Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
541/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun rippijuhlissani oli kutsuttuna vain isovanhempieni jälkeläiset, lähinaapurit ja kummit, mutta tuloksena reilusti yli 100 henkeä. Pelkkä suku teki sen 100. Olen molemmilla puolilla serkuksista nuorimmasta päästä ja osa serkkujeni lapsista on minua vanhempia. Eikä olla lestadiolaisia tms., äidillä 8 sisarusta ja isällä 4.

Isovanhempien jälkeläiset on jo koko suku. Rippilapsen vanhempien enot ja tädit ym.

Häihin ja yo juhliin kyllä. Mutta rippijuhliin pienempi piiri. Eli rippilapsen enot ja tädit plus serkut.

Täh? Eiköhän tuossa tarkoitettu että rippilapsen isovanhempien jälkeläiset. Ei rippilapsen vanhempien enot ja tädit ole hänen isovanhempiensa jälkeläisiä.

Vierailija
542/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun rippijuhlissani oli kutsuttuna vain isovanhempieni jälkeläiset, lähinaapurit ja kummit, mutta tuloksena reilusti yli 100 henkeä. Pelkkä suku teki sen 100. Olen molemmilla puolilla serkuksista nuorimmasta päästä ja osa serkkujeni lapsista on minua vanhempia. Eikä olla lestadiolaisia tms., äidillä 8 sisarusta ja isällä 4.

Isovanhempien jälkeläiset on jo koko suku. Rippilapsen vanhempien enot ja tädit ym.

Häihin ja yo juhliin kyllä. Mutta rippijuhliin pienempi piiri. Eli rippilapsen enot ja tädit plus serkut.

A. Rippilapsen vanhempien enot ja tädit ym. ei ole hänen isovanhempiensa jälkeläisiä. Isovanhempien jälkeläisiä ovat rippilapsen omat vanhemmat ja rippilapsen omat tädit, enot ja sedät plus heidän jälkipolvensa eli serkut (ja jos serkuilla sattuu jo olemaan lapsia). 

B. Esimerkiksi minun isälläni on kuusi sisarusta ja äidillä neljä, ja näistä jokaisella on puoliso, eli yhteensä jo 20 henkilöä koostuu heistä, plus että heillä kaikilla on myös lapsia eli serkkujani, minulla on n. 25 serkkua. Tottakai nämä kutsutaan perhekunnittain ja tässä on siis jo 45 henkeä, lisäksi isovanhemmat 4 kpl, äiti ja isä, kaksi sisarustani, kummit perheineen, muutama kaveri... Yli 60 henkeä tulee jo tuosta, ja monilla on paljonkin isompi suku kuin minulla joten tuo lukukin voi nousta huimastikin. Ehkä vaikea ymmärtää jos itsellä sattuu olemaan kaksi tätiä ja neljä serkkua. Joillain vain on isot suvut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäisissä pelkkää kahvia, ei edes maitoa tai sokeria sekaan. Tosi tarina.

Vierailija
544/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alkuraskauden aikana juhlissa, jossa oli tarjolla useampaa juustokakkua. Yritin ihan nätisti ja asiallisesti vaivihkaa kysyä pitopalvelun pitäjältä, että mitä juustoja kakuissa on käytetty, sain vastaukseksi silmien pyörittelyä ja tuhahtelua, että miten niin, en muista, no sitä lidlin tuorejuustoa.

Jätin kakut syömättä, vaikka näyttivätkin todella herkullisilta. Ja joku väitti, ettei pastöroimattomasta maidosta tehtyjä tuorejuustoja ole kaupoissa, mutta itse en osta tuorejuustoa, missä ei ole mainintaa pastötoinnista, ja niitä kyllä on. (Pitopalvelunn pitäjä näytti ihan siltä, ettei edes ymmärtänyt, mitä pastörointi on...)

Omissa juhlissa mulle on tärkeää, että tarjottavat ovat kotimaisia aina kun mahdollista, ei tulisi mieleenkään laittaa kakun päälle ulkomaisia marjoja.

Vierailija
545/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun siihen ryhmään, joka ei voileipäkakuista välitäisi yhtään. Joskus toivoo, että tarjolla olisi muutakin suolaista kuin vain sitä, mutta yleensä se on ainoa vaihtoehto. 

Vierailija
546/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa, kun joskus olisi juhlissa tarjolla muun ohella jotain raikasta salaattia ja hedelmiä. Jos on useammat juhlat peräjälkeen (esim. yo-päivänä hyvinkin mahdollista), niin ei sitä kermakakkua ja voikkareita jaksa enää neljättä kertaa ottaa, kun muutenkin on ähky. 

