Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häät joissa oli vain kakkutarjoilu. Alkoivat aamupäivällä ja kestivät yöhön. Alkoholiin oli panostettu enemmän. Jos olisin tiennyt tämän olisin syönyt aamulla lämpimän ruuan.
Oon ollut tällaisissa. Oon kysynnyt keittiöstä tuleeko ruokaa. On sanottu ei tuu ja ollaan lähdetty syömään. Tultu takas.
Moni hehkuttaa kalakeiton perään. Ekat ottaa lohet, seuraavat perunat ja vikat saa liemen.
Yksi tuttu, ihmettelin miksi kutsui edes häihin, hehkutti oli niin onnistuneet häät. Jossain vaiheessa kertoi ihnmetteli oliko meillä niin tylsää, kun lähdettiin pois. Kerroin ruoka loppui kesken.
Jos ei oo varaa ruokkia vieraita, kertokaa se etukäteen
Ei monestikaan ole kyse siitä, että ei ole varaa, vaan ennemminkin taitamattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä. Jos tarjoomukset tekee itse, uskomattoman edullisesti ne saa. Yleensä juhlat tietää hyvissä ajoin ja niihin voi varautua käyttämällä tarjouksia hyväksi.
Itse hankin juhlia varten lisäpakasteen hyötyjäteasemalta - pakasteen sai ottaa ilmaisena, jos minulla ei olisi ollut mahdollisuutta kuljettaa sitä itse, olisin voinut ostaa kuljetuksen 5 -15 eurolla. 15 eurolla se olisi tuotu minulle 30 km:n päähän. Vanha pakaste ei ole energiataloudellinen, mutta käytän vain lähellä juhlia.
Minulla on juhlissa pöytä katkennut vain kerran - voileipäkakkujen suhteen. Niissäkin juhlissa muut tarjottavat riittivät, karjalanpiirakoita jäi 40-50/300. Kakkujakin jäi 1 1/2 15 hengen kakkua, kääretorttu, leipiä sun muuta. Seuraavana päivänä tyhjensimme loput rääppiäisissä, kun siivoilimme juhlien jäljet.
Jos ruuat tilaa pitopalvelusta, kannattaa määristä keskustella. Jos pitopalvelu kertoo keittoa olevan 10l 50 syöjälle jokainen ymmärtää, ettei se riitä. Ja kannattaa myös sopia sisällöstä. Ex oli tilannut synttäreilleen salaatteja. Huono puoli oli, että neljästä suuresta salaattimaljasta ei ollut kulunut puolta kulhollista, onneksi muuta tarjottavaa oli yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on monia erittäin ikäviä ja sydämettömiä kommentteja.
Kaikilla ei ole varaa muuhun kuin siihen "marie-keksiin" tai "200 grammaan makaronilaatikkoa".
Kenenkään ei pitäisi työntää itseään velkakierteeseen tai muuten taloudelliseen ahdinkoon, jonku helkkarin vierastarjoilun vuoksi. On mennyt kyllä todella kummalliseksi, ettei näin perusasioita ymmärretä lainkaan.
Aivan kuin vähävaraiset eivät saisi juhlia perhejuhlia ja kutsua vieraita. Jokainen voi ostaa omin rahoin kotiinsa ihan mitä vaan kakkuja ja kampasimpukoita, jos haluaa, eikä odottaa, että niitä tarjottaisiin heille perhejuhlissa. Juhlien aihehan on ihan muu kuin joku ruokafestivaali.
Miksi järjestää juhlat, jos ei ole varaa muuhun kuin Marie-kekseihin ja makaronilaatikkoon? Jos nuo ovat tarjoiluina, voiko niitä juhliksi kutsua?
Vieraat näkevät vaivaa: pukeutuminen, meikit, kampaaja, matkat ja käyttävät vapaa-aikaansa tullakseen juhlimaan.
Juhlissa on tapana tarjota, joko ruokaa ja/tai kahvipöydän antimia, jos ei ole varaa, kutsutaan nyyttäreille! Nyyttäreillä ei ole pukukoodia ja muuta pönötystä, toki silloinkin pukeudutaan siistimmin kuin arjessa.
Perhepiirissä ei ole kutsuttuna kummin kaimaa ja serkun pikkuserkkua, silloin tarjoilu voi olla arkisempaakin, mutta onko se juhla vai pelkkä perhetapaaminen?
Kaverin häissä ei ollut ollenkaan alkoholia. Joutui akan kengän alle jo häissään ressukka. Lähdettiin kirkosta suoraan baariin juhlimaan ja muistelemaan hyvää miestä.
Lämmintä punaviinimarja mehua ja jäistä pahvin makuista vanilja jäätelöä mummin ystävän syntymäpäivä juhlilla.
