Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
721/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät joissa oli vain kakkutarjoilu. Alkoivat aamupäivällä ja kestivät yöhön. Alkoholiin oli panostettu enemmän. Jos olisin tiennyt tämän olisin syönyt aamulla lämpimän ruuan.

Vierailija
722/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salatti ei ole ruokaa  Jos joutuu istumaan   autossa pitkään  on arempi ettei  koske raakasalaattiin.  Ei  tavallisissa perheissä syödä  salaattia eikä  linssejä.   Salaatti lounaat ovat nuoten  konttoristien  lounasruokaa,   jota kotipöydäsä ei näy.  Mutta nämä  laihduttaja akat on niin itsepäisiä  että hauluavat tarjota  pitkän matkan  miehillekin  helvetin salaattejaa, kaalilla. Ja palttoonnapit eivät ole ruokaa.  Jos on kalliisti  korjatut hampaat siltoineen ,  ei niitä voi ottaa.. Älkää  opettako  vieraille  kaalinsyöntiä.   se lohikeitto    on ihan parasta. Me haemme  aina hampparit   juhliin menessä.  Nuoret tarjoo  kanien ruokaa,kaalia ja  raikkaita voileipiä.     Kahvin kanssa   kakkua ja  voileipäkakkua. Kahvia   kannattaa pitää tarjolla koko  ajan ja  leipää. Toiset eivät   uskalla  syödä  mitään  juhlissa.  Itse olen  2 kertaa  joutunut   ensiapuun  hääruuista. Olen myös nähnyt että  salattia tehtiin  tiskialtaassa.  Ei  suomalainen   tekemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne perinteiset suolaiset voileipäkakut on ainakin mun mielestä todella hyviä ja ne uppoaa AINA vieraisiin!

Hyvä voileipäkakku on ehdottomasti kahvipöydän kunkku! Myös suolainen piirakka maistuu.

Mielestäni tarjoilu on silloin onnistunut, kun suolaista on tarjolla jokaisen makuun (esim. lihavoileipäkakku, savulohi-rulla ja kasvispiirakka) ja makeaksi riittää komea täytekakku tai juustokakku. Pullaa ei kaipaa kukaan.

Ärsyttävää on, jos makeaa on tarjolla runsaasti, mutta suolaisen roolissa on ainoastaan kuivat riisipiirakat munavoilla. Tätä näkee todella paljon. Ymmärrän, jos tarjolla on yksi makea ja yksi suolainen tarjottava, sillä jokainen kattaa pöytään sitä mihin on varaa.

Totta, eli huomioikaa vieraita siten että joka makuun on leivonnaisia. Ei pelkkää kerma tai juustokakkua, eivät kaikki syö niitä. Hedelmäkakku hyvä. Kuivaa kakkua ja pullaa ei todellakaan kaipaa kukaan.

Ja suolaiseksi ei riitä pelkät valmiskarjalanpiirakat, eri asia jos ne on taidolla itse tehty.

Hamppari idea on hyvä suolainen tarjottava. Ei ruuaksi mutta kahville. Siis itse tehdyt, ei mitään einestä. Ranskalaiset ei pakollista koska ollut juuri ruokaa. Hyvä hamppari, parit täytekakut, pikkuleivät ja kahvi ja tee. Mehu ja alkoholit toki ja nekään ei saa loppua kesken. Ei mitään pontikkaa tai kiljua vaan ihan Alkon tai viron alkon tuotteita.

Ja jos ei ole rahaa tarjoiluihin, älkää pitäkö liian isoja juhlia. Ne huonot tarjoilut jäävät ihmisten mieliin ja niitä nauretaan vielä vuosikausia. Tai jos ei ole varaa pitää kunnon juhlia, kertokaa se vieraille että eivät tuo lahjaa suotta ja pukeudu tai panosta mitenkään. Tai säästäkää rahaa, jättäkää jotain ostamatta niin saatte juhlat ensi vuonna.

Vierailija
724/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on suurta mielikuvituksen puutetta kaikki tähän luetellut juhlatarjoilut. Tiedän, että ajattelen eri tavalla kuin 99% suomalaisista, mutta itse laittaisin meksikolaistyyppisen tarjoilun juhliin. Nachoja, tortilloja, erilaisia täytteitä (mm.kana, liha, kasvis). Tulisempaa ja miedompaa. Runsaasti raikasta salaattia.

Jälkiruokana kävisi perinteisemmätkin, itse olen niin makean ystävä, joten kakkupöydästä löydän aina vaikka mitä syötävää.

Mutta muuten juhlien tarjoilut eivät koskaan yllätä, aina sitä samaa.

Minusta nämä perhejuhlat ovat siksi juuri niin ihania, kun tietää varmasti saavansa voileipäkakkua, täytekakkua, lusikkaleipiä ja muita perinnejuttuja. Eihän niitä missään muualla ikinä ole tarjolla. Eri asia ehkä niillä, joilla näitä juhlia riittää joka viikonlopulle.

Kekkerien järjestäjänä taas on hyvinkin syytä miettiä vieraitaan, heitä kun on monenlaisia ja eri ikäisiä. Kovin eksoottiset yllätystarjoilut kannattaa siis perhejuhlissa unohtaa.

Vierailija
725/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä jossa oli tarjolla pelkkää alkoholia, ei mitään syötävää ja ainoa alkoholiton juoma oli vesi suoraan hanasta.

Toisissa häissä oli kyllä hyvät ruokatarjoilut mutta kaikki juomat piti itse maksaa. Ei edes vesilasillista saanut ilmaiseksi

Vierailija
726/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveintä oli rippijuhlien tarjoilupöytä keittiön ikkunan edessä, kaihtimet auki ja aurinko lämmitti mukavasti tarjottavia koko päivän. Kermakakkukin sai uudenlaisen pinnan, oli vielä tehty jättikoossa ettei tarvinnut vaihtaa ja täydentää välillä.

Yksinkertainen on kaunista. Salaatti on vain lisäke suolaiselle tarjottavalle oli kuinka täyttäväksi tarkoitettu tahansa. Koskaan ei pidä tehdä liian erikoista tai tunkea samaa raaka-ainetta joka tarjottavaan. (Tonnikala -salaatti, -piirakka, -vuoka.)

Vierailija
727/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä paria salaattia ja Lapin äijän porokeittoa-näytti kerran oksennetulta…

Vierailija
728/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ”virallisia” juhlia odotellessa 😅 Nyt oon järkännyt lähinnä lapsen synttärikahvituksia lähisuvulle ja kyllä, tarjolla on yleensä siskon tekemät pari voileipäkakkua ja tilauskakku. Hyvin on maistunut 😅

En muista yksiäkään huonoja juhlatarjoiluja vaikka tyyliä on ollut laidasta laitaan.

Vierailija
729/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät, joissa ei ollut kahvia vaan pelkkää teetä. Eivät olleet suomalaiset häät, mutta iso osa vieraista oli suomalaisia, ja kahvinkeitin oli kyllä paikan päällä. Ei huomioitu suomalaista kulttuuria. Jos olisin tiennyt, ettei kahvia keitetä, olisin tarjoutunut vapaaehtoiseksi keittämään sitä, mutta ei tullut mieleenikään, että sitä ei tarjottaisi kakun kanssa. Muuten oli runsaat tarjoilut.

Vierailija
730/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin mielenkiinnolla tätä ketjua, sillä ensi kesänä on esikoisen rippijuhlat ja pohdimme jo tarjottavia. Olemme puolisoni kanssa sen ikäisiä, että omista rippijuhlista on vuosikymmeniä, eikä ole mitään muistikuvaa, että mitä niissä on tarjottu. Edellisistä rippijuhlista, joissa olen ollut, on myös aikaa ja suvun viimeisimmät rippikoululaiset juhlivat vanhempien kesken, kun koronan aikana ei muuta uskaltanut. On siis hakusessa, että mitä tarjotaan. Meilläkin suvussa riittää porukkaa, joskaan pitkämatkalaisia ei ole tulossa, ellei sitten joku kummeista ole tässä välissä muuttamassa muualle.

Huonoin tarjoilu on ollut serkkuni puolison syntymäpäivät, joissa oli tarjolla pelkästään kasvisruokaa. Se, että oli kasvisruokaa, ei tehnyt tarjottavista huonoa, vaan se, että ravintola, josta erityinen menu oli tilattu, ei käyttänyt sen kummemmin mausteita suolaisissa vaihtoehdoissa ja makeat taas olivat hyvin kuivia. Suolaisia ruokia oli tarjolla vähän ja tarjoiluja oli liian vähän vieraiden määrään nähden, joten nälkä jäi. Kutsut olivat arkena klo 17 alkaen, joten kaikki kun saapuivat töistä suoraan syömään, oli myös nälkä.

Vierailija
731/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta, jossa oli seassa silliä. Nämä oli tilattu oikein pitopalvelulta.

Vierailija
732/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut erittäin askeettisen vegaanipariskunnan häissä. Tarjoilu oli sen mukainen. Vieraita on paljon ja tarjottavaa ihan tyrmistyttävän vähän. Pääruokana oli peruna-porkkanalaatikkoa ja silputtua kiinankaalta. Juomana vettä. Kahvin kanssa puolukkakääretorttua. Eikä sitten muuta. Kukaan ei uskaltanut ottaa kuin hiiren annoksen, että muillekin jää. Lautaset ja kahvikupit kerättiin pois ensmmäisen satsin jälkeen. 

Olen ajatellut, että heillä itsellään oli sellainen elämäntyyli, että 2dl laatikkoa, hyppysellinen kiinankaalta ja kahvikupponen kääretorttuviipaleen kanssa on just sopiva. Mekin tultiin 300km:n päästä ja minä olin raskaana. Olin kertakaikkiaan pyörtyä heikotuksesta. Ei tullut mieleenkään että pitää olla muutakin evästä mukana kuin kurkkupastilleja. 

Vierailija
733/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on dissannut täällä pullia, mutta meidän suvun juhlissa ovat vuokapullat todella tehneet kauppansa juustokakkujen jäädessä pääosin rääppiäisiin. Voileipäkakut ja karjalanpiirakat ovat taas olleet suolaisten tarjottavien suosikkeja. Viimeisen 10 vuoden aikana olen järkännyt kolmet isot rippijuhlat ja yhdet lakkiaiset , niistä nämä kokemukset. Jos vieraita olisi esim. n. 50, harkitsisin ehdottomasti esim. lohikeittoa ja kakkupöytää herkkuineen. Tilanteessa missä odotettavissa on pitkät juhlat ja osallistujia todennäköisesti satakunta tai yli, joutuu tarjoilun miettiä aivan toisesta näkökulmasta.

Tekee sellaista mitä osaa tai joku ystävä ( maksua vastaan !) osaa. Kamalampia ovat juhlatarjoilut, joissa on yritetty tehdä hienompaa kuin osaa tai mihin budjetti riittää- tuloksena paha ja pieni kakku josta vieraat vuorollaan yrittävät leikata niin ohutta palaa kuin ikinä onnistuvat. Mieluummin sitten vaikka Marie-keksi ,johon mansikka kermavaahdon nokkaan , esille.

Vierailija
734/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kerran väitöskaronkassa, johon oli vuokrattu suosittu ja mukava juhlatila, ehkä noin 50 vierasta. Kyseessä oli miehen työkaverin väitös ja mieheni vähän etukäteen yritti vihjailla mulle, että työkaveri on sitten tosi persaukinen, ettei nyt mitään kovin kummoisia tarjoiluja varmaan kannata odottaa.

En oikein ymmärtänyt, mutta totuus valkeni paikan päällä. Kun olimme hetken istuneet pöydissä, joku väittelijän kaveri jakoi kertakäyttölautaset pöytiin, pari per pöytä. Hetken päästä tuli toinen kaveri perässä ja kaatoi lautaselle sipsejä. 

Siinä oli koko illan kestävän juhlan tarjoilut! Baari oli auki, sieltä sai itse ostaa juotavaa. Jäivät kyllä nämä kekkerit mieleen!

Vierailija
735/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, ovatko pitopalvelut lähinnä vain rahastusta. Annoskoot on joko laskettu todella pieniksi tai sitten suurin osa vieraista on ahmatteja. Pitopalvelun makaronilaatikonkin annoskoko taitaa olla vain 150 grammaa, ellei peräti vain 100 grammaa.

Vierailija
736/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikkein ankein tarjoiltava on se iänikuinen mansikkahillo-täytekakku juhlapöydän kruununa. Korea päältä mutta maistuu pahvilta. Kukaan ei kehtaa olla ottamatta. Yleensä tämä on vielä tehty mahdollisimman halvoista raaka-aineista niin että läpi maistuu margariini ja tekokerman vaniljaesanssi. Maukas kuivakakkukin on parempi vaihtoehto.

Kukaan ei varmasti panisi pahakseen, jos ällömakean kermakakun tilalla olisi vaikka mustikka-rahkapiirakkaa tai mutakakkua.

Minulla taas yksi voimakkaimmista kannustimista osallistua juhliin on se klassisen kermakakun sisältyminen lähes takuuvarmasti tarjoiluun, samoin voileipäkakun. Eihän niitä missään muualla saa.

Vierailija
737/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät joissa oli vain kakkutarjoilu. Alkoivat aamupäivällä ja kestivät yöhön. Alkoholiin oli panostettu enemmän. Jos olisin tiennyt tämän olisin syönyt aamulla lämpimän ruuan.

Oon ollut tällaisissa. Oon kysynnyt keittiöstä tuleeko ruokaa. On sanottu ei tuu ja ollaan lähdetty syömään. Tultu takas.

Moni hehkuttaa kalakeiton perään. Ekat ottaa lohet, seuraavat perunat ja vikat saa liemen.

Yksi tuttu, ihmettelin miksi kutsui edes häihin, hehkutti oli niin onnistuneet häät. Jossain vaiheessa kertoi ihnmetteli oliko meillä niin tylsää, kun lähdettiin pois. Kerroin ruoka loppui kesken.

Jos ei oo varaa ruokkia vieraita, kertokaa se etukäteen

Vierailija
738/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun tyttären rippijuhlissa oli vaan suolakeksejä ja jotain sipulilevitettä

739/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikkien aikojen surkeimmat tarjoilut oli erään tuttavani häät. Kutsuun oli painettu, että hoidathan isomman nälän siirtymämatkan aikana. Kirkosta juhlapaikkaan oli viiden minuutin automatka. Tarjolla oli sitten kahvia ja kakkua. Häät siis olivat keskellä päivää. Lahjatoivelista olikin sitten pitkä kuin nälkävuosi. Hävetti morsiusparin puolesta.  Itse, kun olen ravintola-alalla muistin nämä häät vielä 15 vuotta sen jälkeen, kun omia häitämme suunniteltiin. Meidän häissä otetettiin kyllä omasta mielestämme vieraat kyllä huomioon. Koska juhlapaikkamme oli matkan päässä oleva kartanohotelli niin kaikille saapuville tarjottiin ensin lounas ennenkuin juhlat edes alkoivat myöhemmin iltapäivällä. Tarjolla oli kaiken aikaa alkoholittomia virvokkeita ja hedelmiä.  Häissä tarjosimme  cocktailpaloja ensin ja sen jälkeen siirryimme istuvalle pöytiin tarjoilulle illalliselle. Lisäkkeet tulivat vielä erikseen pöytään, että sai varmasti vatsansa täyteen. Yöpalana tarjottiin suuri paella joka oli rakennettu erilaisista merenelävistä. Erityisruokavaliot otettiin tottakai huomioon. Aamulla oli vielä kaikille ketkä jäivät yöksi niin tarjolla laaja brunssi. Ei tullut ainakaan kenellekkään nälkä. Vieraista tulee pitää huolta oli sitten budjetti iso tai pieni. Itse tehty maukas vähän juhlava ruokaa riittää hyvin kun se on laitettu kauniisti tarjolle ja sitä on riittävästi. Lidl on halvempi kuin tukkuliikkeet ja etukäteen perusvalikoimaan pohjautuen pääsee tekemään suunnitelman mitä tarjoaa. Etukäteen kannattaa hyödyntää K-S kauppojen liha/kalatarjoukset ja kerätä edullisesti ne vaikkapa pakastimeen. Tarjottavaa lasketaan pidempään kestävään juhlaan puoli kiloa aikuista henkilöä kohden niin tällöin varmasti riittää. 

Vierailija
740/1617 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut rippijuhlissa jotka pidettiin pihalla. Pihalle ei ollut varattu mitään istuimia tai pöytiä. Jostakin autotallinpressun alta sai raavittua kaksi muovituolia, jotta vanhimmat ja vaivaisimmat pääsivät istumaan.

Tarjoilu oli samaa sarjaa, kertakäyttömukeista ja -lautasilta syötiin aika niukkaa tarjoilua -kaupan einestiskin valmista täytekakkua ja pipareita ja jokin suolainen pala yksittäispakattuna. Hankala kahvitella, kun yritti saada mukia tai lautasta sijoitettua jonnekin kaiteen tai kiven päälle.