukaan.
Joku oli vähän yrittänyt petrata niin yksi vaihtoehto oli lämpimät raviolit. Ne olivat maistuvia mutta eivät erityisemmän juhlava ruoka. Sinänsä pidän pastasta mutta pastasalaatti on kirous. Samoin juhlissa kinkkukiusaus..
No sulla on varmaan sitten ehdottaa joku vaihtoehto niiden tilalle?
No ollessani kaasona häissä ei erityisruokavaliotani ollut huomiotu, eikä siitä myöskään infottu. Vieraana on joskus käynyt samoin, mutta yleensä olen ottanut omat eväät mukaan(autoon), tuosta yhdestä kerrasta oppineena. En siis oleta, että automaattisesti jotain gluteiinitonta olisi tarjolla, mutta tässä tapauksessa yllätyin, kun morsian oli varsin tietoinen kuitenkin asiasta. Niissä häissä tuli nälkä 😅 Eli jos pidemmät juhlat niin ehkä kannattaa kysäistä, onko vierailla ruokarajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut juhlissa, missä olisi huonot tarjoilut. Ja on ollut aika laidasta laitaan. Kakkua, voileipiä, salaattia, voileipäkakkua, piirakoita, keksejä, kuppikakkuja, grilliruokaa ja jopa intialaista, afrikkalaista ja amerikkalaista ruokaa. Huonot tarjoilut olisi jotain pahanmakuista ja huonosti valmistettua. Muuten nämä "huonot tarjoilut" taitaa olla vain nirsojen valitusta.
Olet ollut onnekas ja hyvä niin. Meillä sukulaiset osaa tehdä kiusaa ainakin meidän perheelle jopa juhlissa. Joka pirskatin ateriasta saadaan kyllä vaikeaa, silloin kun ruokaa edes on tarjolla. Ja ihan on vanhemmat ja sisarukset asialla. Pari kertaa laitettiin oma ruoka vanhemmilla (matkaa 500 km, käytiin kaupassa ja maksettiin omat ostokset) niin alkoi kitinä siitä kun ruoka oli väärään aikaan ja isäntäväki katsoo päältä kun vieraat syö. Onneksi miehellä yhdet sukulaiset joiden kanssa ollaan yhdessä tehty ruokaa ja oltu yökylässä niin lapsi näkee edes vähän normaalia kanssakäymistä.
Onpas hankalia sukulaisia teillä. Pahoittelut! Ihmetyttää kun tätä palstaa lukee, että kuinka monella on aivan hirveitä sukulaisia.
Isoissa häissä paremmalla väellä oli paistit, kalat, varhaisperunat, juustot, oluet, viinit ym. Rahvaalle tarjoiltiin hieman raa'aksi jäänyttä kinkkukiusausta, kotikaljaa ja vettä.
Lakkiaisissa tarjoiltiin boolia (alkoholia) ja pikkuleipiä (makeita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häissä oli liki satavierasta. Hääparin pöydällä komeili Prinsessakakku. Saliin oli tehty baaripöytiä a`4-6henkilölle. Näillä pöydillä oli sitten Tallinasta ostettuja keksejä ja karkkeja. Lisäksi saimme kupin kahvia. Ei ollut maljoja kilisteltäväksi. Häälahja toive oli ollut 30-50e. Kirjeitä olikin korillinen. Niillä ostivat lienee evästä itselleen. Juhlat etenivät leikkien ja laulujen kera. Aikani katselin ja ehdotin pöytäkavereille poistumista. Kiittelimme porukalla hääparia ja poistuimme. Ulos tullessa vilkaisin kelloa ja huomasin olleeni juhlassa 20min. Kirkossa olimme olleet liki tunnin. Lukuisia rukouksia ja muuta puhetta raamatusta oli yllin kyllin. Suuntasin ruokailemaan ravintolaan. En ole kuullut tästä parista sen jälkeen yhtään mitään. Hävisivät kartalta. Ei tietoa ovatko edes suomessa.
20 minuuttia kerkesi jo olla montakin leikkiä ja laulua ja vielä kupilliset kahviakin joitte? En nyt ihan usko että olitte juhliassa vain 20 min...
Jep. Tuskin monisssakaan häissä on ehditty edes vielä syömään 20 min juhlimisen ja puheiden jälkeen. Että ehken kirjoittaja jäi ilman ruokaa, koska lähti niin aikaisin pois.
Mitä tuo "ehken" mielestäsi tarkoittaa?
Mitä itse luulisit sen tarkoittavan, jos oikein nyt ryhdyt miettimään?
Eräissä rippijuhlissa oli hernekeittoa. Ei muuta vikaa, kun se, että oli pohjaanpalanutta. Se huuhdeltiin alas sitten raparperimehulla. Ei jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häissä oli liki satavierasta. Hääparin pöydällä komeili Prinsessakakku. Saliin oli tehty baaripöytiä a`4-6henkilölle. Näillä pöydillä oli sitten Tallinasta ostettuja keksejä ja karkkeja. Lisäksi saimme kupin kahvia. Ei ollut maljoja kilisteltäväksi. Häälahja toive oli ollut 30-50e. Kirjeitä olikin korillinen. Niillä ostivat lienee evästä itselleen. Juhlat etenivät leikkien ja laulujen kera. Aikani katselin ja ehdotin pöytäkavereille poistumista. Kiittelimme porukalla hääparia ja poistuimme. Ulos tullessa vilkaisin kelloa ja huomasin olleeni juhlassa 20min. Kirkossa olimme olleet liki tunnin. Lukuisia rukouksia ja muuta puhetta raamatusta oli yllin kyllin. Suuntasin ruokailemaan ravintolaan. En ole kuullut tästä parista sen jälkeen yhtään mitään. Hävisivät kartalta. Ei tietoa ovatko edes suomessa.
20 minuuttia kerkesi jo olla montakin leikkiä ja laulua ja vielä kupilliset kahviakin joitte? En nyt ihan usko että olitte juhliassa vain 20 min...
Jep. Tuskin monisssakaan häissä on ehditty edes vielä syömään 20 min juhlimisen ja puheiden jälkeen. Että ehken kirjoittaja jäi ilman ruokaa, koska lähti niin aikaisin pois.
Mitä tuo "ehken" mielestäsi tarkoittaa?
Mitä itse luulisit sen tarkoittavan, jos oikein nyt ryhdyt miettimään?
Ehken tarkoittaa "ehkä en". Et siis voi sanoa, että "ehken kirjoittaja jäi ilman ruokaa".
Isoisän synttäreille oli tilattu leipomosta voileipäkakkuja. Oikein kauniita ja hienosti koristeltuja. Sisältä löytyi italiansalaattia ja maksamakkaraa! Pitäisi olla rikos laittaa maksamakkaraa voileipäkakkuun. Yksi sukulainen on allerginen maksalle, ja hän kerkesi maistamaan kakkua ennen kuin tajusi mitä se sisältää. Hänen oli pakko poistua paikalta, kun tuli ikäviä iho-oireita.
Kerran olin uskovaisen kaveriparin häissä. Jokainen setä ja täti halusivat pitää pitkät paatospuheet, ja me kaverit odoteltiin nälkäisinä, että vanhempi väki lopettaa jaarittelun. Ruoka oli ihan hyvää, mutta jos halusi lasin viiniä, se piti itse ostaa. Myönnän, että karattiin paikalta muiden kaverien kanssa aika nopsaan.
1. Huonoimmat tarjoilut oli yhden lapsuuden kaverin valmistujaisissa, johon oli kutsuttu iso määrä nuoria, mutta ei oltu ollenkaan huomioitu vieraiden lukumäärää suhteessa ruokiin, Tarjolla oli jotain yhtä tai kahta salaattia, nekin lopussa ja kuivalihaa ja kaikki ruoat vähissä tai loppu. Kyllä oli kämästä.
2. Toisen kaverin valmistujaisiissa oli ihan ok tarjoilut, mutta niitä oli pidetty ilmeisesti lämpimässä useita tunteja, niin et sain kauhean pahoinvoinnin illalla ja oksetti ym. Myös toisissa juhlissa tarjoiltu jotain sokerimassalla päällystettyä kakkua, josta ilmeisesti sain ruokamyrkytyksen. Kakkua oli valmistettu useita tunteja ja ei ollut edes hyvää, vaikka tekijä restonomi.
3. Ylipäätään sellaiset tarjoilut, et vähän salaattia, piirakkaa ja kakkua kahvin kanssa. On parempi, et on kunnon ruoka ja varmaan tulee halvemmaksikin kuin piirakat.
4. Sukulaisen vaimon syntymäpäivillä tarjolla aneemista kanakeittoa ja leipää levitteellä, ei edes juustoa. Kalakeitto hienompi vaihtoehto, jos haluaa tarjota keittoa. Jälkiruoaksi kakku ja kahvi.
5. Häissä makeana tarjoiluna sai jonkun sentin palan kakkua, ei mitään mahdollisuutta edes hakea lisää. Mitoitettu liian pieneksi kakun määrä. Minusta kovin köyhää, jos häissä tarjolla vain pieni pala kakkua ja ei mitään muuta, kuten pullaa, keksejä tai karkkia edes.
Tarjoiluja olisi hyvä varata ja mitoittaa enemmän, niin ei ainakaan lopu kesken. Minusta hyvin noloa, jos vieraille ei riitä ruokaa. Jääneet ruoat voi sitten itse syödä seuraavana päivänä.
Tarjoiluita on erilaisia mutta pääasia että tarjottavaa on tarpeeksi ja ei joudu odottamaan tuntikausia nälkäisenä.
Oikeastaan vain sellaiset tapaukset ovat jääneet negatiivisesti mieleen, joissa esim pitkän matkan jälkeen kestää useita tunteja ennen kun tarjotaan ruokaa tai että ruokaa on niin vähän että itselle jää nälkä ja joutuu ottamaan vain vähän jotta muillekin riittää.
Joskus on myös ollut sellainen käytäntö että ruoka on jokaiselle valmiiksi annosteltu pöytään (myös jälkiruuat ym.) ja jos ruoka onkin jotain josta ei yhtään pidä, voi olla epämukava syödä väkisin se kun ei oikein ole korrektia kieltäytyäkään. Joten mieluummin niin että syötävää saa ottaa itse niin paljon kuin haluaa tai jättää ottamatta.
Viralliset juhlat?
Niinko itsenäisyyspäivän juhlat presidentin linnassa vai?
Yksityisiä juhlia noi ovat, missään ei järjestetä virallisia yo- tai rippijuhlia.
Ja se mitä tarjotaan, niin se on ihan jokaisen juhlan järjestäjän oma asia. Jos ei miellytä, niin ei o pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mä oon vanhanaikainen, mutta minusta laatikkoviinit ei sovi rippijuhliin. Nippanappa onnittelukuohuviinikin.
Kaljatölkitkään ei ole rippijuhlissa okei.
Kaikenlaisissa muissa mielestäni voi tarjota mitä lystää juomista.
Ruokapuolesta: voileipäkakut, jotka myös itse teen. Sekä lohi- että kinkkumallia. Kaikki tykkää. Olen tehnyt myös tuulihattuja, joissa katkaraputäyte. Pieniä croissantteja täytettynä. Coctail-karjalanpiirakoita munavoilla ja jollain tuorejuustolla. Joskus myös peltipizzaa neliöiksi leikattuna.
Makeina keksejä paria sorttia, korvapuusteja, ei pitkää pitkoa, täytskäreitä pari kpl, juustokakkua (ei hyydykettä) ja juhlasta riippuen esmes jäätelöä penskoille jollain kastikkeella ja ripotteilla. Pari karkkikulhoa.Ällötti, kun tietyssä paikassa huipputarjoiltava oli aina kinkkukiusaus, salaatti onneksi itse koottava, patongin pätkiä ja pääroolissa melkeinpä kaljatölkit. Jälkkärinä kahvia ja tilattu kermakakku ja kuivakakkuja. Melkein nauratti, kun tiesi etukäteen yllätyksettömät tarjoilut.
Täysin samoilla linjoilla. Rippikouluikäinen on 15 vuotias, ei alkoholi liity mitenkään tähän juhlaan.
Onnittelumaljat meillä on ollut silloin tällöin lastenjuhlissa ihan muuten vain, mutta alkoholittomina tietenkin.
Pienistäkin lapsista on kiva kippistellä hienommista laseista.
Kiva juoma tulee esim. Paseeratusta, hieman makeutetuista punaherukkasose kuutioista (jäädytetty jääpalamuotissa) pari kuutiota lasin pohjalle ja päälle hapotettua mehujuomaa? Makukivennäisvesi taitaa olla oikeampi nimitys.
Olen viime vuosina ollut useammissa mieheni suvun rippijuhlissa ja on ollut kyllä viiniä ja olutta tarjolla ilman mitään ongelmaa. Poikamme pääsee ripille ensi kesänä ja kyllä meilläkin tulee olemaan viiniä tarjolla. Olemme itse viiniharrastajia ja tykkäämme yleensäkin tarjota viiniä. Jos joku ei tätä juo esim. siksi, että on autolla liikkeellä, siinä ei ole mitään kummallista. Muutenkin nämä juhlat ovat olleet tunnelmaltaan lämminhenkisiä ja rentoja. Sitten taas omassa suvussani juhlat ovat olleet paljon pönöttävämpiä ja ahdistavampia, kyse on ehkä siitä että ovat vähemmän koulutettuja ja kaikki juhlat ja sosiaalisuus ovat jotenkin stressaavia. Ehdinkin juuri ajatella, että olen jo aika tottunut järjestämään erilaisia kestityksiä, enkä todellakaan jaksa hermoilla tarjoilujen takia. En todellakaan halua pojalleni mitään pönötysjuhlia, vaan iloisen sukulaisten ja tuttavien tapaamisen. Jos joku ei jostain ruoasta tykkää, hän ei varmaan sitä syö, valinnanvaraa riittää niin aikuisten kuin lastenkin makuun. Niin ruoissa kuin juomissa.
En ole yleensä nirso mutta kerran oli häissä Feelian lohikeittoa. Sitä valmisruokaa. Noloa! Toisen kerran hautajaisissa oli lohikeitto tehty kuivista valmislohikuutioista joita laitoskeittiöt käyttää säästösyistä. Oli mautonta ja epäjuhlavaa "juhlaruokaa". Miksi pitää juhlat jos ruoka on arkistakin arkisempaa ja mautonta valmismössöä?