Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
521/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta herkkua mitä mielestäni juhlissa voi tarjota on itsetehdyt karjalanpiirakat + munavoi + tavan voita +graavilohta,  voileipäkakku ja semmonen raikas täytekakku, että ei semmosta taytekakkua mistä tursuaa ainoastaan hilloa... sit lisäksi jotain pikkuleipää ja pullaa ja ehkä kahvikakku..

Vierailija
522/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2722 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhlat ovat aina koko päivän keikka. Vieraana toivoisin, että saan jotain kunnollista syötävää (=ruokaa). Olen ollut juhlissa, jossa päivä on menty kakku- ja keksilinjalla, ja kotiin on lähdetty kiljuvan nälkäisinä. 

Nyt kiinnostaa. Mitä teillä siis tapahtuu rippijuhlissa?

Ovatko ne kuten häät? Eli kaikki tulevat kirkkoon ja sieltä juhlapaikkaan ja sitten istutaan ja pönötetään ja syödään? On jotain ohjelmaa? Mitä siellä itse rippijuhlissa tapahtuu muuta kuin kevyttä seurustelua?

Minua todella kiinnostaa, koska kaikki rippijuhlat joissa olen ollut, ovat olleet luokkaa, että tullaan piipahtamaan ja seurustelemaan ja lähdetään pois. Kummina olen ollut kahdesti myös kirkossa, mutta yleensä se on varattu ihan läheisille ja kummeille.

En ole ikinä ollut kokopäiväisissä rippijuhlissa. Pahin kokemus häistä ovat olleet klo 12.30 alkaneet häät joita oli tarkoitus jatkaa siihen "yhdessä bilettämiseen" saakka. 

Toki matkoineen menee aikaa jos tulee esim. 300 km päästä, mutta noissa tilanteissa me ollaan aina oltu hotellissa yö.

No kymmeneltä kirkkoon. Monesti on lähdetty kotoa jo kahdeksan jälkeen, koska juhliin on matkaa ja kirkkoon ei voi tulla ihan viime tipassa. Kirkonmenot pari tuntia, ja sen jälkeen valokuvausta ja kirkon pihassa pyörimistä. Siirrytään juhlapaikkaan, jossa seurustellaan ja keitellään kahvia yms. Tässä vaiheessa kello on noin kaksi. Kakkukahvit ja seurustelua jälleen. Neljän aikaan ehkä kotimatkalle nälkäisenä.

Aah. No nyt ymmärrän. 

Eli teillä koko kutsuvieraskaarti ajaa väkisin jonkun sukulaispojan konfirmaatioon yötä myöden? Ymmärän hyvin, että tuossa tapauksessa lohikeitto uppoaa klo 11.

Kun tapoja on ihan oikeasti erilaisia. Meillä konfirmaatio alkaa myöskin klo 10, mutta sinne tulevat pääsääntöisesti VAIN vanhemmat, isovanhemmat ja kummit . Jos nämä ovat pitkänmatkalaisia, he ovat hotellissa tai meillä (ja toisinpäin) Konfirmaatiotiedotteessa on mainittu, kuinka kauan tilaisuus kestää. Tämän perusteella voi arvioida kutsuun laitettavan alkamisajan niille juhlille.

Jos konfirmaatio alkaa klo 10, niin juhlat voi laittaa alkamaan aikaisintaan klo 12.30.-13.00 kirkon pihassa pyörimisineen. En ole koskaan nähnyt kutsuissa mainintaa ruoasta.

Jos juhlat alkavat klo 13, vieraat ovat siellä pääsääntöisesti 1,5 h eli syövät suolaisia juttuja ensin ja sitten kakkua ja kahvia. Vieraat myös tulevat epäsäännöllisesti poikkeamaan ja lähtevät epäsäännöllisesti. En tajua miten tässä yhtälössä kesällä ei toimisi esim. salaattipöytä ja jotkut piirakat? Tai voileipäkakku? Lounaaksi? Mitä siihen lounaaseen sitten vaaditaan? Perunoita ja karjalanpaistia?