Vierailija
547/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun siihen ryhmään, joka ei voileipäkakuista välitäisi yhtään. Joskus toivoo, että tarjolla olisi muutakin suolaista kuin vain sitä, mutta yleensä se on ainoa vaihtoehto. 

En ole IKINÄ ollut juhlissa joissa voileipäkakku olisi ainoa vaihtoehto. Kuulostaa kyllä tosi vähäisiltä tarjoiluilta jos suolaista on vain yhtä sorttia, vaikka voileipäkakusta itse satunkin tykkäämään, ja olen samaa mieltä että kyllä sen voileipäkakun lisäksi kannattaa muutakin laittaa tarjolle. Esim. viime kesän juhlissa (sukulaisen) oli voileipäkakkua, kahta erilaista suolaista piirakkaa pieniksi paloiksi leikattuna ja kahta eri salaattia + patonkia ja erilaisia levitteitä. Nämä oli minusta ihan keskivertotarjottavat, ei mitenkään överit mutta ei liian vähäisetkään vaan just sopivat. 

Vierailija
548/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää kahvipöydät, joissa on tarjolla miljoonaa eri lajia keksejä, muutamaa erilaista kuivakakkua, pari pullapitkoa ja sitten pieni vaatimaton täytekakku. Kun kahvitus on ohitse, on pöydässä edelleen miljoonaa eri lajia keksiä miinus max kaksi keksiä per vieras, muutama kuivakakku, joista jokaisesta on otettu pari kolme palaa, pari aavistuksen lyhentynyttä pullapitkoa ja kakkupaperi murusilla. Luulisi tulevan halvemmaksi hankkia vaikka pari herkullista täytekakkua ja jättää nuo kahvipöydän kuivat ankeuttajat leipomoiden hyllylle, kuin varustautua kunnon leipomusarmeijalla, joka jää syömättä tylsyytensä vuoksi. 

Vierailija
549/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa voileipäkakkua ja "voileipäkakkua" tiettyjen ihmisten "voileipäkakut" jää itseltä syömättä on niin jäätävän makuisia..

Esim että laitetaan sinne sisään esim maksamakkaraa, keitettyä kanamunaa ja kinkkua sekä tietysti ihan helvesti majoneesia sekä väliin että päälle. Koko komeus koristellaan juustoraasteella, kinkkusiivuilla ja parilla salaatinpalalla tms. Tätä samaa kakkua hän tekee joka ikinen kerta lasten tms synttäreille ihan hirveää pas.. Enkä ole ainut joka jättää kakun syömättä tässä perheessä.

Itse tykkään kyllä voilepäkakusta, ja otan sitä yleensä. Varsinkin jos on katkarapu/kalakakku. Täyteessä esim jotain tuorejuustoa/crème fraîchea tms. yrttejä ja sitten sitä itse "täytettä" vaikka savulohta tms. Majoneesi menee jos sitä ei ole laitettu kymmentä purkkia koko kakkuun.. Että maistuu muukin..

Vierailija
550/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran häissä, ajoin 400km rantamökkiin tajutakseni että tarjoilua ei ole. Tervetuliasdrinkin sai, sitten ei mitään, hanavettä ei tuolla voinut käyttää ja juomista ei ollut. Jossain kohtaa nälkä ylitti kohteliaisuuden ja karkasimme kaupunkiin mäkkäriin. Takas tullessa kaaso ilmoitti, että jäitte ilman grillimakkaraa. Yöpyminen piti maksaa itse tuossa mökissä (omat lakanat mukaan), kattoivat kai sillä vuokrauskulut. Sulhanen ja pari kaveria oli varautunut kaljalla ja olivatkin kännissä, samoin morsian ja sen kaveri, jota en juuri edes tuntenut.

Aamupalaksi oli meille yöksi jääneille pari Saarioisten pizzaa lohkottu, ei juomista.

Ja tämä tarina on taivaan tosi, eikä haittaa vaikka tunnistaisit itsesi!

Hyi hitto, miten jotkut kehtaa??

Vierailija
551/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjältä kannattaa ihan reippaasti kysyä, että miten tiukkaa linjaa hän vetää - useimmat vastannevat ihan mielellään :) En itse missään tapauksessa olettaisi, että kasvissyöjä söisi liivatetta.... Mutta kysymällähän se selviää näppärästi :)

Vierailija
552/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta herkkua mitä mielestäni juhlissa voi tarjota on itsetehdyt karjalanpiirakat + munavoi + tavan voita +graavilohta,  voileipäkakku ja semmonen raikas täytekakku, että ei semmosta taytekakkua mistä tursuaa ainoastaan hilloa... sit lisäksi jotain pikkuleipää ja pullaa ja ehkä kahvikakku..

Mitä on tavan voi?

Vierailija
553/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5125 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistytön yo-juhlat. Emäntänä toiminut tytön äiti kyseli etukäteen erityisruokavalioita, johon ilmoitin olevani kasvissyöjä. Kaikki oli ok juhlapäivään asti ja toki juhlissakin, mutta juuri mitään syötävää ei minulle ollut. Ruuissa oli poikkeuksetta kalaa tai lihaa ja kakun päälläkin liivatteella hyydytetty marjakiille. Ei siinä mitään, tämä ok, olin syönyt jo ennen juhlia enkä ollut nälkäinen. Pöydästä söin keksejä ja pikkumakeita. Mutta kun emäntä huomasi etten syö lämmintä ruokaa tai kakkua, hänelle asia ei ollutkaan ok. Totesi, ettei viitsinyt tehdä enempää kun juhlissa oli muutenkin niin kova järjestäminen ja että voisin varmasti nyppiä salaatista kananpalat pois tai valikoida paistoksesta kohdan jossa ei ole niin paljoa lihaa. Kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että pikkumakeat ovat ihan okei. Siihen emäntä sitten totesi kovaan ääneen, että kasvissyöjät ovat kovin pikkumaisia, eihän se niin iso juttu ole. Kakkua olisi pitänyt maistaa, kun eihän liivate edes maistu lihalta ja hän on sen omin kätösin väsännyt.

Tuore ylioppilas tuli juhlien jälkeen pyytelemään anteeksi

Mä oon joskus tullut tehneeksi kasvissyöjälle kakun, jossa gelatiinikiille. En tullut yhtään ajatelleeksi, mistä gelatiini saadaan. Noh, enpä tee samaa virhettä toista kertaa.

Tavallisesti kasvissyöjät kyllä syövät gelatiinia tai eivät ainakaan hirveän pahasti katso jos nyt juhlissa sattuu olemaankin liivatetta käytetty jossain leivonnaisessa. Vegaanit noita ei syö missään nimessä. 

Kasvissyöjät syö millä tuulella sattuvat ollakin: yksikin veti peuranlihaa kerran suupielet vaahdossa. Ei näistä oikeasti ota selvää - tai ne ei siis edes itse valtaosa noudata omaa ruokavaliotaan. Meidän suvun kasvissyöjä vetelee lihaleikkeleitä suoraan paketista jääkaapista kun silmä välttää. ;)

Ystävällisesti pyydän: älä yleistä koskemaan kaikkia kasvissyöjiä parin tuntemasi tapauksen perusteella. Tuntemasi tyypit eivät ole kasvissyöjää nähneetkään.

Osa välttelee tehotuotettua lihaa, joten riista on ok.

Vierailija
554/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut soittamassa häissä, joissa tarjoilut oli ilmeisesti tehty pitkälti talkoovoimin morsiusparin lähisuvun kesken hääkakusta alkaen. Aamupäivästä, kun olimme kasaamassa soittokamppeita juhlapaikalle, koristeltiin muun muassa tätä täytekakkua juhlapaikan keittiötiloissa. Kamat kasattuamme lähdimme bändin kanssa pois juhlapaikalta, mutta meillä tuli asiaa takaisin juhlapaikalle siinä kahden - kolmen aikaan eli muutama tunti myöhemmin, jolloin vihkiminen olisi jo alkamassa. Saavuimme juhlapaikalle ja muiden mennessä korjaamaan jotain soitinongelmaa, käväisin keittiössä hakemassa lasillisen vettä. Siellä oli pitkin pöytiä ruokalajia ruokalajin perään siitä kermakakusta alkaen. Kuumana kesäpäivänä. Ruokia oli valmisteltu jo silloin kymmenen aikaan aamusta. Ajattelin, että hääväellä on tullut varmaan niin kova kiire kirkkoon, että ruuat on vaan ollut pakko jättää niikseen tai on käynyt joku sekaantuminen, mutta kun aloin laittaa ties mitä majoneesisalaatteja kylmään, oli jääkaapit täynnä juomatölkkejä :O Todettiin siinä sitten bändikaverien kanssa, että olkoot niin, mutta tällä kertaa ei kyllä hyödynnetä tarjottua ruokaa... Kuinkahan moni oli vatsataudissa loppuillasta?

Vierailija
555/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ystävällisesti pyydän: älä yleistä koskemaan kaikkia kasvissyöjiä parin tuntemasi tapauksen perusteella. Tuntemasi tyypit eivät ole kasvissyöjää nähneetkään.[/quote]

Minä olen ollut kasvissyöjä jo 90-luvun alusta, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miksi siinä pitäisi olla niin niuhottavan tarkka. Pavut maistuvat paremmilta, kun niitä vähän tuunaa pekonilla ja kasviksilla täytettyihin paprikoihin sopii mainiosti jauheliha höysteeksi.

Mieheni on tiukan linjan vegaani, mutta kyllä hänelle myös hyvä pihvi maistuu, kun sattuu sille tuulelle. Ja possu-pekonipataa tekee lapsille ja syö itsekin melkein joka viikonloppu.

Vierailija
556/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka kunniaan ! kirjoitti:

Ystävällisesti pyydän: älä yleistä koskemaan kaikkia kasvissyöjiä parin tuntemasi tapauksen perusteella. Tuntemasi tyypit eivät ole kasvissyöjää nähneetkään.

Minä olen ollut kasvissyöjä jo 90-luvun alusta, enkä ole koskaan ymmärtänyt, miksi siinä pitäisi olla niin niuhottavan tarkka. Pavut maistuvat paremmilta, kun niitä vähän tuunaa pekonilla ja kasviksilla täytettyihin paprikoihin sopii mainiosti jauheliha höysteeksi.

Mieheni on tiukan linjan vegaani, mutta kyllä hänelle myös hyvä pihvi maistuu, kun sattuu sille tuulelle. Ja possu-pekonipataa tekee lapsille ja syö itsekin melkein joka viikonloppu.

Eli olette (kasvispainotteisesti ruokailevia?) sekasyöjiä, ette kasvissyöjiä saati tiukan linjan vegaaneja.

Voin väittää olevani heliumilla käyvä marsilainen, mutta ulkoasustani ja ruokailutottumuksistani voi päätellä jo jotain ihan muuta.

Vierailija
557/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Eli siis minun rippijuhlissani oli isovanhempieNI jälkeläiset, eli omat sedät, tädit ja serkut. Vanhempien sisarukset siis perheineen. Ja siitä tuli se 100. Tädit, sedät ja enot puolisoineen, serkut puolisoineen ja serkkujen lapset. 

Vierailija
558/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät pari vuotta sitten. Kirkko oli klo 13 ja sen jälkeen juhlat noin klo 14. Ruokatarjoilu koostui parin sentin patongin siivuista, näiden päälle oli varattu oivariinia, edamia ja kurkkua, kinkkuvoileipiä (taisi olla tomaattiakin), jotain kasvispiirakkaa ja muutama eri salaatti (vihreäsalaatti ja jokin suolakurkkukinkkupastasekoitus taisi ainakin olla).

Sen verran oltiin tiedetty varautua (parin juhlissa aiemmin käyneenä) että oltiin käyty klo 11-12 välissä teinien kanssa syömässä. Häistä lähdettiin sitten klo 17 aikoihin ja haettiin pizzat kotimatkalla. Muuten oli ihan kivat juhlat.

Juhlat kyllä oli muutenkin laitettu päättyväksi noin klo 18. Aikuisille oli varattu yhdet lasit kuplivaa ja yhdet viinilasilliset sekä lapsille mehua ja kivennäisvettä +normivesi tietysti

Vierailija
559/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitopalvelulta tilatessa ottaa kyllä aikamoisen riskin. Olisi hyvä, jos löytyisi tuttuja, jotka tietäisivät hyvän pitopalvelun tai sattuisi itse häihin tms. joissa on kunnollinen pitopalvelu, jolloin tietäisi millaiselta firmalta tarjoilun voisi tilata omiin juhliinsa.

Asiakkaan pitää ilmeisesti vaan luottaa siihen, että hyvä tulee. Onhan silloin tietysti joku jännityksen aihe juhlatohinassa; Onko tarjolla hyvät vai huonot ruoat.

Kyllähän se ketuttaa, jos on maksanut mauttomasta mössöstä (kuten serkkuni häissä) tai siitä, että jonon loppupäässä tarjotaankin "ei-oota" (ystäväni häät). 

Ihmisten pitäisi vaan reippaasti reklamoida, jos pitopalvelu ei ole hoitanut hommaansa kunnolla tai siltä puuttuu keittotaito. Muuten nämä ruoanvalmistuksen ihmelapset jatkavat vaan samaa rataa, niin kauan kun yksikään maksaja löytyy.

Vierailija
560/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi