Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Mun on pakko myöntää, että meidän häissä oli huonoimmat tarjoilut ikinä. Näin paljon vaivaa menun suunnitteluun yhdessä pitopalvelun naisen kanssa. Mun selkeä toive oli sellainen runsas tapastyylinen salaattibaari ja näyttävä lämmin ruoka, eli painotin sitä, että ruokaa pitää olla RUNSAASTI ja esillä näyttävästi.
Pyysin etukäteen jotain suunnitelmaa nähtäväksi ja pitopalvelun nainen rauhoitteli, että hänen ammattitaidolla kyllä onnistuu kokeilemattakin. Oli ihan asiallinen firma ja pitkään toiminut. Hääpaikalle piti tulla kaksi tarjoilijaa palvelemaan.
Kun sitten tultiin kirkosta juhlapaikalle ja nähtiin se kattaus, meinasi päästä itku. Lämmin ruoka, jonka piti olla näyttävä ranskalainen pataruoka perunahöystöllä ja esillä näyttävästi, oli sellaisessa saavissa ja perunat oli kulhossa. Pata oli mautonta karjalanpaistia.
Odotin perunapetiä josta oli puhe, ja että siinä perunoiden reunalla olisi ollut jotain vihreää tms.koristetta.
Salaattibaari oli neljässä lautasessa erilaisia kasviksia, ja kipossa pähkinöitä. Asunnottomien soppakeittiökin on näyttävämpi kuin meidän menu.. Hävetti ihan sairaasti.
Meillä oli 4 vierasta yli menun ja oletettiin,että ruokaa riittää kun iso osa oli lapsia ja kaikki eivät syöneet, mutta perunat loppui ja lopulta patakin kesken. Ja itse en saanut hääkakusta yhtään kun en jaksanut syödä sitä ensimmäistä palaa mikä otettiin ja sitten se loppuiki, vaikka pitopalvelun piti ottaa ylin kerros talteen.
Illan huipensi se, kun pitopalvelun naiset kävivät kirjaimellisesti ottamassa vieraidemme käsistä skumppalasit, siis mun siskolla oli lasi huulilla kun tarjoilija käski ojentamaan lasin koska heillä kiire kotiin...
Tahditonta, tylyä ja paskinta palvelua ikinä. Vieläkin hävettää, että sellaista kuraa tarjottiin vieraille. :(
Älkää IKINÄ luottako pitopalvelun pitäjän sanaan, vaatikaa nähdä se menu ja tarkka suunnitelma...
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kun täällä monet kuvittelevat majoneesin olevan ruokamyrkytysriski voileipäkakussa. Majoneesi on hapanta, eikä siinä elä bakteerit niin helposti kuin esimerkiksi kakun sisältämässä lihassa tai kermavaahtopohjaisessa päällisessä. Kyllä se pöpö muualta kakkuun tulee kuin majoneesista.
Majoneesissa oleva kananmuna on se arveluttava aines.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko myöntää, että meidän häissä oli huonoimmat tarjoilut ikinä. Näin paljon vaivaa menun suunnitteluun yhdessä pitopalvelun naisen kanssa. Mun selkeä toive oli sellainen runsas tapastyylinen salaattibaari ja näyttävä lämmin ruoka, eli painotin sitä, että ruokaa pitää olla RUNSAASTI ja esillä näyttävästi.
Pyysin etukäteen jotain suunnitelmaa nähtäväksi ja pitopalvelun nainen rauhoitteli, että hänen ammattitaidolla kyllä onnistuu kokeilemattakin. Oli ihan asiallinen firma ja pitkään toiminut. Hääpaikalle piti tulla kaksi tarjoilijaa palvelemaan.
Kun sitten tultiin kirkosta juhlapaikalle ja nähtiin se kattaus, meinasi päästä itku. Lämmin ruoka, jonka piti olla näyttävä ranskalainen pataruoka perunahöystöllä ja esillä näyttävästi, oli sellaisessa saavissa ja perunat oli kulhossa. Pata oli mautonta karjalanpaistia.
Odotin perunapetiä josta oli puhe, ja että siinä perunoiden reunalla olisi ollut jotain vihreää tms.koristetta.
Salaattibaari oli neljässä lautasessa erilaisia kasviksia, ja kipossa pähkinöitä. Asunnottomien soppakeittiökin on näyttävämpi kuin meidän menu.. Hävetti ihan sairaasti.
Meillä oli 4 vierasta yli menun ja oletettiin,että ruokaa riittää kun iso osa oli lapsia ja kaikki eivät syöneet, mutta perunat loppui ja lopulta patakin kesken. Ja itse en saanut hääkakusta yhtään kun en jaksanut syödä sitä ensimmäistä palaa mikä otettiin ja sitten se loppuiki, vaikka pitopalvelun piti ottaa ylin kerros talteen.
Illan huipensi se, kun pitopalvelun naiset kävivät kirjaimellisesti ottamassa vieraidemme käsistä skumppalasit, siis mun siskolla oli lasi huulilla kun tarjoilija käski ojentamaan lasin koska heillä kiire kotiin...
Tahditonta, tylyä ja paskinta palvelua ikinä. Vieläkin hävettää, että sellaista kuraa tarjottiin vieraille. :(
Älkää IKINÄ luottako pitopalvelun pitäjän sanaan, vaatikaa nähdä se menu ja tarkka suunnitelma...
HUH. Mikä pitopalvelu oli kyseessä?
Sukulaistytön yo-juhlat. Emäntänä toiminut tytön äiti kyseli etukäteen erityisruokavalioita, johon ilmoitin olevani kasvissyöjä. Kaikki oli ok juhlapäivään asti ja toki juhlissakin, mutta juuri mitään syötävää ei minulle ollut. Ruuissa oli poikkeuksetta kalaa tai lihaa ja kakun päälläkin liivatteella hyydytetty marjakiille. Ei siinä mitään, tämä ok, olin syönyt jo ennen juhlia enkä ollut nälkäinen. Pöydästä söin keksejä ja pikkumakeita. Mutta kun emäntä huomasi etten syö lämmintä ruokaa tai kakkua, hänelle asia ei ollutkaan ok. Totesi, ettei viitsinyt tehdä enempää kun juhlissa oli muutenkin niin kova järjestäminen ja että voisin varmasti nyppiä salaatista kananpalat pois tai valikoida paistoksesta kohdan jossa ei ole niin paljoa lihaa. Kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että pikkumakeat ovat ihan okei. Siihen emäntä sitten totesi kovaan ääneen, että kasvissyöjät ovat kovin pikkumaisia, eihän se niin iso juttu ole. Kakkua olisi pitänyt maistaa, kun eihän liivate edes maistu lihalta ja hän on sen omin kätösin väsännyt.
Tuore ylioppilas tuli juhlien jälkeen pyytelemään anteeksi
Huonoimmat tarjottavat oli erään sukulaiseni häissä, joissa tarjottiin peräti yksi voileipä per vieras ja pienehkö kakkupala kahvin kanssa.
Eihän siinä auttanut tilaisuuden jälkeen muuta kuin nakkikioskin kautta lähteä ajelemaan kotiin parinsadan kilometrin päähän.
Se on ikävää jos juhlan muistaa lähinnä siitä, että oli huonot tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUH. Mikä pitopalvelu oli kyseessä?
En kehtaa sanoa firman nimeä, mutta firma on Itä-Suomessa ja näyttäisi toimivan edelleen vahvasti. Mitään vastuuta tämä omistaja ei koskaan ottanut vaan väitti, että saatiin kyllä sitä mitä tilattiin.
En oikein vieläkään osaa selittää sitä häpeän tunnetta mikä tuli, kun näin miten vieraat astelivat ruokapöydän ääreen ja silmistä näki, että "TÄSSÄKÖ tämä on??" Mulla oli sama tunne ja vatsasta oikein kouraisi kun tajusin, että hautajaisissakin on näyttävämmät sapuskat kun meillä...
Kukaan vieras ei sanonut tietysti mitään meille vaan kiittelivät samaan tyyliin, kun pieniä lapsia kiitetään kun ne antaa jonkun päiväkodissa tehdyn askartelun... säälinsekaisesti ja esittäen, että hieno on..
Varmaan vieraat ajattelivat säälien, että köyhällä nuorella parilla ei ollut nyt varaa parempaan.. raivo nousee pintaan edelleen vaikka häistä on aikaa viisi vuotta.
Ja me kun vaan haluttiin tarjota vieraille oikeasti näyttävä tapasillallinen...
Oli äijien saunailta ja isännällä oli 2 koppaa sakua ja 4 litraa suomiviinaa. Ois voinu olla enemmän, vaikka pari tölkkiä jäikin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että minulla on sekä äidin että isän puolelta iso suku, enkä kertaakaan ole ollut tarjoilultaan huonoissa juhlissa. Äidin puoli on rajan takaa Karjalasta ja pöydät notkuu aina seitsemää sorttia tyylillä "ja kuokkavieraille kanssa". Isän puolellakin (Pohjois-Karjalasta) on aina voileipäkakut, riisipiirakat, suolaiset piirakat, kakut, keksit ja pullat siihen malliin, että vieraat lähtee kotiin mahaansa kannatellen ja rääppiäiset kainalossa, ja osa ihan ympäripäissään, varsinkin hautajaisista ja häistä. Hautajaisissakin haitari soi, laulu raikaa ja puheita pidetään, viimeksi mummon hautajaisissa heijastettiin skannattuja kuvia seinälle ja skoolattiin, ja kyyneleet saa vuotaa, kun kuvakansiot kiertää ja vieraskirjaa kirjoitetaan.
Sehän olisi perin häpeällistä karjalaiselle verelle, että vieraille pelkkää käsipäivää tarjoittaisiin ja nälkäisenä pitäisi lähteä ja janoisena.
Eh-heh-heh, ei käy meidän juhlissa nälkä, jano ja jäykistely päinsä!
Nimenomaan Pohjois-Karjalassa saa/tulee/pitää olla syötävää niin että "napa ruskaa".
Elämäni parhaissa kemuissa ruoan suhteen, olen ollut juuri karjalaisten parissa, joille ruoka on tärkeä asia ja sitä pitää olla enemmän kuin riittävästi sekä useaa sorttia. Karjalanpiirakat, tottakai, aitoja itse leivottuja eikä mitään kaupan "riisitursakkeita."
Olen poistunut juhlista aina lähinnä vyörymällä, niin on tullut syötyä.
Ota teenjuoja ensi kerralla omat teesi mukaan, jos tarjottavat ei kelpaa. Oma sukulaiseni on juuri tuollainen; milloin juo vain haudutettua, milloin maustamatonta ja milloin maustettua. Ja kovaan ääneen kiukutaan sen teen perään, vaikka kaikki muut näkevät että emännällä on kiire mm. tarjottavien esillepanossa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytön yo-juhlat. Emäntänä toiminut tytön äiti kyseli etukäteen erityisruokavalioita, johon ilmoitin olevani kasvissyöjä. Kaikki oli ok juhlapäivään asti ja toki juhlissakin, mutta juuri mitään syötävää ei minulle ollut. Ruuissa oli poikkeuksetta kalaa tai lihaa ja kakun päälläkin liivatteella hyydytetty marjakiille. Ei siinä mitään, tämä ok, olin syönyt jo ennen juhlia enkä ollut nälkäinen. Pöydästä söin keksejä ja pikkumakeita. Mutta kun emäntä huomasi etten syö lämmintä ruokaa tai kakkua, hänelle asia ei ollutkaan ok. Totesi, ettei viitsinyt tehdä enempää kun juhlissa oli muutenkin niin kova järjestäminen ja että voisin varmasti nyppiä salaatista kananpalat pois tai valikoida paistoksesta kohdan jossa ei ole niin paljoa lihaa. Kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että pikkumakeat ovat ihan okei. Siihen emäntä sitten totesi kovaan ääneen, että kasvissyöjät ovat kovin pikkumaisia, eihän se niin iso juttu ole. Kakkua olisi pitänyt maistaa, kun eihän liivate edes maistu lihalta ja hän on sen omin kätösin väsännyt.
Tuore ylioppilas tuli juhlien jälkeen pyytelemään anteeksi
Mä oon joskus tullut tehneeksi kasvissyöjälle kakun, jossa gelatiinikiille. En tullut yhtään ajatelleeksi, mistä gelatiini saadaan. Noh, enpä tee samaa virhettä toista kertaa.
karjalan kunnaat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että minulla on sekä äidin että isän puolelta iso suku, enkä kertaakaan ole ollut tarjoilultaan huonoissa juhlissa. Äidin puoli on rajan takaa Karjalasta ja pöydät notkuu aina seitsemää sorttia tyylillä "ja kuokkavieraille kanssa". Isän puolellakin (Pohjois-Karjalasta) on aina voileipäkakut, riisipiirakat, suolaiset piirakat, kakut, keksit ja pullat siihen malliin, että vieraat lähtee kotiin mahaansa kannatellen ja rääppiäiset kainalossa, ja osa ihan ympäripäissään, varsinkin hautajaisista ja häistä. Hautajaisissakin haitari soi, laulu raikaa ja puheita pidetään, viimeksi mummon hautajaisissa heijastettiin skannattuja kuvia seinälle ja skoolattiin, ja kyyneleet saa vuotaa, kun kuvakansiot kiertää ja vieraskirjaa kirjoitetaan.
Sehän olisi perin häpeällistä karjalaiselle verelle, että vieraille pelkkää käsipäivää tarjoittaisiin ja nälkäisenä pitäisi lähteä ja janoisena.
Eh-heh-heh, ei käy meidän juhlissa nälkä, jano ja jäykistely päinsä!
Nimenomaan Pohjois-Karjalassa saa/tulee/pitää olla syötävää niin että "napa ruskaa".
Elämäni parhaissa kemuissa ruoan suhteen, olen ollut juuri karjalaisten parissa, joille ruoka on tärkeä asia ja sitä pitää olla enemmän kuin riittävästi sekä useaa sorttia. Karjalanpiirakat, tottakai, aitoja itse leivottuja eikä mitään kaupan "riisitursakkeita."
Olen poistunut juhlista aina lähinnä vyörymällä, niin on tullut syötyä.
Näin olen ymmärtänyt, että siellä päin on kunnon tarjoilut. Toisenlainen tarina tähän mausteeksi: Eräs tuttavamme, 50+ mies, hyvätuloinen, kitsas, kotoisin P-karjalasta - näkisittepä hänen tarjoilunsa... Kyllä on niin nuljua, ettei tosikaan. Jotain X tra merkkistä riisipiirakkaa ja pasteijaa ja suunnilleen Viennetta jäätelökakut.Ja määrät niissäkin tarkkaan laskettu. Kyllä olen niin pahoittanut mieleni muutenkin kyseisen miehen touhuista, että olen vähentänyt kanssakäymiset minimiin. Ovat tyttäreni kaverin vanhemmat joten jonkun verran täytyy olla tekemisissä. Inhottava ihminen kaikin puolin ja noissa tarjoiluissa kaikki inhottavuus korostuu. Ajellaan itse kyllä kalliilla autolla, kuten sanottu, hyvätuloinen mutta tosi pihi kun rahaa täytyisi uhrata johonkin muuhun kuin omaan napaan.
Eli poikkeus tähän Pohjoiskarjalan pitopöytien runsauteen löytyy Varsinais-Suomesta minne tuo herra on muuttanut ;)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa miehen siskon häiden tarjoilun tasolta. Perunat kylmiä, salaatti loppui jo puolivälissä kesken. Paisti kuivaa ja niin ohueksi siivutettu, että siitä näki läpi. Kakku oli mauton kinuskikakku, kermat valuivat reunoilta. Harmitti morsiusparin puolesta, että joutuivat moisesta tarjoilusta maksamaan. Onneksi tunnelma muuten oli mukava.
Vierailija kirjoitti:
Ota teenjuoja ensi kerralla omat teesi mukaan, jos tarjottavat ei kelpaa. Oma sukulaiseni on juuri tuollainen; milloin juo vain haudutettua, milloin maustamatonta ja milloin maustettua. Ja kovaan ääneen kiukutaan sen teen perään, vaikka kaikki muut näkevät että emännällä on kiire mm. tarjottavien esillepanossa.
Itse asiassa viime vuosisadalla ja vielä 2000- luvun alussakin usein otinkin termospullollisen teetä usein mukaan työjuttuihin (ei sentään perhejuhliin). Olen se nirppanokka, joka haluaa juoda teetä ja jolle kelpaa perus-mustatee vaikka pussista kunhan se on tehty teeksi ja sitä saa koko kupillisen ( ei kahta lusikallista pienen kahvikupin pohjalle). Ja kuten aikaisemmin kirjoitin jos ei ole teetä juon tyytyväisenä hanavettä. Teen ja/ tai hanaveden juominen on täällä tulkittu nirppanokkaisuudeksi, ylimielisyydeksi ja hankalan ihmisen ominaisuudeksi. En ole koskaan missään nostanut mitään numeroa saati kiukutellut jos teetä ei ole, mutta teen juominen jo sinänsä näyttää olevan niin suurta erilaisuutta, että täällä aloitettiin tuo nimittely.
Vierailija kirjoitti:
Hääkeskustelupalstoilla on aina aloituksia, että etsitään halpaa pitopalvelua. Taisitte löytää sellaisen?
Tuli mutakakusta mieleen, että olin juuri vähän aikaa sitten juhlissa joissa oli suklaakakkua, toisenlaista suklaakakkua (allergisten), suklaakeksejä ja suklaatäytevohveleita kahvipöydän makeina syömisinä. Hyvä niille jotka syö suklaata, mutta itse olen allerginen, joten minulle ei ollut mitään. Joten mielestäni kannattaa tarjoiluissa kiinnittää huomiota myös siihen, että tarjoomiset on tarpeeksi erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko jotkut oikeesti, että haudutettu tee tehdään teepusseja kattilassa liottamalla? Siinähän käytetään irtoteetä, josta valmistetaan hauduke, joka sitten lantrataan kuumalla vedellä oman maun vahvuiseksi. Näin ainakin esim. Siljan erikoisaamiaiselle valmistimme teen.
No ei luule; kyllä teenjuojat tietävät miten teetä haudutetaan. Nyt on keskusteltu siitä, miten perhejuhlissa myös teenjuojat saisivat kelvollista juomaa. Eräs keskustelijoista oli sitä mieltä, että irtoteen ostaminen on liian kallis panostus juhlissa, joten todettiin, että teepussit käyvät, kunhan tee haudutetaan kattilassa.
Jos ei ole irtoteetä niin ehdottomasti mieluummin otan sen kupin kuumaa vettä ja teepussin. Saan juuri sen vahvuista teetä kuin haluankin, eikä jonkun muutenkin kiireisen pitoapulaisen ties kuinka kauan kattilassa lilluttamia teepusseja.
Hassua lukea kommentteja siitä, että karjalanpaisti/kalakeitto/kiusaus olisi jotain juhlaruokaa. Minun mielestäni ne on eniten sitä perusruokaa mitä vaan voi olla. Juhlallisempaa voisi olla tuunatut versiot näistä esimerkiksi bulgurdinpata/kylmäsavulohikeitto/kesäkurpitsalasagne.
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat on ne, jotka kestää tuntikausia, lounas/päivällisaikana ja sitten ei tarjota kunnon ruokaa. Eli jos on tarjolla vain suolaista piirakkaa, salaatteja ja makeaa. En ole varma onko muut samanlaisia, mutta itselleni tulee vain tosi huono olo, jos on kamala nälkä ja sitten vetää pelkkää hiilaria ja sokeria. Ainakin yhden perheen seuraaviin juhliin varaudun ottamalla jotain kuivalihaa käsilaukkuun mukaan.
Syö kotonasi. Miten suomalaiset kehtaavatkin mennä juhliin syömään kuin siat.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kun täällä monet kuvittelevat majoneesin olevan ruokamyrkytysriski voileipäkakussa. Majoneesi on hapanta, eikä siinä elä bakteerit niin helposti kuin esimerkiksi kakun sisältämässä lihassa tai kermavaahtopohjaisessa päällisessä. Kyllä se pöpö muualta kakkuun tulee kuin majoneesista.
Oikeassa majoneesissa on AINA raakaa kananmunankeltuaista ja kyllä se on ruokamyrkytysriski jos se seisoo lämpimässä liian pitkään!
Että talkoisiin pitää viedä omat makkarat mukaan??
Jo on aikoihin eletty.
Siellä täytyy sitten muuten olla tosi mukavaa että viitsitte mennä.