Toki jos rippiäisiä vietetään kuten häitä, on tilanne aivan eri. 

Hassua kuinka monet sanovat että rippijuhlissa vain lähimmät tulevat kirkkoon eikä siksi tarvitse tarjota kunnon ruokaa. Eli jos isovanhemmat 4kpl, kummit vaikka nyt 1-3 kpl ,kummien lapset vaikka 1-5 kpl, vanhemmat itse 2kpl, konfirmoitavan sisarukset 1-3 kpl. ..niin tossahan on jo aika iso läjä ihmisiä jotka tarvitsevat ruoan kun pelkällä aamupalalla lähdetään kirkkoon ja kirkosta suoraan juhliin. Ja meillä on myös tapana muidenkin läheisten sukulaisten tulla kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton voileipäkakku, josta kumminkin meni vatsa moneksi päiväksi sekaisin. 

Henk. koht inhoan kermavaahtoa. Syökää te muut, mutta älä pakottako muita ja taivastelko, jos kaikki eivät tykkää. 

Vierailija
524/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika typerää valittaa tarjoiluista. Ei kai kukaan pakota syömään niitä? 

Niinhän sitä luulis, mutta esim. anoppini suoraan sanottuna pakottaa ihmisiä syömään milloin mitäkin ja toisaalta tuntuu myös epäkohteliaalta olla ottamatta mitään, vaikka olis miten kuvottavat tarjoomukset. 

Vierailija
525/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmissä juhlissa meillä oli pöydässä kahta eri voileipäkakkua, karjalanpiirakoita munavoilla, rieskarullia, poro- ja pekonirullia, tuulihattuja, salaattia, täytekakku, kuppikakkuja, keksejä, suklaata, kahvia, teetä, mehua, vettä, maitoa....hyvin näytti kaikille uppoavan. En ole ikinä omista tarjoiluista saanut huonoa palautetta, jotenkin tuntuu hassulta että täällä valitetaan esim voileipäkakuista :D eihän kaikki kaikesta tykkää mutta silti olettaisin että juhlissa syödään sitä mitä on tarjolla, jos se on osattu tehdä oikein. '

Virheitä mitä voi juhlissa tehdä on huonosti valmistetut erikoisruokavalioruoat. Usein jostain syystä esimerkiksi laktoosittomat ja vehnättömät ruoat tehdään todella mauttomiksi ja kakkukin on jotenkin vetelää ollut monesti. Mikäli rahatilanne antaa myöten niin suosittelen kyllä vain tekemään kaikista tarjottavista laktoosittomia, säästyy paljolta vaivalta vieraatkin kun isolla osalla ihmisistä se laktoosi-intoleranssi kuitenkin on. Perus einekset kannattaa unohtaa, kaupan pakastekakut ovat huonolaatuisia ja ylimakeita, täytekakku kun on kuitenkin suhteellisen helppo tehdä ja sen voi tehdä halvallakin. Hirveintä oli kun yksissä juhlissa tarjottiin kylmiä eineskarjalanpiirakoita (ei niitä pakastettujakaan vaan mitä myydään valmisruokaosastolla), puoliksi jäisiä miniporkkanoita ja maisseja, haaleaa vettä, pikkurillin kynnen kokoisia leipäjuustonpalasia, vettynyttä kaupan pakastekakkua (oisko ollu just joku Daim) ja täytteettömiä tuulihattuja.

Vierailija
526/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko myöntää, että meidän häissä oli huonoimmat tarjoilut ikinä. Näin paljon vaivaa menun suunnitteluun yhdessä pitopalvelun naisen kanssa. Mun selkeä toive oli sellainen runsas tapastyylinen salaattibaari ja näyttävä lämmin ruoka, eli painotin sitä, että ruokaa pitää olla RUNSAASTI ja esillä näyttävästi.

Pyysin etukäteen jotain suunnitelmaa nähtäväksi ja pitopalvelun nainen rauhoitteli, että hänen ammattitaidolla kyllä onnistuu kokeilemattakin. Oli ihan asiallinen firma ja pitkään toiminut. Hääpaikalle piti tulla kaksi tarjoilijaa palvelemaan.

Kun sitten tultiin kirkosta juhlapaikalle ja nähtiin se kattaus, meinasi päästä itku. Lämmin ruoka, jonka piti olla näyttävä ranskalainen pataruoka perunahöystöllä ja esillä näyttävästi, oli sellaisessa saavissa ja perunat oli kulhossa. Pata oli mautonta karjalanpaistia.

Odotin perunapetiä josta oli puhe, ja että siinä perunoiden reunalla olisi ollut jotain vihreää tms.koristetta.

Salaattibaari oli neljässä lautasessa erilaisia kasviksia, ja kipossa pähkinöitä.  Asunnottomien soppakeittiökin on näyttävämpi kuin meidän menu.. Hävetti ihan sairaasti.

Meillä oli 4 vierasta yli menun ja oletettiin,että ruokaa riittää kun iso osa oli lapsia ja kaikki eivät syöneet, mutta perunat loppui ja lopulta patakin kesken. Ja itse en saanut hääkakusta yhtään kun en jaksanut syödä sitä ensimmäistä palaa mikä otettiin ja sitten se loppuiki, vaikka pitopalvelun piti ottaa ylin kerros talteen.

Illan huipensi se, kun pitopalvelun naiset kävivät kirjaimellisesti ottamassa vieraidemme käsistä skumppalasit, siis mun siskolla oli lasi huulilla kun tarjoilija käski ojentamaan lasin koska heillä kiire kotiin...

Tahditonta, tylyä ja paskinta palvelua ikinä. Vieläkin hävettää, että sellaista kuraa tarjottiin vieraille. :(

Älkää IKINÄ luottako pitopalvelun pitäjän sanaan, vaatikaa nähdä se menu ja tarkka suunnitelma...

Kai te sentään reklamoitte ja vaaditte kunnon hinnanalennuksen?

Vierailija
527/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vihaan juhlia ja on yks hailee mitä siellä tarjotaan jos vaan voin livahtaa niistä kotiin mahdollisimman pian tai mielummin jollain varjolla jättäytyä kokonaan pois.

Vierailija
528/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää, onko kukaan vieraista raskaana ja jos on, varmista että hekin voivat syödä.

Itse olin juhlissa raskaana. Pöydät notkuivat herkkuja, jousta itse pystyin syömään leivän lisäksi perunoita ja sysipahoja intialaistyylisiä linssipiiraita. Kyllä tuli paha mieli ja vitutus, kun ei ollut omia eväitäkään mukana. Se satutti, koska juhlat olivat sangen pienet ja sisareni järjestämät.

Fiksu vieras kertoo itse etukäteen. Raskaus ei ole tila, joka automaattisesti tuottaa sitä, että voi syödä esim. vain perunaa ja leipää.

Diabetes, keliakia on aivan eri asia ja niihin yleensä varaudutaan.

Minusta myös esim. vegaanin on kohteliasta itse kertoa ruokavaliostaan.

Suvussamme on mm. 2 jotka ovat pippurille allergisia. 4, jotka ovat mustaherukalle, 1 kala-allergikko. Lähiperhe tietää nämä ja osaa varautua, mutta jos juhlat on oudompien parissa, niin näistä kyllä minusta kuuluu infota itse (no mustaherukkaa nyt juuri kukaan ei käytä; mehuissa usein, mutta pippurit on yleensä useimissa lämpimissä ruuissa). Nämä on kuitenkin aika poikkeuserityisyyksiä.

Tässä tapauksessa sisko oli synnyttänyt reilu vuosi sitten ja tasan tarkkaan tiesi mun olevan toisella kolmanneksella. Sekä ruokarajoituksista.

Tarjolla oli montakin erilaista lihaa, jota en syö (ja tämä tiedossa). Kylmäsavulohta, tuorejuustoja ja muita pastöroimattomia juustoja, majoneesia salaatissa sekä ulkomaisia marjoja kuumentamattomana. Tuntui, että oikein valittu on ruuat siten etten niitä voi syödä.

Tuntui kiusanteolta, kun ei etukäteen kehoittanut ottamaan omia eväitä mukaan.

Vierailija
529/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko myöntää, että meidän häissä oli huonoimmat tarjoilut ikinä. Näin paljon vaivaa menun suunnitteluun yhdessä pitopalvelun naisen kanssa. Mun selkeä toive oli sellainen runsas tapastyylinen salaattibaari ja näyttävä lämmin ruoka, eli painotin sitä, että ruokaa pitää olla RUNSAASTI ja esillä näyttävästi.

Pyysin etukäteen jotain suunnitelmaa nähtäväksi ja pitopalvelun nainen rauhoitteli, että hänen ammattitaidolla kyllä onnistuu kokeilemattakin. Oli ihan asiallinen firma ja pitkään toiminut. Hääpaikalle piti tulla kaksi tarjoilijaa palvelemaan.

Kun sitten tultiin kirkosta juhlapaikalle ja nähtiin se kattaus, meinasi päästä itku. Lämmin ruoka, jonka piti olla näyttävä ranskalainen pataruoka perunahöystöllä ja esillä näyttävästi, oli sellaisessa saavissa ja perunat oli kulhossa. Pata oli mautonta karjalanpaistia.

Odotin perunapetiä josta oli puhe, ja että siinä perunoiden reunalla olisi ollut jotain vihreää tms.koristetta.

Salaattibaari oli neljässä lautasessa erilaisia kasviksia, ja kipossa pähkinöitä.  Asunnottomien soppakeittiökin on näyttävämpi kuin meidän menu.. Hävetti ihan sairaasti.

Meillä oli 4 vierasta yli menun ja oletettiin,että ruokaa riittää kun iso osa oli lapsia ja kaikki eivät syöneet, mutta perunat loppui ja lopulta patakin kesken. Ja itse en saanut hääkakusta yhtään kun en jaksanut syödä sitä ensimmäistä palaa mikä otettiin ja sitten se loppuiki, vaikka pitopalvelun piti ottaa ylin kerros talteen.

Illan huipensi se, kun pitopalvelun naiset kävivät kirjaimellisesti ottamassa vieraidemme käsistä skumppalasit, siis mun siskolla oli lasi huulilla kun tarjoilija käski ojentamaan lasin koska heillä kiire kotiin...

Tahditonta, tylyä ja paskinta palvelua ikinä. Vieläkin hävettää, että sellaista kuraa tarjottiin vieraille. :(

Älkää IKINÄ luottako pitopalvelun pitäjän sanaan, vaatikaa nähdä se menu ja tarkka suunnitelma...

Kai te sentään reklamoitte ja vaaditte kunnon hinnanalennuksen?

PK-seudulla operoi samantyylinen, espoolainen, pitopalvelu. Oli yhden kaverin häissä ennen meidän häitä. Onneksi oli, niin osasin kirjata paperille kaikki mitä haluan ja mitä en halua kun hain pitopalvelua meidän häihin. Eli mulla ihan luki siinä tarjouspyynnössä, että "lasia ei vaihdeta muovimukiin kuin vasta siinä vaiheessa kun lasi on tyhjä." Muistan, kun menin sen firman kanssa juttelemaan,joka sitten valkoitui meille, sen emännän ilmeen kun se luki mun kahden sivun listaa:) Kattoi mua että "oikeestiko tällaista tapahtuu jossain?" Ei ollut halvin, mutta oli joka euron väärtti, ruoka oli hyvää, tarjoiluhenkilökunta upeaa ja kattaus + koristeet juuri kuten pyysin ja kauniita.

Vierailija
530/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paskinta, jos on pyydetty ilmoittamaan allergiat ja muut ruoka-ainerajoitteet, mutta sitten niitä ei ole huomioitukaan tai on huomioitu puutteellisesti. Toinen tärkeä seikka ruokarajoitteisille, että ne allergiaruuat nimetään tai annetaan "tiskin alta", ei pistetä tarjolle koko juhlaväelle ilman lisämainintaa. T: Kerran kasvisruuasta osattomaksi jäänyt, kun äkkinäinen tarjoiluväki oli tarjoillut kasvissyöjille tarkoitetun vaihtoehdon muina miehinä muiden tarjottavien mukana ilman mainintaa siitä, että ruoka on tarkoitettu ensisijassa erikoisruokavaliota noudattaville. Jonon häntäpäässä kun jonotin, niin minun vuoroni koittaessa kasvisruoka oli kauhottu jo paremmille lautasille. 

Vierailija
531/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää, onko kukaan vieraista raskaana ja jos on, varmista että hekin voivat syödä.

Itse olin juhlissa raskaana. Pöydät notkuivat herkkuja, jousta itse pystyin syömään leivän lisäksi perunoita ja sysipahoja intialaistyylisiä linssipiiraita. Kyllä tuli paha mieli ja vitutus, kun ei ollut omia eväitäkään mukana. Se satutti, koska juhlat olivat sangen pienet ja sisareni järjestämät.

Fiksu vieras kertoo itse etukäteen. Raskaus ei ole tila, joka automaattisesti tuottaa sitä, että voi syödä esim. vain perunaa ja leipää.

Suvussamme on mm. 2 jotka ovat pippurille allergisia. 4, jotka ovat mustaherukalle, 1 kala-allergikko. Lähiperhe tietää nämä ja osaa varautua, mutta jos juhlat on oudompien parissa, niin näistä kyllä minusta kuuluu infota itse (no mustaherukkaa nyt juuri kukaan ei käytä; mehuissa usein, mutta pippurit on yleensä useimissa lämpimissä ruuissa). Nämä on kuitenkin aika poikkeuserityisyyksiä.

Tässä tapauksessa sisko oli synnyttänyt reilu vuosi sitten ja tasan tarkkaan tiesi mun olevan toisella kolmanneksella. Sekä ruokarajoituksista.

Tarjolla oli montakin erilaista lihaa, jota en syö (ja tämä tiedossa). Kylmäsavulohta, tuorejuustoja ja muita pastöroimattomia juustoja, majoneesia salaatissa sekä ulkomaisia marjoja kuumentamattomana. Tuntui, että oikein valittu on ruuat siten etten niitä voi syödä.

Mistä se sun siskosi oli löytänyt pastöroimattomaan maitoon tehtyjä tuorejuustoja? Itse en löydä vaikka kuinka erikoiskauppoja kierrän. Tai muutenkaan pästöroimattomaan maitoon tehtyjä juustoja. Ovat kyllä todella harvassa tässä maailmassa nykyään.

Vierailija
532/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran häissä, ajoin 400km rantamökkiin tajutakseni että tarjoilua ei ole. Tervetuliasdrinkin sai, sitten ei mitään, hanavettä ei tuolla voinut käyttää ja juomista ei ollut. Jossain kohtaa nälkä ylitti kohteliaisuuden ja karkasimme kaupunkiin mäkkäriin. Takas tullessa kaaso ilmoitti, että jäitte ilman grillimakkaraa. Yöpyminen piti maksaa itse tuossa mökissä (omat lakanat mukaan), kattoivat kai sillä vuokrauskulut. Sulhanen ja pari kaveria oli varautunut kaljalla ja olivatkin kännissä, samoin morsian ja sen kaveri, jota en juuri edes tuntenut.

Aamupalaksi oli meille yöksi jääneille pari Saarioisten pizzaa lohkottu, ei juomista.

Ja tämä tarina on taivaan tosi, eikä haittaa vaikka tunnistaisit itsesi!

Vierailija
533/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskosi taisi tietää, että olet ylihysteerinen? Minäkin olisin varmaan laittanut kaikki nuo tarjolle juuri sen takia. Näpäytys!

Vierailija
534/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huonoimmat tarjottavat on tietysti sellaiset että ei saa mitään. Mulla erikoisruokavalio ja on lähipiirin tiedossa. Silti muutama sukulaiseni ei koskaan tarjoa minulle sopivaa syötävää. Ehkä haluavat näpäyttää minua jollakin tapaa mutta jos minä näen sen vaivan että ostan lahjan ja tulen juhliin joihin minut on kutsuttu niin oletan emännän näkevän vaivaa minunkin eteeni. Niin monta kertaa tämän kokenut että nykyään kieltäytynyt kutsusta. En tiedä onko joillekin ihan ok olla tarjoamatta erikoisruokavaliolaisille mitään, mun mielestä se on vain noloa.

Vierailija
535/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huonoimmat tarjottavat on tietysti sellaiset että ei saa mitään. Mulla erikoisruokavalio ja on lähipiirin tiedossa. Silti muutama sukulaiseni ei koskaan tarjoa minulle sopivaa syötävää. Ehkä haluavat näpäyttää minua jollakin tapaa mutta jos minä näen sen vaivan että ostan lahjan ja tulen juhliin joihin minut on kutsuttu niin oletan emännän näkevän vaivaa minunkin eteeni. Niin monta kertaa tämän kokenut että nykyään kieltäytynyt kutsusta. En tiedä onko joillekin ihan ok olla tarjoamatta erikoisruokavaliolaisille mitään, mun mielestä se on vain noloa.

Tämä. Emäntä sanoo, ettei joko ehtinyt, osannut, muistanut tai sitten raaskinut tehdä minulle mitään. Kun noi allergiat on niin hankalia ja osa niin kalliitakin.

Muiden tarjottavat ovat sitten ilmeisesti niin vaivattomia ja ihan ilmaisiakin. Näille tällaisille emännille en minäkään ehdi mitään jatkossa tekemään, saati lahjoja ostelemaan.

Vierailija
536/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisinta on vieraiden saada ennalta jollakin tavalla tietää minkä tyyppistä tarjoilua on luvassa. Olimme mieheni sukulaisen lapsen rippikutsuilla, joka oli järjestetty isän puoleiselle suvulle päivää varsinaisen konfirmaation jälkeen ja menimme sinne tulevasta tietämättöminä suullisen kutsun perusteella lounasaikaan. Uusioäidin tarjottavat muistuttivat enemmän pariskunnan yhteisen päiväkoti-ikäisen lapsen kaverisynttäri-toteutusta: Muumikekeksejä, suolakaloja, Lidlistä halppiskeksejä sekä suklaabanaaneita. Kakku oli sentään juhlittavaa kuvastavaa, mutta marenkilevyistä ja kermasta tehty luomus ei kovin täyttänyt meiltäkin tulleiden  aikuisten nuorten miesten vatsoja...

Vierailija
537/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun rippijuhlissani oli kutsuttuna vain isovanhempieni jälkeläiset, lähinaapurit ja kummit, mutta tuloksena reilusti yli 100 henkeä. Pelkkä suku teki sen 100. Olen molemmilla puolilla serkuksista nuorimmasta päästä ja osa serkkujeni lapsista on minua vanhempia. Eikä olla lestadiolaisia tms., äidillä 8 sisarusta ja isällä 4.

Isovanhempien jälkeläiset on jo koko suku. Rippilapsen vanhempien enot ja tädit ym.

Häihin ja yo juhliin kyllä. Mutta rippijuhliin pienempi piiri. Eli rippilapsen enot ja tädit plus serkut.

Vierailija
538/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olisit voinut syödä?

Vierailija
539/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on varmaan meidän juhlat. En osaa tehdä mitään itse, eikä ole äitejä, anoppeja ja siskoja tekemään.

Ammatin vuoksi varmaan kaikki luulee että rahaa on vaikka lampaat söis, todellisuudessa ihan tavallinen palkka ja tilistä tiliin elän, vielä yh.

En ymmärrä tätä nykyasennetta "en osaa tehdä mitään itse jne."! Ei varmasti kukaan muukaan osaa, ennen kuin on viitsinyt opetella. Syntymälahjana leipomistaito ei lankea kenellekään. Olet varmasti suorittanut suomalaisen peruskoulun? Silloin olet myös suorittanut kotitalouden ja väkisinkin oppinut ainakin perusasiat ruoanlaiton ja kodinhoidon perusteista. Netti on rautalankamalliin väännettyjä ohjeita pullollaan, kirjasto on täynnä ilmaisia leivontaoppaita ja kansalaisopistot ohjaavat kaiken tulotason ihmisiä. Mielestäni nämä asiat liittyvät enemmänkin sellaisten asioiden ympärille kuin viitseliäisyys, vaivan näkeminen, laiskuus, mukavuuden tavoittelu,vieraiden ja juhlittavan kunnioitus / huomioiminen. Laajemmassa mittakaavassa se kertoo ihmisen asenteesta perheeseen, sukuun, yhteisiin juhliin, juhlien aiheeseen. Se avaa myös näkökulmia juhlien / juhlittavan / vieraiden merkityksestä omalle itselle (juhlien järjestäjälle), kertoo paljon hänen asenteistaan juhlallisuuksiin yleensä, ajatuksistaan ja näkemyksistään elämästä jne. Viime kädessä voidaan juhlien järjestäjän kertovan kokonaisuudella ja toiminnallaan jotakin oleellista omista arvoistaan, maailmankatsomuksestaan (😉) ja mielipiteistään yhteiskuntaa ja sen järjestäytynyttä sosiaalista normistoa kohtaan. Tarjoiluilla tai niiden puutteella voi haistattaa pitkät "koko vitun suvulle kun kaikki maksaa ja on vaan niin vitun vaikiaa, nyt ku ei millään tänään eikä huomennakaan jaksais vaan kiinnostaa..."

Se, että heittää halvalla pöytään kuivaneen pullankäntyn, ei kerro aina taloudellisesta ahdingosta ja taitamattomuudesta (joskus kyllä siitäkin), vaan paljon enemmästä. Helppojen ja "hyvien" syiden taakse on vain niin helppo piilottaa itsensä ja todelliset ajatuksensa.

Ja sitten kun opettelijana teen yo-juhliin täytekakun, kirjoitellaan tällä palstalla vetisestä palaneesta täytekakusta, josta kermat valuivat pöydälle. Kukaan arvosta sitä, että edes yritin. Näkevät vaan sen lopputuloksen.

No ei kai ole tarkoituskaan laittaa sitä heikkoa harjoitteluversiota tarjolle. Perusleipominen ja ruoanlaitto ei ole mitään avaruustiedettä. Muutaman kakkupohjakokeilun jälkeen (ainekset maksavat pelkkään pieneen pohjaan alle 50c, isompaankin euron pari). Kerman vaahdottelua voi harjoitella vanhaksi menevällä ylipäivätarjouskermalla. Samoin kannattaa tehdä vain pieniä kokeilueriä muista tarjottavista. Kuten useimmat elämän asiat, tämäkin vaatii harjoitusta. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Onnistuminen vaatii halua luoda onnistuneet juhlat. Ja tietenkin täytyy kokea juuri kyseisten juhlien järjestäminen tärkeäksi, juhlittava läheiseksi ja arvokkaaksi, että haluaa vaivautua juuri hänen vuokseen. Sama pätee juhliin saapuviin vieraisiin: juhlien järjestäjän täytyy arvostaa ja kunnioittaa myös heitä aidosti onnistuakseen. Mielestäni useinkaan onnistuneet juhlat tarjoiluineen eivät ole kiinni rahasta vaan ennen kaikkea asenteesta ja siitä, että järjestäjä on laittanut itsensä likoon laiskottelun ja sohvalla makoilun sijasta. Juhlat eivät synny itsestään ja yhdessä yössä. Yllätys joillekin.

Vierailija
540/1617 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisruokavaliot on kyllä kohteliasta huomioida, mutta sitten minä taas moniallergisena koen toisaalta kiusallisena erityishuomion eikä aina voi olla varma, onko ruoka todella allergeenivapaata (mulla vilja-allergia ja tosi usein tarjotaan gluteenitonta, joka ei tosiaankaan aina sovi mulle). Mä tykkäisin vain vaivihkaa valita tarjottavista sitä mitä voin ilman ilman suurempaa numeroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan