Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
viestin tyyli - asenne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.
..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D
Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.
Huoh...Suomessa on tapana juoda kahvia. Kohtelias isäntäväki tarjoaa myös teetä siltä varalta että jollain on herkkä vatsa. Pussitee on ihan riittävä tarjottava myös niille jotka haluavat hifistellä, ei vieriata varten aleta ostaa mitään kalliita erikoisteitä. Entä jos joku harrastaa vaikka konvehteja, alkaako hän silloin vaatia ettei vieraita arvosteta jos tarjolla ei juuri nyt ole konvehteja?
Hyvälaatuinen musta tee maksaa n. 3,5 €/50 g. Määrästä hauduttaa vähintään 10 litraa kunnon teetä. Tämäkö on liian suuri rahallinen uhraus juhlatarjoiluissa? Kaikki eivät vaan juo kahvia. Pussitee kelpaa hyvin jos se on valmiiksi tehty. Eihän kahviakaan tarjota tyyliin kuuma vesi ja murukahvi.
En tietenkään nosta meteliä jos teetä ei ole, juon sitten ihan mielelläni hanavettä.Tarjoan hymyssuin nirppanokille hanavettä. Et ole ikinä muuten varannut minulle kunnon espresso kahvia - jotain halpaa suodatinlitkua aina. ;-)
Eli jos en juo kahvia olen nirppanokka? Muuten syön ja juon tyytyväisenä mitä on tarjolla. En kyllä tunne ketään, joka nimittelisi kutsuttuja vieraitaan noin rumasti, enkä toivottavasti ikinä törmää. En omista teenjuojana myöskään espressokeitintä tai espressokuppeja, enkä yhden vieraan/ yksien juhlien takia hanki turhakkeita kaappeja täyttämään.
Ei kun asenteesi tekee sinusta sen. Et omista espressokeitintä mutta toisten pitäisi omistaa teen hauduttamiseen tarvittava välineistö - yhden takia? Jep. ;-)
Teen hauduttamiseen tarvittava välineistö on yksi kattila! Siinä voi teepussit hauduttaa ja kaataa valmiin teen suoraan kuppeihin. Kun ajattelen, että juhlat järjestävässä taloudessa on yksi kattila, jossa voi keittää veden, minulla on ikävä asenne ja olen nirppanokka? Olen edelleen sitä mieltä, että sinä et arvosta kutsumiasi vieraita, jos teen juonti on noin valtava ongelma.
Et taida olla työelämässä? Nykyisin palavereissa n. puolet juo teetä, joskus enemmistö, enkä ole koskaan huomannut, että teenjuojia pidettäisiin nirppanokkina tai muuten hankalina. Mutta jos kutsutaan juhliin vieraita teen tarjoaminen on siis aivan mahdoton vaatimus? No, en ole tuollaisissa juhlissa ollut, mutta kuten sanottu juon sitten tyytyväisenä hanavettä; isäntäväen tasostahan tuo kertoo eikä minun asenteestani.
Voi jeesus miten ylimielistä! Olen tästä sivusta seurannut tätä "väittelyä" ja nyt kyllä teenjuoja meni hieman liian pitkälle. Meinaatko, että kaikilla on työpaikka sellainen missä istutaan palavereissa? Kuule ei ole. Töitä on vaikka millaisia olemassa ja kaikissa tuskin istutaan päivät pitkät palavereissa, tuskin viikottainkaan, joissakin ei koskaan ja kuinka moni oikeasti kiinnittää huomiota siihen, mitä se vierustoveri juo?
Kyllä susta saa todella nirppanokkaisen, hankalan ja ERITTÄIN YLIMIELISEN kuvan. Taidat kuvitella itsestäsi hieman liikoja, teenjuoja.
Sori OT
Vierailija kirjoitti:
Oli häät, noin 200 vierasta. Vihkiminen alkoi klo 15:00 ja se vedettiin pitkällä kaavalla, joten juhlapaikalla oltiin noin 16:00 aikaan. Sit oli se jonottaminen kun tervehdittiin morsiusparin vanhemmat ja oli onnittelu-/tervetulomaljat sun muut. Noutopöytä avattiin siinä vähän vaille kuusi ja se oli kokonaisuudessaan vain jotain saatanan salaatteja. Ei niin mitään lämmintä, ei edes keitettyjä perunoita.
Kun kaikki olivat kertaalleen käyneet hakemassa, kaikki kerättiin pöydästä pois eli edes santsia ei saanut. Oma moka jos et tajunnut laittaa kaikkia salaatteja samalle lautaselle.
Ainoat häät joista olen ikinä lähtenyt pois jo yhdeksältä (lapsen nukkumaanmenoon sekä aikaiseen kotiinlähtöön vedoten kun oltiin hotellissa yötä ja ajomatka aamulla oli useampi sata kilometriä), ja mentiin miehen ja lapsen kanssa lähellä olleeseen kebabmestaan syömään. Meillä oli oikeasti nälkä.
Ne oli kyllä paskat häät muutenkin.
Oma moka, jos ei ole syönyt ennen klo 15.
Paljon kirjoituksia voileipäkakuista.
Tammikuussa kummilapsen ristiäisissä oli tarjolla sekä savulohi(?)voileipäkakkua että kinkkuversiota. Ihmettelin, itsekseni, että vieläkö niitäkin on tosiaan on olemassa. Tarjoilupöydässä oli poikkeuksellisen paljon valinnanvaraa, joten ehkä siksi myös voileipäkakutkin olivat siihen päässeet. Hyvästä pitopalvelusta olivat kaikki tuotteet peräisin, ei ihan halpaa lystiä.
Kyllä niitä voileipäkakkujakin juhlaväki söi, mutta eivät ne mitään suosituimpia artikkeleita olleet. Maistoin itsekin (kinkku), muistutti lapsuudesta 90-luvulta. Ihan hyvää oli, tuskin taas hetkeen missään niihin törmää.
Itse en jostain syystä tykkää lusikkaleivistä. Enkä kaupan kekseistä/pullista oikeasti isojen juhlien juhlapöydässä. Inhoan myös kasvisgratiinia, joka tuntuu olevan iänikuinen juttu hautajaisissa ja häissä.
Kotitekoisesta pullasta pidän, ja voileipäkakkua sen sijaan rakastan (ainakin niitä hyvin tehtyjä joita olen saanut)
Sukulaispojan ylppäreissä erään "ammattilaisen" tekemä voileipäkakku johonka oli tunkenut italiansalaattia väliin. Hyi kamala kun meinasi päästä yökkäys.
Ihan pakko off topic sanoa,että en tajunnut että rippijuhlat ovat niin iso juttu-ainakin mitä tätä ketjua lukee,niinkuin järjestämisenkin kannalta.Toisaalta en ymmärrä kyllä sitäkään mitä siinä konfirmaatiossa oikeasti juhlitaan-mutta ei se liity tähän ruokakeskusteluun.
Vanhempani eivät kuulu kirkkoon enkä minäkään, joten en ole käynyt rippikoulua,eikä oma lapsenikaan sitä tule käymään.En ole käynyt muutakuin yksillä tai kaksilla rippijuhlilla,ja tarjottavat ovat olleet aina samat (ehkä koska sama suku)-suolaista piirakkaa,pullaa keksejä ja suklaakakkua.Itse tehty italiansalaatti ei ole juhlava ruoka,en ymmärrä miksi olisi:/
Tärkeintä on että suolaista täyttävää ruokaa on tarpeeksi.Ja janojuomaa-joissain juhlissa ei ole ollut tarjolla edes vettä-sitä kun on suht noloa lähteä hakemaan keittiöstä tiskaajan olan yli.Kaikki kun eivät juo mehua tai maitoa.
Täytyy sanoa, että minulla on sekä äidin että isän puolelta iso suku, enkä kertaakaan ole ollut tarjoilultaan huonoissa juhlissa. Äidin puoli on rajan takaa Karjalasta ja pöydät notkuu aina seitsemää sorttia tyylillä "ja kuokkavieraille kanssa". Isän puolellakin (Pohjois-Karjalasta) on aina voileipäkakut, riisipiirakat, suolaiset piirakat, kakut, keksit ja pullat siihen malliin, että vieraat lähtee kotiin mahaansa kannatellen ja rääppiäiset kainalossa, ja osa ihan ympäripäissään, varsinkin hautajaisista ja häistä. Hautajaisissakin haitari soi, laulu raikaa ja puheita pidetään, viimeksi mummon hautajaisissa heijastettiin skannattuja kuvia seinälle ja skoolattiin, ja kyyneleet saa vuotaa, kun kuvakansiot kiertää ja vieraskirjaa kirjoitetaan.
Sehän olisi perin häpeällistä karjalaiselle verelle, että vieraille pelkkää käsipäivää tarjoittaisiin ja nälkäisenä pitäisi lähteä ja janoisena.
Eh-heh-heh, ei käy meidän juhlissa nälkä, jano ja jäykistely päinsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoimmat on se että on hyvää ja loppuu kesken tai huonoa ja kukaan ei halua. Erikoiset viritelmät jättäisin muuhun kun juhlaan. Ite en myöskään voileipäkakkua koskaan tarjolle laita kun vähän turhan retro ja ihmiset ei niistä tunnu pitävän. Suolaiset piirakat tai valmiiksi täytetyt raikkaat leivät näyttävät menevän paremmin ja ovat kevyempiä. Myös se peritneinen karjalanpaisti tai lohikeitto jää meillä aina juhlista pois. Makeista tarjottavista taas en osaa sanoa kun kaikki näyttää aina kelpaavan.
Raikkaat leivät?
Kyllä mulle maistuisi voileipäkakku.
Tai karjalanpaisti tai lohikeitto.
Jotain ruokaa on hyvä olla. Varsinkin rippijuhlissa. Kirkon jälkeen kaikilla on nälkäLeivän päälle hieman jotain levitettä ja siihen salaattia, kurkkua, tomaattia yms ja sitten vaikka savulohta tai graavia tms. Parempi kun voileipäkakku kun siihen ei tule majoneesia yms raskasta niskaan kerrosta.
Hyvään voileipäkakkuun ei tule majoneesia, vaan tuorejuustoa. Säilyy pidempään hyvänä ja maistuu raikkaalta.
Olen makean ystävä, joten jos suolaiseen ruokaan on panostettu ihan hillittömästi '' kahta eri voileipäkakkua, kinkkupiirakkaa, tonnikalapiirakka, pasteijoita, croissantteja, karjalanpiirakoita ja munavoita, lohta, paria salaattia... '' ja sitten makean tarjoilut on tyyliin '' kahvi, suklaapisara-keksi, kuivaa pullaa, kuivaa pitkoa, mansikkakermakakku '' niin mua kyllä toi hiukan äksyttää. Mut tää on mun oma personal '' pet peevee '' ja ei tarkoita että tarjoilut olisi huonoja, vaan ei minun makuun (vaikka suolaisen tarjoilun tietenkin rohmuan läpi tyytyväisenä).
Mutta mikään ei saa mua pahemmalle tuulelle kuin raaka, kylmä, hiukan kattilan makua saanut peruna. Jos teette perunoita tarjoiluihinne, muistakaa varmistaa että ne on kypsiä!!!!
Lämmöllä muistelen äidin minulle järjestämiä rippijuhlia, joissa oli kahta sorttia voileipäkakkua, ainakin kahta erilaista ruokaisaa salaattia, vihersalaatti ja itse tekemämme karjalanpiirakat munavoilla. Makeiden herkkujen lisäksi siis. Oli varaa vieraillakin santsata ja maistaa joka sorttia. Hyvin tuli mahat täyteen, vaikkei lämmintä ruokaa ollutkaan tai konfirmaatiossa vielä mitään vieraille tarjottu. Erikoinen ajatus muutenkin, että kirkossa jo kukin tarjoaisi evästä omille vierailleen. Kamala härdelli ja möly siitä syntyisi. Vaan ehkä jossakin on totuttu erilaisiin käytäntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Tätä kitinää en ymmärrä. Juon itse tummapaahtokahvia, mutta eipä tulisi mieleeni moittia tai mielessäni sadatella juhlien järjestäjää, joka on vieraille pistänyt vaaleat perus juhlamokat pöytään. Kyllähän se nyt siinä juhlissa menee. Siksi en ymmärrä, miksei teen juojallekin ne pussiteet nyt menis kerran siinä juhlissa. Kotonaan kukin tehköön vaikka mitä ihmeellisiä sekoituksia, mutta johan olis kahvipöytä täynnä pelkkää teetä ja kahvia, jos joka makuun on varauduttava.
..Itse asiassa juhlissa kyllä olisi mielenkiintoinen sellainen kahvi/teepöytä, jossa olisi tarjolla eri makuja ja laatuja :D
Mitähän kahvinjuojat sanoisivat, jos JUHLISSA olisi tarjolla murukahvia. Että kyllähän se nyt siinä juhlissa menee... teepussi on vähän vastaava. Jos arvostaa vieraita, keittää kunnon haudutettua teetä myös teen juojille. Harvat näin tekevät, ikävä kyllä.
Huoh...Suomessa on tapana juoda kahvia. Kohtelias isäntäväki tarjoaa myös teetä siltä varalta että jollain on herkkä vatsa. Pussitee on ihan riittävä tarjottava myös niille jotka haluavat hifistellä, ei vieriata varten aleta ostaa mitään kalliita erikoisteitä. Entä jos joku harrastaa vaikka konvehteja, alkaako hän silloin vaatia ettei vieraita arvosteta jos tarjolla ei juuri nyt ole konvehteja?
Hyvälaatuinen musta tee maksaa n. 3,5 €/50 g. Määrästä hauduttaa vähintään 10 litraa kunnon teetä. Tämäkö on liian suuri rahallinen uhraus juhlatarjoiluissa? Kaikki eivät vaan juo kahvia. Pussitee kelpaa hyvin jos se on valmiiksi tehty. Eihän kahviakaan tarjota tyyliin kuuma vesi ja murukahvi.
En tietenkään nosta meteliä jos teetä ei ole, juon sitten ihan mielelläni hanavettä.Tarjoan hymyssuin nirppanokille hanavettä. Et ole ikinä muuten varannut minulle kunnon espresso kahvia - jotain halpaa suodatinlitkua aina. ;-)
Eli jos en juo kahvia olen nirppanokka? Muuten syön ja juon tyytyväisenä mitä on tarjolla. En kyllä tunne ketään, joka nimittelisi kutsuttuja vieraitaan noin rumasti, enkä toivottavasti ikinä törmää. En omista teenjuojana myöskään espressokeitintä tai espressokuppeja, enkä yhden vieraan/ yksien juhlien takia hanki turhakkeita kaappeja täyttämään.
Ei kun asenteesi tekee sinusta sen. Et omista espressokeitintä mutta toisten pitäisi omistaa teen hauduttamiseen tarvittava välineistö - yhden takia? Jep. ;-)
Teen hauduttamiseen tarvittava välineistö on yksi kattila! Siinä voi teepussit hauduttaa ja kaataa valmiin teen suoraan kuppeihin. Kun ajattelen, että juhlat järjestävässä taloudessa on yksi kattila, jossa voi keittää veden, minulla on ikävä asenne ja olen nirppanokka? Olen edelleen sitä mieltä, että sinä et arvosta kutsumiasi vieraita, jos teen juonti on noin valtava ongelma.
Et taida olla työelämässä? Nykyisin palavereissa n. puolet juo teetä, joskus enemmistö, enkä ole koskaan huomannut, että teenjuojia pidettäisiin nirppanokkina tai muuten hankalina. Mutta jos kutsutaan juhliin vieraita teen tarjoaminen on siis aivan mahdoton vaatimus? No, en ole tuollaisissa juhlissa ollut, mutta kuten sanottu juon sitten tyytyväisenä hanavettä; isäntäväen tasostahan tuo kertoo eikä minun asenteestani.Voi jeesus miten ylimielistä! Olen tästä sivusta seurannut tätä "väittelyä" ja nyt kyllä teenjuoja meni hieman liian pitkälle. Meinaatko, että kaikilla on työpaikka sellainen missä istutaan palavereissa? Kuule ei ole. Töitä on vaikka millaisia olemassa ja kaikissa tuskin istutaan päivät pitkät palavereissa, tuskin viikottainkaan, joissakin ei koskaan ja kuinka moni oikeasti kiinnittää huomiota siihen, mitä se vierustoveri juo?
Kyllä susta saa todella nirppanokkaisen, hankalan ja ERITTÄIN YLIMIELISEN kuvan. Taidat kuvitella itsestäsi hieman liikoja, teenjuoja.
Sori OT
No ei ole ennen nimitelty nirppanokkaiseksi vain sen takia etten juo kahvia! Onko kahvin juonti siis kansalaisvelvollisuus. Jos luet viestini, niin minusta pussitee kelpaa ihan hyvin, mutta jos tarjotaan termarissa seisonutta vettä ja teepusseja, niin se tee ei vaan liukene siihen veteen. Eihän tarjota haaleaa vettä ja murukahviakaan. Minua syytettiin, etten tarjoaisi espressoa sitä haluavalle? No siihen todella vaaditaan keitin ja erikoiskahvi, joita on lukemattomia. En ole koskaan nähnyt sen kaltaista kahvibaaria perhejuhlissa. Mutta tuo espresson vaatija ei siis ollut nirppanokkainen ja ylimielinen koska juo kahvia?
Palaveritarjoiluista mainitsin, koska ne ovat arkea ja sielläkin on teetä saatavana. Juhliin voi mielestäni panostaa hieman enemmän. Kai kaikilla työpaikoilla jotain juodaan edes ruoka - ja kahvitauoilla ja epäilen että kaikki kaikkialla tosiaan juovat kahvia. Miksi teen juominen on nyt niin punainen vaate juhlatarjoiluissa? No, jos niin on, niin edelleenkin juon mieluummin sitä hanavettä kuin kahvia, vaikka se tekisi minusta kuinka hankalan ihmisen.
Missään ei ole ollut pahaa ruokaa, mutta pahinta oli kun yksissä häissä loppuivat tarjoilut kesken.
Paikalla oli pitopalvelu, en tiedä eikö pitopalvelu osannut mitoittaa ruokamäärää oikein vai oliko kutsuissa ylibookkausta.
Joka tapauksessa paikalle saapuneille ei kaikille löytynyt istumapaikkaa salista (joutuivat keittiön puolelle ruokailemaan) sekä kun viimeisen pöydän oli määrä hakea ruokaa oli vain rippeitä jäljellä ja ensimmäisten pöytien syöjät ryysivät vielä samaan aikaan santsaamaan. Meille viimeisen pöydän vieraille jäi sitten ruuaksi mitä sattui olemaan jäljellä, perunaa, salaattia. Kakkukin loppui kesken, viimeiset saivat halkoa seitinohuita kakkuviipaleita, että jokainen jonon loppupäässä saisi vielä edes jonkun siivun kakkua.
Hirvittävän noloa. Omissa häissäni tämä oli kirkkaana muistissa ja varmistin, ettei mikään lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräissä rippijuhlissa ainoa suolainen tarjottava oli kalakeitto. Emäntä vielä suuttui kun en allergiani takia voinut edes maistaa.
Mä en voi syödä viljoja missään muodossa. Tämä on usein (=aina) emännille suurempi ongelma kuin minulle. Olen tottunut siihen, että en löydä tarjoiluista, joten aina eväät mukana. Pahimpia on ne, jotka alkavat maanitella, jopa hieman syyllistävästi, että kai sitä nyt yhden palan kakkua kestää? Ota nyt, tosi hyvää on. Joo, haluan välttämättä kauheat krampit ja räjähtävän ripulin. Kahvia sentään juon.
Mulle taas selvisi vasta parin vuoden jälkeen että eräällä miehen sukulaiselta on vilja-allergia. Olinkin ihmetellyt mikä on, kun ikinä ei mikään tarjottava kelpaa. Kerran sitten isoäiti tuumasi että ei kai kun sillä on se vilja-allergia. Ahaa, ei sitten ollut tullut mielen aiemmin sanoa? Eikä tämä sukulainen itse sanonut ikinä mitään. Ei mun mieskään ollut tietoinen. Oletetaan vaan että kaikkihan tietää, mutta aika ajatustenlukija joskus pitäisi olla.
Ehkä ei vaan halunnut sinun näkevän vaivaa? Halusi pitää matalaa profiilia ja nauttia juhlista tekemättä itsestään numeroa.
Tuolla viestissä 441 näkyikin palstalaisten mielestä teenjuojan oikea käyttäytymissääntö juhlissa: kahvi pitää ottaa vaikka sitä ei juo, tarjoomukset on syötävä kuivin suin ja jos haluaa kupillisen vettä se on haettava itse vaivihkaa keittiöstä, ettei vaan juhlien järjestäjälle tule vaivaa.
Mitään hyvää kohtelua ei ansaitse jos kerran kehtaa juoda teetä eikä kahvia! Vieraanvaraisuutta osoitetaan, mutta ei teenjuojille? Kiitokset nyt kutsusta kuitenkin ja toivottavasti edes lahja kelpasi...
T. Ylimielinen nirppanokka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla työelämässä? Nykyisin palavereissa n. puolet juo teetä, joskus enemmistö, enkä ole koskaan huomannut, että teenjuojia pidettäisiin nirppanokkina tai muuten hankalina. Mutta jos kutsutaan juhliin vieraita teen tarjoaminen on siis aivan mahdoton vaatimus? No, en ole tuollaisissa juhlissa ollut, mutta kuten sanottu juon sitten tyytyväisenä hanavettä; isäntäväen tasostahan tuo kertoo eikä minun asenteestani.Voi jeesus miten ylimielistä! Olen tästä sivusta seurannut tätä "väittelyä" ja nyt kyllä teenjuoja meni hieman liian pitkälle. Meinaatko, että kaikilla on työpaikka sellainen missä istutaan palavereissa? Kuule ei ole. Töitä on vaikka millaisia olemassa ja kaikissa tuskin istutaan päivät pitkät palavereissa, tuskin viikottainkaan, joissakin ei koskaan ja kuinka moni oikeasti kiinnittää huomiota siihen, mitä se vierustoveri juo?
Sori OT
No ei ole ennen nimitelty nirppanokkaiseksi vain sen takia etten juo kahvia! Onko kahvin juonti siis kansalaisvelvollisuus. Jos luet viestini, niin minusta pussitee kelpaa ihan hyvin, mutta jos tarjotaan termarissa seisonutta vettä ja teepusseja, niin se tee ei vaan liukene siihen veteen. Eihän tarjota haaleaa vettä ja murukahviakaan. Minua syytettiin, etten tarjoaisi espressoa sitä haluavalle? No siihen todella vaaditaan keitin ja erikoiskahvi, joita on lukemattomia. En ole koskaan nähnyt sen kaltaista kahvibaaria perhejuhlissa. Mutta tuo espresson vaatija ei siis ollut nirppanokkainen ja ylimielinen koska juo kahvia?
Palaveritarjoiluista mainitsin, koska ne ovat arkea ja sielläkin on teetä saatavana. Juhliin voi mielestäni panostaa hieman enemmän. Kai kaikilla työpaikoilla jotain juodaan edes ruoka - ja kahvitauoilla ja epäilen että kaikki kaikkialla tosiaan juovat kahvia. Miksi teen juominen on nyt niin punainen vaate juhlatarjoiluissa? No, jos niin on, niin edelleenkin juon mieluummin sitä hanavettä kuin kahvia, vaikka se tekisi minusta kuinka hankalan ihmisen.
Ei ole enää kyse siitä mitä sinä juot, vaan siitä mitä kirjoitat. Minusta on todella ylimielistä tuollainen "et taida olla työelämässä"-lausahdus, kun se ei mitenkään liity tähän keskusteluun, että kuka käy töissä ja kuka ei ja kuka juo työpaikalla teetä/kahvia ja kuka ei. Ylensit itsesi tuolla kommentilla, kun aloit toista nimittelemään tyttömäksi, ihan kuin se olisi jotenkin huono asia ja kommentoija ei olisi tarpeeksi pätevä tähän keskusteluun....Olisit jättänyt sen pois, täysin tarpeeton lause.
Samoin tuo loppulausahdus isäntäväestä... heeiiiii, et ole yhtään sen parempi tai tasokkaampi kuin muutkaan, joten nyt sieltä pilvilinnoista takaisin maanpinnalle, vaikkapa juomaan sitä hyvin haudutettua teetäsi, palaverissa tai kotonasi. Asenteesi muihin kanssaihmisiin näiden kommenttiesi pohjalta on todella ylimielinen ja nokkava.
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla työelämässä? Nykyisin palavereissa n. puolet juo teetä, joskus enemmistö, enkä ole koskaan huomannut, että teenjuojia pidettäisiin nirppanokkina tai muuten hankalina. Mutta jos kutsutaan juhliin vieraita teen tarjoaminen on siis aivan mahdoton vaatimus? No, en ole tuollaisissa juhlissa ollut, mutta kuten sanottu juon sitten tyytyväisenä hanavettä; isäntäväen tasostahan tuo kertoo eikä minun asenteestani.
Olen itse teenjuoja enkä yhtään ymmärrä tätä sun jankutusta. Millä tavalla se nyt on parempaa tai hienompaa että ne samat teepussit haudutetaan kattilassa? Itse mieluummin otan sen teepussin ja haudutan sitä sen aikaa kuin omaan makuun sopii. Ja lisäksi saa valita millaista teetä ottaa jos niitä teepusseja sattuu olemaan useampaa eri laatua (eikä haittaa vaikkei olisi, tavallinen musta tee sopii mainiosti). Aivan turhasta urputat pelkän urputtamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla viestissä 441 näkyikin palstalaisten mielestä teenjuojan oikea käyttäytymissääntö juhlissa: kahvi pitää ottaa vaikka sitä ei juo, tarjoomukset on syötävä kuivin suin ja jos haluaa kupillisen vettä se on haettava itse vaivihkaa keittiöstä, ettei vaan juhlien järjestäjälle tule vaivaa.
Mitään hyvää kohtelua ei ansaitse jos kerran kehtaa juoda teetä eikä kahvia! Vieraanvaraisuutta osoitetaan, mutta ei teenjuojille? Kiitokset nyt kutsusta kuitenkin ja toivottavasti edes lahja kelpasi...
T. Ylimielinen nirppanokka
Höpö höpö nyt. Ei teenjuontia sinänsä kukaan pidä nirppanokkailuna vaan sinullehan ei kelpaa teepussit. Pitää olla haudutettua teetä että sinulle kelpaa. Jos ei ole niin haet vettä .
Kaikissa juhlissa joissa olen ollut , on ollut teepusseja ja oikeasti tosi kuumaa vettä. En ole koskaan nähnyt että olisi vettä laitettu termariin vaan vedenkeittimestä tai kattilasta on vesi kaadettu kuppiin. Kuumaa on.
Eikö sitä pussia siinä kupissakin voi hauduttaa?
Kahvinjuojatkin joutuvat tyytymään siihen kahviin mitä on tarjolla, ei pääse merkkiä valitsemaan puhumattakaan että saisi capuccinoa tai espressoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Miehen mummon hautajaisten tarjoulut oli kamalat, kuivaa poronkäristystä, suolatonta muussia, kamala vetinen täytekakku ( siis se oli suorastaan märkää) samoin puolukkapiirakka joka oli ylivttynyttä, paikalla oli myös kääretorttu joka YLIMAKEAA. Mitään ei pystynyt loppuun syömään
Minun suvussa on hautajaisissa ollut aina *todella* vaatimattomat tarjoilut. Jotenkin hämmästyin miten paljon ruokaa puolison suvun hautajaisissa oli kun hänen omaisensa kuoli. Esimerkiksi oman vaarini hautajaisissa oli keitto, ruisleipää ja voita, sekä jälkiruoaksi jotain marjakiisseliä. Mitään täytekakkuja ei varmasti kellään suvussani tulisi mieleenkään hautajaisiin tehdä. Jotain pullaa ja keksiä taisi kahvin kanssa myöhemmin olla. En tiedä miksi näin on, sillä häissä, ylppäreissä, rippijuhlissa ja muissa "iloisissa" juhlissa meillä aina pöydät notkuu niin ettei kaikkea jaksa edes maistaa - ehkä hautajaisia vain pidetään eriluonteisena tilaisuutena. En ole koskaan hautajaistarjoiluja moittinut kuitenkaan edes mielessäni, ehkä juuri siksi kun olen tottunut näihin hyvin askeettisiin hautajaisiin joita suvussani harrastetaan (sekä isän että äidin puolen suvuissa!)
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi joka ei voileipäkakusta perusta. Sitä aika monessa juhlassa on ja yleensä se on ollut niissä ainoa suolainen tarjottava. Toki sitä sitten vähän kohteliaisuudesta nälkäänsä maistaa ja suurin osa on ällöttävän veteliä tai todella kuivia. Kuivat yleensä ovat olleet itse tehtyjä ja vetelät tilattuja. En myöskään oikeen tykkää niistä täytekomboista.
Yhden kerran maistoin siedettävää voileipäkakkua mutta senkin pilasi yhdessä kerroksessa ollut ällöttävän kirpeä ja oudon makuinen kerros jota ei kehdannut raapia lautasen reunalle.
Tästä syystä meillä on aina myös valmiiksi tehtyjä leipiä, piirakoita, suolaisia tuulihattuja tai sitten ihan kunnon ruoka. Koskaan ei kukaan ole sen voileipäkakun perään itkenyt. Tärkein on se, että hyvää ruokaa on ja sitä on riittävästi.
En kanssa voi sietää voileipäkakkuja. En pysty syömään noita vaikka olisi maailman paras leipuri tehnyt sen. Ystäväni tietävät sen mutta joskus eivät kaikki muista ja pikkubileissä ainoa suolainen on sitten se voileipäkakku :( olen pyytänyt sitten vaikka leipää ja voita mielenosoituksellisesti. Jos on jotkut 200 hengen häät niin en oleta että minun nirsouden takia tarjoilut rukataan tiettyyn suuntaan mutta jos pidetään pienen porukan bileet ja ainoa tarjottava on sellainen mitä en pysty syömään, se ei ole kivaa. Mieluummin myös kunnon ruoka, kun en perusta noista hapanmaitotuotteista muutenkaan.
Tärkeintä että ruokaa on riittävästi. Noloa jos loppuvat kesken.