Vierailija kirjoitti:
Miehen siskon häät Ruotsissa.
Pöydälle ilmestyi pienissä astioissa erilaisia salaatteja, leikkeleitä sun muuta kylmää piperrystä. Luulin että ne oli alkupalat. Kipot vietiin pois heti kun kaikki olivat ottaneet kerran, eikä muuta ruokaa tullut. Sitten siirryttiin kakkuun.
Viinaa sai kyllä vapaasti koko illan - ja sen huomasi. Meillä oli lapset mukana joten ei naukkailtu, enkä kyllä mitään viskejä ja konjakkeja joisi muutenkaan kun en vaan tykkää.
Ja teille jotka suretten kun esim. lohikeitosta tai salaatista joku rohmu on ottanut lohet. Miettikääpä että nää on jonkun miehet ja perheenisät. Jos nyt kerran jossain rippiäisissä saat ohuen keiton, on se pientä siihen verrattuna että joku on sen lohi/feta rohmun kanssa perheen perustanut. Ja häpee juhlissa. Että vähän suhteellisuudentajua. Viekää vaikka halvemmat lahjat jos noin täytyy kadehtia jotain lohia jotka on monille ihan arkiruokaa sitäpaitsi.
Kaupungin ja erään toisen instanssin järjestämä Suomi 100v KUTSUVIERASjuhla, drinkkiliput 25e/per lätty.
Arvatkaa mitä oli tarjolla?
Lihapullia, nakkeja, 2 erilaisia suolakurkkuja. Olisko ollut myös salaattia ja riisipiirakoita.
Leivos. Hedelmiä.
Ei juoda alkoholia. Mentiin snakarin kautta kotiin.
50e olis saanut läjän sisäfilettä kotiin. En tajua. Lihapullia.
Serkkuni yo-juhlat; suurin osa vieraista tuli. 180-250 km päästä, rikkaita ihmisiä mutta himolaihduttajia ja nuukia! Tarjoilut: 2x2 cm kokoisia suolasia rullia, joissa kuulemma sientä sisällä(yök), kakkua, kuivakakku, pullakranssi ja keksejä! Ylioppilaan äiti kovaan ääneen: Minä EN koskaan syö huvikseen mitään vain ruoka-aikaan oikeaa ruokaa kaikki muu on turhaa esim. Herkkuja ei kukaan tarvi” ja sen huomaa 50v akka on kuin biafran lapsi 170 cm 50 kg max. Oli nälkäisiä vieraita, onneksi vanhemmillani oli (tulivat Espoosta, minä Tampereelta) evästä mukana, ja mentiin metsään ja tehtiin ruokaa (vanha leirikeskus itseasiassa, jossa nuoti/grillauspaikkskin.
Kaveri tarjosi jotain halpis pommacia polttareissaan ja olisiko ollut joku karkkipussi. Lopulta illalla lähdin kotiin syömään.
Olin häissä, joissa ei tarjottu pisaraakaan alkoholia! Hrrr, vieläkin puistattaa.
Olen ollut (tuttavan) 30-vuotisjuhlassa, johon siis kutsuttiin ja piti myös ilmoittautua, onko tulossa. "Juhliin" (hehheh) oli kyllä vuokrattu tila, mutta yllätys, siellä ei ollut minkäänlaista tarjoilua! Ei siis YHTÄÄN MITÄÄN saanut suuhunsa koko illan aikana! Kyseessä eivät olleet nyyttärit tai mitkään omat eväät -pippalot, tai ainakaan tästä ei meille vieraille mitään mainittu. Sen sijaan päivänsankarille kerättiin rahaa oikein kunnon summalla per nenä! Paikalla oli lähemmäs sata osanottajaa.
En ole aiemmin ollut "juhlissa", joihin viedään omat ruoat ja kahvit ym. Täytyy ilmeisesti tästä lähtien viedä omat tarjoilut ihan vain varmuuden vuoksi. Oli kyllä ikimuistoinen juhla! :D :D :D
Huonoimmat tarjoilut olleet veljen lapsen ristiäisissä. Suolaisena tarjottavana oli lohi- ja kinkkuvoileipäkakkua ja edellisenä iltana itse tehtyjä sämpylöitä voilla. Lohikakku oli tehty graavilohesta ja aivan mauton ja sämpylät olivat kuin jääkiekkoja.. Makeana tarjottavana mansikkakakku ja jaffakeksejä. Vieraiden joukossa oli enimmäkseen pitkänmatkalaisia.
Juhla kuin juhla, niin mielestäni tarjottavaa pitää olla runsaasti ja montaa lajia. Lämpimiä ruokia en ole tarjonnut omissa juhlissani, mutta on usein ruokaisaa salaattia, karjalanpiirakoita, suolaista piirakkaa ja voileipäkakkua. Savulohi taitaa olla meidän suvussa se juttu. Makeina on sitten esim juustokakkua, lusikkaleipiä, macaronseja ym. Nämä yleensä sankarin toiveiden mukaan, mutta ei mitään pullakransseja tai kahvikakkuja saati mariekeksejä. Erityisruokavaliot huomioin myös. Juomina kahvin lisäksi myös mm. kivennäisvettä, mehua jne.
Kukin tyylillään ja ehkä jonkun mielestä liikaa, mutta meillä sukua asuu myös kaukana. Taustalla ”rasitteena” myös karjalaisuus sekä kondiittorin ammatti.
Itse jouduin yksin aikoinaan tekemään siskoni rippijuhliin tarjottavia, kukaan muu ei olis tehnyt muuten! Hiki hatussa väänsin, tätä liiallinen kiltteys teettänyt mulle,kun koko ikäni liikamiellyttäjä ja yli kiltti jota käytetään sitten hyväksi ,ei olis ollut muuten mitään tarjottavaa jos en olis itse tehnyt! Onneksi kehuttiin leipomuksia ja olen hyvä tekemään leivonnaisia,kakkuja yms , en olis huonoja tarjottavaa tehnyt tai laittanut tarjolle, myös suolasta oli tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin yksin aikoinaan tekemään siskoni rippijuhliin tarjottavia, kukaan muu ei olis tehnyt muuten! Hiki hatussa väänsin, tätä liiallinen kiltteys teettänyt mulle,kun koko ikäni liikamiellyttäjä ja yli kiltti jota käytetään sitten hyväksi ,ei olis ollut muuten mitään tarjottavaa jos en olis itse tehnyt! Onneksi kehuttiin leipomuksia ja olen hyvä tekemään leivonnaisia,kakkuja yms , en olis huonoja tarjottavaa tehnyt tai laittanut tarjolle, myös suolasta oli tarjolla.
Oletko oppinut läksysi?
Keskity nyt vaihteeksi itseesi ja omiin etuihisi.
"Huonoimmat tarjoilut". Ei tule mieleen. Arvostan kaikkea tarjottua, oli se sitten Marie-keksi tai voileipäkakku tai kalliin pitopalvelun parasta antia oleva tuotos.
Kaikesta en itsekään pidä, mutta mieleen ei 45 vuoden aikana ole jäänyt yhtäkään huonoa tarjoilua jossakin juhlassa.
Kai mä oon vanhanaikainen, mutta minusta laatikkoviinit ei sovi rippijuhliin. Nippanappa onnittelukuohuviinikin.
Kaljatölkitkään ei ole rippijuhlissa okei.
Kaikenlaisissa muissa mielestäni voi tarjota mitä lystää juomista.
Ruokapuolesta: voileipäkakut, jotka myös itse teen. Sekä lohi- että kinkkumallia. Kaikki tykkää. Olen tehnyt myös tuulihattuja, joissa katkaraputäyte. Pieniä croissantteja täytettynä. Coctail-karjalanpiirakoita munavoilla ja jollain tuorejuustolla. Joskus myös peltipizzaa neliöiksi leikattuna.
Makeina keksejä paria sorttia, korvapuusteja, ei pitkää pitkoa, täytskäreitä pari kpl, juustokakkua (ei hyydykettä) ja juhlasta riippuen esmes jäätelöä penskoille jollain kastikkeella ja ripotteilla. Pari karkkikulhoa.
Ällötti, kun tietyssä paikassa huipputarjoiltava oli aina kinkkukiusaus, salaatti onneksi itse koottava, patongin pätkiä ja pääroolissa melkeinpä kaljatölkit. Jälkkärinä kahvia ja tilattu kermakakku ja kuivakakkuja. Melkein nauratti, kun tiesi etukäteen yllätyksettömät tarjoilut.
Migell kirjoitti:
Kyllä kaikkien aikojen surkeimmat tarjoilut oli erään tuttavani häät. Kutsuun oli painettu, että hoidathan isomman nälän siirtymämatkan aikana. Kirkosta juhlapaikkaan oli viiden minuutin automatka. Tarjolla oli sitten kahvia ja kakkua. Häät siis olivat keskellä päivää. Lahjatoivelista olikin sitten pitkä kuin nälkävuosi. Hävetti morsiusparin puolesta. Itse, kun olen ravintola-alalla muistin nämä häät vielä 15 vuotta sen jälkeen, kun omia häitämme suunniteltiin. Meidän häissä otetettiin kyllä omasta mielestämme vieraat kyllä huomioon. Koska juhlapaikkamme oli matkan päässä oleva kartanohotelli niin kaikille saapuville tarjottiin ensin lounas ennenkuin juhlat edes alkoivat myöhemmin iltapäivällä. Tarjolla oli kaiken aikaa alkoholittomia virvokkeita ja hedelmiä. Häissä tarjosimme cocktailpaloja ensin ja sen jälkeen siirryimme istuvalle pöytiin tarjoilulle illalliselle. Lisäkkeet tulivat vielä erikseen pöytään, että sai varmasti vatsansa täyteen. Yöpalana tarjottiin suuri paella joka oli rakennettu erilaisista merenelävistä. Erityisruokavaliot otettiin tottakai huomioon. Aamulla oli vielä kaikille ketkä jäivät yöksi niin tarjolla laaja brunssi. Ei tullut ainakaan kenellekkään nälkä. Vieraista tulee pitää huolta oli sitten budjetti iso tai pieni. Itse tehty maukas vähän juhlava ruokaa riittää hyvin kun se on laitettu kauniisti tarjolle ja sitä on riittävästi. Lidl on halvempi kuin tukkuliikkeet ja etukäteen perusvalikoimaan pohjautuen pääsee tekemään suunnitelman mitä tarjoaa. Etukäteen kannattaa hyödyntää K-S kauppojen liha/kalatarjoukset ja kerätä edullisesti ne vaikkapa pakastimeen. Tarjottavaa lasketaan pidempään kestävään juhlaan puoli kiloa aikuista henkilöä kohden niin tällöin varmasti riittää.
Kunhan ei osta tarjouksista vanhaa lihaa tai kalaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat on ne, jotka kestää tuntikausia, lounas/päivällisaikana ja sitten ei tarjota kunnon ruokaa. Eli jos on tarjolla vain suolaista piirakkaa, salaatteja ja makeaa. En ole varma onko muut samanlaisia, mutta itselleni tulee vain tosi huono olo, jos on kamala nälkä ja sitten vetää pelkkää hiilaria ja sokeria. Ainakin yhden perheen seuraaviin juhliin varaudun ottamalla jotain kuivalihaa käsilaukkuun mukaan.
Mitkä juhlat muuten kestää tuntikausia? Minulla ei tule muuta mieleen kuin häät. Esim. ristiäisethän ovat suht lyhyet kakkukahvijuhlat ja rippijuhlissakaan sinne kirkkoon ei ole pakko mennä. Joka rippijuhlissa on porukkaa jotka tulevat vain juhliin, ei kirkkoon.
Käytännössä kaikki juhlat vieraille, jotka tulevat 2-3 tunnin ajomatkan päästä. Eikä tarvitse olla niinkään pitkä.matka. Itse viimeksi ollut ristiäisissä tunnin matkan päässä. Kirkko klo 10, eli lähdettiin ennen 9 kotoa. Tarjoilut oli juuri näitä pikkusuolaisia ja täytekakku. Kotimatkalle päästiin n. 16 maissa kaameassa nälässä. Kaupat on onneksi nykyään myöhään auki joka päivä, joten marketin kautta kotiin syömään.
Eli vinkkinä kaikille, jotka juhlia järjestätte ja kutsutte ihmisiä kauempaa kuin n. 15 min matkan päästä, tarjotkaa joko kunnon ruoka plus kakkukahvit tai aikatauluttakaa niin, että vieraat voivat käydä jossain syömässä kirkon/muun virallisen osuuden ja kahvitarjoilun välissä (ristiäiset, rippijuhlat, valmistujaiset). Se juhla, joka sinulle järjestäjänä kestää maks. 3 tuntia, on kauempaa tulevalle vieraalle 6-8 tunnin reissu. Sitä kinkkupiirakkaa/voileipäkakkua ja salaattia pitää olla oikeasti p a l j o n, että sillä pelkästään pärjää koko päivän.
Olin avecina (en tuntenut hääparia) isohkoissa häissä, jotka alkoivat aika aikaisin iltapäivällä mutta joissa ainoa tarjoilu koostui kahvista, pullasta ja pirtuboolista. Jälkimmäinen tuotiin omana ohjelmanumeronaan pöytään ja vaikutti olevan valtaosalle juhlaväestä se päivän suurin juhlanaihe. Lähdettiin tässä kohtaa pakollisten kohteliaisuuksien jälkeen vaivihkaa pienellä porukalla läheiseen pitseriaan syömään eikä enää palattu juhlapaikalle.
Luulin, että vain käsin voi kirjoittaa horjuvaa tekstiä. Olin näköjään väärässä.